Lobbyleaks.se – Resumés försök att skapa klarhet i svensk lobbyism

0
163

Lobbyleaks Resumé

Den 14 mars 2011 lanserade Resumé sajten Lobbyleaks.se eftersom lobbybranschen och public affairs-verksamheten präglas av onödigt hysch-hysch menar chefsredaktören Viggo Cavling. Därför ska anonyma tipsare kunna berätta vem som arbetar för vem och varför. 

Text: Torbjörn Sassersson | www.lobbyleaks.se | lansering

“Lobbyisterna arbetar inte för det nya. Lobbyisterna arbetar för det gamla. Framtidens lösningar har inga lobbyister”, så sa Göran Persson med eftertryck från talarstolen i mars 2007 under sitt avskedstal som partiordförande vid S-kongressen. Några månader senare var han själv lobbyist. Det finns ett träffande ord för det beteendet på engelska. Det kallas “revolving doors“, att gå från en myndighet eller politisk post till industrin och sedan tillbaka igen som beslutsfattare inom stat, myndighet eller partipolitik.

Barack Obama var inne på samma linje som Göran Persson när han svors in som USA:s president. Att lyssna till Barack Obamas inledande tal som president den 21 januari 2009 om hur hans administration ska arbeta var även som att lyssna till ett tal av John F. Kennedy från 27 april 1961. Med samma pondus och glöd deklarerar bägge presidenter med 48 års mellanrum att de inte tolererar korruption eller hemlighetsmakeri under sitt eget styre.

“… we need to make the White House the people’s house, and we need to close the revolving door that lets lobbyists come into government freely and lets them use their time in public service as a way to promote their own interests…” / Barack Obama, First executive orders, 21 jan 2009

Några dagar tidigare avslöjar New York Times i artikeln “Exit, Stonewalling” från 3 januari 2009 att Bush-administrationen raderat mer än en miljon mail strax innan de lämnade styret.

Resumé vill lyfta fram lobbyismen i ljuset – ett kall

När Resumé, tidningen om media, reklam och PR, beskriver sin mission använder Viggo ett religiöst språk. Han kallar sig själv överstepräst. Effekten blir rätt kul och poängen är att göra lite narr av de branscher som Resumé beskriver och granskar. Lobbyleaks.se ligger helt i tidningens linje och sajten är välbehövlig. Resumé har sedan 1996 varje år utnämnt Årets lobbyist och priset, som är lite inlindat tvåeggat, kan tilldelas både individer och organisationer. År 2008 gick t ex priset till Johan Thor från GlaxoSmithKline som genom klassisk lobbying pushade för att alla flickor i 12-årsåldern skulle erbjudas vaccinering mot livmoderhalscancer. Var han en “good guy” eller “bad buy”? Det beror på vem man frågar.

“Vi tror inte att lobbyisterna är onda. Men slutenheten är ett problem. Som branschtidning har vi som uppgift att granska och berätta också om det som någon eller några inte vill ska komma ut, skriver Cavling.”

Så fatta tangentbordet och berätta för Lobbyleaks.se vem som gör vad för vem och varför. Normalt koras vinnaren Årets Lobbyist under Almedalsveckan i Visby i juli varje år. Resumé kallar nämligen Almedalsveckan för årets mest lobbyistintensiva tidpunkt på hela året.

Obama – världens största lobbyist?

Se video där Obama den 21 jan 2009 redogör för presidentpostens first executive orders. Har Obama snart tre år senare lyckats att hålla sina löften eller borde han bli världens största lobbyist genom tiderna?

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here