NASA har hittat 531 planeter med möjligt liv men Karin Bojs tackar nej

publicerad 15 mars 2011

Varannan stjärna har planeter omkring sig skriver Karin Bojs för DN i mars 2011. Till och med konventionella DN kan till slut inte värja sig mot de astronomiska upptäckerna med de filosofiska konsekvenserna, nämligen utomjordisk liv. Frågan är om Bojs klarar av att skriva en så kontroversiell artikel utan att nämna orden “sekt”, “pseudovetenskap” eller “konspiration”. Svaret blev tyvärr “nej”.

Text : Torbjörn Sassersson 2011-03-15

Artikeln som Karin Bojs skriver är på intet sätt ointressant, men Bojs klarar ändå inte av att filosofiskt omfamna tankar runt liv i universum. Orsaken är förmodligen att den politiskt korrekta åsikten gällande liv i universum sjunkit alltför djup in i den svensk-amerikanska världsåskådningen. Den lyder: “Det är intressant med tanken på liv i universum och det finns möjligen bakterier någonstans, vilka vi förresten aldrig funnit bevis för”. Enkelt, förutsägbart och ofarligt.

Låt mig få sammanfatta vad artikeln trots allt konstaterar. Astronomer har hittat över tusen främmande världar och de förväntas att snart finna planeter med perfekta förhållanden för utomjordingar. Alex Brandeker som är astronom på Stockholms universitet och en av de ledande för ett nyinrättat centrum för astro­biologi säger:

–?Jag tror att vi kan bekräfta en jordliknande planet i den beboeliga zonen inom några få ­månader.

Karin Bojs skriver vidare:

Jakten på planeter runt främmande­ stjärnor – så kallade exoplaneter – är ett hett forskningsområde just nu. Det mest ­vitala inom hela astronomin, enligt många bedömare.

För några veckor sedan rapporterade en forskargrupp runt Nasas rymdteleskop Kepler att de hade hittat 1.235 möjliga planeter. Av dem är 68 i ungefär samma storlek som jorden.

Cirka 54 planeter befinner sig i den beboeliga zonen, där temperaturen är lagom för att vatten ska kunna vara flytande. Fem möjliga planeter är både jordliknande i storlek och finns i den beboeliga zonen. De skulle alltså vara tänkbara hem för utomjordingar, om de kan bekräftas.

Artikeln fortsätter med samma engagerade ton genom att konstatera sensationella uppgifter tex att närmare hälften av de undersökta stjärnorna visade sig ha planeter omkring sig, att universum är fullt med planeter inklusive sådana med jordlik storlek och Karin Bojs skriver till och med att: “Eventuella utomjordingar har alltså ofantligt många möjliga ställen att leva på.” Artikeln beskriva därefter teknik för att finna exoplaneter runt andra stjärnor.

Men här någonstans tog det stopp för Karin Bojs. Resterande part av artikeln handlar om “debunking” dvs förkastande av forskning, forskare och intressanta spekulationer. Här någonstans bestämmer sig Karin Bojs för att låta de där ohittbara bakterierna med sin lugnande filsosofiska gravitation attrahera tillbaka läsaren till tråkig så kallad “realism”. Så vem ska vi kasta lite skit på? Karin Bojs hittade Richard Hoover att debunka och som förkastare tar hon till tidigare nämnd Alexis Brandeker och även Stefan BengtsonNaturhistoriska riksmuseet.

Richard Hoover, anställd av Nasa, påstod sig ha hittat spår av små bakterier i meteoriter. Han blev tydligen refuserad av etablerade vetenskapliga tidskrifter och bestämde sig för att publicera sina artiklar i en nättidskrift “Journal of Cosmology” ­där entusiaster för alternativa idéer brukar skriva. Det är ett filosofiskt brott inom de etablerade akademiska kretsarna.

Karin Bojs citerar Alexis Brandeker som är mycket kritisk till de påstådda rönen. Han säger: “Det är synd, för det skadar dem som är seriösa inom astrobiologin”, men Stefan Bengtson som är en av världens ledande experter på spår av tidigt liv i stenar, uttrycker sig ännu hårdare: “Jag måste såga detta jämns med fotknölarna, och det är verkligen inte ofta jag gör det.” Enligt Stefan Bengtson uppvisar nättidskriften “Journal of Cosmology­” alla tecken på att vara ”en klockren konspirationssekt”. Det finns inte ett enda bevis i artikeln för att meteoriterna skulle innehålla några spår av liv, säger han.

Därmed knyter Karin Bojs samman den filosofiska säcken. Hit men inte längre. Bakterier som ingen kan hitta får man prata om, men inte en millimeter längre. Att påstå man kanske hittat stendöda bakterier på en sten från rymden är att gå för långt.

Hur man kan hamna i en sådan liten säck är nästan ofattbart tråkigt, i synnerhet när artikeln i övrigt faktiskt redovisar vetenskapliga upptäcker av exoplaneter, närmare bestämt 531 stycken enligt NASA Planet Quest och kanske så många som 1235 stycken enligt Keplerteleskopet och de hittar nya varje vecka.

Jag ser fram emot att läsa en artikel av Karin Bojs som handlar om något kontroversiellt utan att behöva läsa orden: “sekt”, “konspiration” eller “pseudovetenskaplig”. Skärpning Bojs, du är prisad vetenskapsjournalist och inte en opinionsbildare som ska plantera rätt tankar i huv’et på folk.

Text : Torbjörn Sassersson

Läs gärna min artikel: En konspiration mot konspirationsteoretiker?

DN och Karin Bojs: Varannan stjärna har planeter omkring sig