Kan världen stoppa ISIS [IS] barbarinvasion från öster?

21

Flag_of_the_Islamic_State_in_Iraq_ISIStTerrorgruppen Islamiska staten (IS) som tidigare kallades ISIS intensifierar nu sin mördarmarsch över snart hela Mellanöstern, medan världens ögon är vända mot Gaza och Ukraina. Kan någon makt stoppa IS och skapandet av deras kalifat, som får draghjälp av en blodig jihadistisk kamp i sociala medier där dödade barn och vuxna hängs ut på bild, skriver Gunilla von Hall.

Text: Torbjörn Sassersson | Bild på IS flagga

Den islamistiska terrorgruppen IS drar fram över norra Irak, östra Syrien och Libanon. Sedan mitten av juni kontrollerar de en tredjedel av Irak och större delen av nordöstra Syrien. Målet är inställt på att skapa islamistisk stat från Nordafrika till Irak. Tidigare har IS hotat med att anfalla så långt västerut som Spanien och på vägen ta både Israel och Italien.

Gunilla von Hall sammanfattar i sin rapportering vad som hänt medan mediernas strålkastare varit riktade mot Gaza och Ukraina. IS uppges på kort tid ha tagit kontrollen över nya områden och platser i Irak och Libanon. I sina spår efterlämnar de 100-tals dödade barn och vuxna vilka hängs ut i sociala medier. Kvinnor tas tills slavar. Över 200 000 människor är på flykt undan IS bara i norra Irak, enligt Hall.

Nostradmus profetia om en stor barbarinvasion under 2000-talet gör sig påmind.

Läs mer i SvD: ”Ingen tycks kunna stoppa IS mördarmarsch”


  Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelAntalet slukhål tycks öka dramatiskt i USA enligt försäkringsdata
Nästa artikelFyra dagar för fred i Hudiksvall om kärnvapen, drönare och chemtrails
Torbjörn Sassersson är redaktör på NewsVoice.se. Bakgrund inom bla internet media, webb-PR, IT, kommunikations-, miljö- och energibranschen.
Prenumerera
Notify of
guest
21 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Micke
Micke
Gäst
7 augusti 2014 kl 09:15

IS är skapat av bla mossad så dem kan skapa obalans där nere så dem kan gå in i Iran. Ledaren för IS, Abu Bakr al-Baghdadi, är en mossad agent, född av 2 judiska föräldrar och heter egentligen Simon Elliot/Elliot Shimon.

JHL
JHL
Gäst
Reply to  Micke
7 augusti 2014 kl 12:13

Det låter ganska troligt. Vi vet att det har hänt tidigare. Ett exempel är
Adam Gadahn aka Adam Pearlman som visade sig vara en mossad-agent, men som utgavs sig för att vara ledare för Al-Qaeda. – https://www.youtube.com/watch?v=GsUtvOW6SR0

Enligt Global Research så har Snowden med hjälp av NSA-dokument avslöjat att ISIS skapats av amerikansk och brittisk underrättelsetjänst.

(According to documents released by Snowden, “The only solution for the protection of the Jewish state “is to create an enemy near its borders”. Leaks revealed that ISIS leader and cleric Abu Bakr Al Baghdadi took intensive military training for a whole year in the hands of Mossad, besides courses in theology and the art of speech.) – http://www.globalresearch.ca/isis-leader-abu-bakr-al-baghdadi-trained-by-israeli-mossad-nsa-documents-reveal/5391593

Micke
Micke
Gäst
Reply to  JHL
7 augusti 2014 kl 14:36

Al Qaida, ja där har vi ett till exempel som jag tror på om “ledaren” CIA agenten Tim Osman, aka Osama Bin Laden, som dem visade fejkade döds foton på bla. =)

ulf8lager
7 augusti 2014 kl 10:23

Ja, varken USA, Israel eller det internationella samfundet verkar ha något intresse att av konfrontera detta till synes stora hot i mellanöstern.
Syftet tycks vara att ytterligare destabilisera denna del av världen, så att “eliten”-vilka de nu är- lättare ska kunna uppnå sina ekonomiska mål.

JHL
JHL
Gäst
7 augusti 2014 kl 11:31

Storm Clouds Gathering har gjort en video om ISIS som är väl värd att se
(Iraq is descending into chaos, but not for the reasons you’re being fed by the politicians and the mainstream media.)
https://www.youtube.com/watch?v=ey9tExYbjm8

Varför attackerar inte ISIS och Al-Qauda Israel? – http://www.activistpost.com/2014/08/why-arent-isis-and-al-qaeda-attacking.html#!bxs34S

ISIS and Al Nusra Just Got Their Hands on 88 Pounds of Uranium – No Big Deal Says Washington – http://scgnews.com/isis-and-al-nusra-just-got-their-hands-on-88-pounds-of-uranium-no-big-deal-says-washington

KZ
KZ
Gäst
7 augusti 2014 kl 17:52

Någon som vet ungefär hur många som ingår i IS?
/KZ

Malin Davidsson
Malin Davidsson
Gäst
Reply to  KZ
10 augusti 2014 kl 18:42

Enligt flera nyhetskällor såsom CNN, BBC o.s.v. så är de mellan 4000-7000 personer.

Red
Red
Gäst
7 augusti 2014 kl 20:34

Washington Post: ISIS just stole $425 million, Iraqi governor says, and became the ‘world’s richest terrorist group’

As insurgents rolled past the largest city in northern Iraq, an oil hub at the vital intersection of Syria, Iraq and Turkey, and into Tikrit, several gunmen stopped at Mosul’s central bank. An incredible amount of cash was reportedly on hand, and the group made off with 500 billion Iraqi dinars — $425 million.

Det är tydligt att IS fått friheten att tillväxa och agera. USA har säkerhetsansvaret i Irak, men låter IS råna en bank i Irak och stjäla enorma mängder pengar. Det kan troligen bara ske om IS vet var, när och hur de ska slå till för att komma undan (medan säkerhetsansvarig part tittar åt andra hållet).

Red
Red
Gäst
7 augusti 2014 kl 20:37

Intressant läsning: Globalresearch.ca: ISIS “Made in USA”. Iraq “Geopolitical Arsonists” Seek to Burn Region

When a fire is raging, firefighters are called – not the arsonist who started it, especially if they return to the scene of the crime dragging a barrel of gasoline behind them. Yet, this is precisely what the US proposes – that they – the geopolitical arsonists – be allowed to return to Iraq to extinguish the threat of heavily armed sectarian militants streaming from NATO territory in Turkey and edging ever closer to Baghdad.

Peter Grafström
Peter Grafström
Gäst
9 augusti 2014 kl 23:40

Metoden med religiösa sekter för att skapa kaos lär engelsmännen ha inhämtat från studier av det romerska imperiet. Historiekunskap är farlig.

ruben
ruben
Gäst
10 augusti 2014 kl 00:01

Vad är ISIS? Jag vet att det anses vara islamiska fundamentalistiska trupper, mördare helt enkelt. Vet någon vad de är för avskum? Finns det någon intention att eliminera dem? Var är nu NATO, FN och EU? Hörde att USA, nu tagit ett initiativ mot dessa mördare. Vilka andra kommer göra det?

anders
anders
Gäst
Reply to  ruben
10 augusti 2014 kl 10:09

Ruben. Det verkar ju vara så att ISIS är skapat av samma krafter som nu symboliskt går till anfall mor desamma, men inte hårdare än att ISIS kan fortsätta sin verksamhet.

http://www.wnd.com/2014/06/officials-u-s-trained-isis-at-secret-base-in-jordan/

anders
anders
Gäst
Reply to  ruben
10 augusti 2014 kl 10:25
jocke
jocke
Gäst
10 augusti 2014 kl 10:52

Hur många miljoner muslimer finns det ? Hur många miljoner araber finns det ?
Jag vet att det finns väldigt många välutbildade, världsvana, “normala” och trevliga personer – tyvärr verkar det finnas många fler utan annan utbildning än lokala madrassas, hjärntvättade i en stenålders tolkning av koranen som utbildade muslimer totalt förkastar.
Men vem av alla araber, egalt Sunni eller Shia eller vad som helst gör något för att eliminera denna IS pöbel ? Saudi kungariket med wahabism och salafism ? nej. Qatar ger dom pengar ! So good old Uncle Sam får träda in och hjälpa de nödställda – men så skall man också komma ihåg att eländets början härrör från Bush och Blair etc kriget – pappa Bush i första kriget ansåg att det var för farligt att eliminera Saddam, det skulle öppna a can of worms i hela regionen, precis som har skett genom sonens försorg….

monica dahlby
monica dahlby
Gäst
Reply to  jocke
10 augusti 2014 kl 11:27

Man kan notera att i Afghanistan infördes en sharialag,som säger att kvinnan måste ställa upp när mannen vill,under USA krigstid där för inte så många år sedan.

Malin Davidsson
Malin Davidsson
Gäst
Reply to  monica dahlby
10 augusti 2014 kl 18:40

Monica, du är inte påläst, Sharia säger att både mannen OCH kvinnan måste tillfredsställa varandra om inte sjukdom eller annat är i vägen. Är inte det bra?

Jag har en polis som närmsta vän som säger att majoriteten av våldtäkterna som sker i hemmet av mannen i förhållandet sker under berusat tillstånd ( att dricka alkohol och vara berusad är strikt förbjudet inom Islam) och majoriteten sker av svenska män.

Jocke
Jocke
Gäst
Reply to  Malin Davidsson
11 augusti 2014 kl 12:02

Monica och Malin – era synpunkter i all ära men det är ganska långt vid sidan om det egentliga problemet – våldet från och mellan arabiska grupperingar som till synes inte kan stoppas, och håller på att förstöra hela Middle East. Starka intressen spretar åt olika håll och denna IS pöbel – som borde vara rena pesten för alla – används som påtryckning av många och i olika syften, en soppa knappt någon kan begripa sig på.
Bara ytterligare ett bevis på att arabvärlden ännu inte kan mätas med vår måttstock, och vi – eller sansade araber för den delen – kan inte ens diskutera med sådana hjärntvättade individer. Stenålder kan bara bemötas med stenålderns metoder ?

Peter Grafström
Peter Grafström
Gäst
Reply to  jocke
15 augusti 2014 kl 16:04

Jocke
Redan på 1700-talet låg britterna bakom skapandet av den frånstötande wahabismen. Allt för att splittra araberna i avsikt att så småningom lägga under sig MÖ.
http://www.serendipity.li/wot/livingstone.htm där det också förekommer motargument men även beträffande motargumenten är splittringen så stor att det i sig förstärker bilden av att det handlar om att försvaga muslimerna.
På 1930-talet instiftade en brittisk MI6-agent Muslimska Brödraskapet och har senare kunnat utnyttja dem för att skapa mer splittring och kulturförstörelse tex i Egypten nyligen. Israel var i begynnelsen noga med att mörda intelligenta och utvecklade Palestinier men lämnade kvar de minst utvecklade som en sorts bevis på hur underlägsna de var. Detta skedde förstås därför att det tidiga Israel fruktade utvecklade fiender(om de var så fientliga) mer än outvecklade. Men man måste ta med i beräkningen att sånt förvränger bilden av araber om man utifrån iscensätter en negativ selektion. Att Hamas skapades av Usa/Israel för att splittra palestinierna är välkänt. Och Hamas agerande nu senast verkar vara exakt vad en fascistregim som den Israeliska önskar sig:att bli anfallna av en underlägsen motståndare.
Israels hitech företags orderböcker med övervaknings och krigsteknologi tillfördes snabbt nya beställningar.

Perra J
Gäst
10 augusti 2014 kl 13:37

Det har egentligen inget alls med Islam att göra, utan om polarisering av det kollektiva medvetandet. Att förstärka raseriet på bägge sidor, så att konflikten permanentas, tills dess att den blir “olösbar”. Och som vanligt ekonomiska intressen som gynnas av det.
Vi reagerar kanske med vrede mot ISIS, men vi får inte glömma att det är EXAKT det som är meningen. På alla fronter just nu, överallt, görs sådana här försök. Israel/HAMAS, Ukraina, och nu här…

anders
anders
Gäst
Reply to  Perra J
10 augusti 2014 kl 15:38

Precis. Utan underbyggda kunskaper om situationen så riktas vreden i den riktning som PTB önskar, och förser oss med via olika kanaler såsom media, politiker osv.

Det bästa är att kallt analysera situationen utifrån ALL tillgänglig information, och sedan agera utifrån detta. Eller inte agera alls, vilket kan vara lika effektivt.

Danne
Danne
Gäst
6 juli 2015 kl 14:14

Monica Dahlby, Vilken tur att det inte var det omvända, man får gratulera de av manligt kön som hann undan dig!