34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Kometen ISON är inte alls förstörd – Nya uppgifter från NASA och rysk nyhetsbyrå

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 30 november 2013
- Torbjörn Sassersson

20131129_ison_cor2-b_20131129_083900_dbc2B

NewsVoice publicerade kl 01:24 den 29 november artikeln: “Kometen ISON förstördes i solen meddelar NASA” med det tydliga budskapet att kometen ISON förstördes i konfrontationen med solens atmosfär. Nya uppgifter visar att det inte stämmer. ISON har passerat solens perihelium och kan sannolikt orsaka “himlafenomen” till jul och nyår 2013.

Text: Torbjörn Sassersson | Animation: NASA

Enligt en artikel “Comet ISON Fizzles as it Rounds the Sun” från den 28 november på NASA.gov Goddard Space Fight Center kunde läsas:

“We didn’t see Comet ISON in SDO, ” said Dean Pesnell, project scientist for SDO.

“So we think it must have broken up and evaporated before it reached perihelion.”

While this means that Comet ISON will not be visible in the night sky in December, the wealth of observations gathered of the comet over the last year will provide great research opportunities for some time.

Filmen som NASA Goddard Space Fight Center lagt upp på YouTube och även bäddat in i sin artikel på NASA.org var klippt i samband med att ISON passerade in i solens perihelium. Bilden av händelseförloppet blev missvisande.

Enligt en artikel på Planetary.org från den 29 november framgår att ISON överlevde passagen igenom solens atmosfär.

Den ryska statsägda nyhetsbyrån Itar-Tass skriver den 29 november i artikeln: “Breakup of Comet ISON meteorite could face the New Year, say astronomers” [Google översatt] att nyårsafton kan bli visuellt intressant med meteorregn. Byrån meddelar även att ISON ändrat riktning och att det kan ha bildats en separat meteor.

Tack till Thomas Andersson som uppmärksammade NewsVoice på händelseförloppet.

Text: Torbjörn Sassersson

Relaterat

Itar-Tass: ?????? ?????? ISON ????? ??????? ???????? ????????? ??? ????? ???, ??????? ?????????