Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

34%

34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Bokrecension: Piller & profiter – Svensk insider-VD avslöjar läkemedelsindustrin

NewsVoice är en oberoende nättidning med utgivningsbevis som startade 2011. Syftet är att publicera nyheter, debattartiklar, kommentarer och analyser. Stöd vårt arbete genom att donera, sponsra (tex granskningar, utlandsreportage) eller annonsera.
publicerad 25 februari 2014
- NewsVoice redaktion

Piller och profiter

“Natt efter natt samlas skuggliknande väsen vid min säng. Någon gång i gryningen smyger de in i rummet. De slår sina huvuden mot väggarna, skär sig i armar och hals med rakblad. Jag vaknar helt genomsvettig. Jag har bidragit till att dessa människor, vars skuggor förföljer mig, har dött.” … “Jag har inte dödat dem med mina egna händer, men jag var ett fogligt redskap för andra krafter. Jag var ett verktyg för läkemedelsindustrin.”

Text: Pia Hellertz som läst boken Piller & profiter av John Virapen tidigare svensk VD på Eli Lilly, ett av världens största läkemedelsbolag.

Det skriver John Virapen inledningsvis i sin bok ”Piller & profiter” som jag nästan upplever som en skräckthriller. Det handlar om omedvetna och okritiska patienter, förförda och manipulerade läkare och landsting och enormt skickliga och charmiga försäljare, som John Virapen var en gång.

Förförelsen sker med omfattande ekonomiska resurser, middagar, ”konferenser” utomlands på attraktiva orter, presenter, vinprovning, föreläsningar om läkemedlen, fortbildning och naturligtvis leder allt till att läkarna blir positivt inställda till läkemedlet och börjar förskriva det istället för konkurrentens.

Patienterna litar naturligtvis på sina läkare och tror att de har ingående kunskaper om läkemedlen.

Säljarutbildning bygger på psykologiska kunskaper och manipulativa tekniker

Försäljarna eller representanterna undersöker vilka intressen läkaren har, vilken favoritwhisky läkaren dricker, vilka fritidssysselsättningar och hobbies denne ägnar sig åt. John Virapen var mycket skicklig, med stor människokännedom och han var osedvanligt socialt kompetent, vilket han utnyttjade maximalt i marknadsföringen.

Läkemedelsföretagen spenderar nästan dubbelt så mycket pengar på marknadsföring som på forskning. De omsätter enormt mycket pengar. År 2006 handlade det om över 600 miljarder dollar, skriver Virapen i sin bok.

Virapen berättar om sina subtila, smarta strategier. Han berättar att varje representant förde bok över läkarna i sin region och gjorde en profil över vilka patienter som kommer till läkaren, vilka läkemedel han skriver ut och liknande. För att få veta detta måste representanten har god kontakt med läkaren.

Visst fanns det läkare och forskare som var kritiska, som inte gick att muta och som inte välkomnade ett nytt läkemedel som de inte kände till och i synnerhet om det inte ens var godkänt.

”Ja visst, men vi gjorde det väldigt svårt för vederbörande att förbli kritisk”, skriver Virapen.

Läs hela recensionen på piahellertz.com

Text: Pia Hellertz


Läs mer om John Virapen i NewsVoice



Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq