Ny webb-TV-kanal: Canal 2nd Opinion ska möblera om i Svenska paradigmet

16

Nyhetskanalen Canal 2nd Opinion, www.2op.se, är en webb-TV-kanal som tar upp alternativa nyheter. Kanalen utmanar de rådande paradigmerna. Kanalen kommer att ha intressanta nyheter/videointervjuer och finns redan på en annan webbadress som ännu inte offentliggjorts. Kanalen lanseras den 12 maj 2013 i samband med evenemanget Brytningstider i Stockholm.



Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelGerillaskepticism på Wikipedia – Hur faktaposter förvanskas för att folkbilda “rätt”
Nästa artikelSixto Rodriguez kommer till Stockholm 2-4 augusti 2013
Torbjörn Sassersson är redaktör på NewsVoice.se. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995 och har i övrigt en bakgrund inom webb-PR, IT och kommunikation.
16 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Margareta Lundström
12 maj 2013 kl 08:15

Så otroligt spännande! Vem kan vara en bättre utmanare av det rådande paradigmet än än Ralf Sundberg. Detta har vi säkert anledning att se fram emot. Bra komplement till utmärkta NEWSVOICE.

ruben
ruben
Gäst
12 maj 2013 kl 09:44

Mer positiva saker se fram emot. Härligt!

Ivan Björn
Gäst
12 maj 2013 kl 10:45

Detta ser jag som mycket positivt.

Janne
12 maj 2013 kl 11:49

Mycket bra, det är viktigt att det kommer fram fler objektiva kanaler där vi får fakta utan påverkan från industribetalda experter.
Toppenkomplement till suveräna Newsvoice 🙂

Per Nordgren
12 maj 2013 kl 12:48

Varför presenteras den nya kanalen just nu? Vem/vilka finansierar? Och vad gör Niels Harrit där? Det kan vara bra med eftertänksamhet innan man kastar sig över något nytt man inte har en aning om vad det innebär. Det kan lika gärna handla om kontrollerad opposition, för många får har lämnat hagen och det behövs invallning igen. Läs gärna Kristoffer Hells utmärkta artikel i ämnet: http://kristofferhell.net/sanningsrorelsen-i-norden-maktens-kontrollerade-opposition/

T. Sassersson
T. Sassersson
Gäst
Reply to  Per Nordgren
13 maj 2013 kl 08:18

Jag har bett kanalproducenterna att förklara hur de tänker sig att kanalen ska fungera.

Pål BergströmD
Reply to  Per Nordgren
15 maj 2013 kl 12:40

Varför skulle inte Niels Harrit vara med? Nu får du förklara dig.

Elin
Elin
Gäst
12 maj 2013 kl 18:46

Per: Så länge det får folk att inse att det finns fler sanningar spelar det ingen roll. Har folk väl lärt sig se ett mynts båda sidor och ifrågasätta rådande uppfattningar kan det bara leda till ytterligare vakenhet.

Margareta Lundström
13 maj 2013 kl 09:26

Må så vara Per Nordgren. Varför inte “wait and see”. Låt Torbjörn Sasserson känna dem på pulsen och låt oss själva avgöra om vi vill svälja det som bjuds.

Canal 2nd Opinion
Gäst
13 maj 2013 kl 21:40

Hej och tack alla som skrivit. Kanalen är helt religiöst och politiskt obunden och finansieras av oss själva. Vår ambition är att senare ta betalt för att få tillgång till alla inlägg på sidan. Men dem som inte tycker det är värt kan komma åt vissa artiklar och inlägg ändå. Tills vidare är allt fritt och gratis. Vi vill skapa framtidens media, och vi hoppas att ni tittare vill vara med och stötta en förändring av medielandskapet, genom ER prenumeration. När vi ska börja ta betalt är inte bestämt än, men kommer innan hösten. Vår tanke är att ta betalt en mindre summa, för tillgång till ny färska reportage och intervjuer. Denna kanal ska få växa organiskt tillsammans med den efterfrågan som finns hos er tittare. Vår intention är att den ska liknas vid en traditionell TV-kanal som man är van vid, fast med annat innehåll. Så här presenterar vi kanalen och våra tankar kring den: Vems sanning lever du? Ett allt större behov från en allmänhet som inte accepterar alla sanningar som samhället presenterar har fått oss att starta denna webb-tv kanal. Vi vill försöka visa en annan sida av den veklighet vi lever i. Med hjälp av personer och de bevis som går att få fram ska vi försöka besvara de frågor som många går och funderar över. Vi ger oss in i svåra frågeställningar där vi ibland får acceptera att det inte alltid går att få ett svar. Kanske sanningar och frågor man inte vill du ska beröra. Det som i bland kallas konspirationsteorier i media och av myndigheter. Vi vill undersöka vad som styr människors val och varför det måste vara så. Vi vill granska makthavarnas paradigmer, och ifrågasätta varför man vill försvara system som bevisligen inte fungerar eller är till gagn för den enskilda människan. Vi försöker hitta de saknade pusselbitar som gör att vi inte får en helhetsbild för att fatta våra beslut. Vi väger sanningar mot varandra, och låter dig bestämma vems sanning du ska leva. Vi vill inte ge dig våra eller andras färdiga sanningar och lösningar utan hoppas ge dig de verktyg du behöver för att fatta dina egna personliga beslut. Flera år av journalistiskt arbete i branschen och ute bland folk har fått oss att förstå att det finns en växande kritik och ett ökat behov av svar på obesvarade frågor. Frågor som blivit obesvarade av ett etablissemang som oförstående… Read more »

Margareta Lundström
13 maj 2013 kl 22:09

Jag vågar och ser fram mot detta!

Canal 2nd Opinion
Gäst
14 maj 2013 kl 01:59

Mer från Canal 2nd Opinion.
Mer presentation av kanalen. Mer kommer efterhand.
http://www.youtube.com/watch?v=TPwzH6hbDmo

Mayne Sundewall Hopkins
14 maj 2013 kl 22:50

@ Canal 2nd Opinion och NewsVoice:
Ja, det här var ju en både intressant, glädjande och spännande nyhet.
Liksom Margareta vågar jag också – och ser verkligen fram emot vad som komma kan…

@ Per Nordgren:
Jag oroar mig inte över eventuell ‘kontrollerad opposition’. Jag vet vilka mina värderingar är och vad som inte känns ‘rätt’ lämnar jag i regel antingen därhän …eller så protesterar jag! 😉
Tack också för Kristoffer Hells läsvärda artikel. Det går inte (i längden) att undertrycka sanningen!

p. pluntah
p. pluntah
Gäst
15 maj 2013 kl 12:36

Skulle aldrig lägga en spänn på exempelvis aftonbladet plus, eller liknande.
Men ett bidrag till NewsVoice och en prenumeration på Canal 2nd Opinion
känns helt rätt. Bra jobbat allihopa 🙂

Canal 2nd Opinion
Reply to  p. pluntah
15 maj 2013 kl 12:59

Känns värmande att läsa.
Som politiskt och religiöst obunden samt att finansiering genom reklam inte får styra kanalen vill vi gå utanför de ekonomier som styr dagens utbud av media. Men för att överleva och kunna driva kanalen seriöst med ett bra intressant utbud av inslag så måste vi ta betalt. Vi måste överleva helt enkelt. För att journalistik ska vara oberoende, så borde den vara helt fritt från finansiering om det inte är den enskilda människan som betalar. Vår tanke kring detta är att om man känner att man vill påverka journalistiken och är intresserad av en annan bevakning så ska det kännas rätt att stödja oss. Medialandskapet är under förändring och rådande paradigm håller på att upplösas. Vi vill utmana de rådande maktstrukturena som förevisar oss en verklighet som tycks krackelera i sin grund. Vi tänker vara med i den förändringen tillsammans med våra tittare och följare, men för att det ska hålla hela vägen, så behöver vi ert stöd.

Tack för dina energilyftande ord!

T. Sassersson
T. Sassersson
Gäst
26 maj 2013 kl 22:47