SVT gör reklam för Ericsson

1

SR Medierna reagerade precis som många tittare förhoppningsvis gjorde när de sågf filmen gjordes som en PR-film för Ericsson. Filmen var kamoflerad som dokumentärfilm i SVT som säger sig stå för public service, frihet, neutralitet och oberoende. Sveriges Radio Medierna skriver på deras hemsida att de grävt vidare i historien om hur SVT köpte in en “dokumentärfilm” från en byrå som jobbar på uppdrag åt Ericsson.

Sveriges Radio: “Filmen – De digitala Seniorerna – handlade indirekt om det som är just Ericsons stora affärsområde och Ericson säger själva att de 200 000 tittarna som SVT bjöd företaget på var “grädde på moset” för vad som från början var en PR film.”

Källa: SR


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelNyhet: DN skriver om snöman i Ryssland
Nästa artikelOccupy Wall Street – en gräsrotsrörelse som håller på att infiltreras?
Torbjörn Sassersson är redaktör på NewsVoice.se. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995 och har i övrigt en bakgrund inom webb-PR, IT och kommunikation.
Prenumerera
Notify of
guest
1 Kommentar
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
ruben
ruben
Gäst
13 oktober 2011 kl 23:28

Har alltid betalat licensen med bästa vilja. Det har bara känts som en naturlig betalning och kanske beskydd mot den hårda världen.
Men är det så att Ericsson påverkar SVT så kan jag tappa förtroendet. Jag vill gärna tro att SVT kan fortsätta med sin ursprungsplan att vara oberoende av marknadskrafter. Det är ju det som gör SVT så unikt i världen. Den bästa TV vi kan få någonsin! Jag ser till 70-80% bara på SVT, annars TV4 ungefär.