43.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera. Uppd. 25/4 kl 13:45.

Gliese 832c – en av de mest jordlika planeterna som någonsin upptäckts

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 1 juli 2014
- Torbjörn Sassersson

Gliese832c_och_jorden

Forskare har lagt till ytterligare en planet i ett annat solsystem till kategorin “potentiellt bebolig exoplanet” dvs en jordliknande planet med möjlighet till liv. Planeten heter Gliese 832c och snurrar runt en röd dvärgsol bara 16 ljusår bort. Planeten upptäcktes av ett team lett av Dr. Robert Wittenmyer vid University of New South Wales i Australien.

Illustration: PHL / UPR Arecibo

With an outer giant planet and an interior potentially rocky planet, this planetary system can be thought of as a miniature version of our Solar System, ” Professor Chris Tinney, an astronomer and co-author of the discovery paper accepted for publication in the Astrophysical Journal, said in a UNSW statement.

Nyheten cirkulerar sedan några dagar i internationella medier. Forskare intervjuas om upptäcktens betydelse. Vissa kallar planeten för en Venusliknande planet. De flesta är försiktiga med att bygga upp för stora förväntningar kring vilken typ av liv som kan existera på Gliese 832c.

“Potentiellt bebolig exoplanet” är direktöversatt från kategoriseringen “habitabel exoplanet”, vilket betyder att planeten kan vara värd för flytande vatten. Enligt ett så kallat jordlikhetsindex kallat Earth Similarity Index (ESI)” har Gliese 832c värde 0,81 medan en jordisk tvillingplanet har ett ESI-indexvärde på 1,0.

Besök Dr Robert Wittenmyers planetjägarhemsida.

Källa: News.discovery.com: Gliese 832c: Life-Roasting ‘Super-Venus’ Discovered