Gliese 832c – en av de mest jordlika planeterna som någonsin upptäckts

3
426

Gliese832c_och_jorden

Forskare har lagt till ytterligare en planet i ett annat solsystem till kategorin ”potentiellt bebolig exoplanet” dvs en jordliknande planet med möjlighet till liv. Planeten heter Gliese 832c och snurrar runt en röd dvärgsol bara 16 ljusår bort. Planeten upptäcktes av ett team lett av Dr. Robert Wittenmyer vid University of New South Wales i Australien.

Illustration: PHL / UPR Arecibo

With an outer giant planet and an interior potentially rocky planet, this planetary system can be thought of as a miniature version of our Solar System, ” Professor Chris Tinney, an astronomer and co-author of the discovery paper accepted for publication in the Astrophysical Journal, said in a UNSW statement.

Nyheten cirkulerar sedan några dagar i internationella medier. Forskare intervjuas om upptäcktens betydelse. Vissa kallar planeten för en Venusliknande planet. De flesta är försiktiga med att bygga upp för stora förväntningar kring vilken typ av liv som kan existera på Gliese 832c.

”Potentiellt bebolig exoplanet” är direktöversatt från kategoriseringen ”habitabel exoplanet”, vilket betyder att planeten kan vara värd för flytande vatten. Enligt ett så kallat jordlikhetsindex kallat Earth Similarity Index (ESI)” har Gliese 832c värde 0,81 medan en jordisk tvillingplanet har ett ESI-indexvärde på 1,0.

Besök Dr Robert Wittenmyers planetjägarhemsida.

Källa: News.discovery.com: Gliese 832c: Life-Roasting ’Super-Venus’ Discovered

Se lista på mer eller mindre jordliknande exoplaneter

• NewsVoice kräver äkta för- och efternamn för den som vill kommentera efter artiklar. Varför?
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

3 KOMMENTARER

1. Enligt den schweiziske ufo-kontakt personen Billy Meier (77) finns det ca. 7000 miljarder planeter med intelligent liv i hela universum.
    Vårt universum är granne med ett annat universum som kallas för DAL universat.
    Enligt Meiers utomjordiska kontakter finns det otaliga universa vilket vetenskapen sedan länge misstänkt.

2. Typisk forskning – bara en villa, i förvirring.

Allt är medvetet liv, även ett bord, som också har ”partiklar”, som är liv, och är medvetet. Det som finns är levande, är liv, är medvetet.
    Solen är vårt universums mitt, eller centrum. Heliocentrism.

KOMMENTERA [Se kommentarsregler]

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här