Replik: En desperat individs jakt på pengar som lett till polisanmälan

40
1078
Pengar, sedlar. Foto: Jonn Leffmann. Licens: CC BY 3.0
Pengar, sedlar. Foto: Jonn Leffmann. Licens: CC BY 3.0

OPINION. Vi har viktig information angående donationskampanjen för den 22 januari som vi nyligen informerat om. Sedan en tid tillbaka har dessa pengar varit föremål för en utpressningskampanj.

Artikeln är en replik på debattinlägget: Donationspengarna: Varför finns de mesta av pengarna kvar på ditt privata konto?

Detta har nu resulterat i en polisanmälan och det pågår nu en utredning om följande brott: utpressning, förtal och ärekränkning från en individ som offentligt har försökt utpressa vederbörande.

Detta har varit orsaken till vårt tidigare meddelande om att en del av pengarna har skänkts till andra föreningar. Mer specifikt den kassa som skulle fyllt funktionen av att finansiera andra frihetsprojekt efter ansökan, utöver de vi själva arbetar med.

Denna individ har under längre tid försökt påverka beslut om dessa pengar för egen vinnings skull. För att bland annat undvika privata utlägg för ett misslyckat projekt som haft enormt höga kostnader.

Vi har försökt vara tillmötesgående av sympati för individens situation och hoppades, efter att ha mött individens krav genom att föra över högre summor än vad tidigare redan skänkts, att hon skulle lägga ner. Detta har dock inte räckt då utpressningen har fortsatt.

Individen ställde orimliga krav som skulle verkställas inom ett dygn, “annars kommer jag gå i krig med er” sades ordagrant. Liknande hot följde under en lång tid, trots att vi gång på gång ville möta henne.

Det sista kravet som ställts har vart redovisning av kostnader för arrangemang av den tidigare organisationen. Detta är dessvärre inte möjligt, då den inte opererade ur ett traditionellt sätt som exempelvis en förening. Många är vi som slängts in i denna frihetskamp, utan erfarenhet av vad det innebär att driva en gräsrotsrörelse och organisation på samma gång. Vi har därför behövt lära oss under tidens gång, och tar nu med oss dessa lärdomar in till den nya organisationen.

Individen påstår sig själv varit samordnare för projektet den 22 januari, trots en minimal involvering från hennes håll, och anser sig därför vara berättigad till en majoritet av donationspengarna.

Individens involvering i donationskampanjen var dock obefintlig, då hon varken var med i organisationen, beslutet eller processen av att samla in pengarna. Det var dock inte förrän individen fann sig i en pressad situation ekonomisk, som kravställningarna och utpressningen dök upp.

Hon var därför inte nöjd med det redan tilldelade beloppet, utan ansåg att hela frihetskassan bör gå direkt till hennes projekt istället för att delas ut under en längre tid till olika initiativtagare och projekt för frihet. Detta anser vi vara orimligt, oetiskt och dessutom olagligt. Vi blev därför tvungna att koppla in en jurist vartefter vi fick reda på de flertalet brottsliga aspekterna i dessa handlingar.

Artikeln som individen gick ut med offentligt togs ner av ansvarig utgivare på grund av för många förtal, lögner och ärekränkningar. Individen hade dessutom använt en annan person i sin artikel för att stärka sitt narrativ, utan den personens godkännande. Citat hade lagts till som inte var hans egna, och mycket tyder på att individen gjort allt hon kunnat för att vinkla berättelsen till något den inte är.

Den rättsliga processen som nu är startad kan leda till att vi kommer behöva väcka åtal för att skydda oss själva och folkets pengar som syftar till att hjälpa olika frihetsprojekt.

Vi hoppas ni har överseende med att detta har påverkat vår hantering av pengarna. Då vi velat förvalta pengarna i vår nyskapande förening. Detta har försvårats på grund av situationen med påtryckningar som skett under en lång tid, vilket ständigt fördröjt processen och våra planer.

Flera som vart insatta i vad som hänt ser oroväckande på denna individs agerande, och flaggar för att motivet kan sträcka sig längre än enbart ett behov av ekonomiska medel, så som medveten splittring och skada för rörelsen. I och med att individen fortsatt dra detta drev med förtal och lögner offentligt, trots att hon redan fått tillgång till en stor del av pengarna på grund av utpressningen, så ser vi tendenser till att splittring kan ha varit självaste motivet från första början.

Vi går därför ut med detta meddelande till er nu då vi känner ett ansvar i att meddela folket om den rådande situationen. Vi lägger vår förhoppning i att detta budskap tas emot med förståelse och ett fortsatt förtroende för att vi kommer att hedra folkets vilja, och lägga pengarna på det utlovade ändamålet: frihet. Tack.

Vårt arbete fortsätter för frihet med mer beslutsamhet och vilja att göra gott än någonsin.

Text: Nejtillvaccinpass.nu och Frihetens källa | Artikeln är uppdaterad kl 19:05, 10 maj


Stöd NewsVoice genom att köpa kaffe
Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
Prenumerera
Notify of
guest
40 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Kristian LantzD
Kristian Lantz
12 maj 2022 kl 13:07

Kan vi få se stadgarna, veta medlemsantalet och namnet på ordföranden, kassören och revisorn i föreningen Frihetens källa?

Ingemar ljungqvist
Gäst
12 maj 2022 kl 07:00

I Kinesiskan betyder tecknet för KRIS också MÖJLIGHET. Tänk på det när ni läser mitt längre inlägg.

Ingemar ljungqvist
Gäst
12 maj 2022 kl 06:57

Hej, alla. Hela denna artikel och dess innehåll skadar alt vad som krävs i den sits som Sverige befinner sig nu. Allt detta borde lösts av inblandade parter – och att det som uppstått måste ju självfallet räknas som barnsjukdomar i en växande rörelse.
Jag har träffat alla tre inblandade och mitt helhetsintryck av Sandra W, Max W och också publicisten Torbjörn S är mycket gott . Alla tre behövs om vi ska kunna bjuda motstånd mot en hotande NWO.
I går hade vi faktiskt ett sådant möte där konstruktiva saker avhandlades. Det krävs hursomhelst att man inför valet i september krävs någon form av gemensam aktion – annars hamnar alla parter utanför Riksdagen. Nyckeln till detta äger dock Ulf Bejerstrand – men här skulle alla tre ovannämnda hjälpa Ulf för att öppna för ett nytänk – i gemenskap. Torbjörn Sassersson skulle kunna hjälpa till genom att på bästa Newsvoice plats publicera denna: Folkomrösta om Nato – http://www.frihetsverige.se I den samarbetar till exempel både Rikslag, Enhet och Knapptryckare. Men vad hjälper det när även alternativpressen förtiger sådana initiativ.?
Sandra W och Max W kan genom att göra gemensam sak med Ulf B genom att påverka Valmyndigheten att fortfarande öppna för ett gemensamt alternativ så att Folkets Röst kan få genomslag efter den 11 september.

Erik Bjursson
Erik Bjursson
Gäst
11 maj 2022 kl 20:47

Sukt efter pengar med ursäkten ”transparens, ljus och sanning”. Skammigt.

Erik Bjursson
Erik Bjursson
Gäst
Reply to  Erik Bjursson
12 maj 2022 kl 11:51

Visste inte att Sandra kunde sjunka så lågt. Fortsätt kämpa!

Anita E
Anita E
Gäst
11 maj 2022 kl 12:17

Tänk att komma in i politiken också!?

Carl Adam
Carl Adam
Gäst
10 maj 2022 kl 21:42

Jag litar på Sandra till 110%, en mer hängiven och dedikerad sanningssägare går ej att hitta. Hennes kamp för barnens bästa är beundransvärd. För mig finns det ingen större förebild inom Frihetsrörelsen. Hon har mitt fulla stöd och förtroende.

Sandra Wigren
Reply to  Carl Adam
11 maj 2022 kl 09:16

Carl-Adam, tack för att du förmedlar sanning. Jag vill dock poängtera att jag inte är en del av Frihetsrörelsen som organisation innehållandes 2 personer. Men rörelsen för frihet är den jag jobbar stenhårt för, och där kan inget annat än kärlek och sanning husera, för att vi ska kunna fortsätta göra skillnad <3

Hans Dahl
Hans Dahl
Gäst
10 maj 2022 kl 18:13

Argumentationen i artikeln är osaklig, insinuerande och saknar konkretion.

Att artikelförfattaren framträder utan namn sänker trovärdigheten ytterligare.

Sandra Wigren
Reply to  Hans Dahl
10 maj 2022 kl 19:36

Det talar helt enkelt för sig självt.

Eik Forsman
10 maj 2022 kl 16:23

Ta lärdom. Det första man borde gjort skulle ha varit att upprätta ett avtal (skriftligen) mellan två eller flera parter som specificerar alla parternas rättigheter och skyldigheter gentemot varandra, inte minst ekonomiskt. Detta skadar hela rörelsen.

Sandra Wigren
Reply to  Eik Forsman
10 maj 2022 kl 16:40

Att utnyttja folket och människors resurser skadar hela rörelsen. Detta skadebeteende kan omöjligt finnas i rörelsen alls.

Tina Lind
Tina Lind
Gäst
10 maj 2022 kl 14:38

Så sorgligt !! All kärlek till er som jobbar med och blir drabbade av detta !!❤ Tack för allt arbete ni lägger ner !! Lycka till!! ❤

Elin Vestin
Elin Vestin
Gäst
10 maj 2022 kl 14:37

Intressant att Sandra går och ber om stödkommentarer på sin sida av människor som inte har koll på fakta om vad som egentligen hänt, utan bara hört Sandras sida.

Alltid känt in ett mörker i Sandra och detta tyder bara mer på det.

Sandra Wigren
Reply to  Elin Vestin
10 maj 2022 kl 14:53

Jag ber inte om något stöd. För jag behöver inget 🙂 Det enda stöd jag behöver är det som kommer inifrån mig själv, och om du upplever det som ett mörker så säger det mer om dig än om mig. Fridens liljor och sanning rakt igenom allt! ENBART sanningen kan göra oss fria 🙂

Anonym
Anonym
Gäst
10 maj 2022 kl 12:33

Ur ett perspektiv där jag både har varit involverad i debatten, men framförallt i planering och utförande av manifestationerna det talas om så har jag både insyn och mötesprotokoll som inte bara bekräftar att detta är rena lögner , utan även bevisar denna insändares desperata jakt på att rentvå ett namn som dessvärre aldrig kommer att kunna tvättas rent igen !
Det som dessa individer ( en Man & Kvinna ) som jobbat länge med frihetsarbete endast har haft som ambition är att tjäna pengar. Inget annat !
Och när möjligheten dök upp så tog dom den. Och det vet dom om.
dom är fullt medvetna om att detta är rent hyckleri och när man är desperat och vet att förtroendet är kört i botten. Då är detta , och endast det utvägen .

Vi har sett igenom dessa människor för länge sedan och det svider för dem.
med sanning , transparens och kärlek kommer man långt.
Därför kommer den här sagan om Bonnie & Clyde få ett avslut i förlorarens tecken !

Dom har på egen hand sänkt den båt som redan brinner !

Sandra Wigren
Reply to  Anonym
10 maj 2022 kl 14:43

Vi som vet, vi vet. Dom andra får genom denna transparens chansen att göra val som undviker att dessa människor kan fortsätta sitt skadebeteende på det viktiga arbete vi gör.

Jossan
Jossan
Gäst
Reply to  Anonym
11 maj 2022 kl 10:50

Ja kanske, men detta är inga stora pengar, typ 60 000 var, vad är de, tre månadslöner för låginkomsttagare?
Är de värt att riskera hela sitt rykte för fiffla med då dåliga odds?

Hade de varit miljonbelopp så hade de varit en annan femma.

Nalin Sefo
Nalin Sefo
Gäst
10 maj 2022 kl 12:08

Jag har följt detta från början och vet att Sandra bara går ut med sanningen. Farligt med alla dessa allvarliga lögner som de som inte ens vågar profilera sig, ger.
Att Sandra är en ärlig person som bara vill ha redovisning av pengarna samt att det ska användas till kommande projekt bevisar väl att hon är en transparent person och hon kommer alltid att vara det❤️

Emilia
Emilia
Gäst
10 maj 2022 kl 11:55

Jag blir så besviken när du M, skriver att vårat projekt är misslyckat när så inte är fallet.

Att du M och S men även fler personer i detta, just nu har intriger och inte kan komma överens är en sak.
Men flera bitar i din artikel upplever jag är rent av lögn eller luddigt formulerade för att misstolkningens göras till din fördel.

Exempel den biten att S skulle ha gjort detta för egen vinnings skull. Eller att det var en pressad ekonomisk situation?
Där behöver du nog se tillbaka på dig själv med tanke på att mer än hälften av donationerna behölls av dig för det du skriver ovan ”utöver det vi själva arbetar med”. Vem är det som agerar utefter egen vinning?

När man arrangerar något ihop och en donationskampanj görs borde det vara en självklarhet att dela lika om man efter arrangemanget väljer att inte arbeta ihop mer.
Det är iallafall vad min moral kompass säger till mig.
Gåvovbrev eller inte, så borde man i dessa tider göra de val som leder till enighet och inte splittring.
Pengar går alltid att samla in igen men bra relationer växer inte på träd och jag vet att detta har kostat dig många relationer.

Sandra Wigren
Reply to  Emilia
10 maj 2022 kl 14:46

Ett starkt och transparent team är vad som kommer komma längst och göra störst skillnad. Du är en klippa och din styrka i att stå upp för rättvisa o sanning betyder så mkt för både mig och det stora syftet vi jobbar för <3

Nalin Sefo
Nalin Sefo
Gäst
10 maj 2022 kl 11:51

Jag har följt detta från början och vet att Sandra bara går ut med sanningen. Farligt med alla dessa allvarliga lögner som inte ens vågar profilera sig, ger. Att Sandra är en ärlig person som bara vill ha redovisning av pengarna samt att de ska användas till kommande projekt bevisar väl att hon är en transparent person och kommer alltid att vara ❤️

Anonym
Anonym
Gäst
10 maj 2022 kl 11:35

Riktigt pinsamt av Alex Freedomfighter att uttala sig när han saknar fakta!

Sandra Wigren
Reply to  Anonym
10 maj 2022 kl 14:31

All fakta finns att ta del av I de debattartiklar som publicerats!

Linnea
Linnea
Gäst
10 maj 2022 kl 11:34

”Pengarna går oavkortat till kostnader för denna manifestation och framtida.”

Uppenbarligen inte om pengarna inte fördelas lika mellan de parter som varit arrangörer 22 januari.

Parween Seger
Parween Seger
Gäst
10 maj 2022 kl 10:39

I mitt liv har jag träffat få människor som är så rena som Sandra Wigren är. Detta är sorgligt på alla nivåer.

Sandra Wigren
Reply to  Parween Seger
10 maj 2022 kl 14:34

<3 Tack för att du är så stark, fantastisk och lojal

Jockee
Jockee
Gäst
10 maj 2022 kl 10:27

Spännande att läsa alldagliga konflikter här, väntar med spänning på vad som komma skall.
jag tycker både parter har bra utläggningar och jag kan inte ”välja sida” här.

synd bara att ni inte kan enas, de kryllar inte av frihetsaktivister i de här landet direkt och den här splittring vi ser skadar enbart folket, precis som politiker agerar.

Sandra Wigren
Reply to  Jockee
10 maj 2022 kl 14:37

Tack för reflektion. Men tkr du att vi ska ha bedragare och människor som utnyttjar folkets donationer och resurser? DET är vad som splittrar. Ingenting annat. Precis som det vi alla jobbar för- att exponera de makthavare som behandlar oss illa, precis likadant måste vi rensa upp i vår egen rörelse. Vad ska vi annars kunna förvänta oss av dem?

Erik Forsman
10 maj 2022 kl 07:57

Tycker det är oerhört träigt att läsa om dessa konflikter. Hade E4F varit arrangör hade nog inte dessa problem kunnat undvikas, då dom har redan har organisationen klar samt erfarenhet av stora engagemang.

Sandra Wigren
Reply to  Erik Forsman
10 maj 2022 kl 14:38

Och det är precis vad flera av oss har, därav måste skiten lyftas fram, så inte människor och folket utnyttjas

David Costadelsol
David Costadelsol
Gäst
9 maj 2022 kl 22:57

Vilka är de skumraska figurerna? Att skänka insamlade pengar till “andra organisationer” känns både skumt och bedrägligt

Anonym
Anonym
Gäst
9 maj 2022 kl 22:13

Någon förtjänar en Oscar, samt en örfil från Will Smith.

Angelica M
Angelica M
Gäst
9 maj 2022 kl 22:11

Jag betvivlar att en förundersökning faktiskt HAR inletts med anledning av polisanmälan. Motbevisa mig gärna. Polisanmälan kan göras av vem som helst, men åklagaren väljer vad de anser lönt att gå vidare med.

” Den rättsliga processen som nu är startad kan leda till att vi kommer behöva väcka åtal ” – nej, det är inte NI som väljer att väcka åtal. Det gör åklagaren och ingen annan.

Det känns som skribenterna försöker blanda korten. De snackar sedan om en kontaktad jurist. Då rör det sig möjligtvis istället om en civilrättslig process, vilket knappast kräver polisiär inblandning.

Erik Forsman
Reply to  Angelica M
10 maj 2022 kl 11:35

Polisanmälan är bara trams. Det är mycket svårt för en privatperson at vinna ett förtalsmål (borträknad näthatgranskaren).

För att få slut på tjafset krävs enbart ett så kallat “Förenklat tvistemål” och du behöver ingen jurist vid sin sidan heller om tvisten rör ett krav under 24 150 kronor och kostar målsägaren 2 800 kronor. Under de förberedande muntliga förhandlingarna lär det komma fram vilken part som har rätt eller fel vad gäller kravet så kan vi lägga de stora egonas konflikt till handlingarna och gå vidare tillsammans till näsa manifestation.

Alex FreedomFighter
Gäst
9 maj 2022 kl 21:53

Detta är en smutskastning av en ärlig människa som inte gjort annat än att belysa korruption. Pengarna hamnade rakt i en förening som ägs av samma personer. Ni borde skämmas! Sanningen segrar alltid.. SWEDENFREE.COM

Sandra Wigren
Reply to  Alex FreedomFighter
9 maj 2022 kl 21:59

Bara sanningen kan göra oss fria♥️

Elin Vestin
Elin Vestin
Gäst
Reply to  Sandra Wigren
9 maj 2022 kl 22:59

”Sanningen” säger hon som går ut med så många förtal att artikeln läggs ner.

Sandra Wigren
Reply to  Elin Vestin
10 maj 2022 kl 14:40

Det är ju inte sant. Det finns inte ett enda förtal. Den enda artikel som Newsvoice valde ta ner- togs ner pga hot från den tilltalade

Sandra Wigren
Gäst