JO: Regeringen struntar i grundlagen

12
689

Hans-Gunnar AxbergerJustitieombudsmannen konstaterar efter utredning att regeringen struntar i grundlagen. Tar flera månader på sig för att visa upp handlingar. Trots att det enligt grundlagen ska göras omgående.

Inte bara en gång utan systematiskt har regeringskansliet åsidosatt reglerna för allmänhetens insyn. Regler som är fastslagna i en grundlag för att värna demokratin och vara ett skydd mot maktfullkomliga politiker. Justitieombudsmannen slår fast att regeringskansliet systematiskt ägnar sig åt ”grova åsidosättanden” av svensk grundlag.

JO:s Hans-Gunnar Axberger riktar svidande kritik mot regeringen som han anser är arrogant mot lagstiftningen.

Läs mer


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Prenumerera
Notify of
guest
12 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Daniel
Daniel
Gäst
30 april 2013 kl 16:52

Vad blir straffet på detta? Tillsägelser? Ett brott mot grundlagen borde ju kunna ge både böter och fängelse. Eller blir det bara tillsägelser? Att bryta mot grundlagen verkar vara enkelt och inte göra allt för ont.

Janne
Janne (@janne)
30 april 2013 kl 19:35

Undrar vad som hade hänt om en vanlig svensk medborgare hade brutit mot grundlagen? Nu är det ju regeringen så då händer nog troligen ingenting, de verkar vara fråntagna alla förpliktelser och kunna göra vad som helst utan några som helst påföljder.

Finns det något som inte är korrupt här i Sverige?

Björn
Björn
Gäst
30 april 2013 kl 22:53

Vi har inte demokrati i Sverige.
Landet styrs av en liten kabal.
Varför skulle dom fråga efter vad folket tycker eller vill?!

Mayne Sundewall Hopkins
Mayne Sundewall Hopkins (@mayne-sundewall-hopkins)
1 maj 2013 kl 01:33

Kan arrogansen bero på att regeringen måste fråga USA om lov först ..månne? :O

Dannyboy
Dannyboy (@danne)
1 maj 2013 kl 17:07

Kanske en KU anmälan är på sin plats? Man måste väl kanske hitta en motpart (regeringskansliet?) och sedan en riksdagsledamot som är beredd att anmäla dessa överträdelser isf.

Stephen Landberg
Stephen Landberg
Gäst
Reply to  Dannyboy
17 juni 2013 kl 11:29

Jag tror inte att det betyder så mycket om man anmäler nåt till KU numera, då det är bevisat att det ostraffat går att sitta och ljuga på ledamoeterna i KU och svenska folket rakt upp i ansiktet. Jag tycke sista utfrågningen var mera roande än gamla åsanisse filmerna från 50 talet. En fars, och ingen verkar bry sej om vad sanningen är.

Bo Sonnsjö
Bo Sonnsjö
Gäst
3 maj 2013 kl 07:21

Hur länge får JO behålla sitt ämbete efter detta uttalande?

Björn
Björn
Gäst
4 maj 2013 kl 22:44

http://demokratur.nu/

“Demokratur är ett begrepp skapat av den franske sociologen Gerard Mermet, och betecknar ett samhälle som till ytan är, det vill säga nominellt, en demokrati, fast som i praktiken saknar en reell och vidare omfattande yttrandefrihet, som saknar en möjlighet för dissiderande politiska grupper att föra sin talan på lika villkor, som saknar ett fullt ut rättssäkert rättsväsende (där lagar och regler tillämpas och appliceras olika beroende på vilket politiskt läger man tillhör), där man riskerar att bli av med sitt jobb för sina åsikters skull, där man som dissident/dissiderande grupp riskerar att bli utsatt för politiskt våld av politiska motståndare (och där staten ser mellan fingrarna med detta). Ytterligare ett kännetecken för en demokratur är när lagarna som finns inte efterlevs (av staten själv).

I en demokratur (notera ordet noggrant) råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedian domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps.” — citat från Vilhelm Moberg (1965)”

Länder som exempelvis kan klassas som demokraturer är bland andra flera västerländska demokratier, till exempel Sverige, Tyskland och Ryssland…”

För min del tycker jag Sverige är den i särklass största demokraturen i Europa, när t o m Sveriges statsminister tycker det är OK med våld mot politiskt oliktänkande.

Kent Bengtsson
Gäst
5 maj 2013 kl 00:36

“När tyrrani blir lag, så blir uppror en plikt”.

Nu förespråkar kag inte våld. Om tillräckligt många börjar ifrågasätta och ställa frågor till offentliganställda i ansvarspositioner – frågor som kommer att blottlägga hur vansinnigt det svenska samhället blivit.
Skapades inte Regeringen av människor? Hur kan då skapelsen ha mer makt än skaparen? Har jag villigt och medveted givit upp mina mänskliga rättigheter? Om, så hur gjorde jag detta? Om jag inte frivilligt gått med på att vara förslavad, är jag inte fri att behålla frukterna av mitt arbete? Är jag en slav? Om jag inte är en slav – hur kan någon eller något vara min herre? etc.

anders
anders
Gäst
9 maj 2013 kl 17:15

Islänningarna skrev en ny konstitution. Det tjänar som en förebild. Vi måste gå tillbaka till Olaus Petris domarregler och leta efter våra rötter där.

Stella
Stella
Gäst
13 maj 2013 kl 13:29

Dessa sunda tankar kan få lite friare utlopp på demokratiutredningen.se – en fri utredning om vad vi har, vad vi borde ha och hur vi kommer dit.

Bengt Hesdorf
Gäst
4 juni 2013 kl 17:50

All makt utgår från folket.
När f-n skall våra sk.” folkvalda” inse att de ständigt bryter mot regeringsformen i Sveriges grundlag ?
Eller inbillar de sig verkligen att det räcker med att vi lägger våra röster i de val som enl. bla. OECD är riggade i förväg? [1]
Sverige är absolut ingen “demokrati” värd namnet utan Sverige är, tillsammans med Ryssland & tyskland klassade som DEMOKRATURER.
(eller i Sveriges fall: Dumokratur)
Inför snarast en form av prov i politiska sakfrågor & staskunnskap som skall klaras innan man erhåller sitt röstkort (typ det prov man måste genomgå och få godkänt innan man kan få ett körkort) annars så riskerar vi att folk slentrianröstar.
Märkligt att det skall ställas högre krav för att få köra bil/motorcyckel än vad som krävs för att bestämma vem/vilka som skall styra landet.

[1]: https://sites.google.com/site/bengtandrasida/

Övriga länkar:

http://hesdorf.wordpress.com/2010/10/14/hello-world/

http://hesdorf.wordpress.com/2012/01/10/har-vi-verkligen-demokrati-i-sverige/

http://hesdorf.wordpress.com/2012/01/10/militaren-far-sattas-in-mot-svenskar-offentlighetsprincipen-upphavs/

http://hesdorf.wordpress.com/2012/01/15/vi-fildelare-forfoljs-av-religiosa-skal/