Bonnier sålde Newsmill till Veckans Affärer – nystart utlovas

3
283

Många missade nyheten att Bonnier sålde nättidningen Newsmill till Veckans Affärer. Resumé avslöjade först nyheten och de skrev även att redaktionschefen Sakine Madon och redaktören Patrik Kronqvist lämnar Newsmill vid årsskiftet 2012-13.

Newsmill grundades 2008 av Expressenjournalisterna PM Nilsson och Leo Lagercrantz. 2010 sålde de Newsmill till Bonnier Tidskrifter. Därefter hoppade de båda grundarna av 2010 respektive 2012. Nu är alltså tidningen såld till Veckans Affärer.

Anledningen till att det går dåligt för Newsmill är att de tappar läsare och annonsörer, skriver Resumé.

Den 12 september 2012 stängde Newsmill möjligheten för läsare att kommentera. De hade inte resurser att hantera kommentarerna och beslutet att stänga dessa kan ha varit dödsstöten för tidningen. Redaktionen hävdade dock att besökarantalet ökade efter stängningen.

NewsVoice kontaktade  idag Helene Liljefors biträdande förlagschef på Veckans Affärer. Hon bekräftar att Newsmill inte ska läggas ner och att ett nytt beslut om tidningens framtid ska tas nu under december.

Text: Torbjörn Sassersson


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Prenumerera
Notify of
guest
3 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Tubbe
Tubbe
Gäst
11 december 2012 kl 08:14

Man ska inte underskatta en allmänhets röst i en värld av “experter”.
Men det kanske bara är en konspirationsteori?

julia sparrow
julia sparrow
Gäst
11 december 2012 kl 08:46

“Anledningen till att det går dåligt för Newsmill är att de tappar läsare och annonsörer, skriver Resumé.”
…ja så går det när man stänger kommentarsfälten…folk tappar intresset när man inte får kommentera artiklarna…

Presskit
Presskit
Gäst
11 december 2012 kl 11:06

“Såld” är väl kanske en överdrift. Frågan kanske mer var vart man skulle skuffa projektet Newsmill inom Bonnierkoncernen och tappa så lite ansikte som möjligt. En internaffär utan pengar, utan vision, utan kommentarer. Veckans affärer är en av de stora förlorarna inom affärspress, så här skapar Bonnier en webbkyrkogård – av dold anledning.