Sourze, Prime PR, Newsmill, NewsVoice, Smarta hem, Jefferson och Bruno

0
191

KRÖNIKA. I april 1999 klev jag in på webbyrån Jefferson Communication på Götgatan 36 i Stockholm som deras senaste rekrytering. Det fanns då 25 konsulter varav de flesta var enmansföretagare. Under hösten tog jag plats i rummet längst in till vänster efter att Prime (då Prime PR) hade bildats i rummet. Jag tog över kontorsplatsen efter Carl-Fredrik Sammeli, som var Prime PR:s grundare.
Sourze-2013

Text: Torbjörn Sassersson

Prime PR flyttade samma höst ut ur rummet för större lokaler. Samtidigt hade jag bildat företaget Smarta Hem Media AB tillsammans med min kollega Magnus Ånstrand och Jefferson som delägare. Vi lanserade 1999 och 2000 två nättidningar Smartahus.nu (som blev Smartahem.com) respektive SmartNewsOnline.com, inriktade på konsumentmarknaden och branschen för ”intelligena hus”.

När nystartarrummet tömdes på Prime-folk blev det även plats för den nystartade tidningen Sourze. Spångberg och andra finansiärer satsade initialt 30 miljoner kronor enligt en källa. Carl-Olof Schlyter och hans medgrundare Thomas Eriksson tog plats  i rummet under 2000 och tidningen lanserades 8 jan 2001. Belinda Olsson blev Sourze första redaktör. Hon slutade i december 2001. Spaltmeter skrevs om Sourze av media, som älskade idéen.

”Visionen med Sourze [2013] är att vara nästa generations dagstidning och maximalt utnyttja det faktum att alla, idag, har tillgång till verktyg som potentiellt gör dem till stjärnreportrar: smarta mobiler, Google mm, mm. Sourzes slogan ”Alla har något att berätta”, som skapades av den fd partnern Thomas Eriksson, säger allt.” / Sourze.se

DN.se-18januari-2001När Sourze startade fick skribenterna betala för att bli publicerade och tanken var att konkurrera med DN om läsarna, men något år efter Sourze lansering nylanserades DN.se med Bonniers kapitalmuskler. Det visade sig vara en omöjlig kontrahent för Sourze att matcha och det var svårt att få fatt på skribenter villiga att betala för att få skriva.

Till vänster DN.se från 18 januari 2011 [dump eller arkiv].

Tanken var även att Sourze skulle bli en tidning för allmänhet och journalister som ville höra storyn direkt från källan innan det uppstod en tidningsanka. Sourze blev alltmer en tidning gratisskriven av läsarna. Tidningen led av samma sak som alla andra nättidningar, nämligen svikande annonsintäkter och förväntan att allt på nätet skulle vara gratis.

Det är även värt att nämna att under samma period deltog vi från Jeffersson i en serie möten med fastighetsägaren. Jeffersongrundarna och några av byråns konsulter hade idén att bygga om det stora källargaraget på Götgatan 36 till en kreativ plats för IT-entreprenörer blandat med cafeer och kanske en restaurang. Fastighetsägaren tände på idén.

Tiden gick och alla kämpade på med sina projekt och drömmar.

Vi som drev nättidningarna Smartahem.com och SmartNewsOnline.com kom på idén att låta vissa affärs- och branschartiklar kräva inlogg och betalning. Vi skapade föregångarlösningen till DN Plus eller Aftonbladet Plus. Företagen: Skanska, Ericssons BlueLabs, Vattenfalls Sensel mfl sponsrade oss med upp till 15,000 kr per månad [och företag]. Företagen kom därmed åt dessa artiklar.

Runt 2001 sprack IT-bubblan och Smarta Hem Media AB förlorade sponsorerna i takt med att bolagen la ned sina intelligenta hus-ambitioner. Smarta Hem Media AB som en gång hade 5 anställda gick i konkurs i mars 2002 med undertecknad som siste man ombord. De bakom sajten Det Digitala Hemmet lyckades norpa domännamnet Smartahem.com. Jefferson som hade 46 konsulter gick i konkurs i december 2002. Fastighetsägaren på Götgatan 36 tog Jefferson-idén vidare och skapade gallerian Bruno.

Newsmill 2013Det var tider det. Otroligt utvecklande, men tuffa entreprenörsprojekt. Idag är Prime ett av Sveriges största PR-bolag.  Sourze finns kvar, men nättidningens ägare Traction (Zitiz AB) meddelade den 28 augusti 2013 i artikeln: ”Sourze riskerar läggas ner”, att de drar in pengarna till tidningen. Om inget mirakel sker kommer Sourze att läggas ner i november 2013 några månader efter att Newsmill den 12 juni 2013 bromsades in.

Newsmills grundare PM Nilsson bekräftar för Resumé den 8 september 2013 att Newsmill ligger på is. Han fick runt 600,000 kr för tidningen när han sålde den till TV4:s Nyhetsbolaget. Idag är läget mycket ovisst om någon kommer att blåsa liv i den igen.

NewsVoice kämpar vidare med en ägare, inga skulder och med siktet på att finansiera tidningen genom prenumerationer, annonsering och mikrobetalningar.

Text: Torbjörn Sassersson

  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

KOMMENTERA [Se kommentarsregler]

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här