Bästa vinterdäck – Stort test – Odubbat bra, men dubbat bäst

    1
    750

    Bästa vinterdäck testI ett stort vinterdäckstest utfört av Test World i samarbete av Aftonbladet konstateras att dubbdäck fortfarande är överlägsna i halka. De greppar i alla väder och överlägsna på is.

    Test World varnar för ett önsketänkande runt odubbade däck från Centraleuropeiska tillverkare, något som även svenska politiker medverkar till. Vinterdäck för nordiska förhållanden ser helt annorlunda ut än vinterdäck för Centraleuropa.

    På våra breddgrader ska däcken klara snö och is och ”mjuka” grusvägar. I Centraleuropa är det slät asfalt med lite nysnö som gäller. Helt olika förhållanden, enligt Robert Collin från Test World.

    Nu börjar även EU:s nya etiketter för vinterdäck komma. Det betyder att sämsta vinterdäcket kan ha högsta betyg, enligt Aftonbladet som anser att deras is- och snötester är mycket mer korrekta eftersom EU:s tester inte tar hänsyn till varken is och snö.

    Läs mer och se vilka vinterdäck som fick bäst i test


    Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
    • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
    • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
    Prenumerera
    Notify of
    guest
    1 Kommentar
    Äldst
    Nyast Mest röstad
    Inline Feedbacks
    Se alla kommentarer
    R
    R
    Gäst
    7 november 2012 kl 21:46

    “Vinterdäck för nordiska förhållanden ser helt annorlunda ut än vinterdäck för Centraleuropa.”

    Inte i alla fall. Dunlop SP Ice Sport är ett däck för nordiska förhållanden, men ser precis likadant ut som Dunlop SP WinterSport 3D för centraleuropa. Det är gummiblandningen som skiljer där Ice Sport är mjukare.

    Ett till exempel: Vredestein NordTrac 2. Det är för norden men har en mönsterdesign som nästan är identisk med deras SnowTrac 2. Det som skiljer i mönstret är att NordTrac 2 vinklade sajpningar i de tvärgående ribborna, och så har NordTrac 2 en mjukare gummiblandning som ger bättre fäste i låga temperaturer.

    Men för de flesta däck så ger man nordiska odubbade ett annat mönster, ofta mer aggressivt med kantigare sidor för att fungera bättre i slask och snö och fler sajpningar för att greppa bättre på is. Plus en mjukare gummiblandning då.

    Vilka däck man väljer handlar mycket om var man bor och vilket vinterväder man förväntar sig. Visst greppar dubbar bra, men ett dubbdäck som är några år gammalt har förlorat mycket av sitt grepp när dubbarna är slitna. Det är längre livslängd på odubbade.

    Själv kör jag odubbat av nordisk typ.
    Skillnaden mellan nordiska och centraleuropeiska odubbade är att nordiska är mer framtagna för att greppa på is även i riktigt låga temperaturer, och där man har kompromissat bort en del av greppet på torra och våta vägbanor i plusgrader. Centraleuropeiska är nästan lika bra på torrt och vått som sommardäck, men greppar bättre på snö och fungerar bättre i kalla temperaturer. I riktigt kalla temperaturer, och på isiga vägbanor ligger de långt efter nordiska.