Vill du att bankerna ska ta kontrollen över ditt liv? Om inte, säg nej till ett kontantlöst samhälle

30

DEBATT. Vill du ha kvar kontanterna i samhället? Om du vill det, skriv på Kristoffer Hells protestlista. Kristoffer ska delta i en soffdebatt på TV1 Gomorron Sverige, torsdagen den 25 oktober kl 06:25, där han förklarar varför ett kontantlöst samhälle innebär att bankerna tar kontrollen över våra liv om vi bara får betala med bank- och kreditkort.

Text: Torbjörn Sassersson | Uppdaterad: 2012-10-24

Som opponent i TV-studion får Kristoffer Hell en representant från bankvärlden. Denne kommer garanterat att trycka på att ett kontantlöst samhälle är tryggare för att då kan ingen bli rånad på gatan. När Kristoffer Hell ifrågasätter det argumentet kommer bankmannen att fråga Hell varför han vill motsätta sig allas rätt till trygghet. Är Hell en farlig människa för samhället? Den frågan blir konsekvensen i en debatt som kommer att spela på våra känslor.

Det kontantlösa samhället innebär din underkastelse

Vi kan förvänta oss att bankmannen kommer att styra debatten mot trygghetsaspekten, men undvika att ett kontantlöst samhället innebär att bankerna bestämmer vem som får ha ett bankkort, vad räntan ska vara för just dig. Bankerna kommer att erbjuda ännu fler krediter och snabblån. Du och alla andra blir allt mer skuldsatta eftersom bankernas affärsidé bygger på skuldsättande och påföljande intäkter från räntor, tilläggsavgifter, straffavgifter och amorteringar*.

Stöd NewsVoiceVarje transaktion som du gör har bankvärlden full kontroll på. Det blir omöjligt för folk att fritt köpa och sälja mellan varandra utan att det går via en bank. Allt kartläggs. Om du gör något “fel” kommer ditt bankkort att frysas och du blir föremål för en utredning i en Orwellsk värld. När ditt bankkort är fryst kan du inte handla mat till familjen eller bensin till bilen. Du blir ett föremål för en bankmans godtycke och bevisbördan att du är en god medborgare blir din. Alla banker är aktiebolag** och dessa aktiebolag kommer att dirigera ditt liv.

Vi vet inte om det kommer att gå så här illa för vi har ännu inte ett kontantlöst samhälle. Eftersom risken finns måste debatten ta tag i kärnfrågan om bankerna ska ha rätt att kontrollera oss medborgare genom våra privata transaktioner.

Kommer människor med sämst privatekonomi att bli de kastlösa i det kontantlösa samhället?

Text: Torbjörn Sassersson (som arbetade på en kommunikationsavdelning på en bank under 2008-2009)

Ditt namn på protestlistan ger Kristoffer Hell stöd i debatten: Skriv på här och läs mer


* Amorteringar sker på kapital som skapats ur intet (fractional banking) och när amortering görs blir denna en intäkt i bankens ekonomi. Man kan säga att låntagaren materialiserar pengar som strax innan amorteringen var virtuella. På den bank jag arbetade på var bara 1/6-del verkliga pengar i banken. Resterande 5/6-delar var virtuella tillgångar som väntade som amorteringsbara “intäkter”.

** Finns undantag. JAK-banken och Ekobanken är tex föreningar och det finns stiftelser som äger banker. Att ha stiftelser som ägare är å andra sidan lurigt. IKEA ägs av en stiftelse för att kunna hantera pengarna på ett smart sätt för ägarna. De stora affärsbankerna i Sverige som tex: Nordea, Swedbank, Handelsbanken, Skandiabanken, Danske Bank mfl är aktiebolag. Det är de stora affärsbankerna som styr i samhället.


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelGoogle kan vara borta om fem år – Länge leve Altavista
Nästa artikelMonroeinstitutet: Flera miljoner har haft UKU
NewsVoice är en nättidning som startade 2011. Syftet är att publicera oberoende nyheter, debattartiklar och kommentarer samt analyser av händelser i samhället och världen.
Prenumerera
Notify of
guest
30 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Marina Szöges
22 oktober 2012 kl 23:09

Hela banksystemet är helt galet. Det tillverkar pengar av luft, som de lånar ut till folket. Folket betalar sedan tillbaka räntan och amorteringen som alltså egentligen bara är en illusion, med riktiga pengar, som de har tjänat ihop på sitt riktiga arbete. Banken får in riktiga pengar som de sedan kan använda för att skapa ännu mera luftpengar att låna ut.

Folket blir skuldsatta medan bankerna blir rikare och rikare. Och skulle det helt plötsligt gå litet sämre för bankerna, en bankkris seglar upp. Då träder staten in och lånar ut pengar till den krisande banken. Banken får riktiga pengar av staten, pengar som skattebetalarna stretat ihop, som sedan banken inte behöver betala tillbaka.

Nordea fick en massa pengar av skattebetalarna på 90-talet, om jag inte missminner mig och jag hörde aldrig någonsin någonting om att dessa pengar betalades tillbaka.

Och nu finns tankar om att ta bort kontanterna ifrån oss. Och denna galna idé kommer från – bankerna. Bara en sådan sak; Varför sitter de i styrelserum och planerar för ett kontantlöst samhälle? Vad har banker för rättigheter att göra det?

Bankerna har fått för stor makt och vi behöver nu markera att vi vill ha våra kontanter kvar och i samma veva kan vi också ifrågasätta om bankernas räntesystem, och att tillverka pengar ur luft, är ett hederligt system.

Jerry Källström
Reply to  Marina Szöges
23 oktober 2012 kl 21:56

Kanonbra skrivet och insiktsfullt 🙂

Marina Szöges
Reply to  Jerry Källström
26 oktober 2012 kl 08:38

Tack och Josef Boberg, jag håller med. Vi behöver ett annat “banksystem” En dag kommer vi få det, frågan är bara när?

Josef Boberg
Gäst
Reply to  Marina Szöges
26 oktober 2012 kl 10:39

“Allt som har en början har ett slut “

Det nuvarande pyramidiska ekonomiska tänkandet och agerandet kan ju synas vara i sin slutfas – enär t o m giganter som EU och USA har uppenbara bekymmer med att dölja – för oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna i världens alla länder – att det hela enbart är ett världsomfattande PyramidSpel.

Så när Wi av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna – KRÄVER en annan ekonomisk ordning – t ex den ”Vita Skolans nationalekonomi” – vad kan då den globala BankingLigan göra åt det ?

Mer än 90 % av medborgarna i världen är ju MYCKET mera än den mindre än en procent lilla klick – som idag styr = vanstyr världen ekonomiskt = politiskt – eller ?

Personligen hoppas jag på att den nya ekonomiska världsordning kommer att kunna påbörjas den 21 december 2012.

Den gamla behöver Wi överhuvudtaget ej bry oss om att göra någonting åt – för den kommer helt automatiskt att förinta sig själv. Så har det ALLTID varit med ALLA pyramidspel – och så kommer det per automatik även att bli med det nuvarande pyramidiska ekonomiska tänkandet och agerandet – som jag ser det.

I o f s så kan jag ha fel i detta – men det “vet” jag att jag ej har.

Josef Boberg
Gäst
Reply to  Marina Szöges
23 oktober 2012 kl 21:58

“Bankerna har fått för stor makt och vi behöver nu markera att vi vill ha våra kontanter kvar och i samma veva kan vi också ifrågasätta om bankernas räntesystem, och att tillverka pengar ur luft, är ett hederligt system.”

Jo… – Marina Szöges – men det kan den “Vita Skolans nationalekonomi” rätta till – som jag ser det.

pop
pop
Gäst
Reply to  Josef Boberg
29 oktober 2012 kl 21:33

Rotchild dynastin och andra rika familjer är våra riktiga herrar. Demokrati är en illusion så länge folket inte tar tillbaka makten från privata banker och central banker att skapa pengar som skuld.

Josef Boberg
Gäst
Reply to  pop
30 oktober 2012 kl 11:05
Macula_Transfer
Macula_Transfer
Gäst
22 oktober 2012 kl 23:39

Vore bra om Torbjörn kunde skriva om N.E.S.A.R.A. och att bankvärlden behöver bli totalt transparent och framför allt sluta med ränta OCH införa debt forgiveness för alla, så vi kan starta det nya samhället för att slutligen inse att vi alla är en del av ett gemensamt medvetande och då behöver vi inga pengar för vi arbetar av kärlek till nästan lika väl som till oss själva!

Jerry Källström
Gäst
23 oktober 2012 kl 21:54

Mer om N.E.S.E.R.A. (National Economic Stabilization and Recovery Act); http://sv.wikipedia.org/wiki/NESARA

Admin
Admin
Gäst
23 oktober 2012 kl 23:47

Svårt att hinna fördjupa mig. Kan någon av er som kan tex NESARA att skriva om det? Kortartikel passar utmärkt. / Torbjörn

Admin
Admin
Gäst
24 oktober 2012 kl 01:45

DN: ”Finansbranschen tar inte ansvar för etik och miljö”

“Finansbranschens ointresse för etik- och miljöfrågor leder inte bara till miljöförstöring och mänskligt lidande – det skadar också trovärdigheten för hur våra pengar förvaltas. Det är hög tid för större öppenhet och större konsumentmakt i finansbranschen, skriver företrädare för Sveriges konsumenter.”

http://www.dn.se/debatt/finansbranschen-tar-inte-ansvar-for-etik-och-miljo

Catarina Bäckstrand
Gäst
24 oktober 2012 kl 06:44

Se gärna filmen Thrive What on earth will it take?, den säger mycket om just pengar och makt. Här är länken
http://www.thrivemovement.com/the_movie
och denna om bankernas makt
http://www.thrivemovement.com/bold-actiivists-reveal-strategies-for-fighting-home-foreclosures-and-balancing-government-budget.blog

Marie
Marie
Gäst
24 oktober 2012 kl 16:44

Okej ska lilla Lisa 6 år ha ett visa kort för att kunna köpa en glass i kiosken,,? Ger inte det en ökad rånrisk då tjyven kan komma in i hela familjens ekonomi istället för en kontant tjuga som tjyven antagligen struntar i??? Eller ska Lisa ha ett eget kort i eget namn och vänta tills hon blir 18 för att kunna köpa glass,, No cach is king

julia sparrow
julia sparrow
Gäst
25 oktober 2012 kl 15:15

Jag var inte vaken 6:25…och på SVT-play hittar jag inget klipp…och på eftermiddagsreprisen finns inget heller…den börjar vid 7:45 nånting…

Josef Boberg
Gäst
Reply to  julia sparrow
25 oktober 2012 kl 19:09

Inslaget om kontanterna kom aldrig med.

Varför – kan man ju fråga sig ?

För “hett” ämne – eller StorebrorsCensurerat av dom som vill ha det kontantlösa samhället ?

Lennart Mogren
Lennart Mogren
Gäst
Reply to  Josef Boberg
2 november 2012 kl 20:33

Enkelt. Finansförbundet vägrade att ställa upp. Takes two to tango.

Karin
Karin
Gäst
25 oktober 2012 kl 17:54

Lösningen är enkel: Sluta handla med kortet! Jag lämnade in mitt för två år sedan! Om vi alla gör det så har bankerna/storbolagen inte mycket val. Kan det verkligen vara så att folk hellre har det bekvämt än har frihet/integritet!! Eller är vi plötsligt inte myndiga nog att handskas med kontanter?

Är det någon som tror att bankerna i fortsättningen villigt kommer att ersätta stölder som skett via hackning? Jag tror det lika lite som jag tror att om alla scannar sina varor i affären, som kommer det även i fortsättningen vara lika mycket personal och lika många kassor öppna!

Birgitta
Birgitta
Gäst
Reply to  Karin
31 december 2014 kl 15:20

Jag har tagit din uppmaning på allvar. Efter att räkningarna är betalda tar jag ut större delen av mina pengar från banken och betalar kontant. Ska även avsluta mitt Ica-kort. Känner obehag när de övervakar vad jag handlar. Min frihet är mer värd än de värdecheckar som ges i kompensation för deras övervakning.

Rpger
Rpger
Gäst
28 oktober 2012 kl 17:33

Tycker att det kontantfria samhället är ett steg i rätt riktning mot ett mera modernt samhälle.
Sverige får ju snart nya sedlar och tror inte att man i det här landet tar bort sedlar och mynt i första taget. Tänk så enkelt att med ett par klickar på datorn beställa någon vara med sitt smart card. Paypal använder jag sedan flera år och är ett mycket säkert betalningssätt där man aldrig visar sina kortuppgifter. Konto på Amazon är också idiotsäkert.
Men många affärer och resebyråer vill inte hantera kontanter längre och då gäller smart card.
Känner några personer som nästan aldrig vill använda smart card utan kontanter.
Tror på ett samhälle där vi använder både kontanter och smart card.
Men det är inte helt omöjligt att man långsamt fasar ut kontanter och vänjer oss långsamt till ett helt kontantlöst samhälle.
Frågan är om vi har så mycket att säga till om egentligen.
Är vi för obstinata tas vi kanske om hand.
Men jag håller med om att väldigt mycket händer som pekar på att vår frihet är i stor fara om vi inte vaknar upp och säger ifrån.

Torbjörn Sassersson
Admin
6 november 2012 kl 09:22

Direktsändning från Riksdagen om kontanternas framtid i Sverige kl 13:45 idag. Står politikerna på bankernas eller folkets sida, kanske man kan fråga. Jag gissar bankernas sida.

http://www.riksdagen.se/sv/Debatter–beslut/Interpellationsdebatter1/Debatt/?did=H01045&doctype=ip

Josef Boberg
Gäst
Reply to  Torbjörn Sassersson
15 januari 2013 kl 19:21

Jo… – Torbjörn Sassersson – Du gissar nog rätt – för bankerna står för ca 50 % av den svenska BNP´n – enligt var finansminister Anders Borg säger i en riksdagsdebatt “Öppen utfrågning om Finanspolitiska rådets rapport” den 24/5-12 (en bra bit in i videon).

Helge
Helge
Gäst
10 november 2012 kl 02:25

Hur skall bankernas avgifter bestämmas? Idag bestämmer bankerna själva sina avgifter.
En oligopol situation föreligger. Alltså begränsad konkurrens. Det ger bankerna alldeles för
stor makt, Den som inte ser det som ett problem vet inget om banker.

Josef Boberg
Gäst
Reply to  Helge
15 januari 2013 kl 19:23

En fullt ut möjlig lösning av bekymret bankerna finns HÄR – som jag ser det.

anders
anders
Gäst
Reply to  Helge
31 december 2014 kl 14:57

Man kan ju börja med att följa grundlagen Regeringsformen 9:14. För en förklaring, se positiva pengar.

poma
Gäst
12 januari 2014 kl 20:17

problemet är att människor är för fega för att protestera mot bankerna

Josef Boberg
Gäst
Reply to  poma
12 januari 2014 kl 20:33
Birgitta
Birgitta
Gäst
31 december 2014 kl 12:14

Underkastelsen tar sin början på allvar nästa år.

Ett penningpolitiskt beslut har fattats om att byta ut nuvarande sedlar och mynt löpande fr o m oktober 2015. Målet med utbytet av sedlar och mynt handlar om att uppnå en ”Samhällsekonomiskt effektiv valuta” där ”allmänheten ska använda så få sedlar och mynt som möjligt”. Riksbanken pekar bl a på att folk har för mycket ”pengar i madrasserna” och då särskilt ifråga om mynt. Ett annat bekymmer med analoga pengar är svårigheter att följa penningtransaktioner. Att driva in/göra madrasspengarna obrukbara är därför ett effektivt politiskt styrmedel för att ändra folks ovanor. Att sälja in utbytet med miljömässig retorik är en del av spelet.

Riksbanken hyser en farhåga om det kan bli brist på sedlar i samband med utbytet. Uttalandet kan ses som ett av flera olika recept för att styra folk genom den sk Nudge-teorin. Målet är naturligtvis att på mycket kort sikt avskaffa kontanter och knuffa allmänheten till ökad kortanvändning. Vi kan ju därför räkna med att bankerna (utom Handelsbanken) kommer att vara obenägna att släppa de nya sedlarna.

Vi har idag färre kortbetalningar per capita än grannländerna, vilket naturligtvis tär på den nationella stoltheten av att försöka vinna världsmästerskap i ”The Nanny State”, mjuk tyranni och demokratur.

Artikel SVD: http://www.svd.se/naringsliv/riksbanken-risk-for-sedelbrist_4105935.svd?sidan=1

Riksbankens rapport ”Översyn av sedlar och mynt”: http://www.riksbank.se/Upload/Dokument_riksbank/Kat_sedlar/Sedel_mynt_oversyn_Slutlig_809030.pdf

Nudge-teori: http://en.wikipedia.org/wiki/Nudge_%28book%29

Anna
Anna
Gäst
29 juli 2015 kl 20:55

Mycket informativ! Tusen tack även för bra kommentarer!

Valter Olsson
Valter Olsson
Gäst
24 maj 2018 kl 15:15

Orsaken till att bankerna vill ha bort kontanter är att då kan de låna ut hur mycket som helst utan krav på något eget eller inlånat kapital. Utan kontanter kan nämligen inga pengar lämna banksystemet och bankernas makt blir total.

Jan Andersson
Jan Andersson
Gäst
25 maj 2018 kl 02:52

Ett otroligt dumt förslag!