The Guardian i säng med margarinjätten Unilever (Becel, Flora)

9
215

DEBATT. Nu har det hänt som inte fick hända. En av de sista, stora och riktiga journalistiska medierna “The Guardian” går i säng med margarinjätten Unilever för att skapa “Guardian Labs”. Tidningen ska dela värderingar med industrijätten. 

Text: Torbjörn Sassersson

Tillsammans ska de producera “journalistik” med inriktningen:

“shared values of sustainable living and open storytelling”.

Det kan fritt översättas till: delade värderingar om hållbar livsstil och öppet historieberättande.

För att dela värderingarna om livsstil och journalistik samt rida på The Guardians goda rykte betalar Unilever ett sjusiffrigt belopp, i brittiska pund räknat till den brittiska tidningen.

“The official launch of the new commercial proposition is marked by the announcement of a pioneering seven-figure partnership with Unilever…”

“Guardian Labs is built around the unique philosophy of Open Ideas that reflects the Open Journalism proposition of the Guardian as a whole.  – The Guardian

Unilever säljer produkter för 10 miljarder kronor per år i världen, äger 400 varumärken men satsar det mesta av sin marknadsföring på 14 varumärken där både margarinprodukterna Flora och Becel ingår, enligt Wikipedia.

Dr Annika Dahlqvist kommenterar:

“Journalisterna kommer att bli tvungna att skriva positivt om margarin om de ska få ha jobbet kvar. Sanningen blir då beroende av ett fritt Internet.” – Unilever köper in sig i media

Kostdoktorn skriver:

“Varför lägga pengar på TV-reklam om lättmargarin när det är mycket effektivare med planterade tidningsartiklar om hur ”farligt” det är med naturligt fett, som smör?” – Margarinbolag i ”samarbete” med stor tidning

Andrew Sullivan tar bladet helt från munnen och skriver:

“A “content and innovation” agency. Helping “brands … tell their stories.” This is called public relations, guys. There’s nothing new or innovative about it whatsoever. What’s new is the deliberate attempt to merge this industry with journalism itself and to disguise the difference with bullshit. Smell the ordure…” – The Guardian Now Shares “Values” With Unilever

Tack The Guardian för den tid som varit. Hoppas hela tidningen byter namn till “The Garded Unilever labs” för hur vet vi läsare att Unilevers värderingar bara stannar i “Guardian Labs” och inte påverkar hela tidningens omdöme nu när de fått ett sjusiffrigt belopp.

När de gamla hederliga tidningarna säljer sig till industrin står striden om sanningen mellan giganter som får miljarder för industrianpassade texter och bloggosfärens förmåga att nå allmänheten med ett fritt skrivande och granskande via internet.

Stöd NewsVoice. Vi ska hålla ställningarna.

Text: Torbjörn Sassersson, redaktör

Relaterat

  Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
0 0 rösta
Artikelbetyg
Prenumerera
Notify of
guest
9 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Thomas Arvidsson
Thomas Arvidsson
Gäst
7 år sedan

Detta trodde jag inte skulle hända. Att även The Guardian skulle bli en prostituerad blaska. Det kom som lite av en chock. Jag har alltid haft ett gott öga till The Guardian som jag har uppfattat som fristående och ärlig tidning med högklassig oberoende journalistik. Tragiskt!

Mayne Sundewall Hopkins
Gäst
7 år sedan

Ja, det är tragiskt ..världen är verkligen ur led! 🙁

Berti
Berti
Gäst
7 år sedan

“The press today is an army with carefully organized weapons, the journalists its officers, the readers its soldiers. But, as in every army, the soldier obeys blindly, and the war aims and operating plans change without his knowledge. The reader neither knows nor is supposed to know the purposes for which he is used and the role he is to play. There is no more appalling caricature of freedom of thought. Formerly no one was allowed to think freely; now it is permitted, but no one is capable of it any more. Now people want to think only what they are supposed to want to think, and this they consider freedom.”

Oswald Spengler on Media

Red
Red
Gäst
7 år sedan

Nya Dagbladet (ND) och Resumé var först med nyheten i svenska media, men ingen av dem kritiserar upplägget mellan Guardian och Unilever. Inget annat svenskt media verkar ha skrivit om dealen. ND och Resumé skriver bara att det särskilda innehållet kommer att märkas. Ingen av tidningarna konstaterar att Unilevers sjusiffriga belopp (per år?) kommer att påverka allt innehåll i The Guardian (till en eller annan grad).

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
Gäst
7 år sedan

Snyggt vore om journaliaterna som är själva tidningens ryggrad helt enkelt slaktar den och startar på ny kula.

Red
Red
Gäst
7 år sedan

The Real Guardian….

Margareta Lundström Göteborg
Gäst
7 år sedan

The Guardian har faktiskt nyligen har haft en serie ärliga artiklar om fetma och orsaken till fetma. Är det denna typ av artiklar vill få tyst på tysta. Hur kommer journalisterna att reagera?

catarina bäckstrand
Gäst
7 år sedan

Jag har delat på Fb och skrivit en liten kommentar där jag även lagt upp newsvoice som länk. Ju fler som gör lite desto mer kan bli gjort. Torbjörn du gör ett enastående arbete med NewsVoice. Tack!

Christian Lantz
Christian Lantz
Gäst
7 år sedan

Och här kan man läsa om Bill & Melinda Gates Foundations bidrag till The Guardians oberoende journalistiska verksamhet: http://www.theguardian.com/help/insideguardian/2011/oct/25/gates-foundation-reaffirms-commitment-global-development