Mats Sederholm: Hur mycket kan man hata Putin?

73
1042

Vladimir Putin

Har ni förstått hur mycket ni måste hata Ryssland nu? Är ni klara över vilken jäkla bandit Putin är? Det borde ni vara. Svenska massmedia har kört en av de mest intensiva propagandakampanjer jag varit med om. Som om det vore krig. Nästan dagligdags klämmer man fram någonting nytt negativt om Ryssland.

Text: Mats Sederholm | Foto ovan: Vladimir Putin,  Russian Presidential Press and Information Office, Wikimedia Commons

Infallsvinklarna är oändliga, deras media sysslar med propaganda, Putin är en brottsling, ukrainarna kämpar ju bara för demokrati och att komma närmare EU och så vidare. Man gör nära reportage inifrån Ukraina, men nästan ALLTID med antiryska toner i botten.

Att denna propagandastorm, som alldeles säkert pågår i hela västvärlden, till sist får effekt är inte svårt att förstå. För er som såg på Eurovisionsschlagern blev det uppenbart då publiken i Köpenhamn buade ut de ryska sångerskorna. Det kändes billigt, fåraktigt och som om man befann sig i Nordkorea där människor upprepar sina åsikter innantill och från ett givet manus.

Våra parlamentariska demokratier leker sina egna lekar, de spelar bordspel om vår värld. Ukraina har varit föremål för västerländska och ryska imperiefasoner under många år. Media får människor att tro att befolkning och makthavare är ett. Det är bland annat därför som media är med och lyckas få människor att tro att krig är rättfärdigade. Tjänstemannen i Uppsala ska plötsligt mörda tjänstemannen i Leningrad, vi är ju i krig. Vilka vi? Redaktören och den politiska kast han talar för är i krig med en annan politisk kast i ett annat land. Flagga mot flagga blir till folk mot folk.

Viktor Janukovytj vann presidentvalet i Ukraina 2004, men valet godkändes inte eftersom man ansåg att det var riggat. I omvalet vann Viktor Jusjtjenko. Västvärlden och våra media pumpade in de gamla vanliga klyschorna om ukrainarnas längtan efter västvärldens öppenhet och demokrati. För övrigt anses nästan alla val utanför väst, som inte faller i västs smak, som drabbade av valfusk.

George Soros World_Economic_Forum Annual Meeting 2011Det visade sig att den amerikanska regeringen och en rad amerikanska organisationer och tankesmedjor med bland annat finansmannen George Soros låg bakom upproret och den så kallade Oranga revolutionen i Ukraina 2004 och 2010 vann plötsligt den förhatliga Janukovytj presidentvalet. De ukrainska ropen efter vår förnämliga västvärld var plötsligt helt bortflugna.

Foto på George Soros, Wikimedia Commons

Och nu är det dags igen. Åter vajar EU-flaggorna överallt i Kiev om man får tro på våra västerländska media. Ropen efter att få vara med i EU slås ner av dessa ryska banditer som intrigerar och manipulerar. Allt ackompanjerat och kryddat med regnbågsprotester, Pussy Riot och gammal rysskräck och att Sverige kan bli invaderat när som helst. Och även i Vitryssland så drömmer man om att få tillhöra Europa.

image.axdMen enligt den tyska tidningen Bild som i sin tur fått uppgifter från den tyska säkerhetstjänsten BND så har 400 amerikanska soldater från för detta Blackwater befunnits sig på plats i kampen mot ryska separatister och med stöd av den amerikanska underrättelsetjänsten. Inte ett ljud i svenska media!

I Europa väntar våra banker och politiker på att få låna ut pengar till Ukraina. De gamla EU-lånen och IMF-programmen som erövrat Grekland och kört ner landet i en kollektiv självmordstämning ska nu erövra ukrainarna också. Det nya kolonialvapnet byggt på pengar som inte finns, på en ohelig allians mellan folkvalda politiker, bankirer och kreditvärderingsinstitut ska föra ukrainarna från en härskarstruktur till en annan. Staten lånar pengar, staten skär ner på de offentliga utgifterna, livet för de värst drabbade människorna i samhället blir värre och sedan återför man problemen med återbetalningarna till befolkningen så att politiker och bankirer kan gå fria. Välkommen till vilda västern, det fria Europa där all makt utgår ifrån folket. Ja, vilket spektakel!

Besvikelsen och ifrågasättandet av den västerländska demokratin fortsätter överallt. Aldrig förut har jag läst och hört så mycket kritiskt om exempelvis kapitalism. Och media och politiker kan inte längre blunda. Vad som nu händer är också enligt välbekant maner och enligt de gamla strategierna. Missnöjet hos befolkningen gentemot etablissemanget demoniseras och återförs till extremism.

Ordet populism eller “högerextrema krafter” är det senaste retoriska verktyget för att underkänna all form av grundläggande samhällskritik. Självklart finns det sådana extremkrafter med allt möjligt klet som invandrarfientlighet, protektionism och till och med nazism.

Men de bästa lögnerna och de bästa retoriska strategierna är när du kan använda laddade ord till att täcka över hjärtliga och uppriktiga demokratiska åsikter och en längtan bort från denna dystopiska samhällsutveckling som i sin helhet aldrig någonsin tas upp av våra politiker eller våra media.

DN konspirationsteorier med Lotten WiklundI sin senaste artikelserie om konspirationsteorier i DN blandar skribenten Lotten Wiklund ihop sin egen gryta av vaccinkritiker, antisemiter, paranoida föreställningar och så vidare. Självklart tas ifrågasättandet av 9/11 upp och fortfarande efter 13 år så har inga svenska media vågat bemöta tusentals professionella arkitekter och ingenjörer som utan att teoretisera om alternativa teorier eller vilka som låg bakom, enkelt ifrågasätter de tekniska omständigheterna.

Den gamla världens förlorade grepp om folkopinioner och nya utmanande ifrågasättanden av våra samhällen kommer att skapa ännu hårdare, ännu mer skoningslösa lögner, fulare fulretorik och mer mörkning av vad som sker i vår värld. Människor eller grupper av människor som är rädda – i det här fallet politiker, media underrättelsetjänster med flera – blir alltid farliga.

Att protestera mot gällande paradigm kan göras med olika uppsåt. Jag såg Stefan Jarls senaste dokumentär “Godheten”. Den var ok, men inte mycket mer. Den lockar säkert en hel del gamla gråsossar och vänsterradikaler men förde inte in någonting nytt i debatten.
Gamla tal av Palme, låten “Falsk matematik” med Peps, en ” talking head” som gräver sig ner i ekonomiskt fikonspråk och femtio minuter in i programmet innan första kvinnan fick komma till tals, gjorde mig besviken. Tommy Berggren är lysande, men när han och reportageteamet passerade förbi Brunkebergs torg och Occupy Stockholm så var det uppenbart att de tillhör en gammal värld som aldrig någonsin mer kommer att uppstå.

Men dokumentären fyller ändå ett viktigt syfte, att fortsätta spräcka illusionen om vårt förnämliga samhälle och att en annan värld måste till.

Låt oss plocka gamla tiders russin såsom, samhörighet, tid för varandra, empati, integritet, hederlighet, en moralisk patos och plantera om dem i en ny verklighet.

Text: Mats Sederholm



Stöd NewsVoice genom att köpa kaffe
Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
Prenumerera
Notify of
guest
73 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
En; Allmänt kallad: LegeNet
Gäst
4 maj 2015 kl 15:56

Ingemar Ljungqvist skrev ovan 2014-05-20 11:26 att “Jag är speciellt intresserad av de krav IMF har på Ukraina för att öppna Ukraina på vid gavel för GMO-grödor i stor skala (precis vad som skedde med Irak). Detta borde kunna kontrolleras mot IMFs villkor för Ukraina.” Och “Faktaisamlandet är viktigare än att diskutera och tro sig veta.” Instämmer, och tillägger att det är av intresse att förhålla sig till de faktiska policys och faktiska motiv för desamma som inför de som anses ha rätt lojalitetsklassning förekommer bakom slutna dörrar. Motiv och policys som “givetvis” förnekas utanför dessa kretsar. Medan det däremot är ganska ointressant att förhålla sig till snömoset i media.

Det senare kan rentav spela handelssystemet i händerna, för mycket talar för att de behöver en ny fiende för att kitta samman resten av samhället. Och vilken bättre fiende då än att marginalisera en del av den egna befolkningen, den del av befolkningen som man har alienerat? Systemets transformering av dig till den nya fienden att enas mot kan du själv dock föregripa genom att vägra spela dem i händerna utan istället förhålla dig fullkomligt rationellt till de faktiska policys och faktiska motiv för desamma som i verkligheten ligger bakom inte minst brohuvudet mot och expansionsplanerna mot Eurasien.

Jmf. här även mina kommenterar i andra trådar 2015-05-04 01:46 (detta är en länk) samt 2015-05-03 16:20 (detta är en länk).

Skitsnack botas inte genom mer snack, utan genom att göra något. Inkl. genom att ställa intelligenta frågor till ansvariga. Och genom att bemöta de FAKTISKA motiven, inte propagandan. Den senare kan lugnt ignoreras såsom irrelevant.

Fredrik Arvered
Fredrik Arvered
Gäst
4 maj 2015 kl 14:30

Inte särskilt imponerad av din artikel. Ingen djupåkning i det som sker utan referenser till vad andra skrivit. Vem som helst kan plagiera andra tidningars reportage och sätta det i jämförelse med andra skeda händelser runt om i världen. Varför tror du att det skrivs så mycket och negativt om Putin? För att det inte finns annat att skriva om?

poul clausen
poul clausen
Gäst
4 maj 2015 kl 06:20

Nystsad! Sikke en bunke shitt,- om korrupte diktatore.Har myrdet 20% af Tjetjeniens befolkning.
Rejs hjem med dig!!
Nato- vi har aldrig truet Rusland. Men hold grænserne.

Er du en part af Ruslands falske propeganda-maskine!? Tror det.

Bo Ulvesten
Bo Ulvesten
Gäst
4 maj 2015 kl 03:23

Först – Artikeln är exakt ETT ÅR GAMMAL, så mycket har hänt sedan dess….
Personligen tycker jag att artikeln är extremt dåligt skriven, speciellt eftersom skribenten inte berättar vad han egentligen vill med artikeln och själva innehållet växlar från sida till sida, utan egentligen vara klar eller ta klar ställning.
Jag har utöver artikeln även läst alla kommentarer som skrivits till densamma under året som gått, och konstaterar att kommentarerna sprider sig ungefär lika mycket som jag tycker om artikeln.
Konklution
Artikelns innehåll kan till stora delar vara befogat, men JAG tycker inte att substansen lagts fram på ett bra, eller ens trovärdigt sätt – och i dagsläget så ser vi tydligt att den bild som författaren försöker slå hål på angående Putin, istället helt har besannats – av just Putins Ryssland…., tyvärr!

Mayne Sundewall Hopkins
Gäst
3 maj 2015 kl 22:02

Instämmer med Elena. Den om nöjer sig med gammelmedias information får en väldigt ensidig syn på tingens ordning.
Det gäller inte bara politik utan också beträffande vår kost och det mesta som har med hälsa att göra. Det gäller att söka nya vägar för att kunna bilda sig en egen uppfattning! Wake up!!

Elena
Elena
Gäst
3 maj 2015 kl 20:33

Men Kristina, vad trött man blir på de helt obefogade “analyserna” av Putin. Vad prarar du om? Putin förföljer, spärrar in de oliktänkande. .. Suck! Varifrån har du fått en sån smörja?? Jag tittar rysk tv varje dag. Ett sådant utbud av olika meningar, inkl kritik mot Putin, har inte förekommit i Sverige sedan många år. Utvidga dina vyer. Börja med att bojkotta svensk media.

Maxim Wennerström
Gäst
3 maj 2015 kl 16:04

Vi skall ju hata Ryssland och Putin och samtidigt älska USA. Så är det ju. Åt helvete med USA och imperialismen!

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
29 juni 2014 kl 09:33

Är Putin en falsk opinion? Ta en en titt på RT.ru´s visning av en logo i bakgrunden.
http://henrymakow.com/2014/06/RT-Displays-Star-of-David.html#sthash.18mY2YaR

lennartmogren
31 maj 2014 kl 10:36

Putin och EU-valet diskuteras i Bilderberg-gruppens möte i Köpenhamn. Vad mera? Får vi läsa om det i SvD? Tove Lifvendahl, SdDs politiska chefredaktör medverkar.

http://bit.ly/1tws227

[Deltagarlista årets bilderberggruppmöte: https://newsvoice.se/2014/05/29/oversikt-av-arets-bilderberg-agenda-och-deltagarlista-2014/ / red]

överinseende
överinseende
Gäst
30 maj 2014 kl 19:16

Hotet från öst är nog verkligt, men kommunismen är en sak från väst, och är under kontroll från Washington – det är som olika steg. De satte in både Castro och Mao. De kan ta ner det när de vill. Men de vill ha en central centralstyrning… i kommunism2

ruben
ruben
Gäst
30 maj 2014 kl 15:26

Kanske inte skall kopplas samman direkt med en nation, fast de ibland använder det. Tror nog att de står lite över nationsgränserna om det behövs.
Några exempel på det som är synligt.
http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=1268
Sedan finns det säkert lika mycket dolt.

Liz
Liz
Gäst
30 maj 2014 kl 13:20

Angående vad Ruben säger, om den elit som bestämmer i USA och präglar politiken globalt känns det väldigt obehagligt. Hur ska man minska dessa eliters makt och jobba mot mer fredliga lösningar där alla länder får tillfälle att bygga ett välstånd? Det lär ju inte vara riskfritt för de enskilda politiker, i USA eller inom EU, att våga ta beslut som innebär att de inte går dem till mötes. De tycks ju inte sky politiskt våld direkt.

Tidigare har jag alltid känt rädsla för “hotet från öst” (t.ex. islamism och kommunism). Visst ska man inte bortse från det hotet, åtminstone på sikt. Numera känns dock det största hotet mot vårt samhälle i Sverige och övriga Europa komma från väst (USA) och till viss del även våra egna politiker, som man inte riktigt kan lita på. Ju mer man lär sig om hur konflikter uppstått i modern tid och hur världsekonomin fungerar förstår man att USA egentligen inte är någon god vän till Europa.

Josef Boberg
Gäst
Reply to  Liz
30 maj 2014 kl 17:07

Apropå världsekonomin – så sägs i videon We are all ONE ! att ca 100 organisationer styr = vanstyr världen. Så att dra strån till stacken för att förändra det sedan 1800-talet rådande pyramidiska ekonomiska tänkandet och agerandet – kan nog vara det allra vettigaste Wi av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna i världens alla länder kan göra.

Om hur att förändra nationalekonomin i Sverige till något för framtiden hållbart – skrev jag ett mail till finansminister Anders Borg om den 21 april i år. Det finns publicerat på min blogg här.

Mitt recept är att höja pensionerna, ersättningen till arbetslösa osv – för då kommer arbetslösheten att sjunka = landets välstånd ökar – p g a att mängden pengar i cirkulation i samhället hos oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna ökar.

I o f s så kan jag ha fel i det jag skrev till Anders Borg – men det kan jag ej föreställa mig att jag har. Vad tror Du ?

ruben
ruben
Gäst
29 maj 2014 kl 20:12

Jag tror Syrien är den farligaste spelplatsen just nu och kan bli orsaken till globala skador vida omkring om det inte kommer till stånd en gemensam strategi från de stora världsaktörerna. Nu verkar de dra i olika riktningar och där vill man inte se att strängen brister. Då kan det eskalera till en mardröm i större skala, som ingen vill uppleva. Så vad man önskar är att stormakterna, bl.a. Ryssland, USA, Kina och EU tillsammans med makterna i mellanöstern snabbt jobbar sig fram till en gemensam diplomatiskt långsiktig fredsstrategi, vad gäller Syrien. Löser man det, kan nog Ukraina krisen lösas i kölvattnet i samma anda. Nu är all rapportering i princip Ukraina krisen, men den riktigt akuta risken globalt är nog den fortfarande olösta Syrien krisen. Den kräver det största lidandet och dödandet varje dag och kan explodera i något mycket större. Ja oroligt är det så det räcker.

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
29 maj 2014 kl 18:12

En liten sammanställning av krig och elände instigerade av The US corp.
http://www.rumormillnews.com/cgi-bin/forum.cgi?read=308965
Och, hur många krig har Putin startat?

ruben
ruben
Gäst
23 maj 2014 kl 19:17

Jag tror ju USA har problem med en ekonomisk elit, som kör över regeringen och ställer till med stora problem många gånger. Likadant kan jag tänka mej problemen finns i Ryssland och även Ukraina med en ekonomisk elit, som har större inflytande över regering än man tror. Det betyder att USA, Ryssland och EU (med förmodligen samma problem) inte kan gå denna elits ärenden. I det här fallet måste förståss den grundläggande ekonomiska fördelningen och rättvisan komma till tals. Det betyder en djupt demokratisk agenda, som kan lösa konflikterna. Låt folk själva välja vilka de önskar som statligt organ, Ryssland eller eget styre inbegripet Krim. Även vilka de vill ha ekonomiskt samarbete med, EU eller Ryssland. Allt förändras ständigt så inget bör vara skrivet i sten.

AZ
AZ
Gäst
23 maj 2014 kl 18:44

Luiza, jag håller med dig till hundra procent! Jag är lite osäker om folk i Sverige vet vem Bandera var… De ukrainska fascisternas grymhet under den andra världskriget fick de tyska nazisterna att häpna… Monument till minne av personer kopplade med den ryska historien av Ukraina är förstörda. I Ukraina bor en halv miljoner bulgarer som har bott där i hundratals år, den nya regeringen har förbjudit dom att prata bulgariska. Jag skulle kunna ta fram bilder på avhuggna människohuvud från den 2 maj i Odessa, något som nationalisterna gjorde, jag har sett dom… Det är läskigt men desinformationen är ännu läskigare.

Luiza
Luiza
Gäst
23 maj 2014 kl 18:08

Men enligt amerikanska och några EU politiker fascister i Ukraina är ”demokratiska demonstranter” Civila människor som vill inte leva med de och tänker annorlunda är ”insekter”, ”terrorister”, ”separatister” och ”ockupanter”. Jag respekterar mycket rysk politik och Putin särskilt på den sista tiden och upplever stor skam för de EU politiker som stöder fascister i Ukraina. Kristina du vet inte 10% av det som händer i Ukraina nu eftersom media gömmer sanning. USA och Eu länder hävdar att de ”försöker att bygga demokrati där” men det är helt lögn. Man får inte bygga demokrati på människornas blod!
Nu pågår inbördeskrig i östra Ukraina. Ukrainska arme som består av nationalister dör sina egna medborgare. Varje dag dödar de civila människor (barn, kvinnor, gamla människor). Dessa arme får stöd från USA (pengar, mat, kläder, vapnet, lektioner osv). EU länder vet allting men de är tysta och bara Putin säger att man måste stoppas folkmord. Det är helt folkmord som inriktad mot de som stöder inte amerikanska ”regler”. Media visade inte hur fascister brände polis huset med alla polismän i Mariupelj, de visade inte hur 116 människor var döda i Odessas hus, om journalister som var greps i Kiev mm. Putin gjorde ingenting dåligt mot nåt land i hela världen men om vi tittar objektiv på USA:s och EU:s politiker då uppstår det stor, stor fråga!!! kan du föreställa Svensk eller USA:s reaktion om det samma händer i dessa länder? kan du föreställa att ryska politiker ska stå på scenen i Sverige och framställa framför svenska och anmana de till revolution? Eller kan du föreställa att ryska politiker ska hjälpa till demonstranter i Stockholm för att ta bort sin regering? Men svenska och amerikanska politiker gör det hela tiden! Tack vare deras stöd och framställningar finns inte mer Ukraina som ett land. Putin och Ryssland visar stort tålamod och diplomati medan andra gömmer sina händer med blod och samtidigt försöker aga Ryssland genom dumma sanktioner.

Luiza
Luiza
Gäst
23 maj 2014 kl 17:46

Kristina det är svårt att förklara allting till dig eftersom du inte kan världs historia och har inte kunskaper: vilken roll Baltikum spelade under andra kriget, hur många människor var död, vem som var inblandad i kriget, vem som kallas ockupanter och mm. Det är synd att du bygger sina argument på kunskaper som du får från gula media och på dina gamla föreställningar om Ryssland. Du gör konstiga paralleller mellan Ryssland och Kina och gör inte paralleller mellan USA och Irak, Syrian, Serbia osv. Ryssland kämpade med fascismen under andra kriget som attackerade Ryssland oavsett ICKE-ANGREPPSPAKT . Ryssland krossade fascister och kom till Berlin, Ryssland vann det kriget och kunde gripa hela Tyskland men de gjorde inte det.
Om du menar att Ryssland ockuperade Krim då måste du läsa historia för att veta att Krim var rysk från början men ett historiskt fel gjorde så att Krim var lämnat till Ukraina i 1954. Den 17 mars 2014 valde människor (96%) genom sitt eget röst att tillhöra igen till Ryssland, eftersom de ville prata på ryska vidare, ville ha ryska traditioner och bibehålla sin rysk kultur och historia. De ville inte leva i ett land där till regeringen (utan nåt val och röst) kom konstiga personer med fascistiska ideologier som istället för att tänka på hur man kan förbättra situationen i Ukraina började förbjuda ryska språket och rysk kultur. Eller ska du förneka det också och ska hävda att de inte får vilja det. I varje rysk och ukrainsk familj finns någon som död under andra kriget och i Krims och Sevastopols jord ligger många ryska och ukrainska soldater som kämpade med fascister och Krims befolkning hatar fascismen. Ingen tvingade de att rösta!Hur kan man tvinga människor som hatar fascismen att leva i ett land där hjälte är fascister och Bandera?

ruben
ruben
Gäst
23 maj 2014 kl 11:39

Ja en befriande syn på konflikten.
Måste uppdatera mej vad som egentligen orsakade konflikten från början. Det har rapporterats så många olika saker, så jag tappat greppet.
Enligt http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18498129.ab
“Det började som en dragkamp mellan Ryssland och EU om vem Ukraina skulle gå in i ett mer intimt ekonomiskt samarbete med. När Ukraina valde Ryssland protesterade en stor del av befolkningen på Självständighetstorget i Kiev. Efter tre månader fick det en våldsam upplösning med minst 60 döda och många skadade.

President Janukovitj flydde från landet och avsattes. En ny Europavänlig regering tog över.
Ryssland reagerade genom att skicka trupper till Krim där man enligt ett avtal med Ukraina har en militärbas. Eftersom majoriteten av befolkningen där är ryssar så mottogs den ryska ockupationen positivt på Krim. Men eftersom halvön tillhör Ukraina var den ryska interventionen ett brott mot folkrätt och internationella avtal.”

Ja hur skall man se det? Först blir Presidenten avsatt för att så många protesterade i Kiev mot beslutet att ekonomiska samarbetet skulle bli med Ryssland. Men hur många är det om det mest var protester på torget i Kiev? Representerade de majoriteten i Ukraina? Hur kunde protesterna bli så våldsamma, men bara i Kiev?
Hur tänkte majoriteten av befolkningen om det Ryska ekonomiska samarbetet egentligen. Var de så emot det?
Ja stora frågetecken tycker jag.

Anna Narivo
Gäst
23 maj 2014 kl 10:14

Förbereder Sverige ett anfall mot Ryssland?
De största partierna i Sverige verkar vara rörande överens om att landets försvar behöver mer pengar. Det är alltså inte utbildning, sjukvård, infrastruktur eller äldreomsorg som är viktiga i budgeten. Om man nu rent teoretiskt föreställer sig något annat land invadera Sveriges gränser är skillnaden i antal flygplan och ubåtar skrattretande. En helt annan sak blir det om NATO tänker erövra flera länder som gränsar med Ryssland. NATO:s militära fartyg finns ju redan både i Baltikum och i Svarta Havet. Sverige genomför gemensamma övningar med NATO och har redan medverkat i flera av NATO:s operationer utomlands. Historien visar att man inte behöver mer än ett telefonsamtal för att få Sverige på knä. I nuläget ser det ut som om landet redan är förslavat av USA. Det finns annars ingen anledning att hysteriskt hata Ryssland och allt som har med Ryssland att göra.
Tusen tack Mats för att du ger hopp om Sveriges fredliga framtid i relation med grannar.

Red
Red
Gäst
23 maj 2014 kl 09:50

Jag tycker Mats Sederholms artikel är klockren. Det som oroar mig och samtidigt ska bli intressant är när osanningar läggs lager på lager.

Mats skrev: “Den gamla världens förlorade grepp om folkopinioner och nya utmanande ifrågasättanden av våra samhällen kommer att skapa ännu hårdare, ännu mer skoningslösa lögner, fulare fulretorik och mer mörkning av vad som sker i vår värld.”

Jag instämmer. Det fula kommer att bli fulare och när det fula inte kan bli fulare vad händer då?

“If you go west, west and west you will end up east.”

AZ
AZ
Gäst
22 maj 2014 kl 23:29

Jag kommer på Bulgarien och allt som har beskrivits i denna artikel vet jag för länge sen från vissa bulgariska media (ganska många faktiskt) fast den bulgariska regeringen har tagit ställning mot Ryssland. Jag har varit nästan förskräck över den hela propagandan som man har kört mot Putin och Ryssland här i West. Det som händer i Ukraina är mycket allvarligt och tro mig det är inte Putin som har startat eller vill ha den här konflikten. Högerextremister är inblandade och tar tillfälle att visa sin grymhet. Vad gör USA på andra sida jordklotet med sina styrkor, och då menar jag även Irak, Serbien ocv. Är de världens härskare? Jag är väldigt tacksam för den här artikeln hoppas att jag ser flera såna i svensk media. Och jag är glad över att det finns så många kommentarer som visar att det finns vakna människor i Sverige.

Kristina
Kristina
Gäst
22 maj 2014 kl 21:41

I Sovjet fanns Gulag-lägren, alltså slavarbete. I Kina fanns de tills helt nyligen, om de nu avskaffats som regimen lovade vilket man inte kan lita på. Jag jämförde heller inte Sovjet med USA på det sättet utan tycker bara att det finns så mycket dåligt på många håll och olika slags hot och att det gäller att se helheten och inte bara en del av kakan.

Det jag tänkte på var kommunismens brott; Stalins förföljelse och avrättande av de egna under kommunisttiden, svältprogram och Gulag-lägren och alla som dog där… samma sak hände i Kina. Som jag förstått det så är de miljonerna jag nämnt totala antalet döda under kommunisttiden i de olika länderna.

Sedan säger du många saker som jag inte har en aning om, men en sak vet jag och det är att jag kan väl inte direkt känna mig trygg med att som du säger att Putin vill ha ett fredligt Europa, med honom nafsande i hasorna och kränkningarna av våra luftrum här i Skandinavien. I tisdags kränkte de Finlands luftrum… Vad händer egentligen??!!

Att det skulle finnas fascistiska sympatier i de baltiska länderna har jag aldrig hört förut och att det skulle ursäkta Sovjet för att de gick in där och ockuperade dem… kan jag inte hålla med om. Nån Rysslandspolis är jag inte intresserad av lika lite som en USApolis. Låt länderna själva ordna med sina inre angelägenheter och det finns aldrig nån ursäkt för att gå in och ta över ett annat land. Tycker jag. Eller är det ok för er att bli ockuperade? För att nån som är starkare tycker sig ha rätt till det?

Timo
Timo
Gäst
22 maj 2014 kl 11:17

Kristina – Du gör några sakfel i din argumentation samt skiljer inte på sak och person. Historiskt så har Ryssland alltid varit hård mot sin egen befolkning. Peter den store dödade bönder som sålde mat till svenskarna när de invaderade och brände gårdar enligt brända markens-taktik. Men det gjorde även svenskarna i Småland, Skåne under Svensk-Danska kriget. Historiskt så har aldrig Ryssland egentligen fått chansen att utvecklas i fredstid. Det är endast nu under det moderna 1900-talet som Ryssland egentligen har levt i fred. Först har du tatarerna som styrde fram till 1500-talet och då var Ryssland egentligen vara en liten stat i Kiev-Rus, därefter på 1700-talet kom svensken, därefter fransmannen och sist kom tysken. Krig som har kostat miljoner och åter miljoner liv. Att jämföra då USA till exempel med Ryssland blir historiskt fel. Då USA har haft möjlighet att utnyttja slavarbete i nästan 400år. USA har begått samma människoslakt som Tyskarna gjorde mot judarna men mot indianerna men även mot afrikanerna. 50miljoner +20miljoner människoliv. Under andra världskriget så förlorade Sovjet 20miljoner män i soldater för att dels försvara Sovjet men även för att försvara Europa. Den som har studerat militärhistoria och taktik vet att Hitler största misstag var att gå in i Ryssland. Länder som Ukraina, Lettland, Litauen, Polen, Estland hade alla fascistiska sympatier och som än lever kvar i dessa länder idag. Det går inte att försvara Sovjets och Rysslands agerade i dessa frågor, och det vill jag absolut inte göra heller. Men jag kan förstå varför de har agerat som de har gjort. När ryska liv spills i för att försvara. Men om vi går vidare och släpper historielektionen lite, och tittar enskilt på Putin – personligen så tycker väl jag att han är lite väl extrem i vissa fall och alldeles för rädd för kritik. Men återigen – Carl Bildt hyllade Boris Jeltsin som den störste ryske ledare Ryssland har haft sedan Tsar tiden. Vilket är skrämmande – då under dennes regeringstid, var när Oligarkerna växte i makt, stal pengar, företag och fick vanligt folk dödade för ingenting. Man visste knappt vem som hade makt över kärnvapen arsenalen under Jeltsins tid och det hyllar Bildt??? Seriöst? Under Putin så har många oligarker blivit tvungna att fly från Ryssland och har lyckats stjäla miljarder och åter miljarder av dollar som egentligen tillhör det ryska folket. Putin har varit obeveklig i sin kamp att försöka återställa någon… Read more »

Ivan Björn
22 maj 2014 kl 08:57

Till detta skulle man kunna lägga lögner om Palme mordet, Anna Lindh, Kreugermordet, Estonia som är en svensk version av 9/11 o.s.v.

Länk: http://www.whitetv.se/sv/kreugermordet/889.html

Länk: http://www.whitetv.se/sv/ms-estonia-saenktes/881-chalmers-estonia-ljuger-foer-hela-vaerlden-svensk-vetenskap-en-hora.html

Kristina
Kristina
Gäst
22 maj 2014 kl 08:43

Det är klart att svenskar känner rädsla för ryssen. Ett land som dödade 40-60 miljoner av sina egna, som har tryckt ner folk och förslavat dem. Och när Putin sen är och nosar kring Sveriges kuster med sina spionplan (stridsplan?) och ryska media häcklar Sverige för dess brist på försvar, det är klart att rädslan vaknar.

Jag tycker att det är lite ensidigt inriktat på USA många gånger. Varför tror ni Kina köper upp så mycket i ett konkursdrabbat Europa? Varför tror ni att Kina etablerar sig i Afrika med alla dess värdefulla metaller som vår värld snart kommer att lida brist på? Varför tror ni Putin agerar som han gör när det gäller den ryska gasen? Kina är ett land som skär upp samvetsfångar medan de lever och tar deras organ och gör det till en profitindustri, varför tar man sådana samvetslösa länder i försvar? Kina dödade ca 80 miljoner av sina egna under 1900-talet. Kina och Sovjet dödade många fler än nazisterna gjorde.

Se inte bara åt väst och det destruktiva som de gör. Hotet från Kina och Ryssland är också påtagligt men av en annan sort.

Vi håller på att ödelägga denna planet. Det är därför som jag hela tiden säger att vi måste vakna upp och påverka på gräsrotsnivå genom att medvetandegöra om det som pågår.

Mayne Sundewall Hopkins
Gäst
22 maj 2014 kl 00:27

@ Luiza — Jag får tyvärr ge dig rätt. Som svenska i utlandet (25 år i UK), har jag sett den trista förändring som skett i Sverige. Nyheter i gammel-media har sedan länge modererats ‘för att inte oroa befolkningen’ etc. och istället matas folk med löpsedlar som passar etablissemanget! Språket har förslappats (fast det säger nog fler i min ålder ..66!) och TV-såpor och ‘cool’ kändisskap tycks viktigare än bildning. Personligt ansvar hos myndigheter etc finns inte längre (..inte klokt!). Sjuk- och social- vård fungerar inte. Man hör allt oftare om de svaga i samhället som behandlas fruktansvärt omänskligt och ovärdigt. Det finns ingen att vända sig till någonstans för den som behöver hjälp.

Jag är varken för ‘Öst eller Väst’ – men vill verkligen inte se amerikanska militärbaser i Sverige! Det är illa nog att höra saker som att Sverige redan är deras 51a stat!! Helt nyligen läser vi att en ny kedja med skräpmat ska lanseras i Sverige =mer syntetiskt elände med mer sjukdom bland unga människor som följd!

EU-länderna behöver tänka om, tänka mer i ‘gröna & rena’ banor, bli mer självförsörjande osv. Att utsätta länder för vädermanipulationer, gen-manipulerade grödor och djurfoder etc etc. Att dessutom vara total-beroende av teknik (..alla äggen i samma korg!) kan orsaka att vilket EU-land som helst skulle kunna hamna i samma tragiska fruktansvärda situation som just nu pågår i Serbien och Bosnien.

Vi är alla medskyldiga som inte protesterar (mera!) och sätter stopp för detta vansinne! NÄR F-N SKA FOLK VAKNA OCH INSE VAD FÖR SLAGS VÄRLD VI SKAPAT ..ÅT VÅRA BARNBARNS BARN?!!

Luiza
Luiza
Gäst
21 maj 2014 kl 22:05

När jag pluggade på Stockholms universitet läste vi mycket om svensk demokrati..”För svensk värdegrund är det jätte viktigt att alla kan känna sig lika värda…man skall inte göra skillnad på människor efter språk, kön, hudfärg, etnisk grupp, religion” osv. Men det är bara bla bla bla och inget mer. Den propagandan och hetsjakt som pågår just nu i Sverige mot ryska som först och främst utgår från svensk regering bevisade att det är bara vackra ord i svenska böcker. De hävdar att ”Sverige är ett demokratiskt samhälle” men i praktiken är det inte så!!!
Svenska journalister kan lätt kalla ryska för ”jävla ryssar”, ”fascister” t.ex. när de beskriver den idylliska bilden av den svenska våren med skinande sol och kvittrande fåglar skriver de “den bästa av världar om det inte vore för den jävla ryssen” (aftonbladet 2014-05-12). Vem kan förklara till mig, vad är det? Jag upplever en stor skam för hela Sverige när jag läser sådana meningar i tidningar och tappar respekt till allting som jag har läst på universitetet. Jag var fascinerad av svensk politik men tack vare svensk media började jag förstå hur svensk politik är: orättvis, falsk och provocerande som alltid är inriktad emot Ryssland. Jag har aldrig läst någon objektiv artikel i tidningar där man kan läsa sanning om Ryssland eller där man kan betrakta situationen från olika håll. Jag vill säga mer att det är äckligt att läsa svenska tidningar på den sista tiden eftersom alla skriver osanningar och alla artiklar är likadana. Det är hemskt att förstå att de tänker att vi är dumma att det inte finns någon yttrandefrihet i Sverige. Jag kan säga nästa: om media inte skriver sanning betyder det att regeringen inte respekterar sitt folk och tänker att människor är outbildade idioter som ska svälja allt information. Det berättade min lärare på Stockholms universitet om länder som drivs av diktatur och har låg utbildnings nivå…..
Tack så mycket Mats för sanning!!!

RMG49
RMG49
Gäst
21 maj 2014 kl 19:47

Utmärkt sammanfattat ! Kunde inte skrivit det bättre själv. 10 poäng !

Luiza
Luiza
Gäst
21 maj 2014 kl 19:35

Tusen tack Mats och alla som ser sanning och som är inte rädd att säga det!!!

Kenneth Johansson
Kenneth Johansson
Gäst
21 maj 2014 kl 13:35

En annan sak som jag nyss fått veta via radio. Den direkta orsaken att 1:a världskriget startades upp sommaren 1914 berodde på att i alla länderna just då gjordes alla beslut av sommarvikarier som egentligen inte hade kunskaper inom sitt område. Genom att provocera varandra länderna emellan lyckades de på en månad starta upp 1:a världskriget.

Det finns en parallell till EU och EU-kommissionen , de har också dåliga kunskaper med vad de sysslar med. De provocerar med Ukraina , Ryssland, Kina med flera med slutsyftet att få världsherraväldet. USA och Nato hjälper i högsta grad till.

Pensionerade tidigare makthavare i Tyskland varnar för vad som pågår just nu. Dessa personer är betydligt bättre på diplomati gentemot andra länder.

Salam
Gäst
21 maj 2014 kl 11:51

Tack Mats, oberoende analyser behövs verkligen när man tydligen inte kan lita på media. Här är en anan intressant artikel i ämnet publicerad nyligen i The Guardian: In Ukraine, the US is dragging us towards war with Russia – http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/may/13/ukraine-us-war-russia-john-pilger

Samt en om en intressant book om USAs inblandning i andra länders angelägenheter:
http://www.alternet.org/world/americas-coup-machine-destroying-democracy-1953?page=0,0

William Blum – America’s Deadliest Export: Democracy – http://williamblum.org

Lina
Lina
Gäst
21 maj 2014 kl 09:36

Jag gillar Putin. Resonabel man med pondus. Något som USA inte tål… Synd att svenska media är så styrda av storebror. Det påstås att den obligatoriska(!) tv-avgiften som vi måste betala är en garanti för oberoende media. Vilket skämt!

Kristina
Kristina
Gäst
21 maj 2014 kl 08:57

Själv så tycker jag att det bästa är att rösta bort alliansen, skapa opinion och vägra handla dessa varor. Jag hoppas att den ekologiska vågen och medvetenheten om bra mat- och djurhållning håller i sig. För visst är det hemskt om detta handelsavtal blir av men hellre än att förlita oss på diktaturer så är det bättre med ökad medvetenhet bland befolkningen tycker jag.

Satsa på detta på olika sätt genom att ta kontakt med olika organisationer som verkar för att skydda miljön och genom att sprida information om vad som pågår. Det är trots allt vi som bestämmer vad vi stoppar i oss.

Handlarna bojkottar nu danskt griskött, också det ett viktigt steg till att skydda det svenska jordbruket och protestera mot dålig djurhållning. Köp lokala produkter som stödjer det lokala jordbruket.

Men visst är det allvarligt att företag kan stämma regeringar i sin vinststrävan. Egentligen förstår man inte hur regeringar kan sätta sig i en sån position…

Kenneth Johansson
Kenneth Johansson
Gäst
20 maj 2014 kl 22:45

Så mycket förstår jag, det är bara Ryssland, Kina med flera som kan rädda livhanken på oss i Sverige bla. genom att krascha Dollarn. För närvarande stiftar USA, EU och Monsanto lagar för att död på oss allihop.

Gå in på Rune Lanestrands blogg. Rubrik: EU:s handelsavtal med USA – dödsstöten för Svenskt jordbruk.

Handelsminister Ewa Björling har godkänt avtalet.

Avtalet är så hemskt att man blir mörkrädd. Läs det samt bloggkommentarerna.

Pål BergströmD
20 maj 2014 kl 22:27

Bra artikel.

Josef Boberg
Gäst
20 maj 2014 kl 21:54

Mats – tack själv för att Du skrev artikeln ❗

Nara
Nara
Gäst
20 maj 2014 kl 21:16

Äntligen sanningen kommer fram. Utmärkt artikel. Jag gillar Putin, han
är en man med pondus.

Julius
Julius
Gäst
20 maj 2014 kl 20:07

Det är glädjande att vi är så många redan här på forumen som har vaknat upp och ser den verkliga världen.Synd att många fortfarande sover sin Törnrosa sömnen och ser inte att VÄRLDENS STÖRSTA TERRORISTSTAT IDAG ÄR USA.De har NATO baser i över 100 länder och minst 400.000 soldater på dessa baser.De startar krig överallt där de vill åt landets tillgångar och förstör landet.Deras eget befolkning i USA driver mot fattigdom att idag mer en 40.000.000 medborgare tvingas att leva food stamp.Många av de jobbar men kan inte klara sig på lönen.Då frågar jag Kristina,ska vi stödja Obama och västvärlden eller ska vi hoppas att Putin sätter stopp för denna världs terror ?

Josef Boberg
Gäst
Reply to  Julius
20 maj 2014 kl 20:45

“Det är glädjande att vi är så många redan här på forumen som har vaknat upp och ser den verkliga världen. …”

Jo… – Julius – det tycker jag också.

Tips för dom mindre “vakna” – kolla på denna 10-minuters video – och var vaksam på vad som sägs om vad det är som styr = vanstyr världen ekonomiskt = politiskt.

Mariann Nyqvist
Mariann Nyqvist
Gäst
20 maj 2014 kl 19:49

Kristina. Blir riktigt förskräckt när jag läser dina kommentarer. Vilken värld lever du i? Ser du bara på tv och tror på att de berättar sanningen? Hoppas att inte så värst många har gått på massmedias idoga propaganda och svartmålning av Ryssland. Tanken är väl att vi ska göra på oss av rädsla och bli helt kortslutna för andra tankeexperiment. Peace and understanding har förlorat sin betydelse efter kidnappning av USA, Nato och FN som krigar under parollen “fredsbevarande insatser”. Lyd ett gott råd Kristina – se dig om efter alternativ källor. Det finns ett otal Nyhetsbrev från USA som alla beskriver ett stort demokratiskt underskott – nedmontering av alla fri- och rättigheter – ett riktigt helvete i fråga om allt. Lär känna den totalitära polisstaten USA redan nu så du vet vad som väntar dig när de väl lyckas exportera sin affärsmodell av “demokrati” till hela världen. Död, pest och pina väntar med New World Order ….

Kristina
Kristina
Gäst
20 maj 2014 kl 18:05

Att lita på Putin påminner mig om de svenska kommunisterna som utvandrade till Stalins Sovjet och som sedan blev avrättade av just Stalin. De litade också… Hur kan man lita på en iskall KGB-agent som Putin som hjärntvättats i en kommunistdiktatur övergår mitt förstånd…

Men vi lever i en fri demokrati så det är fritt att tycka som man vill och tro på det man vill 🙂 Så är det inte överallt…

Ibland undrar jag om man blivit alltför bortskämd med att leva så bra som vi gör, i jämförelse med hur det ser ut i övriga världen. Med det sagt så menar jag inte att vi inte har gigantiska problem och att det verkar som om vi håller på att bli utrotade pga av miljöförstörelsen och väderexperiment. Men det är bara att flytta till det alkoliserade, kriminella och fattiga Ryssland om man vill slippa västvärldens problem. 🙂 Putin är ju så snäll (ironiskt). Och där vinklas och censureras det ju verkligen i pressen så för mig låter det verkligen som att hamna ur askan i elden.

Men, vill man slippa se eländet med den sjunkande moralen här i väst så är det ju ett alternativ för den som vill det. 🙂

Gunilla Melin
Gunilla Melin
Gäst
20 maj 2014 kl 17:28

Jag har blivit alltmer övertygad om att Putin är mer att lita på än de flesta. Det är uppmuntrande att majoriteten av dessa kommentarer stämmer med denna uppfattning.

Ivan Björn
20 maj 2014 kl 16:49

Tack Anton att jag inte är ensam som tycker att all makt utgår från Vatikanen!!!

Kristina
Kristina
Gäst
20 maj 2014 kl 15:48

Intressant hur vada säger hur jag ska tänka och tycka och går till personliga angrepp och måste trycka ner andra i sin argumentation… Vad tyder det på? 🙂 Inget som jag tar åt mig av personligen dock, visar mer vem vada är…

Ja, Stora stygga vargen (Putin) lockar med än det ena och än det andra med sina traditionella åsikter. Allt som inte stämmer överens med hans åsikter förbjuds dock. Uppenbarligen har han anhängare… men jag tycker att det är tråkigt att folk hellre vill leva under sådana premisser.

Peace Love and Understanding kommer man mycket längre med än aggresivitet. När ska människor lära sig det? När ska man få uttrycka att man vill ha ett mer kärleksfullt samhälle utan att bli hatobjekt för vissa här (vada) och bli kallad för new ageare och annat… (Och skulle det vara fult att vara det??) När man till och med inte kan tala om det vackra och det som bygger upp utan att meöta aggresivitet och hat så är det långt kvar.

Anton
Anton
Gäst
20 maj 2014 kl 15:35

@Josef Boberg

Familjen Rothschild är “Guardians of the Vatican Treasury” och de är “Knights of Malta”. Rothschilds, precis som Rockefellers, är endast den semi-synliga verkställande delen av “The Holy Roman Empire”. De arbetar för Vatikanen helt enkelt.

Vada
Vada
Gäst
20 maj 2014 kl 13:18

Mats Larsson skrev i Expressen: “Putin har bland annat som mål att ge den ryska ryggraden åter. Han har de senaste åren allt tydligare visat att han ser den ryska kulturen som något väsenskilt från övriga Europa, ett Europa och väst som av många ryssar utmålas som liberalt, mjukt, “homosexuellt”. Oligarker och Putin må ha rövat folket på enorma pengar. Mycket är konstigt. Men än konstigare är att ryggradslösa kommentarer här tar upp om “kultur” och Kina mm – men ser inte att Ryssland är snart den enda motkraften för den fullständiga upplösningen av vad som är både kultur och “vår natur”. Det är blint och psykopatiskt. Väst och vår elitpsykopatkrets hatar att Putin inte är i rosa kjol… att de har lagar mot förstörelse genom förförelse av ungdom med homopropaganda etc. Hos oss, jag läste det idag, så kallas det “förnyelsearbete” när kyrkan tar fram ny kyrkohandbok/kyrkoordning, och är positiva till samkönade äktenskap. Äkte… = äkta = verkligt. Så kyrkan normaliserar det oäkta, kortrslutande poler – snabbar på det illusoriska, olika beteenden ska ses som helt normalt och mänskligt. och de välsignar det och kallar det ÄKTE-nskap. Då är det slut med kyrka och mänsklig liv – det blir annat istället, inna den feta damen… Hur kan Kristina vara så RYGGRADSLÖS att inte ge sitt stöd åt det som försöker rädda det sista av det kvinnliga och manliga och familjen – hela den västerländska och mänskliga kulturens grund? Kalla inte Putin för psykopat innan självgranskning, och innan att vända på allt som hos oss framställts som OK, och normaliserats i namn av tolerans och förnyelse mm. Till och med så krokar man ofta med ordet “kärlek”… “det är ju ändå kärlek” – och New Age-are och andra hjärntvättade förstår inte hur det blivit lurade. Den elit som styr världen, och Väst, är mycket värre än att vara psykopatisk, den är Alien, det är de som trycker på och styr degenerering och förstörelse av mänskligt liv. Ryssland säger också nej till GMO, vilket inte heller är mänsklig föda, utan non human föda… men Kristina gillar väl GMO också då. Jag skulle vilja ha stödjande sajter för Rysslands positiva inverkan i världen, och jag är förskräckt över hur fullständigt uppstyrd median här är – det syns på kommentarer. Kristina kallar Putin för en farlig man… – jag skulle vilja säga att du projicerar… fast du framför ögonen ser vad som händer… Read more »

Kristina
Kristina
Gäst
20 maj 2014 kl 12:40

Slutklämmen på artikeln lyder så här: “Låt oss plocka gamla tiders russin såsom, samhörighet, tid för varandra, empati, integritet, hederlighet, en moralisk patos och plantera om dem i en ny verklighet.”

Problemen i vår värld beror just på att människan inte integrerat dessa kvaliteter i sin natur. Och Putin är inget föredöme vad gäller detta, tvärtom. En psykopat är precis motsatsen. Ondskan och narcissismen tycks växa sig starkare och starkare men vi lever i en polariserad värld så det måste också betyda att godheten växer sig starkare även om det mediala bruset för det mesta koncentrerar sig på ondskan. Men visst finns det anledning att oroa sig för det som pågår, både vad gäller de psykopater som vill vara världshärskare och det som händer miljömässigt och andra saker, här på planeten…

Josef Boberg
Gäst
Reply to  Kristina
20 maj 2014 kl 13:36

“Ondskan och narcissismen tycks växa sig starkare och starkare men vi lever i en polariserad värld så det måste också betyda att godheten växer sig starkare även om det mediala bruset för det mesta koncentrerar sig på ondskan.”

Jo… – Kristina – det finns ju alltid någon form av balans – även om det ej syns i etablissemangets “Trattmedia”.

Wi kan ej förändra världen “över en natt” – men Wi kan alltid välja att förändra oss själva – och sen “smittar” det världen, hoppas jag… 💡

Undrande
Undrande
Gäst
20 maj 2014 kl 12:36

Det är svårt att veta vad som är sanning och lögn i media men denna film som är en mycket välgjord analys av massakern i Odessa och bygger på inspelade filmer från mobiltelefoner visar vad som verkligen hände där. Det är Inte alls som det beskrivs i västmedia.
https://www.youtube.com/watch?v=H4dJRnI-X8Q.

Kristina
Kristina
Gäst
20 maj 2014 kl 12:18

@Ulf: Jag förstår vad du menar men jag föredrar att leva i en värld där man har rätt att följa sin tro, vara den man är, uttrycka sin åsikt. Denna planet har stora problem och det är för att människan har stora problem… Det kommer vi aldrig ifrån. I en värld med stora problem är det lättare att förändra den om vi har rätt att förmedla det vi står för, än om vi lever i länder som har psykopater till ledare. Det skrämmer mig att man inte känner igen de tecknen. Regimer och ledare kan vara psykopater. Om man läser på om vad det kinesiska kommunistpartiet står för så är deras världsbild precis som en psykopats. Och jag anser att det är det Putin också förmedlar. Och de är nära lierade, Kina och Ryssland av idag.