Mats Sederholm: Fulretoriken kommer att öka – globaliseringsmaskinerna går på tomgång

90
345

Mats SederholmBowlingklotet rullande rakt in i mitten och käglorna föll åt alla håll. Och dessutom, det skedde över hela Europa vilket var det viktigaste. Den gamla världens politiker, det flinande och överseende “gråsunda förnuftet” har krackelerat, globaliseringsmaskinerna går på tomgång, gubbeliten har fått en klack i veka livet och de populistiska ropen “du är väl för Europa” har tystnat.

Text: Mats Sederholm, Klar Sikt

Ljudet av stövlar, en gång röda och blåa men som nu sammansmällt till grått, som raskt marscherar mot en global, likriktad, övervakad och cynisk värld till takten av den ekonomiska tillväxtens obarmhärtiga trummande, har tystnat rejält.

Den politiska mångfalden osäkrade näven och mittenextremisterna fick sig en käftsmäll.

Ja, vad roligt allt skulle vara…
…om man bara kunde karva bort den där förbannade invandrarfientligheten … om man bara kunde få människor att rikta sin oresonlighet mot alla de grundnormer, som exempelvis makt och konkurrens som i grunden sörjer för allt hat och alla de rädslor som idag styr mänskligheten. Den gamla världens ordning med motsättningar och människors arma tro att det måste puckla på varandra i denna globala flugornas-herre-värld, har regerat alldeles för länge. När stora delar av Europas befolkning går utan jobb, när så många människor har fått lära sig att de inte betyder ett skit, vad kan man då vänta sig? Att de ska skynda till valurnorna, eftersom allt de tjänar ihop går till att betala räntor i tidernas största pyramidspel. Att de ska älska sin nästa och se nyanserna i livet när de går från soptunna till soptunna? Allt har förklaringar, men när valvakan på tv drar igång så är det som vanligt tyst om alla grundfrågor.

Men låt oss istället plocka russinen i denna nya eurokaka som nu dukats fram och luktar så spännande.

Jag är glad för de svenska Fi och kände “yes” när Soraya Post uttalade sig om patriarkatet i Bryssel. Detta med ett feministiskt parti i Bryssel är helt fantastiskt. Snacka om “på tiiiiden”.

Det stora stödet för Mp vittnar även det om väljare som vågar rösta från hjärtat och bryta gamla inkörda spår.

Det ökade stödet för den EU-kritiska falangen i Europa är förstås det mest positiva. Det är ett enormt tvärnej till Europaelitism och en trend där demokratin sakta men säkert glider ifrån oss in i slutna rum långt bort från en verklighet nära dig. Det är en kompakt trötthet över politiker, över etablissemanget och en ökad insikt om att det saknas en framkomlig väg ut ur denna statliga myndigheter och kapitalistiska mardrömslabyrint.

Och äntligen fick grekerna tala ur hjärtat när de röstade på vänsterpartiet Syriza. Skriv av lånen, för helvete.

Trenden där folket i västvärlden alltmer ifrågasätter den gällande ordningen håller stadigt i sig och har gjort så i flera år nu. Det går precis den väg jag både hoppas och tror på. En krackelering av gällande ordning och när detta nu allt tydligare sker så springer människor och åsikter åt alla håll. Att somliga springer in i mörka gränder oroar mig inte särskilt mycket, rasism och främlingsfientlighet tror jag inte kommer att bestå, det är förvisso en otäck del av denna kaotiska politiska period, men så liten i förhållande till den övergripande skiftningen i människors medvetande.

Vi är på väg in i ett Void, ett oförutsägbart mörker där ingenting kommer att bestå. En tid för sådd, för debatt, för uppgörelser, för insikter, för överraskningar och inte minst, för växande. Gamla identiteter kommer att förlora greppet om människor och människor kommer att förlora sina gamla identiteter. Vad vi inte kommer att se är nya sammanhållna rörelser eller ledare, den tiden är inte kommen ännu, om den alls kommer?

Men motståndet från media och politiker kommer att öka. Vi har redan sett den nya fulretoriken där allt som avviker från mitten kallas för populism. De som önskar ha kvar de svenska kollektivavtalen kallas nu för protektionister. Protektionism, är förnamnet till nationalism, som är förnamnet till högerextremism som är förnamnet till nazism, jora våra politiker kör med alla retoriska medel de har. Vi har redan sett hur engelska media, The Sun, har blandat ihop FI:s Soraya med nazister. Det kommer att bli ett ännu mer skoningslöst klimat. Mittenextremisterna i alla politiska färger kommer att slå tillbaka med alla medel. Demonisering, förföljelser, lögner kommer att bli till vardag.

Vi är inne i brytningstider, skrämmande tider för de som lever i det gamla, ett hopp för de som söker en ny värld, en ny ordning … hjärtats ordning.

Text: Mats Sederholm, Klar Sikt



Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
90 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Ivan Björn
29 maj 2014 kl 09:46

Så ser världen ut, det gamla håller på att upplösas

Anton
Anton
Gäst
29 maj 2014 kl 12:51

@Mats Sederholm

Jag vill först och främst påpeka att jag själv delvis har invandrarbakgrund, så jag är immun mot rasistkortet.

Jag ser resultatet i EU-parlamentsvalet som en sund reaktion på ett monstruöst EU där en så gott som oreglerad invandring används för att förstöra nationalstaten och alla som motsätter sig denna invandring blir stämplade som “invandringsfientliga” eller “rasister”. Eliten föraktar invandrare från 3:e världen lika mycket som de föraktar tyskar, belgare eller greker etc. Att pressa ihop en massa människor med vitt skilda kulturer är ett recept för kaos och det är ju det som är tanken. “Ordo ab chao” och “divide and conquer” in action och man kan ta det forna Jugoslavien som ett exempel hur det kan sluta.

Denna motreaktion vi nu har sett är inte den verkliga rasismen (även om det i den kanske finns utslag av rasism) och den är inte heller den värsta rasismen. Den värsta rasismen kommer faktiskt från dem i toppen som använder invandringen som vapen. Genom att använda invandring som vapen reducerar de invandrare till något destruktivt och däri ligger de verkliga rasismen. Med min invandrarbakgrund känner jag mig faktiskt lite personligt förolämpad av detta.

Anton
Anton
Gäst
30 maj 2014 kl 16:54

@Mats

Visst vill eliten avskaffa nationalstaten. De strävar efter en EU-federation som i sin tur är tänkt att sammansmälta med alla andra lokala “unioner” (AU, kommande NAU etc.) i en enda stor världsfederation med en dito världsregering. Flyttar man runt på en massa människor får man till slut en befolkning som inte bryr sig om om landet de bor i är en suverän stat eller bara råkar vara en liten provins i en större federation. Det är detta som är den verkliga anledningen till all invandring och inte någon människokärlek till fattiga människor. Genom att helt okritiskt ta till sig denna invandringsagenda går man faktiskt elitens ärenden.

Lågt räknat är väl ca 2 miljarder av jordens befolkning relativt fattiga och en 1 miljard av dem är nog riktigt fattiga. Om t.ex. en kvarts procent av dessa 2 miljarder människor lyckades ta sig hit till Sverige skulle det betyda en befolkningsökning på 5 miljoner nya medborgare, en halv procent betyder 10 miljoner och en procent blir 20 miljoner osv. Man kan inte vara så altruistisk att det blir självutplånande. Sverige kan inte lyfta hela världen ur fattigdom, men vi kan däremot möta dem halvvägs ned på väg mot vår egen misär.

Sanna
Sanna
Gäst
2 juni 2014 kl 13:13

Ja, den sk. eliten vill utplåna nationalstaten och införa global oligarki. De använder dumsnälla Svenskar som förespråkar livslångt bidragsberoende till hundratusentals invandrare. Divide and conquer.

Vänstern har blivit den största förespråkaren för den globala superstaten där aristokratin får fortsätta vara rika medan alla andra får ät ris och bönor. En världsregering är på väg och den kommer inte vara demokratiskt styrd.

Det är dags att vakna MP och VP! Ni hjälper de super-rika att skapa en permanent underklass.

Perra J
Gäst
2 juni 2014 kl 20:54

Det är väsentligt att förstå att makteliten alltid jobbar med att sätta upp två polariteter, som verkar vara i konflikt med varandra, och att makteliten mycket väl kan ha full kontroll över BÄGGE polariter. Det är en fälla att invaggas i något slags episk “kamp för det goda”, där man kanske tror man kämpar mot makteliten. Vad som är viktigt är att höja sin egen medvetandenivå, så att man ser hur denna mekanism utnyttjas hela tiden.

Polariteterna kan bestå i vad som helst, bara det fångar upp folkets medvetande. Det kan vara vetenskap/religion, högerpolitik/vänsterpolitik, kristendom/islam, etc.

Allra lättast för makteliten är det, om polariseringen förstärks, och det åstadkoms bäst medelst extremistiska partier.
Även om dessa extremistpartier säger att de vill ut ur EU, etc, så kommer de i alla händelser handlöst att lyda en makt som hierarkiskt ligger ovanför dem, och inte folkets vilja.

På vägen mot makten smörar de för folket, anspelar på sann demokrati, jämlikhet, etc (vad som helst, som massorna respekterar). Men när de väl fått verklig makt visar de sitt rätta ansikte – och då är det kanske försent.

Jag tror inte det är en tillfällighet att allsköns extremistiska partier fått ett starkt uppsving. Men jag tror det är ett livsfarligt misstag att tro att man ska rösta på dessa partier för att bli kvitt elitism. Extremistiska partier tjänar en centraliserade makt. Punkt.

Mayne Sundewall Hopkins
3 juni 2014 kl 02:49

Att rösta kändes lönlöst, eftersom EU sedan länge är helt styrt av Big Food, Big Pharma och andra ‘förlamande’ avtal – och trots att jag vet att politiker ju bara är ‘nicke-dockor i det stora spelet’, så röstade jag ..igen! Samma gamla vanliga follow-the-money-gäng styr – hur f-n kan vi komma åt dem?..!!

Mitt hopp står till att det gamla redan “håller på att upplösas” som Ivan säger. Ja, jag VET ju att det är så ..men att det ska ta sån tiiid!!
Mats avslutande ord “..ett hopp för de som söker en ny värld, en ny ordning … hjärtats ordning.” känns ‘rätt och riktigt’. EMPATI är en viktig ingrediens i det nya som (förhoppningsvis) är på gång.

Att det flyter upp en massa bråte till ytan under tiden är förstås en nödvändighet – sk*ten ska upp för att ‘rensas bort’ – så vi får väl stå ut med (..men inte lamt acceptera!) ‘rädslor’ av olika slag ..ett tag till.

Raphael Mabo
3 juni 2014 kl 10:15

Majoriteten av världens flyktingar och invandrare tas emot av fattiga länder, det är en bråkdel som tas emot av EU. Jag köper inte argumentet att vi ska vägra människor hjälp på grund av att det skulle vara en världselit som vill styra världen. Flyktingar flyr för sina liv från krig, och det är vår medmänskliga skyldighet att ta emot dem och hjälpa dem på bästa sätt. Så länge s om människor krigar med varandra, så länge som nationalstater krigar mot andra nationalstater, och så länge som folkgrupper krigar mot varandra av olika skäl, så länge kommer det att finnas flyktingar. Vi löser inte problemet med krig genom att stänga våra gränser och vägra hjälpa dem som flyr från det. Tvärtom så skapar nationalstater med stängda gränser bara mer motsättningar och en grogrund för mer krig. Det är inte särskillnad och åtskillnad av människor som vi behöver, utan jag tror på mångfald, mångkultur och att vi vågar se bortom nationalstater och vågar öppna upp gränser och ha en fri rörlighet av människor. Västvärlden idag står inför många utmaningar, och kanske den största utmaningen är att västvärldens era av maktdominans är över. Maktdominans och ekonomisk dominans går i cykler och rör sig och varierar sig över världen. Nu kan vi se att politisk och ekonomisk dominans förskjuts från Europa till öst och även till sydväst. I både Asien och Sydamerika växer ekonomierna och med detta kommer även politisk makt. Det börjar bli dags att förändra den eurocentriska världsbilden, den världsbild som utgår från att Europa gör allting rätt och att länderna i Europa är normen för världen som världen ska tolkas och bedömas utifrån. Nationalstater är en sentida uppfinning och nationalismen är en sentida idé, jag tror inte på den och jag har aldrig trott på den. Jag tror på hela jorden, inte på att människor ska stänga in sig i länder med murar till varandra och säga “ni får inte komma in”. Jag beklagar att det finns människor som upprörs över andra människors klädval, högtider, hudfärg, språk och ser en blandning av traditioner och kulturella uttryck som ett hot. Själv tillhör jag inte dem som mår dåligt när jag ser mörkhyade personer på gatan, och jag mår heller inte dåligt när jag hör människor på gatan uttrycka sig på ett språk jag inte förstår, jag upprörs heller inte av människor som firar andra högtider än Kalle Anka på julafton och som… Read more »

Anton
Anton
Gäst
3 juni 2014 kl 11:50

@Per Melin J

Visst är det så. Hela det politiska systemet tjänar samma makt. Höger eller vänster är bara olika nyanser av en och samma grundläggande agenda. Makteliten låter oss välja ur ett begränsat urval av spelare som spelar ett spel som är riggat redan från början och när det går åt helvete, vilket det alltid gör, så har vi bara oss själva att skylla.

Makteliten har de skarpaste psykologer och beteendevetare till sitt förfogande och “extremhögerns framfart” är väl lika orkestrerad som den var på 30 talet. För varje reaktion är det en motreaktion och det här är väl den förväntade motreaktionen.

SD:s Jimmie Åkesson är ett typexempel på hur det kan se ut när ett parti “rätar in sig i ledet”. SD:s kosmetiska förändring har inte skett för att tilltala en bredare väljarbas. Åkesson fick säkert “ett erbjudande han inte kunde motstå” och han tog det. Jörg Haider tog inte sitt erbjudande och se hur det gick för honom.

Sen är jag varken höger eller vänster eftersom jag inte köper det konceptet men jag är däremot mot en globalisering, där alla som överlever förändringen kommer bli fattiga slavar åt det ledande toppskiktet.

Anton
Anton
Gäst
3 juni 2014 kl 12:50

@Raphael Mabo Mabo

Ni godhetsprofeter skriver för andra godhetsprofeter i era naiva försök att överträffa varandra i ren godhet. Ger du bort dina barns mat, kläder och skor? Sätter du andra människor framför dina egna barn? Om svaret är nej, varför är du då så villig att ge bort allt det gemensamma men inte det privata?

I en begränsad ekonomi missgynnar man en grupp om man gynnar en annan och tillkommer det en ny grupp blir det mindre att dela på för alla. Men ni goda offrar gärna pensionärer, sjuka och arbetslösa mm. Var är empatin för dessa grupper?

Sen undrar jag varför du “är glad över att F! kom in i EU-parlamentet”? Soraya Post representerar romer lika lite som Gudrun Schyman representerar kvinnor. Dessa två representerar bara sig själva och romer och kvinnor är endast ett medel för att nå denna självrepresentation. Gudrun Schyman är en populistisk politiker om någon. Hon såg den massmediala offerbevakningen av romer och så plockade hon lite strategiskt in Soraya Post. Nu har FI en plats i EU-parlamentet, så det fungerade ju.

Sen vet jag innerst inne att det är rätt meningslöst att diskutera med er godhetsprofeter och era outsinliga källor av menlösa floskler, men jag kan inte låta bli eftersom ni gör mig förbannad.

Ni representerar inte någon genuin godhet. Ni har blivit tillsagda att älska invandrare och att hata sverigedemokrater och skulle ni imorgon bli tillsagda att gör det omvända, hade ni gjort det med.

MA
MA
Gäst
3 juni 2014 kl 14:12

Angående invandring och “rasism”

Svenskar blir felaktigt beskyllda för att vara invandrarfientliga och rent av rasistiska. Det pratas så mycket om rasism idag, så man kan tro att det sitter en rasist i varje hem och stuga.

Jag är född i Sverige och uppvuxen i svensk släkt, men min pappa kom från Ungern. På den tiden, när han kom var han nästan exotisk när han dök upp, i “byn”. Han och hans kompisar var som främmande fåglar, men faktiskt jag har aldrig hört ett ord, vad jag kommer ihåg, att han påstått att han blivit utsatt för rasism. Varken då eller senare.

Han var flykting och det var antagligen inte lätt att komma hit till Sverige. Jag vet inte hela sanningen vad som hände. Men jag vet att soldater i Ungern på den tiden lyssnade på Amerikansk radio, där de fick veta, att om de gjorde uppror skulle de få hjälp av USA. Men när det blev uppror – fick de INGEN hjälp. Och de fick fly, ut ur landet. Därför hamnade min pappa i Sverige.

Mitt meddelande är, att krig och invandring beror på att makteliten rör runt och skapar problem, eldar upp två, eller flera sidor mot varandra och skapar konflikter och misär. Som sedan ska lösas efter maktelitens huvud.

Men vår alltså vi människors, lösning på detta problemet är inte att trycka ner i halsen på svenskar att de är rasister, för det är de inte. Utan lösningen är att få slut på maktelitens = illuminati = NVO manipulerande med oss människor. Vi behöver sätta stopp för detta och det gör vi bland annat genom att försöka se hur saker och ting egentligen är, och utan att skygga när det kommer fram obehagliga sanningar. Vi behöver se igenom dimridåerna vad som pågår och vad i detta man inte får prata om. Vissa samtalsämnen är tabu, men dessa behöver få komma upp till ytan för att diskuteras.

Sanna
Sanna
Gäst
3 juni 2014 kl 18:07

Både F! och MP är kontrollerade och sanktionerade av eliten. Varför tror ni att de sionistiska NWO tidningarna i Sverige hela tiden talar gott om dem? Här gör Schyman samma NWO tecken som Bildt och visar sin sympati med den globala eliten.

http://a.cdn-expressen.se/ImageHandler.axd?guid=060888df-8a3b-688c-ba20-3d72d9b5e6ed&imageFormat=secondColumn

http://gfx1.aftonbladet-cdn.se/image/11993575/145/normal/b2d660bdb2f3d/schyman

Perra J
Gäst
3 juni 2014 kl 22:01

Vad Vatikanen också ligger bakom är ju Frimureriet.
Sydafrikanen Walter Veith har en serie ytterst läroroka videor om Katolska Kyrkan, Frimureriet och Jesuiterna.
Jag håller inte med om allt vad Veith säger, men han är pålåst, och en duktig talare.
Här en av hans mest kända videor om det dolda maktspelet:
http://www.youtube.com/watch?v=0GnFwapMZqU

Anton
Anton
Gäst
4 juni 2014 kl 02:00

@Mats

Jag är för egen maskin både empatisk som omtänksam i min vardag, utan att någon behöver instruera mg att vara det. Jag tycker samhället skall styras av rationella beslut med en empatisk touch och dessa beslut ska vara baserade på verkligheten, men besluten skall absolut inte vara baserade på några orealistiska och utopiska fantasier.

På konkreta frågor svävar ni “goda människor” oftast iväg i en massa floskler om “empati” och “kärlek”. Ni mer skriver för varandra där ni tävlar om vem som kan komma på den godaste idén om “hur man kan ge bort precis allting till hela världen”. Er privatekonomi begränsar er på samma sätt som samhällsekonomin begränsar samhället och pengarna räcker tyvärr inte till allting. Skolan har blivit sämre och sjukvården likaså. Pensionärerna befinner sig på ett sluttande plan som allt mer börja likna en brant ättestupa (och jag hoppas verkligen att assisterat självmord finns som alternativ när jag själv blir pensionär). När någon gammal pensionär i vanlig ordning blivit vanvårdad till döds blir det på sin höjd en tidningsnotis och en Lex-Sara anmälan. Men när någon skvätter vatten på en romsk tiggare i Göteborg samlas alla “goda svenskar” i något så osvensk som en demonstration. Men eftersom empatin var selektiv var det bara det egna hyckleriet som demonstrerades.

Och som slutkläm. Du kan ju inte tackla elitens agenda genom att bete dig precis som de vill att du ska bete dig, för då reduceras du bara till att vara en viljelös bricka i ett elakt spel.

Anton
Anton
Gäst
4 juni 2014 kl 11:49

@Sanna

Okej! Jag försökte verkligen inte “knäppa dig på näsan”. Men när människor nämner sionism är det svårt att veta om de syftar på påhittet om den jude-kontrollerade världen eller om de, som i ditt fall, menar dess verkliga innebörd.

Den jesuittränade Shimon Peres gav bort en stor del av Jerusalem till Vatikanen redan år 1993. https://www.youtube.com/watch?v=L8klpDgPC9s

Angående SD så tror jag att de till och med kan vara fega vargar i fårakläder. Jimmie Åkesson vaknade en morgon upp med ett blodigt hästhuvud i sängen och i det ögonblicket förstod han att han var tvungen att gå från att vara “nationalistiskt” till att bli “socialkonservativ”. Sen kan den israeliska infiltrationen av SD vara äkta (Kent Ekeroth och SD:s alla löjliga studiebesök till Israel) men det kan även vara ett tuggben för alla verkligt judehatande nationalister. När alla är upptagna av detta israeliska tuggben är det ingen som tänker på alla katoliker (krypto som uttalade sådana) inom SD, och dessa är troligtvis fler än israelerna.

Anton
Anton
Gäst
4 juni 2014 kl 15:51

@Mats Du skriver under eget namn och med tanke på det oförlåtande debattklimatet kan jag förstå din ängslighet när du rör dig på denna minerade mark. Med detta sagt, så håller jag med dig på vissa punkter medan jag tycker du går maktens ärenden på andra. Västvärlden håller MEDVETET på att förstöras och det är ingenting som bara råkat hända. En okontrollerad invandring är en del av denna förstörelse. I ett samhälle med en ökad kriminalitet bestående av rån, misshandel, våldtäkter, skottlossningar och mord blir konflikterna påtagligt REELLA, och det är absolut ingenting skenbart över dem. Att kalla dem skenbara är faktiskt kränkande mot de som blivit rånade, misshandlade, våldtagna, beskjutna eller mördade. Jag skriver ur ett invandrarperspektiv du själv saknar. Jag är till hälften svensk och till hälften sydeuropé men jag ser ut som 100 % sydeuropé. Jag är född i Sverige och visst har jag vid enstaka tillfällen under min uppväxt stött på rasism, men oftast har det bara handlat om lite obetänksamma fördomar som alla människor har mot någon som ser lite annorlunda ut (svenskar är nog faktiskt bland de minst rasistiska och fördomsfulla människor jag träffat). Men jag tänkte alltid att det blir bättre med åren. Men jag hade fel. Det blev inte bättre. Nu för tiden får jag alltid en ögonblicklig “behöver du hjälp med något?” när jag går och handlar och trots att jag tackar nej viker inte “hjälpen” från min sida. När jag möter kvinnor på lite avlägsna platser eller till och med i mitt hyreshus tvättstuga får de allt från ett oroligt till rent skräckslaget uttryck i ansiktet samtidigt som de fipplar med mobilen och cirklar kring mig som man cirklar kring ett rovdjur. På ett personligt plan har jag svårt att uppskatta denna stämpel av potentiell tjuv/våldtäktsman och på ett samhälleligt plan är en sådan misstro mellan människor rent förödande. I en begränsad ekonomi behöver man inte ställa grupper mot varandra eftersom det görs per automatik vid fördelningen av denna begränsade kaka. Dagens pensionärer betalade under sitt arbetsliv via skatter din tandvård, läkarvård, grundskola, gymnasieskola, som eventuell högre utbildning etc, Men du skriver t.ex. inte om M:s givna politik med orden “om man bara kunde karva bort den där förbannade pensionärsfientligheten” trots att M:s politik är mer fientlig mot pensionärerna än vad SD:s är mot invandrarna. Du viftar bort dagens pensionärers alla umbäranden som något skenbart även det. Du har således… Read more »

Anton
Anton
Gäst
4 juni 2014 kl 17:23

@Mats

Inte med ett enda ord tar du upp något av den invandringsproblematik som jag så grundligt definierade. Inte heller låtsas du om att jag preciserar ditt totala ointresse för de svenska pensionärernas alla umbäranden. Hade inte dessa två ämnen varit så viktiga skulle ditt “lilla tilltag” varit smått komiskt, men nu upplevs det faktiskt bara som oseriöst.

Du fortsätter att resonera om lite luddiga makthierarkier i generella termer samtidigt som du fortsätter att propagerar för en fortsatt massinvandring i precisa termer, för alla människor som flyr från krig och nöd. Sverige har redan ökat sin befolkning med ca en miljon på tio år. När tycker du själv att det räcker? Istället för att ignorera frågan kan du faktiskt svara på den.

Till sist så hävdar du att “poängen är att varje människa eller grupp av människor har rätt till integritet och värdighet.” Enligt hela ditt ovanstående resonemang gäller detta påstående hela världens befolkning förutom den etniskt svenska och absolut inte de etniskt svenska pensionärerna, för dem kan man helt ignorera.

Mayne Sundewall Hopkins
4 juni 2014 kl 17:24

Vi är alla del av ett underbart mönster ..som vi måste sluta försöka riva i trasor och efterhand kommer fler och fler att inse att oavsett art är allt liv ETT – det får ta den tid det tar.

Josef Boberg
Gäst
Reply to  Mayne Sundewall Hopkins
5 juni 2014 kl 18:58

We are all ONE ! – och det gäller väl att framförallt vara vän med sig själv – ifall Wi skall få ut något vettigt av wåra liv i kött – eller ?

Perra J
Gäst
4 juni 2014 kl 19:20

“Flyttar man runt på en massa människor får man till slut en befolkning som inte bryr sig om om landet de bor i är en suverän stat eller bara råkar vara en liten provins i en större federation. Det är detta som är den verkliga anledningen till all invandring och inte någon människokärlek till fattiga människor. Genom att helt okritiskt ta till sig denna invandringsagenda går man faktiskt elitens ärenden.”

Det här är en synpunkt som brukar komma upp, och den är troligen rätt sann.
Men det jävliga är, att om jag röstar på ett nationalistiskt (och extremistiskt) parti som SD, vilket kan förefalla logiskt, så går jag NWO:s ärenden likt förbannat.
Jag vill återkomma till det jag sa om två polariteter, där den ena sidan verkar logiskt sann, den andra logiskt fel. Detta är ett medvetandetillstånd, som du, jag och resten av folket måste ta oss ur, för att kunna se att BÄGGE polariteterna kan vara fel, och att det kanske finns en helt annan väg att gå. Men innan vi lyft oss dithän är det för tidigt att säga exakt vad som ska göras.
Jag tror det är detta Mats försöker säga också. Det är först när vi lämnar det dualistiska medvetandetillståndet, som vi lurar NWO.

Sanna
Sanna
Gäst
4 juni 2014 kl 21:59

Enhet, ökad medvetenhet och empati är viktiga ledord.

Ett annat viktigt ledord är DUMSNÄLLHET. Så här sa tex. Martinus:

”Den humana egenskapen är ju detsamma som en starkt utvecklad sympati för allt levande. Men en sådan sympati kan vara ologisk lika väl som logisk. En ologisk sympati är vad vi i Livets bog betecknar som ”dumsnällhet”. Det är dumt att visa sig snäll mot eller gynna eller hjälpa ”svindlare” och ”bedragare” som med kamouflage av nöd, sjukdom eller elände söker utnyttja känslosamma människor och på så vis otillbörligt och under falska förebäranden söker leva högt på deras givmildhet.”
Livets bog VII, st 2658, punkt 29

Anton
Anton
Gäst
4 juni 2014 kl 23:50

@Per Melin J

Om man deltar i det politiska spelet, oavsett vad man röstar på, kommer man nog i slutänden att bli utnyttjad för NWO:s syften. Etablissemanget tjänar NWO-agendan och vi tjänar etablissemanget, på ett eller annat vis.

Etablissemanget har redan simulerat ett flertal olika scenarion innan någon av dem ens sätts i verket. “Plan A” kan t.ex. vara att vi frivilligt går med på deras idéer om en trältillvaro i en EU-federation medan det samma kan uppnås genom “plan B” med ett lite större krig mitt i Europa. Typ det som är på gång i Ukraina. Och “plan C” kan var Albert Pikes förutspådda 3:e världskrig där en världsfederation reser sig ur askan av den gamla världen. Jag vet faktiskt inte, men jag är övertygad om att de har ett flertal alternativ på lager. Dessa människor förhåller sig till en reell verklighet och då duger det inte om vi själva pratar om utopiska fantasier och dessutom inte vågar diskutera alla delar av verkligheten.

Sen anser jag att dualism ingenting annat är än en löjligt grov förenkling av en komplex verklighet. Jag kan var emot en sak utan att för den saken skull vara för dess motsats, eftersom jag kanske förkastar båda företeelserna.

Anton
Anton
Gäst
5 juni 2014 kl 00:47

@Mats

Det enda som verkligen intresserar dig är att sälja dina böcker. Det förstod jag redan från början. Men jag tänkte låta dig måla in dig själv i ett hörn med ditt svaga resonemang.

Du plockar billiga poäng med alla dina menlösa floskler om invandring och integration medan invandringens reella konsekvenser för t.ex. pensionärerna (som servicehem som byggs om till flyktingmottagningar eller försämrad kommunal åldringsvård p.g.a. kommunens ökade kostnader för invandring) viftar du bort som “en tankefälla att gå in i detta med att ställa grupper mot grupper” och vidare erkänner du att “Det intresserar mig helt enkelt inte”.

Gruppen svenska pensionärer är för dig helt ointressant men du “kommer aldrig att välja någon annan väg än hjärtats” för gruppen invandrare. Du Mats Sederholm har en otroligt hycklande människosyn. Trodde du verkligen att allt detta skulle gå helt obemärkt förbi?

Sanna
Sanna
Gäst
5 juni 2014 kl 13:02

@ Mats

Moderaterna har aldrig någonsin varit kända för att vilja göra gott för de fattiga och svaga. Men Reinfeldt har plötsligt blivit den största förespråkaren för mass-invandring. Samma Reinfeldt som har skrivit en bok där han förklarar varför svenska välfärden måste krossas. Och du tror ändå att eliten tar in hundratusentals invandrare för att de har ett gott hjärta?

Jag har nog lättare att tro på ödlor från rymden i såfall…

Anton
Anton
Gäst
5 juni 2014 kl 14:32

@Mats

Du har ju inget budskap att komma med och om du försöker skriva för vuxna människor måste du verkligen skippa skitsnacket. Du talar dig varm om “kärlek” och “empati” för en grupp samtidigt som du fullständigt skiter i en annan och sen har du mage att påstå att “du inte vill ställa grupper mot varandra”. Du slingrar dig som en politiker och sen försöker du, genom dina amatörpsykologiska “tankefällor”, övertyga dina meningsmotståndare om att de tänker fel.

Du är ingen äkta sanningssökare, du är bara ytterligare en i raden av alla självutnämnda falska profeter som försöker leda andra människor åt fel håll, samtidigt som du försöker tjäna en hacka på det. Ska du bara kränga böcker är det bättre att du annonserar, eftersom envägskommunikation är mer din grej.

Sanna
Sanna
Gäst
5 juni 2014 kl 15:16

@ Mats

Du vill ha en ny ordning men förespråkar indirekt att vi ska rösta på Fi och MP.
Samtidigt säger du att alla politiker från vänster till höger är slavar under den ekonomiska tillväxten och att de måste till att hjulen snurrar.

Ser du inte motsägelsen?

Här visar en av MPs ledare att han stöttar ögat i toppen av pyramiden.

http://static.images-di.se/SiteImages/2013/10/28/thumbnails/bertil-1.jpg

http://gfx1.aftonbladet-cdn.se/image/11993575/145/normal/b2d660bdb2f3d/schyman

Anton
Anton
Gäst
5 juni 2014 kl 15:20

@Mats

Om du försöker rädda din trovärdighet, så är inte ironi det rätta medlet. Och sen vill jag inte vara taskig men du kommer aldrig att bli någon “bestsellerförfattare” eftersom du inte är ärlig i din argumentation. Andra människor märker sådant. Men du kan ju alltid ändra på dig.

ruben
ruben
Gäst
5 juni 2014 kl 22:17

Håller med dej Mats!
Det handlar om att ta smärtan och lidandet och inte fly från det genom att skicka svårigheterna på någon annan. Det är inte vår person det handlar om utan livet, som är allas angelägenhet. Vi måste tackla det var och en med våra bästa idéer. Ingen är bättre än någon annan och alla har sina bästa vägar.

Eva
Eva
Gäst
5 juni 2014 kl 22:55

Tack så hjärtligt MA för ditt inlägg. Det var en fantastisk historia. Jag blev förvånad dock över att författaren tycker att Raphaels inlägg var så bra. Sjlälv tycker jag att hon trycker ner i halsen på folk att de är rasister. Och jag känner att Antons svar på det var ett superinlägg. Hur vet man att man är fullt insatt i ämnet när det handlar om flera tusern års både exoterisk och esoterisk historia (en version utåt och en annan betydelse för de insatta/upplysta), inklusive nutid och framtidsplaner på alla områden i den matrix vi lever? Förutom dessa två personer vill jag tacka Perra J för superinlägg. Jag hade inte tänkt skriva, men personligen tycker jag att dessa tre förstår allvaret. Jag tror att invandrarna kan bli Sveriges “judar” i ett nytt Nazi-Sverige. Allt pekar på det. Hur bra är det då att de kommer hit och bryter sönder välfärdssystemet. Era barn kommer att bli de nya “Hitlerjugend”. Om ni tror att ni har full koll på era barn, så kan jag efter att ha läst mina barns samhällskunskapsböcker (i efterhand)tala om att de är väl indoktrinerade och förberedda för att bli okänsliga och kalla individer i framtiden.

Anton
Anton
Gäst
5 juni 2014 kl 23:38

@Mats

Jag skall vara snäll och låta ditt skitsnack passera obesvarat den här gången, men försök inte någon mer gång att indirekt kritisera mig när du svarar på andras inlägg. För då ska du få svar på tal och det är en diskussion du aldrig kan vinna. Det vet du!

Eva
Eva
Gäst
6 juni 2014 kl 00:32

Att det finns gränser mellan länder är ju inget vanliga människor velat ha och därför skapat. Eliten har skapat dessa gränser för att kunna manipulera till krig mellan länder, dels för att minska befolkningen och dels för att erövra naturresurser och införa västerländsk kultur eller fundamentalistiska sharialagar för att få mer kontroll och makt efter kaoset. DET är anledningen till varför det finns länder. Men nu har de kommit till en ny fas i planeringen, och de vill ha precis det som Raphael drömmer om, bara det att hennes dröm kommer att visa sig bli en mardröm, precis som med EU. Vi har nu fått den första Nazistiska regeringen i EU i och med USA:s och EU:s (Carl Bildts bland andra) regeringskupp i Ukraina. EU var planerat av Nazister och Katolska Kyrkan från första början. Jag odlar på en kolonilott tillsammans med flyktingar, bland annat har jag lärt känna en tjej som är 30 år från Afrika, som suttit i FN;s flyktingläger i Kongo i 8 år. De fick mat för två månader och en jordplätt att odla på (jag minns inte om de fick frön) sen fick de klara sig bäst de ville. Hon blev utvald för 6 månader sedan att åka till Sverige, tillsammans med hennes systers fyra barn. (FN måste ha tyckt att systern gjorde nytta för FN eftersom hon hängde på barer och var ute med karlar). Hon är en verkligt god kristen och hon känner att gud måste haft en hand med för att hon klarat sig undan väldtäkt och bli smittad av HIV och hon ber för sin syster att hon ska bli omvänd och sluta dricka osv. Hon har sett att det är möjligt, en känd massmördare som dödat en massa tutsier i Ruwanda, kom över gränsen till Kongo och hennes folk var lika tutsier till utseendet och de fruktade att han tänkte döda dem med. Men han blev plötsligt kristen och överlämnade sig själv till myndigheterna i Ruwanda. Jag tycker det här är hemska historier, de här människorna lever i det bördigast och rikaste platserna på jorden och sen kommer eliten och ställer till skit för dom. Jag vill ha ett hjärtligt samhälle där vi berikar varandra och jag blir så deprimerad på krig, terrordåd, politiker och artister som sålt sin själ till lucifer och massmedias tvärtom-sanningar/lögner. Det är som MA skrev, vi är inga rasister, (men det kanske är hälsosamt för… Read more »

Eva
Eva
Gäst
6 juni 2014 kl 02:00

Tack så jättemycket Anton! Du är genealisk. Kommer inte falla mig in att läsa nästa bok! Mats Sederholm resonerar och intellektualiserar precis allt… som en politiker. Jag har lärt mig en sak, när man knappt förstår vad männskan menar då är det falskt. Då är allt lögner och bortförklaringar. Då jobbar man för något annat än det man utger sig för.För min del kan det inte bli tydligare att Mats argument följer samma linje som NWO. Det var bra Anton, att du gjorde det tydligt för mig vad han menade, för jag hade aldrig förstått allt intellektuellt skitsnack.Usch för alla som svävar ut i en massa drömmar om enhet.

Thomas
Gäst
6 juni 2014 kl 09:25

Tack, Mats. Jag uppskattade din artikel.

Torbjörn Sassersson
Torbjörn Sassersson
Gäst
6 juni 2014 kl 10:47

Jag uppskattar också Mats artikel och tycker kritiken mot honom är för hård. / redaktören

Perra J
Gäst
6 juni 2014 kl 12:03

Sen anser jag att dualism ingenting annat är än en löjligt grov förenkling av en komplex verklighet. Jag kan var emot en sak utan att för den saken skull vara för dess motsats, eftersom jag kanske förkastar båda företeelserna.
Jag kan var emot en sak utan att för den saken skull vara för dess motsats, eftersom jag kanske förkastar båda företeelserna.

Dualism är själva grundelementet, och detta grundelement kan mångfaldigas, bygga upp komplexa strukturer, och en komplex verklighet.
Dualism är vad som får oss att fragmentera och separera, och hindrar oss att se helhet.
Vad som är faran är den kollektiva aspekten av det, som oftast är betydligt mera korkad än den individuella. I ett totalitärt system är kollektivet allt, och individen inget. See the point?
Dualism är vad som gör det möjligt att måla upp ett yttre hot, som enar ett folk mot en “fiende”, medan folket inte märker att de själva är i fiendens händer. DDR är ett exempel- de utvecklade diktatur för att skydda sin demokrati, men insåg inte att diktatur är demokratins raka motsats. Folket såg ett hot “därute” och var övertygade om att deras eget system var fulländat, och måste skyddas.

Denna mekanism kan användas och utvecklas av makteliter. Frimurarna är väl bevandrade, de konsulterar t ex filosofen Hegels lära som är känd som “Hegelsk dualism” – en tes skapar sin antites, och när dessa drabbar samman uppstår en syntes.
Det här låter kanske också som floskler? Ja visst.
Anton: Lugna ner dig lite. Jag säger samma sak som Mats. Det är bara det att jag inte skrivit nån bok! 😉

Anton
Anton
Gäst
6 juni 2014 kl 12:49

@Eva

Varsågod, och tack själv för smickret.

@Torbjörn

Visst är kritiken hård, men den är också fullt berättigad (och jag skulle faktiskt kunnat varit än hårdare). Jag ansträngde mig verkligen för att utveckla min argumentation när jag påvisade det motsägelsefulla i hans resonemang, men detta ignorerades eller viftades bort som en “tankefälla” och ett sånt beteende är en förolämpning mot min intelligens.

Om någon annan människa påvisar helt uppenbara svagheter eller brister i mitt eget resonemang/beteende så försöker jag korrigera mitt resonemang/beteende lite grann. Om man är uppriktig i detta samspel utvecklas man som människa och är man det inte är det lätt att det skär sig.

Anton
Anton
Gäst
6 juni 2014 kl 13:42

@Per Melin J

Jag vet att dualism är ett av elitens verktyg där den artificiellt skapade tesen och antitesen smälter samman i den eftersträvade syntesen. Ungefär som när George W Bush ville tvinga människor att välja sida genom hans grova förenkling “you’re either with us, or against us”. Att man bara kan vara för eller emot och ingenting annat. Jag vet också att dualism är en falsk tudelning av en monolitisk struktur. Men som jag tidigare skrev så köper jag inte någon dualism och jag delar inte heller din fixering vid den.

Och sedan spelar det ingen roll om det rör sig om en totalitär, skendemokratisk eller heldemokratisk stat för toppen är ändå den samma och det enda som skiljer dessa tre statsskick åt är medborgarnas inbillade grad av frihet.

Sen får du inte glömma att många av dessa filosofer utvecklade sin filosofi som ett rent beställningsjobb av eliten. Gårdagens filosofer var dåtidens rockstjärnor och de var minst lika hårt styrda av hemliga sällskap som dagen rockstjärnor är.

Sen är hur lugn som helst, men jag tycker bara inte om när folk försöker “finta” mig.

Josef Boberg
Gäst
Reply to  Anton
6 juni 2014 kl 15:57

Anton – We Are All ONE !

Anton
Anton
Gäst
6 juni 2014 kl 15:19

@Mats

Jag kommenterade Evas och Torbjörns inlägg om mina kommentarer som om min kritik och det råkade olyckligtvis inbegripa dig. Som en god vinnare hade jag faktiskt tänkt låta dig personligen glida av kroken. Men du tillhör tydligen den tråkigaste kategorin av förlorare, den som vägrar medge ett nederlag som är så uppenbart för alla andra.

Du försöker verka djup och beläst med alla dina abstrakta och intetsägande inlägg och så försöker du plocka godhetspoäng med all din kärlek till dagens politiskt korrekta grupp, samtidigt ignorerar en annan. Men vad du inte verkar förstå så handlar mina inlägg inte om vare sig moderater, invandrare eller pensionärer. Mina inlägg handlar om dig! Mitt resonemang och dina svar kring moderater, invandrare och pensionärer bevisar bara vilken hycklare du är, ingenting annat.

Likaså är allt ditt prat om samhällskritik bara en falsk fasad. Som Eva skrev är dina argument i linje med NWO-agendan. Du kritiserar någon diffus elit i vaga ordalag samtidigt som du försöker övertala dina medmänniskor om att de “ska acceptera det nya” och att de, med dina “tankefällor”, upplever verkligheten på fel sätt. Att de helt enkelt tänker fel.

Sen går du vidare i någon form av grandiost storhetsvansinne där du “brinner för visioner och de övergripande politiska, existentiella och globala förändringarna. Det är mitt kall.” samtidigt som inte vill befatta dig med simpla detaljer ur denna grandiosa helhetsbild. Och sedan övergår allt detta till ett utslag av prepubertala pojkrumsfantasier, där du ska tänka på mig när du blivit “bestsellerförfattare” och är ute på din ”World wide truth tour” i din ”truth jet”. Hur gammal är du egentligen?

PS// Men nu när du är lite småförbannad blir faktiskt lite mer konkret i dina text och det är alltid ett plus //DS

Anton
Anton
Gäst
6 juni 2014 kl 16:58

@Mats

Nu verkar du vara så arg att du blir obegriplig. Hade ditt sista inlägg någon egentlig poäng?

Sen om du verkligen vill “illuminera” din omvärld med alla dina storslagna visioner kanske du borde öva på att förmedla dem på ett ärligare och bättre sätt, än vad du gör med din nuvarande förljugna gallimatias. Jag har påpekat det tidigare och jag gör det igen, eftersom du inte fattar. Du försöker skriva för vuxna människor.

Och när jag ifrågasätter en del av ditt resonemang ska du inte ta det personligt och bete dig som en tjurig barnunge. Vill du inte ha tvåvägskommunikation angående dina visionsböcker? Sätt ut en annons!