TRAFIKSÄKERHET. På Youtube finns ett stort antal bilvideos som visar olyckor i trafiken. Finns det någon nytta med att titta på dessa filmer? Ja, det finns mycket att lära för att se hur trafikolyckor uppstår.

Dessa videos har spelats in i över hela världen med så kallade dash cams, eller bilkameror. Ibland har fordon kamera både fram och bak. Filmerna kan användas i utbildningssyfte eller i försäkringsfall. En video kan avgöra vilken part som orsakat en olycka.

De flesta trafikolyckor följer mönster

Dieseltrim Allbilsverkstad
Annons: Dieseltrim Allbilsverkstad

Det första som de flesta kan observera är att många olyckor ofta följer mönster. Det finns en röd tråd. De vanligaste orsakerna till trafikolyckor baserat på många timmars tittande är följande:

  • Farliga och chansartade vänstersvängar.
  • Riskabla omkörningar.
  • För kort avstånd till framförvarande fordon.
  • Körning mot rött ljus.
  • Sladdar som orsakas av halt väglag och/eller dåliga däck.
  • Filbyte utan kontroll i döda vinkeln och/eller utan att blinka.
  • Parkering på vägrenen.
  • Körning under berusning.
  • Föremål på vägen eller föremål som lossnar från släp eller tak.
  • Djur som springer ut på vägbanan.
  • Fordonsförare som somnar framför ratten.
  • Textning eller annan användning av mobiltelefon är garanterat ytterligare en orsak till olyckor på vägarna.

Dessa två sistnämnda olycksorsaker går inte att avgöra med ledning av dessa inspelningar, men kan misstänkas.

Prenumerera på NewsVoice - Få mail när vi publicerat nya artiklar
Loading

En slutsats som är ganska enkel att dra är att de flesta olyckor, uppskattningsvis 90%, kan undvikas genom att fordonsförare slutar ta onödiga risker och bibehåller god uppmärksamhet på vad som händer framför fordonet.

Extern skribent


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Prenumerera
Notify of
guest
4 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Å. Södergren
Å. Södergren
Gäst
17 september 2021 kl 20:00

Det är ingen helst nytta med det. Det är ett inverterat tillstånd mentalt, där skada blir humor. Det visar på ett väldigt laddat tillstånd, långt under normalt förnuftiga tillståndet.

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
Reply to  Å. Södergren
18 september 2021 kl 02:11

Hursomhelst har “vaccin” sämre dödsstatistik än vägtrafikolyckor, trots att “vaccin” säljs som “skydd” medan utvecklat krockskydd är sekundär funktion.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/olycksstatistik/statistik-over-vagtrafikolyckor/

jämför

Inrapporterade misstänkta biverkningar – coronavacciner

  • Publicerad: 11 januari 2021
  • Senast uppdaterad: 16 september 2021

https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/inrapporterade-misstankta-biverkningar—coronavacciner

Varför är rapporterad dödsstatistik i trafiken inte angivna som “misstänkta” ?

Last edited 1 månad sedan by Magnus Lindgren
Tobias Brandt
Tobias Brandt
Gäst
18 september 2021 kl 09:57

Jag tycker det är fantastiskt med bilkameror!
En extra försäkring mot bedrägerier alt. krångel med ord mot ord i färsäkringsärenden.
*Kanalerna tjänar pengar på visningar.
*Ett otroligt stort utbud af utbildning och riskanalys.
*Mycket kan läras här som inte en körskolelärare enkelt kan förmedla med ord eller böcker.

Jag har en bilkamera som hjälpt mig granska och reflektera vissa händelser i trafiken som känns till min fördel, samt det känns tryggare i försäkringsärenden om olyckan skulle ske.

Jag tror det vore nyttigt om sådana här filmer användes inom körskolor för att påvisa möjliga konsekvenser i risktagande för det är ett förutseende många tycks sakna i trafiken enligt min erfarenhet.
Lika viktigt tycker jag det torde vara som säkerthetsutbildning inom yrkesutbildningar, även där visas filmer på vanliga olyckshändelser.
De flesta har nog varit med om bilförare som mer eller mindre tycks vara självmordsbenägna men snarare handlar det om liten förståelse av riskanalys i sitt agerande.
Dessa filmer tror jag skulle få många unga herrar att tänka till en extra gång innan omkörningen görs i den siktlösa kurvan eller den unga damen att titta en extra gång till vänster innan det körs in i rondellen.

Magnus Lindgren
Magnus Lindgren
Gäst
Reply to  Tobias Brandt
19 september 2021 kl 00:08

Men anonym kameraövervakning utanför testbanan ingår inte i en demokrati
och importerade hot ska inte tas som intäkt för orwellsk övervakning.

Varför är det så viktigt att övervaka trafiken och införa nolltolerans i dödstal hos 10 miljoner svenskars vardagliga transporter när enbart “corona vacciner” dödar fler?

En av tio skador i vården läkemedelsrelaterade (trots enorma mörkertal)

Ungefär 110 000 patienter på svenska sjukhus drabbas årligen av vårdskador av varierande allvarlighetsgrad och cirka 1 400 personer dör med en vårdskada som bidragande orsak. Av de skador som orsakade eller bidrog till dödsfall under perioden 2013–2018 uppskattades knappt 40 procent ha kunnat undvikas.

https://janusinfo.se/nyheter/nyheter/2019/enavtioskadorivardenlakemedelsrelaterade.5.447c02bc16a7743570a73b5f.html

Last edited 1 månad sedan by Magnus Lindgren