Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

43%

43.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 25/4 kl 13:45.

Läkemedelslobbyns väg direkt till droglangarna

Jan Norberg, selfie 2021-08-25 Jan Norberg är pensionerad konsult med en bakgrund inom svensk industri. Han är sedan några år bosatt i Portugal. Jan är en engagerad samhällsdebattör. Se lista på alla Norbergs artiklar.
publicerad 10 augusti 2021
- Jan Norberg
Temabild på föredrag. Licens: Shutterstock.com
Temabild på föredrag

MEDIA & OPINION. När Bonnier köpte dagens Samhälle 2019 skrävlades det om  hur man köpt in en direkt kontakt med alla kommun- och landstingsanställda. Med förvärvet skaffade Bonnier en direkt säljkanal till samtliga inom offentlig sektor. 

Dagens Samhälle grundades 2004 i samband med att SKL bildades och de dåvarande titlarna KommunAktuellt och Landstingsvärlden slogs samman. 2019 tog nya ägare över för att driva tidningen och övrig verksamhet vidare.

“Det här känns helt rätt. Vi kommer att bli en del av en koncern med stor erfarenhet av det nya digitala medielandskapet och med stor respekt för det publicistiska innehållet. Jag ser bara fördelar för oss”, sa Olov Carlsson, chefredaktör och vd på Dagens Samhälle.

Dagens Samhälles starka varumärke och starka position inom den offentliga sektorn var avgörande för affären, enligt Peter Fellman, chefredaktör för Dagens Industri och affärschef Di-gruppen,

“Dagens Samhälle är ett starkt varumärke med en bra räckvidd i en intressant målgrupp. Jag tror vi kan serva vår målgrupp ännu bättre framöver. Vi ser goda förutsättningar att utveckla såväl innehållet som affären tillsammans. Den känns som redan som en naturlig del av vårt erbjudande till läsarna”, säger Peter Fellman.

Dagens Samhälle har idag ett tjugotal anställda, omsätter cirka 60 miljoner kronor och är en del av en mediekoncern med andra tidningstitlar som tex: Dagens industri och Dagens Medicin.

“För SKL handlar det om att stå upp för Dagens Samhälles möjlighet att spegla och granska välfärdens och demokratins utveckling”, sa Anders Henriksson (S), vice ordförande på SKL.

Förbannad lobbyism genom “kurser”

Så har det fortsatt. Häromdagen kunde man se en annons för en kurs från den Bonnierägda tidningen Resumé, med ett ständigt uppdaterat kundregister säljer Bonnier in Big Pharma-lobbyns sofistikerade ”kurser” för hur man framgångsrikt marknadsför läkemedel till svenska läkare och övrig sjukvårdspersonal.

Resume: Marknadsföring av läkemedel och hälso- och sjukvårdsprodukter i sociala medier

Här kan vi alltså se ett tydligt exempel på hur Big Pharma enkelt når fram till viktiga kundgrupper vilka i sin tur påverkar patienter. Patienter som litar blint på att läkare och annan sjukvårdspersonal kan börja fundera över hur självständiga och neutrala dessa egentligen är när de tar fram sina receptblock.

Denna ”kurs” på två dagar kostar deltagarna 17 900 kr exkl moms. (22.375:- inkl moms). Om vi antar att detta arrangemang kostar 22.375:- gånger 30 deltagare så drar Bonnier in 671.250:-. En kostnad som Big Pharma ser som felräkningspengar i sina ansträngningar att dupera läkare och annan sjukvårdspersonal.

Denna satans lobbyism måste få ett slut, patientsäkerheten är i fara.

Text: Jan Norberg

Relaterat


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq