Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

34%

34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

The Guardian: Pentagon och DARPA vill kontrollera våra känslor via sociala medier

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 10 juli 2014
- Torbjörn Sassersson

darpaPentagon studerar i samarbete med det amerikanska forskningorganet “Defense Advanced Research Projects Agency” (DARPA) i flera projekt hur de ska influera sociala medier och våra känslor, enligt en artikel i The Guardian. Forskningens budget är mycket hög. Fokus ligger just nu på studier av sociala medier i Mellanöstern.

Text uppdaterad kl 22:49 den 10 juli*

Nya avslöjanden kommer som konsekvens efter att det blev känt i förra veckan att Facebook var en del av ett experiment där 689, 000 Facebook-användare fick sina “feeds” med statusuppdateringar förändrade utan deras vetskap/samtycke med syftet att se effekten på populationen. Resultatet visade på de sociala mediernas emotionella smittsamhet, “emotional contagion”.

InfoWars:

Reporters with The London Guardian reveal that DARPA, the Pentagon-run Defense Advanced Research Projects Agency, is engaged in multiple programs targeting Facebook, Twitter, Pinterest, Kickstarter and other popular social media sites.

The source is DARPA’s own website, where the shadowy research arm of the military has posted a list of projects funded under its Social Media in Strategic Communication (SMISC) program, with links to documents. / InfoWars

ge-stod-newsvoice

The Guardian:

The activities of users of Twitter and other social media services were recorded and analysed as part of a major project funded by the US military, in a program that covers ground similar to Facebook’s controversial experiment into how to control emotions by manipulating news feeds.

Research funded directly or indirectly by the US Department of Defense’s military research department, known as Darpa, has involved users of some of the internet’s largest destinations, including Facebook, Twitter, Pinterest and Kickstarter, for studies of social connections and how messages spread. / “US military studied how to influence Twitter users in Darpa-funded research”

Sammanställning: NewsVoice


Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) är en amerikansk federal myndighet som sorterar under försvarsdepartementet. DARPA:s uppdrag är att bedriva och finansiera forskning i syfte att utveckla teknologi för militära ändamål. / Wikipedia



Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq