SVT gör reklam för Ericsson

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 12 oktober 2011
- Torbjörn Sassersson

SR Medierna reagerade precis som många tittare förhoppningsvis gjorde när de sågf filmen gjordes som en PR-film för Ericsson. Filmen var kamoflerad som dokumentärfilm i SVT som säger sig stå för public service, frihet, neutralitet och oberoende. Sveriges Radio Medierna skriver på deras hemsida att de grävt vidare i historien om hur SVT köpte in en “dokumentärfilm” från en byrå som jobbar på uppdrag åt Ericsson.

Sveriges Radio: “Filmen – De digitala Seniorerna – handlade indirekt om det som är just Ericsons stora affärsområde och Ericson säger själva att de 200 000 tittarna som SVT bjöd företaget på var “grädde på moset” för vad som från början var en PR film.”

Källa: SR

Donera till NewsVoice

Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq

  • Har alltid betalat licensen med bästa vilja. Det har bara känts som en naturlig betalning och kanske beskydd mot den hårda världen.
    Men är det så att Ericsson påverkar SVT så kan jag tappa förtroendet. Jag vill gärna tro att SVT kan fortsätta med sin ursprungsplan att vara oberoende av marknadskrafter. Det är ju det som gör SVT så unikt i världen. Den bästa TV vi kan få någonsin! Jag ser till 70-80% bara på SVT, annars TV4 ungefär.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *