Trafiksäkerhet – Dubbfria vinterdäck kan kräva dubbel så lång bromssträcka vid snöväglag

4
215

Bilen stoppas först efter 150 meter med låsningsfria ABS-bromsar och dubbfria vinterdäck. Underlaget vid testtillfället utgörs av normalt vinterväglag, ej blixthalka alltså.

Läs mer

I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.

4 KOMMENTARER

  1. Lösningen är genialt enkel: Planera så du slipper stress. Då behöver du inte köra fortare än du hinner få stopp på bilen om något händer.

    • Synd bara att inte älgarna är lika bra på att planera var de bör befinna sig i förhållande till min bil 🙂

      Men allt går bra om hastigheten hålls vid max 30 km i timmen förvisso, men kanske kommer några bilister bakom göra lite sköna idiotomkörningar.

    • Jag bor där man saltar de större vägarna på vintrarna och antagligen är det bl.a. saltad snömodd som försämrar egenskaperna för dubbfria däck. Har kört på såna i 4 vinter säsonger för ett antal år sedan men jag kör nu helst dubbat. Det kan hända dubbfritt fungerar bättre i andra klimat? De är mycket komfortablare att köra på men lite lömskare i de väglag jag kör mest i. Men som sagt, anpassar man körningen så går det oftast bra ändå, ifall det nu inte dyker upp älgar, så sant så 🙂

  2. Det är en gåta hur man tror dubbfria däck klarar vinterväglag lika bra som dubbdäck generellt. Visst finns enstaka villkor för att det är så men inte de flesta fallen. Jag håller mej till dubbdäcken av gammal erfarenhet. Det knepiga är att man får ( tror jag ) böta 600 kr per däck om man har dubbdäck vid fel datum, dvs. 2400 kr. i böter i så fall. Då finns det undantag vid fel datum om det verkligen är vinterväglag förståss. Men är det inte det, kan det ju vara så att man skall åka dit där det är vinterväglag… Vad jag hört brukar Polisen vara förstående i såna fall.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here