Bikarbonat botade min svåra slemhosta

77
109974

BikarbonatBIKARBONAT – Senvintern 2013 har varit riktigt jobbig. Vad jag minns har jag haft influensa en enda gång tidigare i mitt liv och det var många år sedan. Det var föresten enda gången jag var tvungen att ställa in en föreläsning (arbetade som universitetslektor på Örebro universitet).

Text: Pia Hellertz, Örebro

Men i vintras smällde det till. Jag blev sängliggandes med 40 graders feber, enorm värk i hela kroppen och hosta. Jag hade så ont att jag nästan inte kunde vända på mig i sängen. Min svärson som är läkare trodde att jag också fått en släng av lunginflammation.

När jag efter ett par veckor började känna mig bättre och trodde att det nu var över så förvärrades hostan. Jag hostade hela tiden, dag och natt. Det slet i bröstet och jag fick ”träningsverk” i magmusklerna.

Till historien hör att jag har en lindrig KOL [Kroniskt Obstruktiv Lungsjukdom – KOL] på grund av dålig, ytlig andning, vilket jag började förstå tack vare läkaren Johannes Lindhs bok ”Medicinskt svårförklarliga symtom” samt Anders Olssons ”Medveten andning”. (Jag rekommenderar varmt båda böckerna.) Jag slutade ju röka för nästan 40 år sedan och förstod inte varför jag fått KOL.

När hostan var som värst och mest plågsam mailade jag till Anders Olsson och klagade. Han skickade ett recept:


Anders Olssons bikarbonatkur mot slemhosta

Vi har mängder av bikarbonat i kroppen och vid en försämrad andning är nivåerna lägre. Det gör det svårare för kroppen att upprätthålla en bra pH-balans då bikarbonatbufferten säkerställer detta.

  • Dag 1-3: 2 kryddmått i 2 deciliter vatten max 4 gånger om dagen med två timmars mellanrum.
  •  Dag 4 och tills problemen är borta: 2 kryddmått i 2 deciliter vatten 1 gång per dag
  • Tänk på att dricka tillräckligt med vatten då bikarbonat innehåller natrium (salt består av natriumklorid). Ett enkelt sätt att kontrollera om du får i dig tillräckligt med vatten är att kolla lukt och färg på din urin. Gult till ljusgult och väldigt svag eller ingen lukt indikerar att du får i dig tillräckligt med vatten
  • Bikarbonat bör ej tas i samband med tyngre måltider, exempelvis kött från ko och gris.

OBS! Bikarbonatkuren bör inte pågå längre än 14 dagar eller tas av personer med nedsatt njurfunktion.

Källa: Anders Olsson, Medvetenandning.se/boken

Bota-slemhosta-med-bikarbonatJag följde kuren och det var helt mirakulöst. Den natten sov jag utan att hosta en enda gång. Dagen efter hostade jag bara en gång. Sedan dess har jag knappast hostat alls, trots att hosta följer med KOL. När jag känner tendensen så tar jag ett glas bikarbonat. Tänk att läkande kan vara så enkelt!

Vanligt natriumbikarbonat, som är den aktiva ingrediensen i bakpulver, har en rad läkande effekter på kroppen – för att det ändrar pH-balansen och ökar syresättningen till cellerna. Du kan testa att göra bad, dricka det, spraya det på kroppen och nedan redogörs för fantastiska resultat och hur man gör.

Läs även: Jag botade min svåra slemhosta med bikarbonat

Bikarbonat används även mot myror i hemmet och det tar bort lukter, fläckar m.m. En burk med litet bikarbonat under diskbänken absorberar, tar bort dålig lukt.

Om man får positiv effekt av bikarbonat i kroppen tyder det på att man har en andning med förbättringspotential. Det innebär en hämmad andning som sänkt kroppens nivåer av koldioxid och skapat en pH-obalans. Det kan orsakas av stress, obalanserd kost, sömnbrist, infektioner m.m.

Bikarbonat (HCO3-) innehåller stora mängder koldioxid (CO2). Ett bad i bikarbonat blir som ett egentillverkat koldioxidbad, då vi tar upp en del koldioxid genom huden.” (Info från Sanna Ehdins blogg)

Text: Pia Hellertz

Relaterat


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Prenumerera
Notify of
guest
77 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Marie Winqvist
Marie Winqvist
Gäst
18 juli 2013 kl 10:26

ja, bikarbonat är användbart. Finns t.om. exempel på personer som botat sin cancer med bikarbonat och c-vitamin. Många typer av mikrober trivs och frodas ju i en sur miljö så man förstör helt enkelt livsbetingelserna för dessa. Ang cancer så har det ju på senare tid kommit fram forskning som tyder på att tumörer har en svampliknande struktur eller kanske rent av är en svamp. Då är det a och o att bli basisk.

Emil
Gäst
Reply to  Marie Winqvist
31 juli 2013 kl 11:45

Gärna källor på detta. Att bota sin cancer är ingen lätt lösning. Däremot bör man jobba förebyggande.

Janne
Reply to  Emil
31 juli 2013 kl 12:57

Finns hur mycket information som helst om det på internet, gå ut och googla så kommer du hitta massor med information om det. Finns t.ex. en läkare i Italien som enbart jobbar med att bota cancersjuka människor med natriumbikarbonat, var ett stort reportage om honom i 2000-talets vetenskap i år.

Arvid
Arvid
Gäst
Reply to  Janne
6 januari 2015 kl 09:25

EX-läkare, gissa varför

LarsJohan
LarsJohan
Gäst
Reply to  Emil
2 augusti 2014 kl 16:31

Hej Emil!

Du påstår “det är ingen lätt lösning att bota sin cancer”. Inte? Vad får dej tro det?
Det är precis tvärtom. Effektiva botemedel för cancer har funnits sedan länge. Jag föreslår du googlar på “alternative cancer cures” eller “natural remedies for cancer” – till att börja med. Läs och lär istället för att gå ut med okunniga påståenden!

Susan
Susan
Gäst
18 juli 2013 kl 11:26

Stämmer “schemat”? De första 3 dagarna ska man ta 2 kryddmått i 2 dl vatten, och dag för dag trappa ned. Dag 4 är det plötsligt 2 TESKEDAR….?

Torbjörn Sassersson
Torbjörn Sassersson
Gäst
Reply to  Susan
18 juli 2013 kl 14:32

Jag tror det:

“Dag 4 och tills problemen är borta: 2 teskedar i 2 deciliter vatten 1 gång per dag”

Notera att det from dag 4 bara är en dos per dag.

Eric Lebert Hirvi
Eric Lebert Hirvi
Gäst
Reply to  Susan
23 februari 2015 kl 10:33

Susan: Det står inte teskedar. Det står kryddmått.

Anne
Anne
Gäst
Reply to  Susan
23 februari 2015 kl 12:42

Läs receptet igen det står kryddmått även dag 4

Magnus
Gäst
21 augusti 2013 kl 10:57

35-årig hosta borta!
Efter att ha följt bikarbonatkuren och nu dricker 2 glas morgon o kväll, så har min 35 åriga hosta försvunnit. Hostan har nästan alltid kommit till mig under alla nätter, och varit riktigt jobbig..störd sömn under många år! Troligen har min surhetsbalans i kroppen stått fel. Ja, -jag har vandrat genom svenska sjuksystemet, med både astmamedicin, lungröntgen och till slut fick jag Valium, då en läkare tänkte att jag var nervöst lagt…givetvis slängde jag dem, men ingen provade min ph-balans.
Nu ska jag kolla min ph-värde, väntar hem lite papper att pinka på och avläsa färgen. En sak till som jag har gjort under alla dessa år och det är att jag har druckit, -ja alltså mycket vatten, då en läkare trodde att kanske min vattentermostat stod fel i kroppen och gjorde min hals torr…

Nu hoppas jag att hostan aldrig mer kommer tillbaks! Tills idag har det varit lugna nätter.

Jonas Gunnarsson
Jonas Gunnarsson
Gäst
6 september 2013 kl 13:20

Intressant artikel! Några frågor uppkommer emellertid.
Finns det alternativ till natrium-bikarbonat, om man skulle vilja undvika att få i sig mer natrium (som påstås höja blodtrycket)?
Hur mycket påverkas magsäckens pH, om man tar en tesked bikarbonat, och bör det i så fall undvikas att tas i samband med målti

Sassersson
Sassersson
Gäst
6 september 2013 kl 16:46

Jag tar bikarbonat vid behov men aldrig inom en timme före eller efter måltid eftersom bikarbonat neutraliserar magsyran. Jag tar dessutom bara en halv tesked vid varje dos.

Alternativ? Finns det något bättre?

niklas johansson
niklas johansson
Gäst
Reply to  Sassersson
18 juli 2014 kl 23:15

Bikarbonat har ju en stark effekt, men gurka basar också bra. Skala en hel gurka (skalet är giftigt för människor) och kör gurkan genom en råsaftcentrug och drick juicen. Är du en person med små hälsomarginaler känner du nog att det stärker. Gurkan, även om den kanske inte basar lika mkt som bikarbonat, innehåller ju mycket mer bra saker, som enzymer t.ex. Det är ju enzymer som får saker att hända i kroppen.

LarsJohan
LarsJohan
Gäst
Reply to  niklas johansson
2 augusti 2014 kl 17:38

Hej Niklas,

Gurkskal är inte alls giftigt. Det innehåller lutein och zeaxantin som håller ögonen friska, folsyra, samt A-, C-, och K-vitamin. Skalet är det nyttigaste på hela gurkan!

Firuze
Firuze
Gäst
Reply to  LarsJohan
5 augusti 2014 kl 13:42

Gurkskalen är giftig p. g. a. all bekämpningsmedel, inte annars. När det gäller alternativ till bikarbonat: citronvatten. saft av 1/2 citron + 1 glas (2 dl vatten). Drickes till tom mage på morgonen. Vänta halv timme tills du äter.

Ett mirakel med citronvatten som hänt min mamma. Hon har en massa sjukdomar bl.a. har haft kronisk förstoppning i minst 20 år (hon är 75 år). Förstoppningen orsakade sömnproblem, ont i benen e.t.c. Efter första glaset hände ett “mirakel”. Hon började gå på toa och gjort det regelbundet (trots att hon går igenom en mycket svår period i sitt liv med mycket psykisk stress) efter det. MEN enligt min egen och hennes erfarenhet kroppen kan inte fortsätta med den här behandligen hur länge som helst (hon har haft regelbunden tarmtömning även efter hon blev tvungen att sluta med citronvatten). Efter ett tag vill kroppen inte ha mer. Då är det ta ett paus och efter ett tag börja igen tills kroppen säger ifrån sig. Hur säger den ifrån sig: individuellt. Lysnna på din kropps signaler. Beroende på vad du försöker bota och din kapacitet får du gensvar från din kropp. För vissa är det bra att ha i sin dagliga “kost” bara för att basa kroppen dagligen, för vissa för att bota, för vissa en kur då och då.

ruben
ruben
Gäst
6 september 2013 kl 19:06

Jag tror det är rätt att först trappa upp lite och sedan trappa ned och därefter ändra till större dos. Har själv provat tibetansk vitlökskur en gång och kuren var just på det viset, upptrappning, nedtrappning, samt full dos till slutet. Det gick över förväntan. Hade svår slembildning och trötthet under en vansinnigt hektisk period i arbetet under några år. Snavade i princip över en kur som kunde bota det mesta enligt vad den lovade. Jag trodde inte så mycket på det, men tänkte att ge det en ärlig chans.
Det är ett gammalt recept som påträffades i ett buddhistiskt lamakloster i Tibet, 1972. Den verkar vara väldigt kraftfull då den endast får upprepas vart femte år. Jag gjorde det för ungefär 10 år sedan.

Recept:

Pressa 350 gr vitlök och blanda med 250 cl 40 % alkohol. Förvara hermetiskt tillslutet i en glasbehållare i kylskåpet under tio dygn, därefter filtreras blandningen i en fin sil, eller genom gasbinda. Häll tillbaks vätskan i glasbehållaren och förvara ytterligare i två dygn i kylskåp. Häll över i en liten flaska med pipett. Preparatet är nu klart att användas enligt följande:
Blanda det antal droppar som anges i tabellen med lite vatten och drick innan varje måltid. Efter dag 12 fortsätter man att ta 25 droppar tre gånger/dag tills flaskan är tom.

Dag Frukost Lunch Middag

1 1 2 3
2 4 5 6
3 7 8 9
4 10 11 12
5 13 14 15
6 16 17 16
7 12 11 10
8 9 8 7
9 6 5 4
10 3 2 1
11 15 25 25
12 25 25 25

Jag gjorde kuren helt enligt schemat från början till slutet. Effekten var enorm och oväntad. Jag har aldrig känt mej så osårbar och pigg någonsin, hosta och slem försvann och har aldrig återkommit. Mitt under behandlingen och lång tid efter kände jag mej extremt fysiskt stark och uthållig långt utöver jag varit van vid. Skulle jag göra om kuren vore jag noggrannare att använda ekologiskt odlad vitlök.
Så när jag läser här om bikarbonat, så tror jag på att det är en bra metod att återställa basisk balans i kroppen och kan göra underverk. Har vi inte en allmän status med vår föda och livsstil, som försurar kroppen?

ruben
ruben
Gäst
6 september 2013 kl 19:08

Aj då, tabuleringen försvann.

Janne
6 september 2013 kl 20:59

Fantastiskt intressant med den tibetanska Vitlökskuren Ruben, stort tack för den!!
Hur lång tid innan måltid ska man dricka kuren?

Till Jonas Gunnarsson: Salt är inte farligt och höjer inte blodtrycket, däremot är fö rlite salt livsfarligt och kan innebära döden, läs mer här: http://www.kostdemokrati.se/bjorn/2012/06/03/oppet-brev-till-landsbygdsminister-eskil-erlandsson/

ruben
ruben
Gäst
6 september 2013 kl 21:34

Väl bekomme Janne. Blir glad att du uppskattar det! Jag tog det ungefär direkt innan jag åt en måltid, vid frukost, lunch, middag. Det som stod om vad den kunde bota var allt möjligt och som jag minns även det “omöjliga” 🙂 Har inte gjort den igen, för jag har inte haft behov. Har även provat bikarbonat och har samma erfarenheter som artikeln talar om.

Janne
7 september 2013 kl 05:23

Tack så mycket, vore onekligen mycket intressant att prova någon gång!
Jag vet sedan tidigare att vitlöken har fantastiska egenskaper. Fanns ju en kvinna i Södertälje förut, Alma Nissen, som jobbade nästan uteslutande med vitlök på sitt hälsohem och enligt uppgifter så fanns det inte en enda infektion som hon inte rådde bot på!
Mer vitlök till folket 🙂

Jag har också provat bikarbonat med goda resultat, fördelen med den är ju att den inte luktar, fast kanske inte är lika kraftfull.

Mayne Sundewall-Hopkins
8 september 2013 kl 00:19

Pia Helletz — Tack för mycket bra artikel! Tidigare i sommar, blev jag rekommenderad att ‘basa’ kroppen med Bikarbonat – så den här extra informationen kom vid rätt tillfälle. Torbjörn Sassersson — Jag fick rådet att ta bikarbonat på morgonen, (i kallt vatten) minst 30 minuter före frukost, för att magsyran skulle ha tid att återbildas – så att man kan smälta maten sedan. Jag minns att jag, som barn, hörde att man tog bikarbonat vid matsmältnngsbesvär. Varför försvann den kunskapen till förmån för allsköns piller?!! Jonas Gunnarsson — Ett annat ‘basa’-råd (fast nog inte lika stark effekt som bikarbonat) jag fått, är att frysa en eko-citron och sedan finriva lite av den på maten – skal och allt rakt över! Jag har alltid älskat citron och nu finriver jag frusen citron (en toppad tsk ..minst!) över min frukost – som består av 1/2 rivet äpple, plus 2 msk malda fröer (4 olika) och naturell joghurt. Mums! Finriven citron smakar lika gott till alla måltider – piffar upp det mesta! Ruben — Förresten tycker jag lika mycket om vitlök (även doften), så stort tack för den fantastiska Tibetanska vitlökskuren! Den ska jag absolut prova ..och alldeles säkert dela med mig av. Janne — Tack för mkt bra länk om salt. Undra på att jag älskade saltlakrits som barn! Alma Nissen, och hennes (för så många människor!) livsavgörande kurer, har jag också hört mycket berättas om. En fantastisk kvinna! Beträffande Mer Vitlök Till Folket! – så har jag alltid den här vitlökskuren i mitt medicinskåp (..om jag minns rätt härrör receptet från Maria Treben): Tillbehör: En liten flaska konjak (..har också provat med vodka ..men kändes inte lika verksamt) En större (mörk) tomflaska med kork eller skruvlock 3 rejäla vitlökshuvuden (eller 4 små) Så här gör man: Tratta över konjaken i den större flaskan (spara den lilla flaskan!) Dela vitlökshuvudena i klyftor (behöver ej skalas – men det gör jag) och stoppa dem i den stora flaskan (dela stora klyftor, så att de kan skakas ur senare) ..konjaken ska täcka Marinera i 10 dagar i mörkt skåp. Anteckna datum i almenackan – så att du inte hittar flaskan ‘nästa år’ (..inte för att jag tror det skulle göra så mkt)..! 😉 Efter 10 dagar trattas konjaken tillbaka i den lilla flaskan, som ställs i medicinskåpet. Vitlöksklyftorna förvaras i glasburk med lock i kylskåp – och används med fördel i grytor och… Read more »

Mayne Sundewall-Hopkins
8 september 2013 kl 00:21

Asch ..Hellertz skulle det ju vara!

Janne
8 september 2013 kl 14:17

Tack Mayne, intressant med vitlökskuren. Vitlöken en är verkligen fantastisk och kuren låter som en mycket “bra att ha grej” att ha i medicinskåpet :-).

Hoppas på fler intressanta bra huskurer, alla tips är varmt välkomna!

Barbro Hamlin
Barbro Hamlin
Gäst
18 september 2013 kl 15:16

Bikarbonatkuren – ska det verkligen vara 2 teskedar fr o m dag 4?

zofia
zofia
Gäst
19 september 2013 kl 02:10

Ett annat alternativ till bikarbonat som jag använde mig av under många år är Molkosam, mjölksyrevassla. Ett par cm. i ett dricksglas, med vatten på morgonen, samt före varje måltid. Mycket bra för levern dessutom. Höll kroppen basisk på så sätt. Homeopatmedlet Wesa nr. 14, (liten tinkturflaska) är dessutom bra, när levern behöver städas. Gullriste och Harpago te rensar njurarna effektivt. Vid denna tidpunkt på hösten, så brukar jag fylla frysen med rönnbär, som jag har på bovetegröten tillsammans med andra hackade frukter. Tar dem från frysen, direkt ner i gröten. Jag plockar nypon, kärnar ur och torkar dem, går att trä på trådar. Nypon gör jag soppa av, massor av naturligt pektin, reder därför inte, kokar ihop, har i lite honung innan jag äter, samt lite grädde.

Mayne Sundewall-Hopkins
29 september 2013 kl 02:15

Tack för bra tips Zofia, Molkosan brukade jag dricka förr – ett bra alternativ. Vi har massor av rönnbär iår, så ska genast ut o’ plocka (..fast inte inatt!! 😉 ) och frysa in.

Janne
29 september 2013 kl 07:00

Gullriste har ju vårt kära läkemedelsverk numera förbjudit eftersom det är för effektivt som alla andra örter de har förbjudit.

Läkemedelsverket är till i stort sett 100% finansierat av läkemedelsindustrin, hur kan detta få vara tillåtet? Money rules!!!

Pelle Bungerfeldt
Pelle Bungerfeldt
Gäst
2 oktober 2013 kl 10:49

Har en dotter på 8 år med BPD (bronkopulmonell dysplasi = styvare lungvävnad) tillföljd av långvarig C-pap behandling vid extremt tidig födsel. Hon har ofta svår hosta och får airomir och pulmocort mot det. Funkar det att med bikarbonat även för henne? Ska dosen justeras för barn?
// Pelle

Laura
Laura
Gäst
10 oktober 2013 kl 01:10

Undrar samma som Pelle, funkar det för barn 7/8 år och med vilken dosering?

Lill Skräddardotter Wennberg
Lill Skräddardotter Wennberg
Gäst
11 oktober 2013 kl 09:58

Janne, Gullriste är inte förbjudet!

Janne
11 oktober 2013 kl 20:35

Det är i alla fall vad jag hört på min Örtmedicin utbildning, kanske stämmer det inte då?

Rose
Rose
Gäst
21 oktober 2013 kl 23:25

Till er som undrar över teskeds mått …. i receptet står det kryddmått 🙂

Marie Winqvist
Marie Winqvist
Gäst
22 oktober 2013 kl 15:32

Jag skulle rekommendera alla att bunkra upp bikarbonat för framtida bruk. Det vore inte osannolikt att denna produkt “fasas ut” från hyllorna när det når läkemedelsbolagens maffia hur effektivt detta är mot diverse tillstånd.
Har också hört att gullris är borttaget. Jag är också fytoterapeut.

Kristina Christianson
Gäst
29 oktober 2013 kl 14:30

Skrämmande att läkemedelsverket bestämmer över vad vi vill ta in. Menar de på fullaste allvar att kemiska preparat är bättre än naturliga? Att dom tar bort det visar ju på att det fungerar. De tog för en del år sedan bort glykosamin och ersatte det med läkemedel. Min pappa dog pga. biverkningarna. Han blev kliniskt död men de fick liv i honom igen. Nu tvings han äta massor av läkemedel till följd av detta och hans hälsa har försämrats radikalt. Nej ut i naturen och plocka vad ni vill de kan dom inte förbjuda. Läkemedel kan enligt min mening finnas också men var och en får bestämma själv över sin kropp. En sak till hur var det nu med Sveriges regler och monopolet?

anders
anders
Gäst
8 november 2013 kl 13:19

är bikarbonat, matsoda, E500 och natriumbikarbonat samma sak?

hellertza
24 november 2013 kl 18:11

Fantastisk respons på min artikel om bikarbonat. Jag har inte tagit mig tid att kolla förrän idag när Torbjörn Sassersson informerade mig idag. Jag vill bara påpeka att det blev fel nånstans inledningsvis. Anders Olsson, “Medveten andning”, http://medvetenandning.se/, skrev fel till mig och jag hann förmedla felet och dessutom stoppa i mig TESKEDAR. Han ringde en halvtimme senare när han upptäckt felet och meddelade att det ska vara KRYDDMÅTT. Jag trodde att det var ändrat, vilket de har gjort i 2000-Talets Vetenskap där artikeln också publicerades. Jag är ledsen för att det blev fel.
Se även till exempel http://www.kostdemokrati.se/margareta/2013/09/02/vad-ar-bikarbonat-nahco3/.
Anders Olsson menar att det finns två typer av bikarbonat, ett syntetiskt som är ca 70% på marknaden och ett organiskt, naturligt, ca 30%. Han försöker få importera det naturliga, men tvingas ännu köpa i så stora mängder att han inte klarar det. Vi håller tummarna. Jag håller med Marie, bunkra upp bikarbonat – för säkerhets skull!
Varma hälsningar Pia Hellertz

Päivi Melkin Pesonen
Päivi Melkin Pesonen
Gäst
8 januari 2014 kl 07:50
Päivi Melkin Pesonen
Päivi Melkin Pesonen
Gäst
8 januari 2014 kl 07:52

http://www.allbynature.se/egenvard/produkt/gullriste

Här kan man t.o.m.beställa gullriste så jag tror inte att gullris har blivit förbjudet.

Ove Wall
Ove Wall
Gäst
30 januari 2014 kl 23:10

En undran i all vänlighet:
Stämmer det att det tog flera månader att ändra receptet från teskedar till kryddmått.
Bikarbonat verkar ju vara en rätt kraftig substans att döma av ovanstående.
Hur allvarligt är då ett sånt förbiseende?

Sylthammar, återkomsten
Sylthammar, återkomsten
Gäst
31 januari 2014 kl 15:54

Vitlök äter jag aldrig.

Det är det där med om det är bra att det passerar hjärn-blod-barriären:

Garlic – Toxic And A Brain Synchronization Destroyer
http://www.rense.com/general76/Dpi.htm

The reason garlic* is so toxic, the sulphone* hydroxyl* ion penetrates the blood-brain barrier, just like DMSO [a sulfoxide*], and is a specific poison for higher-life forms and brain cells. We discovered this, much to our horror, when I (Bob Beck, DSc) was the world’s largest manufacturer of ethical EEG [electroencephalography*] feedback equipment.

http://projectavalon.net/forum/archive/index.php/t-6790.html

niklas johansson
niklas johansson
Gäst
Reply to  Sylthammar, återkomsten
18 juli 2014 kl 23:44

Aha, det passerar BBB! Tack för tipset. Det kanske är anledningen att om man får huvudvärk från datorer/wifi etc så kan man ta och tugga en vitlöksklyfta, behålla den starka saften i munnen och sen köra på mellan tänderna med en sån där tandtrådsbygel. Detta minskar elöverkänslighet med kanske 50%!! Får man ner vitlöksjuicen mellan tandkött och tandrot och i tandköttsfickor så nästa dag är hjärnan mycket klarare och huvudvärk/trötthet från mobilmaster mindre. Jag spekulerade i att det kanske är svavlet i vitlöken som binder kvicksilver, eller att eftersom inga bakterier kan bli resistenta mot vitlök så hämmar det produktionen av tandkötts/rothinne gifter som annars når hjärnan och ger inflammation där. (Där inflammation finns blir det starkare reaktion mot mikrovågor/radar etc) Eller att effekten berodde på att det finns germanium i vitlök, som också minskar el-överkänslighets reaktioner. Troligen är det en mix av allt detta, plus då att kanske denna sulphone hydroxyl i liten dos har skyddande verkan. Som naturläkare vet så är giftigheten alltid avhängig dosen och medicin är ofta gift i utspädd dos.

Ett annat plus av att göra detta med tandtråden är att om man, som så vanligt är, har kronisk bihålleinfektion som ströar bakterier ner i magsäck/tarmar och kroniskt förstör tarmfloran så bromsas det för bihålebakterierna får svårt komma förbi munhåla/svalg. Bra att svälja en *liten* mängd av vitlöksvattnet också. Speciellt om man har magsårskänsla i magsäcken så minskar den eller försvinner då magsäcken slipper bombas med bihålebakterier. Likaså slipper dessa bakterier nå tunntarmen och klättra upp i gallblåsan/gallgångar och ge värk i lever trakten, eller nå blindtarmen och ge gnagande värk där. Eller påverka prostatan genom att tjocktarmens innehåll blir fel.

Tandtråd och vitlök alltså. Inte äta.

Gabriel
Gabriel
Gäst
23 februari 2014 kl 21:31

Jag har provat att använda det i bilen mot odörer nu i 4 dagar och mina bihålor är mindre täppta!:)

fiskaguld
Gäst
4 mars 2014 kl 20:21

Helt fantastiskt detta måste jag prova snarast. Jag vet ju att Bikarbonat är bra mot mycket men visste inte om att det tar hosta. Tack för att ni delade detta.

peter
peter
Gäst
4 mars 2014 kl 21:56

är det någon som har tips mot kronisk bihåleinflammation.

fiskaguld
Gäst
5 mars 2014 kl 11:24

Hej Peter! Jag kan rekommendera att inhalera Kolloidalt silver eller ASEA helst båda

Red
Red
Gäst
5 mars 2014 kl 11:33

Fiskaguld, kan du tipsa läsarna om en bra inhalator för kolloidalt silver?

Anita Harris
Gäst
7 mars 2014 kl 14:54

Graturlerar alla som lyckats bli av med hostan tack vare bikarbonat. Det hjälpte tyvärr inte mig, så nu har jag bytt till Äppelcider vinäger. Dricker en mugg med hett vatten, 1 msk vinäger och två tsk honung eller socker varje kväll vid läggdags. Det har faktiskt hjälpt mig, och jag slipper det vissel, gurgel och andra oljud som gjorde att jag inte kunde somna. Slembildningen finns kvar men har minskat. Även min “rinnande” näsa verkar ha torkat upp. Troligen orsakad av ngn allergi. Äppelcider vinäger är ju bra för mycket, från gödning av blommor till rena hälsokicken för oss människor. Har ett litet häfte “lyckas med äppelcidervinäger” som utges av Futureworks AB i Malmö, tel.040-30 02 02 som tar emot beställningar av bl a detta häfte.
Betr. bikarbonat så står det på de påsar jag köpt (här i Turkiet) att lite bikarbonat i kaffet eller teet ger det en rundare smak.

Helena
Helena
Gäst
Reply to  Anita Harris
21 juni 2014 kl 00:35

Hej! slembildning kan bero bl a på mjölkprodukter / laktos – Rinnande näsa kan bero på citronsyra. Citronsyra framställs med hjälp av svartmögel så mögelspårer kan hamna i produkten. (googla på framställning av citronsyra). En kvinna upptäckte att sonen inte behövde inhalera mot astmabesvär när han inte åt / drack något som innehåller citronsyra! (googla så kommer artikeln upp) Hur lätt är att undvika produkter utan citronsyra? sojalecitin likadant.. framställs med hjälp av bensin … älskar man choklad så är inte lätt … jag säger bara… usch!!!

Marie
Marie
Gäst
23 april 2014 kl 07:42

Hur funkar bikarbonat i hop med tex blodtrycksmwdiciner och levaxin?

sara
Gäst
22 maj 2014 kl 12:57

Hej , kan man använda bikarbonad blandad med vatten i slidan mot canser,,, muskelknut eller svamp infektion?…

Leif
Leif
Gäst
23 juni 2014 kl 14:49

Hej

Gå gärna med i gruppen kolloidalt silver på FB där vi utbyter tankar och hjälp för alla som har lite åkommor och besvär ni ska även prova MSM också som är bra men mer om det på FB

vi ses

Mvh

Jokke
Jokke
Gäst
24 juni 2014 kl 11:22

Hej !
Har haft långvarig torrhosta i många år. Medicinerat för astma ( både kortison o utvidgande ) dagligen med liten effekt, men dock lite bättre. ( har aldrig rökt )
Provade MSN ( fosfor ) för det skulle vara allmänt bra….. efter 3 dagar försvann min långvariga hosta !!
Tar nu 1 tsk MSN i vatten varje morgon och har varit helt bra sen dess..ca 4 månader.

Undrar om fosfor är som bikarbonat ?…någon som vet om det har samma effekt i kroppen ?

Typpe
Typpe
Gäst
Reply to  Jokke
25 september 2014 kl 00:27

Var försiktig med msm, det frigör gifter i kroppen, som i och för sig är bra men om man inte kör en total detoxkur så kan gifterna fastna andra ställen i kroppen och ställa till allvarliga problem. På riktigt. Läs på om “msm chellation”. 🙂

Typpe
Typpe
Gäst
25 september 2014 kl 00:31

Ang bikarbonat, den absolut bästa bikarbonaten på marknaden är bob’s red mill som finns att beställa från iherb i storpack. Kom ihåg att beställa baking soda och inte baking powder. Om man som mig har kroniska magbesvär så märker man enorm skillnad. Den är dock svagare så man får justera därefter.

Stella
Stella
Gäst
25 september 2014 kl 16:24

Tips att testa för alla med “förkylningssymptom” som inte vill ge sig.

Jag har haft “lågintensiv astma” sen barndomen, torrhosta mest varje natt och använt senega från apoteket mot det. Ständig känsla av att hålla på att bli förkyld, nyser och snörvlar i sjok om dagarna.

I somras fick sambon för sig att ta i med hårdhandskarna mot sina födoämnesintoleranser och fimpade alla sädesslag, ägg och mjölkprodukter helt och hållet. Lat som jag är hakade jag på hans matlagning, och efter ett par dagar hade jag inga problem med förkylningskänslan längre. Så fort jag äter lite ost eller något med mjölk eller grädde i kommer det tillbaka.

Ardevan
Ardevan
Gäst
3 januari 2015 kl 06:55

Tänkte prova det med en gång. Min hosta tar död på mig 🙂
Men snälla, känner mig så dum, vad är ett kryddmått?
Även tesked, här hemma har jag minst 5-10 olika tesked och inte två stycken av de har samma storlek.
Tackat
Ardi

Red
Red
Gäst
Reply to  Ardevan
3 januari 2015 kl 07:05

Det finns i de flesta vanliga matbutiker mått du kan köpa för 10 kr.

Bella
Bella
Gäst
Reply to  Ardevan
25 februari 2015 kl 06:09

1 kryddmått = 1 ml
1tesked = 5 ml
1 matsked = 15 ml
ml= milliliter

Lena Sandberg
Lena Sandberg
Gäst
8 mars 2015 kl 19:32

Fick veta att jag hade twar för 4 veckor sedan. Hostade oavbrutet. Tänkte, jag testar väl den här kuren då. Hjälpte inte ett dugg! Enda effekten: lite ont i magen… Var lite skeptisk från början, och det är väl det som det handlar om… du måste TRO! Om det här är så dj-a bra, så skulle väl vården ha anammat kuren efter alla “bevis”. Jag är så trött på alla “hemmakurer”.
/Lena (som fortfarande hostar)

Josef Baranyi
Josef Baranyi
Gäst
1 april 2015 kl 11:33

Redan som barn för 60 år sen såg jag mina vuxna släktingar dricka bikarbonat med ättika! När de hade magbesvär efter fet mat eller efter häftigt drickande dagen innan. Som vuxen använder jag själv samma kur vid behov. = Sura uppstötningar. Hjälper omedelbart. Man skall RAPA! Det är då det hjälper. Dosen är INTE så viktig!!! En tesked är lagom till ett halvt/helt glas vatten. Har sett folk som blandade en matsked i ett glas vatten och drack. Polacker 🙂 = fööör mycket vodka… Min kärlek, som nu är borta i cancer hade hemska värkar i magen. Absolut inget annat hjälpte utan ENDAST bikarbonat. Den outhärdliga värken försvann fullständigt som genom ett trollslag inom 5-10 minuter. Gissa om hon var tacksam för denna enkla men mycket effektiva kur. Hon ville inte dricka med ättika som jag har lärt mig utan bara blandat en tesked med halvt glas vatten. Receptet: Halvt glas vatten. Häll en halv kapsyl 24% ättika i glaset. Inte så noga med ättiksdosen! Ibland häller jag i en hel kapsyl ättika. En tesked bikarbonat blandas i glaset och svepes medan den bubblar som champagne!!! Det sköna och befriande rapet kommer med en gång 🙂 Och all ev. magont försvinner nästan omedelbart. Principen är som samarin. Fast MYCKET billigare!

Margareta
Margareta
Gäst
10 april 2015 kl 20:58

Hej! Har läst mycket om bikarbonat och cancer. Vågar man tro på att det fungerar ? Har själv fått cancer och går på cellgifter. Kan man ta det i samband med cellgifter och isåfall hur mycket och hur länge ?

Mats Blomqvist
Mats Blomqvist
Gäst
28 augusti 2015 kl 00:14

Hej.
Till Lena Sandberg: Det fina med allt detta är att man INTE BEHÖVER TRO!!! Det fungerar verkligen! Varför får vi då inte sådana behandlingar hos vår experter Vitrockarna (läkarna)? Jo därför att de är på ett eller annat sätt styrda av läkemedelsindustrin, och eftersom läkemedelsföretagen inte tjänar pengar på enkla hemmakurer (det viktigaste för ett läkemedelsföretag är inte att hjälpa människor till ett bättre liv, utan nummer ett för dem är att ge bra avkastning till sina aktieägare. Detta gör de genom att sälja mediciner, som ibland inte är helt ofarliga att använda (finns exempel på hur medicinerna ger folk canser) och helst så att de som tar medicinerna får ta dem livet ut. Dvs, de får inte bli helt friska med en gång.

Jag har haft hosta i ca 40 år, astma säger min astmaspecialist att det är – dock en mild sådan. För ett eller två år sen fick jag info om kolloidalt silver (googla på Anders Sultan – mycket intressant läsning), kunde vidare läsa om hur man effektivt kan få slut på problem i lungorna med silvret. Jag tänkte skaffa en bra inhalator, men ville inte vänta på att få hem en sådan så jag tog en kapsyl från en coca-cola flaska, fyllde den till bredden med detta silvervatten och drog hastigt in via munnen. Allt vatten åkte med luften in i lungorna. Jag hostade till några gånger eftersom det var vätskefylld luft. Några veckor senare kom jag på att min hosta har i stort sett försvunnit. Den har då som sagt pågått i ca 40 år.

Amanda Andersson
Amanda Andersson
Gäst
10 december 2015 kl 13:02

Jag undrar över måtten i den Tibetanska vitlökskuren. Ska det verkligen vara 250 cl = 2,5 l sprit? Det är väääldigt mycket och ska man bara dricka några droppar om dagen lär det väl räcka ett par år?!

adam
adam
Gäst
5 januari 2016 kl 13:25

Hej!

Min hosta har gäckat mig år efter år och jag har gått igenom den ena undersökningen efter den andra utan att man har hittat några avvikelser. Jag vill gärna testa på den här kuren men har samtidigt hört att bikarbonat kan vara farligt för magen. stämmer det`? Sedan undrar jag om bikarbonat är detsamma som bakpulver?

tacksam för hjälpen
mvh

Josef Baranyi
Josef Baranyi
Gäst
Reply to  adam
5 januari 2016 kl 17:55

Bikarbonat är bara bikarbonat.
Bakpulver är bikarbonat, syra och stärkelse.

För att bikarbonat ska jäsa krävs syra.

Alltså, om du använder bikarbonat behöver det finnas något syrligt i smeten/degen för att det ska jäsa, det kan vara filmjölk, gräddfil eller citron till exempel. Om du nu saknar det ena och måste använda det andra så är 1 tsk bikarbonat = 2 tsk bakpulver. Good to know!
För kur som fordrar bikarbonat SKALL man använda bikarbonat. Inget annat! Lyck till 🙂

Elisabeth
Elisabeth
Gäst
27 mars 2016 kl 17:24

Hur bra är bikarbonat i dessa mängder för magen? Finns det rapporterat skador på magslemhinna av den? Allt är ju en dosfråga. Jag körde 4 dgr’s kur 2ml bikarbonat i ett glas vatten x 3-4 ggr/ dag mellan måltider,och fjärde dagen bara en dos. Natten efter 4:e dagen fick jag fruktansvärt ont i magen, som vid magkatarr av värsta slaget. Men syradämpande/syrahämmande mediciner hjälpte givetvis inte. Hostan inte nämnvärt påverkad. Är fortfarande känslig i magen 3 v. efteråt.