Räkna med 1-2 timmars löpning för att förbränna en pizza

7
3748

Hur många kalorier förbränner du under löprundan eller i gymmet? Testa Aktiv Tränings kalorikalkylator och ta reda på hur mycket du förbränner vid träning.

NewsVoice redaktör testade. Jag kom fram till att jag måste löpträna i 90 minuter för att bli av med en hel pizza! Det förklarar allt.

En pizza = 1300 kcal
Löpning 30 min (vikt 80 kg) = 420 kcal

Det tar alltså 1, 5 timme (90 min) att springa bort en pizza om man väger 80 kg.

Väger du 60 kg måste du springa 4 timmar för att förbränna 1 pizza, enligt kalkylatorn.

Jag började träna regelbundet 1 april 2012 och träningen har i medeltal omfattat innebandy en gång i veckan, löpträning (30 min) två gånger i veckan och styrketräning (30 min/pass) två gånger i veckan.

Trots snart 2 års träning har jag inte gått ned ett enda kilo.

En del säger att mitt fett blivit muskler, men de kanske bara är snälla. Fotot är taget (från rätt vinkel) innan jag blev småfet småbarnspappa som senare inte ens kunde hoppa över ett staket. Nu kan jag det igen.

Aktiv Tränings kalkylator användes för att räkna ut hur mycket du måste träna för att bli av med späcket. Den finns inte längre kvar.

Text: Torbjörn Sassersson | Text uppdaterad 2017


  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

7 KOMMENTARER

  1. Ja kaloriförbrukning bygger på att man mätt hur mycket energi som går åt när man bränner saker. Fungerar vår kropp på samma sätt? Fungerar alla kroppar på samma sätt? Fungerar vår egen kropp alltid lika? Spelar individ, sköldkörtelstatus, hormoner, typ av mat mm roll? Jag är elit inom triathlon och tränar 28h/ve. Skulle jag äta allt det min aptit vill och när jag vill skulle jag vara rund som en boll. Enligt alla kalkyler så gör jag av med jättemycket energi – men verkligheten är en annan. Träning syftar till att göra saker snabbare/bättre med mindre energi så att jag håller bättre. Därmed tränas kroppen att spara energi samt tex bli bättre på att använda fett istället för kolhydrater vid träning. Personligen har jag dessutom märkt att äts socker under träning så ingen fara men äts det en lång tid efter träning – oops då blir det fett. Äter jag protein/fett så blir det inte lika lätt fett förutsatt att maten är av god kvalitet. Min kropp verkar känna av om maten kommer från skräp eller av goda råvaror :). En kalori är således inte en kalori – inte för mig i alla fall 🙂 :). Dessutom är vete inte helt optimalt för mig så en pizza är katastrof 😉

  2. Tack för kommentarerna.Jag får fundera på om jag ska fortsätta ta den där chokladrutan till kaffet för långt efter träningen i fortsättningen och mycket annat.

  3. Ta den under eller direkt efter passet istället som ofta vanligt – på kvällen framför TV:n. Jag kan genomföra långa träningspass utan energi (3h är helt ok) men då blir jag extremt sugen resten av kvällen. Äter jag tillräckligt under mina pass så blir jag inte lika hungrig efteråt. Om jag dessutom tar något protein direkt efter så stoppas också hunger/suget efter energi. Testa det vetja 🙂

  4. Betr. Camillas ”..Om jag dessutom tar något protein direkt efter så stoppas också hunger/suget efter energi..” — Dr Mercola rekommenderar att man äter direkt efter träning (eftersom kroppen då är på högvarv betr förbränning) ..minns jag från en av hans artiklar för ett tag sedan.

    Betr. Reds ”,,den där chokladrutan till kaffet..” — Om det är riktigt mörk choklad (minst 70%) är det väl ok med en liten liten bit – oavsett tidpunkt… 😉

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här