Läkare medger att läkemedelsbolagen bjuder på lyxresor

12

doctor medicineDet påstås ibland att läkare får pengar från läkemedelsbolag för att de skriver ut just det bolagets mediciner. Men stämmer detta verkligen?

Ja, för ett antal år sedan förekom detta i mindre eller större omfattning. I dag är reglerna ändrade och detta är inte längre tillåtet då det kan medföra att läkaren kan åtalas för tagande av muta och bolaget kan åtalas för bestickning.  Men då är ju problemet ur världen då? Nja, inte riktigt. Man har ändrat tillvägagångssätt.

Sist jag var på återbesök hos min kardiolog (hjärtläkare) som jag gått hos i flera år och som jag känner väl och kan ha givande och väldigt uppriktiga samtal med kom vi att prata om mutor till läkare från läkemedelsbolagen. I samband med det frågade jag honom rakt ut om han får pengar från läkemedelsbolagen för att han skriver ut just deras preparat. “Nej”, sa han. Eftersom han tittade på mig med ett litet skevt leende och en glimt i ögonen så förstod jag och formulerade därför om frågan.

“Får du ersättning i form av pengar eller någonting som kan värderas i pengars värde för att du skriver ut just deras preparat? “Ja”, svarade han.

Han förtydligade [från minnet]:

“Som du vet skall jag ha semester om två veckor och åker då till Spanien. Jag kommer att bo på ett femstjärnigt hotell med “all inclusive” och kommer bland annat att spela golf och åka och titta på sevärdheter i en exklusiv hyrbil. Den resan betalar varken du eller jag.”

Han fortsatte:

“Den resan betalas genom att jag har skrivit ut en medicin , till dig och ett antal andra patienter av ett visst fabrikat som ni skall ta resten av livet för era hjärtbesvär. Som tack för det för har jag en golfresa till Spanien som i en liten ask. Det är en dyr medicin, och vinsten för läkemedelsbolaget är hög eftersom den fortfarande ligger under gällande patent och bolaget har ensamrätt ytterligare ett antal år. Du betalar bara en ytterst liten del av den verkliga kostnaden eftersom det dels finns en rabattskala på apoteket och dessutom får du frikort efter att ha uppnått ett visst belopp. Den riktigt stora kostnaden hamnar på skattebetalarna.

Om ett par år kommer jag att föreslå dig ett medicinbyte till en ny och effektivare medicin. För då har patentet på din nuvarande medicin gått ut och då rasar priserna eftersom kopiorna kommer. Då har jag en ny golfresa eller något annat trevligt att se fram emot.

Så, om du frågar mig om vi läkare får pengar från läkemedelsbolagen för att vi skriver ut just deras produkter så svarar jag, helt sanningsenligt, nej det får vi inte.”

Text: Thomas Arvidsson



Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelNewsVoice måste stå mer fri
Nästa artikelDen amerikanska rymdkapseln Dragon 2 tar över efter Atlantis
Thomas Arvidsson är civilekonom och företagsjurist och har en bred erfarenhet inom inom statliga, kommunala och privata företag. Han har även varit kommunalt politiskt aktiv och har ett brinnande intresse för ekonomiska och sociala frågor. Thomas är mentor för unga entreprenörer och har medverkat till uppstart av flera frivillig- och volontärverksamheter.
Prenumerera
Notify of
guest
12 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Gregor
Gregor
Gäst
2 juni 2014 kl 13:40

OK, men hur får då läkemedelsföretaget reda på vilka läkare som skrivit ut deras läkemedel? (måste ju bli mycket pengar sammanlagt, dåligt arbete från skattemyndigheterna vad gäller företagen? Att det förekommer om det är möjligt förvånar mig inte – men HUR registreras det? Utförde en undersökning för två evigheter sedan, då valde två läkare det ena (likvärdiga ansåg jag förstås) det bolag som gav bäst bonus i form av resa.)
Men – kan bolagen via läkemedelsverket se vilka läkare som skrivitg ut deras recept eller hur går det till?

Thomas Arvidsson
Gäst
2 juni 2014 kl 14:27

@ Gregor
Så här går det till: Varje gång en läkare skriver ett recept (vilket idag oftast sker elektroniskt) registreras tre olika id-nummer:

VNR: Medicinens varunummer (består av sex siffror och finns även på förpackningen.

ID: Läkarens personliga identitetskod

AKOD: Arbetsplatskod. Anger vilket sjukhus och vilken avdelning läkaren arbetar på.

Dessa uppgifter är tillgängliga för utskrivande läkare, Apotekens Service AB, Läkemedelsverket och leverantören för det aktuella preparatet.

Lars larsson
Lars larsson
Gäst
3 juni 2014 kl 22:27

Detta är bara lögn och förbannad dikt. Det finns inte ett läkemedelsföretag i Sverige som skulle betala en krona till en läkare för att han skriver ut ett recept på en viss produkt. Jag har arbetat i industrin i tjugo år och aldrig någonsin hört något så befängt och jag känner drösvis med svenska läkare och ingen skulle låna sig till något sådant. Jag vet inte vad den här Arvidson har för källor, annat än sin egen sjuka fantasi, men om han har bevis, varför träder han inte fram med dem? Det är så klart lättare att bara kasta ur sig anklagelser, som i det gamla Sovjetsystemet, där anklagelsen var det enda som behövdes, inga bevis. Vilken pajas!

Beyond Eternity
Reply to  Lars larsson
24 juni 2014 kl 19:02

Jamen Lars, ditt svar med din ‘kritik’ känns ju verkligen konstruktivt och full med fakta och källor, eller? Var är DINA källor på att detta inte förekommer? Att du känner en drös med läkare och att du har arbetat i industrin i 20 år, vad har det med saken att göra? Du hinner tom kräka ur dig ett par personangrepp. Känns ju verkligen moget.
Om du vill kritisera ngt så se till att du klarar av att framföra din kritik konstruktivt, utan personangrepp. och du Lars, källor! Var det inte det du krävde?

Hans Collinder
Hans Collinder
Gäst
Reply to  Lars larsson
8 april 2015 kl 21:06

Lars Larsson rekommenderas lite fin litteratur. Peter C Götzsches Deadley Medicines and Organized Crime – how Big Pharma has corrupted healthcare, Ralf Sundbergs Forskningsfusket – hur du blir lurad av läkemedels- och livsmedelsindustrin. Virpanens självbiografi är en härlig bekännelse av mannen som på 80-talet på 8 år 20-dubblade Svenska Illy Lillys omsättning. Bl.a genom att muta ett medicinalråd. Detta var bara ett litet axplock på alla de böcker som finns för den vetgirige. Sanningen skall fram!

Janne
4 juni 2014 kl 10:03

Lars, du kan börja med att läsa denna bok om hur det går till inom Big Pharma:
https://newsvoice.se/2012/06/24/boktips-piller-profiter-av-john-virapen-om-en-oetisk-lakemedelsindustri/
Varför inte erkänna alla bedrägerier istället för att göra bort dig och påstå motsatsen?
Du känner ju mycket väl till dem eftersom du jobbar där!!

Thomas Arvidsson
Gäst
4 juni 2014 kl 16:55

@ Lars Larsson

Det är inte jag som är pajas här. Det är du.

1. Du kan omöjligt veta vad alla läkemedelsbolag i Sverige gör eller inte gör.
2. Du kan omöjligt veta vad alla läkare i Sverige gör eller inte gör.
3. Skrev jag att det var ett svenskt bolag?
4. Skrev jag att läkarna fick pengar? Nej, jag skrev att de INTE fick pengar.
5. Hur kan du påstå att mitt samtal med min läkare är lögn? Var du där?
6. Förutom min läkare så finns det fler källor, bland annat tidigare försäljare och chefer
inom läkemedelsindustrin.
7. Jag har själv arbetat inom rese & eventbranschen och vet hur många miljoner
vi fakturerade läkemedelsbolagen för hotellrum, middagar, resor och nöjen speciellt
i samband med lansering av nya läkemedel.

Du är en bra representant för läkemedelsindustrin. Det är nämligen precis så här som ni brukar bemöta alla som råkar komma sanningen nära i känsliga frågor.

Lars, ni kan lura folket en kort tid, en del av folket en längre tid, men inte hela folket hela tiden. Det är ingen hållbar taktik. Det uppdagas förr eller senare.

FD
FD
Gäst
Reply to  Thomas Arvidsson
4 juli 2014 kl 18:46

Thomas , du har 100% rätt. Det är så dem kör bara. Bjuder på både lyxresor till hela familjen samt så kallade “konferens” nära någon golfbana där läkaren “lär sig” om nya läkemedel som han/ hon hade kunnat läsa (på 2 minuter )om i en enkel broschyr..
Inte bara i Sverige utan i alla andra länder…
Läkarna har blivit deras (o) frivilliga soldater. Läkarna gör inte längre sitt läkarjobb; de utnyttjas av Big Pharma och förmåner är alldeles för lockande för att tacka nej.

Man får alla sina resor/ semester betalda och kan då lägga egna pengar på lånamorteringen av bostaden…

Lisbeth Viklund
Gäst
5 juni 2014 kl 00:18

Mycket bra och viktig artikel, Thomas Arvidsson. Det sker mycket mygel inom Läkemedelsbolagen..Mycket som behöver avslöjas..

Happy Funeral
Gäst
5 juni 2014 kl 01:25

Vilken bra artikel! Det är bra att sanningen kommer fram om mutor!
Hur många som helst som tidigare varit anställda inom läkemedelsindustrin säger samma sak, det kan inte vara någon slump. Det går inte att ljuga den dagen sanningen kommer fram därför är det bara patetiskt att mörka alla bedrägerier. Högt uppsatta FD anställda har avslöjat en hel del. Tråkigt att det förekommer så mycket bluff och mygel, men bra att det kommer fram.

ruben
ruben
Gäst
5 juni 2014 kl 11:28

Bra artikel. Visar återigen att allmänheten är förda bakom ljuset. Det är normalt att stora multiföretag bygger sina ekonomier på allmänhetens skattepengar från diverse länder. Att de olagligt använder läkare eller andra tjänstemän för att öka omsättningen på sina produkter har man hört och läst om, men har aldrig undersökts på riktigt. Det har väl till och från skrivits om detta i minst 15 års tid. Däremot aldrig hänt något från myndigheter. Inte det ringaste intresse att granska sanningshalterna. Det beror antagligen också på att det finns egna intressen upp till högsta ort, där de drar nytta av mut-förmånerna och/eller gläds åt aktieutdelningarna.
Intressant se när och vilka de första blir att öppna upp och börja dra i trådarna för att rensa bort mut- och jäv-elende inom branscherna? Blir det massmedia?
Så det skadliga grundproblemet, att internationella bolag kan bygga dessa ohämmade förmögenheter är egentligen en annan historia. Det här är en av de skadliga följderna när bolagen får så stora ekonomier att de börjar “ful”-spela med människor och i värsta fall drabbar det hela länder, som i ett TV-spel, utan att riskera några konsekvenser.

Elizabeth Knudsen
Elizabeth Knudsen
Gäst
5 juni 2016 kl 15:34

Jeg fikk vite om slike betalte reiser for leger og deres familier betalt av legemiddelindustrien, av en overlege på et sykehus i Norge. Dette var i 2006, så dette har foregått i mange år før det også. En venninne av meg, sa at dette stemmer. Hun har også en venninne som er gift med en lege, som kunne fortelle at hun og familien var med på luxusreiser i regi av legemiddelindustrien.