Mats Sederholm: Fulretoriken kommer att öka – globaliseringsmaskinerna går på tomgång

90
715

Mats SederholmBowlingklotet rullande rakt in i mitten och käglorna föll åt alla håll. Och dessutom, det skedde över hela Europa vilket var det viktigaste. Den gamla världens politiker, det flinande och överseende “gråsunda förnuftet” har krackelerat, globaliseringsmaskinerna går på tomgång, gubbeliten har fått en klack i veka livet och de populistiska ropen “du är väl för Europa” har tystnat.

Text: Mats Sederholm, Klar Sikt

Ljudet av stövlar, en gång röda och blåa men som nu sammansmällt till grått, som raskt marscherar mot en global, likriktad, övervakad och cynisk värld till takten av den ekonomiska tillväxtens obarmhärtiga trummande, har tystnat rejält.

Den politiska mångfalden osäkrade näven och mittenextremisterna fick sig en käftsmäll.

Ja, vad roligt allt skulle vara…
…om man bara kunde karva bort den där förbannade invandrarfientligheten … om man bara kunde få människor att rikta sin oresonlighet mot alla de grundnormer, som exempelvis makt och konkurrens som i grunden sörjer för allt hat och alla de rädslor som idag styr mänskligheten. Den gamla världens ordning med motsättningar och människors arma tro att det måste puckla på varandra i denna globala flugornas-herre-värld, har regerat alldeles för länge. När stora delar av Europas befolkning går utan jobb, när så många människor har fått lära sig att de inte betyder ett skit, vad kan man då vänta sig? Att de ska skynda till valurnorna, eftersom allt de tjänar ihop går till att betala räntor i tidernas största pyramidspel. Att de ska älska sin nästa och se nyanserna i livet när de går från soptunna till soptunna? Allt har förklaringar, men när valvakan på tv drar igång så är det som vanligt tyst om alla grundfrågor.

Men låt oss istället plocka russinen i denna nya eurokaka som nu dukats fram och luktar så spännande.

Jag är glad för de svenska Fi och kände “yes” när Soraya Post uttalade sig om patriarkatet i Bryssel. Detta med ett feministiskt parti i Bryssel är helt fantastiskt. Snacka om “på tiiiiden”.

Det stora stödet för Mp vittnar även det om väljare som vågar rösta från hjärtat och bryta gamla inkörda spår.

Det ökade stödet för den EU-kritiska falangen i Europa är förstås det mest positiva. Det är ett enormt tvärnej till Europaelitism och en trend där demokratin sakta men säkert glider ifrån oss in i slutna rum långt bort från en verklighet nära dig. Det är en kompakt trötthet över politiker, över etablissemanget och en ökad insikt om att det saknas en framkomlig väg ut ur denna statliga myndigheter och kapitalistiska mardrömslabyrint.

Och äntligen fick grekerna tala ur hjärtat när de röstade på vänsterpartiet Syriza. Skriv av lånen, för helvete.

Trenden där folket i västvärlden alltmer ifrågasätter den gällande ordningen håller stadigt i sig och har gjort så i flera år nu. Det går precis den väg jag både hoppas och tror på. En krackelering av gällande ordning och när detta nu allt tydligare sker så springer människor och åsikter åt alla håll. Att somliga springer in i mörka gränder oroar mig inte särskilt mycket, rasism och främlingsfientlighet tror jag inte kommer att bestå, det är förvisso en otäck del av denna kaotiska politiska period, men så liten i förhållande till den övergripande skiftningen i människors medvetande.

Vi är på väg in i ett Void, ett oförutsägbart mörker där ingenting kommer att bestå. En tid för sådd, för debatt, för uppgörelser, för insikter, för överraskningar och inte minst, för växande. Gamla identiteter kommer att förlora greppet om människor och människor kommer att förlora sina gamla identiteter. Vad vi inte kommer att se är nya sammanhållna rörelser eller ledare, den tiden är inte kommen ännu, om den alls kommer?

Men motståndet från media och politiker kommer att öka. Vi har redan sett den nya fulretoriken där allt som avviker från mitten kallas för populism. De som önskar ha kvar de svenska kollektivavtalen kallas nu för protektionister. Protektionism, är förnamnet till nationalism, som är förnamnet till högerextremism som är förnamnet till nazism, jora våra politiker kör med alla retoriska medel de har. Vi har redan sett hur engelska media, The Sun, har blandat ihop FI:s Soraya med nazister. Det kommer att bli ett ännu mer skoningslöst klimat. Mittenextremisterna i alla politiska färger kommer att slå tillbaka med alla medel. Demonisering, förföljelser, lögner kommer att bli till vardag.

Vi är inne i brytningstider, skrämmande tider för de som lever i det gamla, ett hopp för de som söker en ny värld, en ny ordning … hjärtats ordning.

Text: Mats Sederholm, Klar Sikt



Stöd NewsVoice genom att köpa kaffe
Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
90 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Perra J
Gäst
8 juni 2014 kl 16:20

@Anton Tack, det var inspirerande skrivet. Ang religiösa sekter, jag var själv under ca ett års tid på 80-talet “fast” i vad som idag anses vara världens farligaste sekt. Du verkar insatt så du anar kanske vilken. För att anknyta till det du säger, kan jag berätta att jag där fick genomgå ett “IQ-test”. Det gick inte så bra. En av frågorna löd såhär: “Du får en order av din överordnade. Hur gör du då? A: Utför bara ordern omedelbart B: Utför den ej, om du vet att det är fel.” Jag svarade B, vilket fick vissa konsekvenser. B var fel svar i detta IQ-test, och troligen den varningssignal som så småningom gjorde att jag lämnade sekten. Det är intelligent att lyda auktoritet, totalt och blint? Jag tror inte det behövs en sekt för att detta ska uppstå, utan vilken som helst hierarkisk struktur, t ex ett företag. Det är också det här jag menar med det jag sa om extremististiska partier, de är farliga just därför att de alltid är starka hierarkiska strukturer, och folk har i regel (inte smartingar som du och jag) en tendens att lyda auktoritet. De ser inte uppåt, för det “ska man inte göra”. Det betyder att man inte ser toppen, och ljusskygga aktörer kan då hugga tag i ett extremistiskt parti och ställa sig hierakiskt ovanför dem, använda partiet som kanal för sin agenda och operera totalt osynliga för folket. Detta skedde med det tyska nazistpartiet, där mäktiga aktörer med Darwinistiska idéer utförde experiment på människor i partiets namn (de fick skulden), men egentligen genom företaget IG Farben, vilka har fortsatt genom åren i skymundan (inte under samma namn kanske), och utgjort grundplåt för mycket skit i världen. http://perraj.wordpress.com/2013/12/30/myten-om-kolesterolet/ I alla hierarkier finns ärliga och bra människor. Men det är toppen som kan vara infekterad. Man kan därför inte dra allt över en kam och säga att t ex hela Katolska Kyrkan, eller hela New Agerörelsen är detsamma som satanism eller något. Jag tror folk vaknar upp på alla nivåer, och toppen exponeras obönhörligen. (Läs Peter Francis Dziubans hisnande bok Consciusness is All, eller Jed McKennas böcker. Eller Eckhart Tolle. Dessa har hjälpt mig att vakna upp.) När det gäller mentala projektioner (komplimang för att du greppat detta fenomen, de flesta begriper det inte), så hänger detta samman intimt med ens verklighetsuppfattning, helt enkelt ens känsla av identitet. Projektionerna används flitigt när denna… Read more »

Josef Boberg
Gäst
Reply to  Perra J
8 juni 2014 kl 23:04

“Det kan t o m vara så att det ligger ett intresse att utmåla något som “så komplext att bara experter kan förstå det”, för att bibehålla makt.”

Jo… – Perra – det kan nog uppfattas som det allt överskuggande vanligaste – som jag ser det.

Anton
Anton
Gäst
8 juni 2014 kl 12:28

@Perra J

Är inte intresserad av att dra igång diskussionen igen men jag vill ändå lite kort ge dig mina egna funderingar kring din teori om projicering av mentala bilder och om esoteriska läror i största allmänhet.

När det gäller kritik så kan teorin om projicering av mentala bilder till viss del vara sann, men det vet ju bara den som framför kritiken. En annan tolkning av ett sådant händelseförlopp kan vara den kritiserade inte vill bemöta kritiken eller saknar argument för att göra detsamma och därför väljer att avfärda kritiken som ett fantasifoster hos kritikern, d.v.s att det är kritikerns egna mentala tillkortakommanden som manifesteras och inte några verkliga fel eller brister hos den kritiserade. Och med den sistnämnda tolkningen av dessa “mentala bilderna” blir teorin faktiskt mer en form av retorik.

Angående gamla esoteriska läror i största allmänhet, så behöver dessa nödvändigtvis inte innehålla ett korn av sanning. Hemliga sällskap med esoteriska läror fungerar efter precis samma mekanismer som religiösa sekter och deras hemliga läror. Du har en eller flera personer som startar ett hemligt sällskap och för att göra ett medlemskap exklusivt hittar de på hemliga läror som medlemmarna gradvis får ta del utav. De intelligenta ledarna styr på detta vis de mindre intelligenta följeslagarna. Människor var intelligentare för i tiden eftersom de fick anstränga sig mer för att överleva, plus att distraktionerna var färre. Om du har en intelligent person som utan distraktioner har gott om tid att oavbrutet fundera ut en beskrivning av något, kommer det komma ut något riktigt avancerat. Om detta manuskript sedan hittas x antal år senare bevisar det bara att det är gamla avancerade funderingar, men det gör dem nödvändigtvis inte till någon sanning.

Perra J
Gäst
7 juni 2014 kl 13:52

@Mats
Ja, nu drämde jag till med det något sinistra och laddade order “antikrist”,
det var nog för att jag minns en tråd du hade på din blogg för längesen, där
jag hade en låång diskussion med någon “kristen fundamentalist”, som hela
tiden projicerade en bild på mig. Han visste EXAKT vad jag “var för en”, och det
kunde jag inte göra något åt. Något liknande pågår här. Jag fattar inte vad vissa personer
håller på med. Bara för det, så beställde jag just Det Enda Rätta! Något som¨
kan orsaka sådan upprördhet måste sannolikt vara bra!

Van Googles
Van Googles
Gäst
7 juni 2014 kl 13:37

Man tittar bara på vad eliten lanserar ut, hur tex detta samhälle blivit, så vet man vad de har för att lösa upp tingens naturliga ordning, bringa kaos ur ordning. Alla inser då att detta land är det mest extremistiska. Bland grunddragen de fört ut är massinvandring. För ett hållbart samhälle som överlever upplösning och undergång så ska nollinvandring gälla som utgångspunkt. Men vi vet att vad “de” vill är ju inte ha något som överlever och klarar sig in i framtiden. Därför kapar de människors gemensamma kitt, det som ger sammanhang och mening i livet. Lina kan säkert skriva om hur tex förstörelsen av de fina, harmoniska miljöerna i våra städer raserades just i det syftet. De skulle gå på gamla stan i Stockholm (Hjalmar Mehr), men om det var så att det då saknades pengar…? Hur som helst så förstörde de mycket. Vem åker till Stockholm för att se på Sergels Torg… – man ser istället på Gamla Stan. Det förfärar säkert dessa frimurarkrafter. Men de kör på med sin “tillväxt”, moderna konst… allt som förstör det äkta, vackra, det som gör att människors goda sida stärks. Det ska vara disharmoni, musik som inte är musik, perverterade former och miljöer utan någon som helst struktur, enkelhet, harmoni, utan ska vara noll av vackert. Jag rekommenderar starkt en film av Roger Scruton: “Why Beauty Matters”. Den gjordes för BBC2. Inom eliten blev folk irriterade efteråt, då han avslöjar mycket av ödeläggelsen de för ut genom institutionerna. Han fick mycket stryk efteråt, liksom BBC. De var ett under att den visades. Men han är själv en auktoritet, så det gick: http://documentaryaddict.com/Why+Beauty+Matters-542-doc.html De har hållit på i flera hundra år. Kalla dom illuminati eller socialister och kommunister. Vi har i Sverige ETT parti – som gick i taket när SD kom och utmanade dom. “De” har hjärntvättat folket – där vissa tror de är vakna, fast de är bara New Age-are, och upprepar illuminaternas utförsel, men tror att de tänker själva. De använder ofta ord som “vi är EN”, enhet, ett medvetande, etc. Dessa kommentatorer är en del av problemet. Dessa krafter använder ord och symboler som vapen. En viktig början var orden, “frihet, jämlikhet, broderskap”. Senare har vi fått i det politiska tex: Sossarnas “Alla ska med”, som Partiets andra stöttepelare Moderaterna gjorde om till (som man så på talarstolen som Reinfeldt höll tal i) “Alla behövs”. I samma korg… Read more »

Eva
Eva
Gäst
7 juni 2014 kl 06:30

Josef: Kom igen nu, för tredje gången: WE ARE ALL ONE! Ta och läs lite om Satanism så ska du se att det är samma sak som New Age, Hinduism och Nazism.

[det får bli Evas sista inlägg, Eva stängs av från NewsVoice pga en serie regelbrott]

Josef Boberg
Gäst
Reply to  Eva
7 juni 2014 kl 10:16

Eva – jag är överens med Dig om att We are all ONE !.

I övrigt håller jag mig till att den allt överskuggande ”religionen/ismen” i världen i dags dato ÄR brist på pengar – och det är ju den allra största illusionen = förvillelsen av alla – på framförallt nationell nivå men även på individnivå (etablissemangets massmedia ”tjatar” ju i all oändlighet om att det är brist på pengar ) – som jag ser det.

Det är därför LivsViktigt för oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna i världens alla länder – att Wi genomskådar detta – och efter förmåga och möjligheter gör något åt det. I annat fall blir det fortsatt ett ”rent helvete” i ”evigheter”.

I o f s så kan jag ha fel i detta – men det kan jag ej föreställa mig att jag har. Vad tror Du ?

Eva
Eva
Gäst
7 juni 2014 kl 06:19

MA: Vi bör visa vår tacksamhet och uppskattning till människor som Anton som har hjärna nog att argumentera på ett sådant sätt att personer som Mats Sederholm själva till slut avslöjar på vilken sida de står innerst inne. Mats Sederholm och hans gelikar är inte intresserade av att skapa någon kompisklubb, de känner triumf när de kan lura andra, även om det så betyder döden för dem de lurat. Jag har inga problem att dra fram såna typer i ljuset med smarta argument, det roar och gläder mig när någon är briljant nog att göra det. Jag är bara intresserad av att umgås och diskutera problemen med ärliga människor, INTE med bedragare eller ännu värre, psykopater.

JHL
JHL
Gäst
7 juni 2014 kl 00:30

@ Mats “Jag börjar se ett mönster bland de invandrarfientliga här i tråden och det är att de är fast i realpolitiken och i de ynkliga valmöjligheter som står till buds. ”Vi eller dom”.” Invandrarfientliga? Jag har lärt mig att inte ödsla tid på folk som istället för att argumentera stämplar folk som har andra åsikter som “konspirationsteoretiker, foliehatt, rasist, kvinnohatare” eller det trendigaste ordet för tillfället “främlingsfientlig”. Det här en agenda som med all tydlighet drivs av svensk gammelmedia. Samma gammelmedia som uppenbarligen inte har något intresse av att berätta för folk om falskflagg-operationer för att inleda krig och döda människor i miljontals. Hur kan man som tänkande människa få det att gå ihop att samma media som begraver alla fakta som skulle få slut på “kriget mot terrorn” och som försatt många miljoner människor på flykt, nu som av en slump bryr sig så mycket om dessa människor på flykt? Du skriver i ditt första inlägg “Huruvida ”eliten” medvetet försöker förstöra nationalstaten och använder kaoset för att forma en ny ordning vågar jag inte säga något säkert om.” Du har nog missat en hel del betydande läsning. Känns nästan larvigt att tro att “globaliseringen” sker slumpmässigt. Men du skriver under eget namn, vilket är modigt och hedervärt så jag tänker inte ägna mer tid åt att kritisera dig när jag själv är anonym. Men följande citat borde väl få den mest godtrogne att börja undra. “Since I entered politics, I have chiefly had men’s views confided to me privately. Some of the biggest men in the United States, in the Field of commerce and manufacture, are afraid of something. They know that there is a power somewhere so organized, so subtle, so watchful, so interlocked, so complete, so pervasive, that they better not speak above their breath when they speak in condemnation of it.” Woodrow Wilson, The New Freedom (1913) “Some even believe we (the Rockefeller family) are part of a secret cabal working against the best interests of the United States, characterizing my family and me as ‘internationalists’ and of conspiring with others around the world to build a more integrated global political and economic structure ‘one world’, if you will. If that’s the charge, I stand guilty, and I am proud of it.” David Rockefeller, Ch. 27 : Proud Internationalist, p. 406 “We are on the verge of a global transformation. All we need is the… Read more »

MA
MA
Gäst
6 juni 2014 kl 23:35

Jag ser att tråkigt har denna tråd dragits ned i dyn. När människor som vill väl inte håller sams, då skrattar representanter från NWO. De älskar att se folk bli ovänner och börja strida om problem som “de” har skapat.

En förutsättning för att vi ska bli av med NWO är att vi, som vill bättre, finner varandra och sätter igång att samverka, och inte motverka varandra.

Vi ska sluta strida om småsaker och istället ägna oss åt viktiga saker, som tillexempel:
Vi måste få ett stopp på bankernas utlåning av pengar som inte finns.
Vi måste få kolossen EU att bli demokratisk, om det går.
Vi måste få slut på Fukushimas radioaktiva läckage.
Vi måste med kraft säga nej till GMO.
Vi måste syna frimurarna och andra hemliga organisationer i sömmarna.
Vi bör också fråga oss vilka är NWO?
Var kommer representanter från NWO ifrån, och hur länge har de funnits på planeten?
Och chemtrails, varför pågår detta galna sprayande?

Alltså det finns hur många viktiga saker som helst att ta itu, men så länge vi lägger energi på att angripa varandra, blir det svårt för oss att få slut på representanter från NWO, och de kan fortsätta med sin agenda. NWO älskar att se människor strida mot varandra. Det bästa sättet att bli av med NWO är att människor kommer tillsammans, börjar samverka och sliter ner dem från tronen. Vi är många de är få.

JHL
JHL
Gäst
Reply to  MA
7 juni 2014 kl 00:35

Ja du har rätt i att energin måste läggas på att bekämpa NWO. Men vi måste också lära oss att förstå varför saker sker. Man kan inte bara hålla med en person bara för att personen säger sig kämpa mot NWO. Köper man helt okritiskt massmedias enkla finter så är det bra om man förstår varför massmedia driver frågan om “främlingsfientlighet” så hårt.

Josef Boberg
Gäst
Reply to  MA
7 juni 2014 kl 03:19

MA – Du är rätt på det.

Eva
Eva
Gäst
Reply to  MA
7 juni 2014 kl 05:58

MA: När en bedragare avslöjas så handlar det inte om ner i dyn, utan att dra fram något i ljuset, för att visa att den personen arbetar för raka motsatsen mot det han säger. Mats Sederholm häller inte med dig innerst inne i din oro över det som du räknat upp. Han bara SKRIVER böcker och artiklar där han LÅTSAS att han gör det. Han står INTE på samma sida som dig, mig, Sanna, Anton och JHL. Han står på samma sida som de som GÖR allt det du räknat upp. Det är en lika stor besvikelse för mig, men det lönar sig ju inte att fortsätta diskutera vad man ska göra åt det med en person som arbetar med hela sitt hjärta för att det ska fortgå, eller hur MA?

Josef Boberg
Gäst
Reply to  Mats Sederholm
7 juni 2014 kl 03:15
Eva
Eva
Gäst
6 juni 2014 kl 22:51

Jag skrev att Perra J:s inlägg var superbra, FEL av mig. Han får tummen ner av mig!

Eva
Eva
Gäst
6 juni 2014 kl 22:43

[inlägget raderades för det bröt mot flera regler / red]

Josef Boberg
Gäst
Reply to  Mats Sederholm
6 juni 2014 kl 22:09

Jo… – Mats – så kan det vara – men att inbilla andra att det finns brist på pengar är ju ett och detsamma som makt.

Så jag vidhåller att den allt överskuggande ”religionen” i världen i dags dato ÄR brist på pengar – och det är ju den allra största illusionen = förvillelsen av alla – som jag ser det.

Det är LivsViktigt för oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna i världens alla länder – att Wi genomskådar detta – och efter förmåga och möjligheter gör något åt det. I annat fall blir det fortsatt ett ”rent helvete” i ”evigheter”.

I o f s så kan jag ha fel i detta – men det kan jag ej föreställa mig att jag har. Vad tror Du ?

Eva
Eva
Gäst
Reply to  Mats Sederholm
7 juni 2014 kl 05:17

Men kära lilla du, vad har fått dig att sätta igång med dessa uträkningar “bla bla bla.. och antikrist upphörde”. Ja det låter ju väldigt friskt. Hör det till din artikel eller kommer det med i din nästa bok? Jag menar att du borde kanske förklara det där lite mer ingående, även om det för mig låter sinnessjukt så kanske någon annan har lust att förstå det intellektuella skitsnacket.

Eva
Eva
Gäst
Reply to  Mats Sederholm
7 juni 2014 kl 05:01

Herrejösses! Ingen av er kommer i någon bättre dager. Ju mer ni skriver desto mer avlöjar ni er själva. Mats om det inte vore för att jag gillar att ni gör det så skulle jag vara böjd att hålla med Anton i att du borde inte ha någon tvåvägskommunikation ifall du vill sälja böcker. Jag skulle vilja ha tillbaka pengarna för din första bok. Man kan ju för övrigt bli polisanmäld om man medvetet lurat någon köpare

JHL
JHL
Gäst
6 juni 2014 kl 20:29

Massinvandringen kommer garanterat att leda till stora problem, både ekonomiska och sociala. Något som kommer att leda till att folk kommer att kräva fler politiska åtgärder, och att de människor som styr politiken får ökad makt. Fi och Miljöpartiet (som artikelförfattaren verkar se som positiva krafter) ser massinvandringen som något gott och vill “hjälpa” ännu fler. SD verkar mest agera som kontrollerad opposition och Nya Tider’s intervju med Björn Söder visar att SD’s partitopp inte förstår vad som är det grundproblemet i systemet.
http://www.youtube.com/watch?v=TCqK9kBONks

En artikel från gårdagen, där flyktingar hungerstrejkar för att de inte får halalslaktat kött serverat. Vad har man flytt ifrån om man kommer till ett land där man får fickpengar, gratis mat och boende och man svarar med hungerstrejk?
http://www.dt.se/dalarna/rattvik/flyktingar-hungerstrejkar-i-protest

Förvånande att människor som ser sig själva som sanningssökare inte ser igenom detta hyckleri.

Perra J
Gäst
6 juni 2014 kl 19:14

@Mats
Nu uttryckte jag mig slarvigt.
Det finns en grundläggande positiv dualism (två-het) i allting, såsom Alfa och Omega. Yin och Yang, Man och kvinna, plus och minus; osv…
I detta fall förstärker de två polariteterna varandra. Men allting positivt i denna världen har sin perversion, där dualism dock också har en grundläggande roll, och i perversionen sätter dualismen upp två polariteter som inte uppbygger varandra, utan som är i konflikt med varandra. Det är detta som är antikrist.
Jag skrev om det här:
http://perraj.wordpress.com/2009/03/21/dualismen/
I det dualistiska medvetandetillståndet (i perversionen) pågår alltså evig strid utan slut, eftersom man alltid kan säga (tillägga): “Nej, det är fel!”.

Anton
Anton
Gäst
6 juni 2014 kl 18:39

@Mats

Vi släpper det här nu. Vi nöjer oss med att vi är av skilda åsikter.

Eva
Eva
Gäst
Reply to  Anton
7 juni 2014 kl 04:43

Anton: Du har avslöjat fler saker i den här tråden. Finns det något sätt att få kontakt med dig? Kan du rekommendera någon annan sida som du läser på än Newsvoice? Känner du fler människor som är lika insatta som du? Jag känner mig faktiskt lite ensam om mitt intresse och det är lite “Truman Show” (filmen med Jim Carrey) eller boken 1984 över resten av inläggen, förutom Sannas
Sanna: Tack för dina bra inlägg också! Jag ställer samma frågor till dig.
Varma hälsningar till er båda! Mycket bra gjort!

Anton
Anton
Gäst
Reply to  Anton
7 juni 2014 kl 12:52

@Eva

Angående själva diskussionen så har jag redan sagt det jag vill säga och dessutom även råkat säga sådan som jag ursprungligen inte hade tänkt säga. Vad som nu återstår är bara upprepningar eller att vara otrevlig, och inget av dem leder diskussionen framåt.

Om läsande så läser jag mellan raderna på den etablerade svenska median som på den utländska, och jag läser uppenbart kontrollerad opposition (för att se vad de försöker lura på oss den vägen) och jag läser även en del olika bloggar. Men jag tror inte någon av dem har någon absolut sanning att komma med eftersom de alla är en form av kontrollerad opposition, den etablerade median är det via ägardirektiv och den enskilde bloggaren det samma via självcensur. Den brutalt ärlige sanningssägaren ignoreras eller tystas ned så ingen lyssnar och när människor väl börjar lyssna, råkar sanningssägaren ut för en “liten olycka” eller någon dödlig sjukdom.

Sen finns det många engelskspråkiga pdf:er på webben eftersom t.ex. jänkarna i alla fall brukade ta yttrandefriheten på allvar. Det finns en del äldre böcker om både jesuiterna som om Katolska kyrkan, men även om dessa två är en stor del av sanningen tror jag inte att de är hela sanningen. Det finns nog även andra grupperingar och även om alla dessa även samarbetar är de också konkurrenter och de älskar att skvallra på varandra. Som t.ex. många av de gamla italienska familjerna ur “The Black Nobility” som har spridit sig över resten av världen och de är grunden för många europeiska kungahus. Många av dessa kungar och drottningar är inte bara ceremoniella “bandklippare” utan de är även viktig del av den verkliga makten bakom den representativa västerländska demokratinillusionen.

Sen rent generellt angående NWO så tror jag inte den är helt ostoppbar. Visst befinner vi oss i ett svårt läge. Men skulle NWO vara en helt “ostoppbar naturkraft” hade den redan varit etablerad i sin fulla “prakt”.

Anton
Anton
Gäst
6 juni 2014 kl 18:19

@Perra J

Jag vet att de som styr skapar artificiella motsättningar som t.ex. två länder som bara “råkar” hamna i krig med varandra och under tiden de är upptagna med att kriga, leds de av en osynlig tredje hand åt “synteshållet”.

Jag vet att kriget i t.ex. Syrien, Ukraina och alla gamla som kommande krig är och kommer vara ett resultat av denna osynliga tredje hand. Men även om man känner till de grundläggande mekanismerna är ändå konflikterna högst verkliga för alla de inblandade och det finns verkliga offer av kött och blod. Det samma gäller i små artificiella motsättningar som en simpel ekonomisk budget (vilket i sig är en mikrokonflikt) för även där finns det också alltid offer. Man kan inte bara se till en stor helhetsbild utan att även erkänna alla dess små delar. För då är man inte ärlig.

Är man ärlig så försöker jag alltid vara både förstående som ödmjuk i min argumentation, samtidigt som jag försöker se saker ur flera olika perspektiv. Är man däremot inte ärlig kan jag i striden hetta uttrycka mig en smula odiplomatisk. Jag är medveten om det. Men å andra sidan kan jag även vara smått pinsam i det verkliga livet.

Angående “fixerad” så projicerade jag antagligen min irritation på dig, så du kan bortse från det påståendet.

Josef Boberg
Gäst
Reply to  Anton
6 juni 2014 kl 18:30

Anton – apropå: “Det samma gäller i små artificiella motsättningar som en simpel ekonomisk budget (vilket i sig är en mikrokonflikt) för även där finns det också alltid offer.” – så är ju den allt överskuggande “religionen” i världen i dags dato brist på pengar – och det är ju den största illusionen = förvillelsen – som jag ser det.

I o f s så kan jag ha fel i detta – men det kan jag ej föreställa mig att jag har. Vad tror Du ?

Anton
Anton
Gäst
6 juni 2014 kl 17:15

@Mats

Jag glömde tillägga. Alla som läser kommentarerna i tråden kommer fram till samma slutsats som Eva, när det gäller dig. Hela tråden är det konkreta du efterfrågar. Läs den igen eller be någon annan läsa den, så kan de förklara för dig.

Perra J
Gäst
6 juni 2014 kl 17:07

@Anton, @Mats
Just det uttalandet (Anton) av Bush är så otroligt talande, och jag brukar själv påminna om det, och plocka fram det.(här t. ex: http://perraj.wordpress.com/2012/04/21/breivik-och-extremismen/)

Jag vill beteckna det som det mest häpnadsväckande uttalande som någon politiker någonsin kläckt ur sig.

Centraliserande krafter (där en liten elit styr över massorna), vill helst förstärka polariseringen (och dualismen), så att det övergår i svart-och-vitt tänkande. Det är just detta Bush uttrycker, i princip samma sak som att “den som inte för för oss är emot oss”. Det finns ingen gråskala där. Ett folk som anammat svart-och-vitt tänkande är lätt att styra, eftersom deras reaktioner på saker och ting är förutsägbara. Helst ska det finnas en kristallklar “god” sida och en lika kristallklar “ond” sida.

Och Anton, jag är inte “fixerad” vid dualism. Varifrån hämtar du detta? Det enda jag vill är att sätta fingret på en mekanism, som är viktig att genomskåda om man vill vidare i sin insikt (om du nu inte vill låta någon uttala sig om vad som är DIN insikt, så var detta iaf något som hjälpt upp min egen).

Dualism är alltså inte – det vill jag säga till dig också, Mats – någon ABSOLUT SANNING om vår tillvaro, utan en mera en konsekvens av det vi faktiskt gör med (och mot) oss själva.

Anton igen: Du har en skarp iaktttagelseförmåga, min komplimang för det! Försök nu att inte projicera dina egna mentala bilder på folk. Det är pinsamt, eftersom det faktiskt säger mera om dig själv än om dem du attackerar. Jag säger det inte för att göra mig stöddig, eftersom jag själv – genom åren – uttryckt mig betydligt mera korkat (och ännu mera pinsamt) än du gjort i denna tråd!
Vi utvecklas! Det finns kritik som syftar till att lyfta upp en, och det finns kritik som bara vill slå ner en. Bara du kan se skillnaden.

Anton
Anton
Gäst
6 juni 2014 kl 16:58

@Mats

Nu verkar du vara så arg att du blir obegriplig. Hade ditt sista inlägg någon egentlig poäng?

Sen om du verkligen vill “illuminera” din omvärld med alla dina storslagna visioner kanske du borde öva på att förmedla dem på ett ärligare och bättre sätt, än vad du gör med din nuvarande förljugna gallimatias. Jag har påpekat det tidigare och jag gör det igen, eftersom du inte fattar. Du försöker skriva för vuxna människor.

Och när jag ifrågasätter en del av ditt resonemang ska du inte ta det personligt och bete dig som en tjurig barnunge. Vill du inte ha tvåvägskommunikation angående dina visionsböcker? Sätt ut en annons!

Anton
Anton
Gäst
6 juni 2014 kl 15:19

@Mats

Jag kommenterade Evas och Torbjörns inlägg om mina kommentarer som om min kritik och det råkade olyckligtvis inbegripa dig. Som en god vinnare hade jag faktiskt tänkt låta dig personligen glida av kroken. Men du tillhör tydligen den tråkigaste kategorin av förlorare, den som vägrar medge ett nederlag som är så uppenbart för alla andra.

Du försöker verka djup och beläst med alla dina abstrakta och intetsägande inlägg och så försöker du plocka godhetspoäng med all din kärlek till dagens politiskt korrekta grupp, samtidigt ignorerar en annan. Men vad du inte verkar förstå så handlar mina inlägg inte om vare sig moderater, invandrare eller pensionärer. Mina inlägg handlar om dig! Mitt resonemang och dina svar kring moderater, invandrare och pensionärer bevisar bara vilken hycklare du är, ingenting annat.

Likaså är allt ditt prat om samhällskritik bara en falsk fasad. Som Eva skrev är dina argument i linje med NWO-agendan. Du kritiserar någon diffus elit i vaga ordalag samtidigt som du försöker övertala dina medmänniskor om att de “ska acceptera det nya” och att de, med dina “tankefällor”, upplever verkligheten på fel sätt. Att de helt enkelt tänker fel.

Sen går du vidare i någon form av grandiost storhetsvansinne där du “brinner för visioner och de övergripande politiska, existentiella och globala förändringarna. Det är mitt kall.” samtidigt som inte vill befatta dig med simpla detaljer ur denna grandiosa helhetsbild. Och sedan övergår allt detta till ett utslag av prepubertala pojkrumsfantasier, där du ska tänka på mig när du blivit “bestsellerförfattare” och är ute på din ”World wide truth tour” i din ”truth jet”. Hur gammal är du egentligen?

PS// Men nu när du är lite småförbannad blir faktiskt lite mer konkret i dina text och det är alltid ett plus //DS

Anton
Anton
Gäst
6 juni 2014 kl 13:42

@Perra J

Jag vet att dualism är ett av elitens verktyg där den artificiellt skapade tesen och antitesen smälter samman i den eftersträvade syntesen. Ungefär som när George W Bush ville tvinga människor att välja sida genom hans grova förenkling “you’re either with us, or against us”. Att man bara kan vara för eller emot och ingenting annat. Jag vet också att dualism är en falsk tudelning av en monolitisk struktur. Men som jag tidigare skrev så köper jag inte någon dualism och jag delar inte heller din fixering vid den.

Och sedan spelar det ingen roll om det rör sig om en totalitär, skendemokratisk eller heldemokratisk stat för toppen är ändå den samma och det enda som skiljer dessa tre statsskick åt är medborgarnas inbillade grad av frihet.

Sen får du inte glömma att många av dessa filosofer utvecklade sin filosofi som ett rent beställningsjobb av eliten. Gårdagens filosofer var dåtidens rockstjärnor och de var minst lika hårt styrda av hemliga sällskap som dagen rockstjärnor är.

Sen är hur lugn som helst, men jag tycker bara inte om när folk försöker “finta” mig.

Josef Boberg
Gäst
Reply to  Anton
6 juni 2014 kl 15:57

Anton – We Are All ONE !

Anton
Anton
Gäst
6 juni 2014 kl 12:49

@Eva

Varsågod, och tack själv för smickret.

@Torbjörn

Visst är kritiken hård, men den är också fullt berättigad (och jag skulle faktiskt kunnat varit än hårdare). Jag ansträngde mig verkligen för att utveckla min argumentation när jag påvisade det motsägelsefulla i hans resonemang, men detta ignorerades eller viftades bort som en “tankefälla” och ett sånt beteende är en förolämpning mot min intelligens.

Om någon annan människa påvisar helt uppenbara svagheter eller brister i mitt eget resonemang/beteende så försöker jag korrigera mitt resonemang/beteende lite grann. Om man är uppriktig i detta samspel utvecklas man som människa och är man det inte är det lätt att det skär sig.

Perra J
Gäst
6 juni 2014 kl 12:03

Sen anser jag att dualism ingenting annat är än en löjligt grov förenkling av en komplex verklighet. Jag kan var emot en sak utan att för den saken skull vara för dess motsats, eftersom jag kanske förkastar båda företeelserna.
Jag kan var emot en sak utan att för den saken skull vara för dess motsats, eftersom jag kanske förkastar båda företeelserna.

Dualism är själva grundelementet, och detta grundelement kan mångfaldigas, bygga upp komplexa strukturer, och en komplex verklighet.
Dualism är vad som får oss att fragmentera och separera, och hindrar oss att se helhet.
Vad som är faran är den kollektiva aspekten av det, som oftast är betydligt mera korkad än den individuella. I ett totalitärt system är kollektivet allt, och individen inget. See the point?
Dualism är vad som gör det möjligt att måla upp ett yttre hot, som enar ett folk mot en “fiende”, medan folket inte märker att de själva är i fiendens händer. DDR är ett exempel- de utvecklade diktatur för att skydda sin demokrati, men insåg inte att diktatur är demokratins raka motsats. Folket såg ett hot “därute” och var övertygade om att deras eget system var fulländat, och måste skyddas.

Denna mekanism kan användas och utvecklas av makteliter. Frimurarna är väl bevandrade, de konsulterar t ex filosofen Hegels lära som är känd som “Hegelsk dualism” – en tes skapar sin antites, och när dessa drabbar samman uppstår en syntes.
Det här låter kanske också som floskler? Ja visst.
Anton: Lugna ner dig lite. Jag säger samma sak som Mats. Det är bara det att jag inte skrivit nån bok! 😉

Torbjörn Sassersson
Torbjörn Sassersson
Gäst
6 juni 2014 kl 10:47

Jag uppskattar också Mats artikel och tycker kritiken mot honom är för hård. / redaktören

Thomas
Gäst
6 juni 2014 kl 09:25

Tack, Mats. Jag uppskattade din artikel.

Eva
Eva
Gäst
6 juni 2014 kl 02:00

Tack så jättemycket Anton! Du är genealisk. Kommer inte falla mig in att läsa nästa bok! Mats Sederholm resonerar och intellektualiserar precis allt… som en politiker. Jag har lärt mig en sak, när man knappt förstår vad männskan menar då är det falskt. Då är allt lögner och bortförklaringar. Då jobbar man för något annat än det man utger sig för.För min del kan det inte bli tydligare att Mats argument följer samma linje som NWO. Det var bra Anton, att du gjorde det tydligt för mig vad han menade, för jag hade aldrig förstått allt intellektuellt skitsnack.Usch för alla som svävar ut i en massa drömmar om enhet.

Eva
Eva
Gäst
6 juni 2014 kl 00:32

Att det finns gränser mellan länder är ju inget vanliga människor velat ha och därför skapat. Eliten har skapat dessa gränser för att kunna manipulera till krig mellan länder, dels för att minska befolkningen och dels för att erövra naturresurser och införa västerländsk kultur eller fundamentalistiska sharialagar för att få mer kontroll och makt efter kaoset. DET är anledningen till varför det finns länder. Men nu har de kommit till en ny fas i planeringen, och de vill ha precis det som Raphael drömmer om, bara det att hennes dröm kommer att visa sig bli en mardröm, precis som med EU. Vi har nu fått den första Nazistiska regeringen i EU i och med USA:s och EU:s (Carl Bildts bland andra) regeringskupp i Ukraina. EU var planerat av Nazister och Katolska Kyrkan från första början. Jag odlar på en kolonilott tillsammans med flyktingar, bland annat har jag lärt känna en tjej som är 30 år från Afrika, som suttit i FN;s flyktingläger i Kongo i 8 år. De fick mat för två månader och en jordplätt att odla på (jag minns inte om de fick frön) sen fick de klara sig bäst de ville. Hon blev utvald för 6 månader sedan att åka till Sverige, tillsammans med hennes systers fyra barn. (FN måste ha tyckt att systern gjorde nytta för FN eftersom hon hängde på barer och var ute med karlar). Hon är en verkligt god kristen och hon känner att gud måste haft en hand med för att hon klarat sig undan väldtäkt och bli smittad av HIV och hon ber för sin syster att hon ska bli omvänd och sluta dricka osv. Hon har sett att det är möjligt, en känd massmördare som dödat en massa tutsier i Ruwanda, kom över gränsen till Kongo och hennes folk var lika tutsier till utseendet och de fruktade att han tänkte döda dem med. Men han blev plötsligt kristen och överlämnade sig själv till myndigheterna i Ruwanda. Jag tycker det här är hemska historier, de här människorna lever i det bördigast och rikaste platserna på jorden och sen kommer eliten och ställer till skit för dom. Jag vill ha ett hjärtligt samhälle där vi berikar varandra och jag blir så deprimerad på krig, terrordåd, politiker och artister som sålt sin själ till lucifer och massmedias tvärtom-sanningar/lögner. Det är som MA skrev, vi är inga rasister, (men det kanske är hälsosamt för… Read more »

Anton
Anton
Gäst
5 juni 2014 kl 23:38

@Mats

Jag skall vara snäll och låta ditt skitsnack passera obesvarat den här gången, men försök inte någon mer gång att indirekt kritisera mig när du svarar på andras inlägg. För då ska du få svar på tal och det är en diskussion du aldrig kan vinna. Det vet du!

Eva
Eva
Gäst
5 juni 2014 kl 22:55

Tack så hjärtligt MA för ditt inlägg. Det var en fantastisk historia. Jag blev förvånad dock över att författaren tycker att Raphaels inlägg var så bra. Sjlälv tycker jag att hon trycker ner i halsen på folk att de är rasister. Och jag känner att Antons svar på det var ett superinlägg. Hur vet man att man är fullt insatt i ämnet när det handlar om flera tusern års både exoterisk och esoterisk historia (en version utåt och en annan betydelse för de insatta/upplysta), inklusive nutid och framtidsplaner på alla områden i den matrix vi lever? Förutom dessa två personer vill jag tacka Perra J för superinlägg. Jag hade inte tänkt skriva, men personligen tycker jag att dessa tre förstår allvaret. Jag tror att invandrarna kan bli Sveriges “judar” i ett nytt Nazi-Sverige. Allt pekar på det. Hur bra är det då att de kommer hit och bryter sönder välfärdssystemet. Era barn kommer att bli de nya “Hitlerjugend”. Om ni tror att ni har full koll på era barn, så kan jag efter att ha läst mina barns samhällskunskapsböcker (i efterhand)tala om att de är väl indoktrinerade och förberedda för att bli okänsliga och kalla individer i framtiden.

ruben
ruben
Gäst
5 juni 2014 kl 22:17

Håller med dej Mats!
Det handlar om att ta smärtan och lidandet och inte fly från det genom att skicka svårigheterna på någon annan. Det är inte vår person det handlar om utan livet, som är allas angelägenhet. Vi måste tackla det var och en med våra bästa idéer. Ingen är bättre än någon annan och alla har sina bästa vägar.

Anton
Anton
Gäst
5 juni 2014 kl 15:20

@Mats

Om du försöker rädda din trovärdighet, så är inte ironi det rätta medlet. Och sen vill jag inte vara taskig men du kommer aldrig att bli någon “bestsellerförfattare” eftersom du inte är ärlig i din argumentation. Andra människor märker sådant. Men du kan ju alltid ändra på dig.

Sanna
Sanna
Gäst
5 juni 2014 kl 15:16

@ Mats

Du vill ha en ny ordning men förespråkar indirekt att vi ska rösta på Fi och MP.
Samtidigt säger du att alla politiker från vänster till höger är slavar under den ekonomiska tillväxten och att de måste till att hjulen snurrar.

Ser du inte motsägelsen?

Här visar en av MPs ledare att han stöttar ögat i toppen av pyramiden.

http://static.images-di.se/SiteImages/2013/10/28/thumbnails/bertil-1.jpg

http://gfx1.aftonbladet-cdn.se/image/11993575/145/normal/b2d660bdb2f3d/schyman

Anton
Anton
Gäst
5 juni 2014 kl 14:32

@Mats

Du har ju inget budskap att komma med och om du försöker skriva för vuxna människor måste du verkligen skippa skitsnacket. Du talar dig varm om “kärlek” och “empati” för en grupp samtidigt som du fullständigt skiter i en annan och sen har du mage att påstå att “du inte vill ställa grupper mot varandra”. Du slingrar dig som en politiker och sen försöker du, genom dina amatörpsykologiska “tankefällor”, övertyga dina meningsmotståndare om att de tänker fel.

Du är ingen äkta sanningssökare, du är bara ytterligare en i raden av alla självutnämnda falska profeter som försöker leda andra människor åt fel håll, samtidigt som du försöker tjäna en hacka på det. Ska du bara kränga böcker är det bättre att du annonserar, eftersom envägskommunikation är mer din grej.

Sanna
Sanna
Gäst
5 juni 2014 kl 13:02

@ Mats

Moderaterna har aldrig någonsin varit kända för att vilja göra gott för de fattiga och svaga. Men Reinfeldt har plötsligt blivit den största förespråkaren för mass-invandring. Samma Reinfeldt som har skrivit en bok där han förklarar varför svenska välfärden måste krossas. Och du tror ändå att eliten tar in hundratusentals invandrare för att de har ett gott hjärta?

Jag har nog lättare att tro på ödlor från rymden i såfall…

Anton
Anton
Gäst
5 juni 2014 kl 00:47

@Mats

Det enda som verkligen intresserar dig är att sälja dina böcker. Det förstod jag redan från början. Men jag tänkte låta dig måla in dig själv i ett hörn med ditt svaga resonemang.

Du plockar billiga poäng med alla dina menlösa floskler om invandring och integration medan invandringens reella konsekvenser för t.ex. pensionärerna (som servicehem som byggs om till flyktingmottagningar eller försämrad kommunal åldringsvård p.g.a. kommunens ökade kostnader för invandring) viftar du bort som “en tankefälla att gå in i detta med att ställa grupper mot grupper” och vidare erkänner du att “Det intresserar mig helt enkelt inte”.

Gruppen svenska pensionärer är för dig helt ointressant men du “kommer aldrig att välja någon annan väg än hjärtats” för gruppen invandrare. Du Mats Sederholm har en otroligt hycklande människosyn. Trodde du verkligen att allt detta skulle gå helt obemärkt förbi?