Bok: Är fyndet av Higgs partikel ett bedrägeri?

publicerad 19 januari 2015

The Higgs FakeÄr Nobels pris i fysik 2013 för fyndet av Higgs partikel bara en bluff ? Har partikelfysiker lurat Nobelkommittén? Den stora Large Hadron Collider vid CERN som har används för att visa på att den teoretiska modell är bara pseudovetenskap och felaktig?

Alexander Unzicker, en tysk fysiker och prisbelönt vetenskapsförfattare hävdar att Svenska Akademien och nobelpriset i fysik 2013 verkar vara en följd av ett bedrägeri av CERN och ett försök att motivera de miljarder dollar av offentliga medel som spenderats.

The book starts off by claiming that the greatest physicists such as Einstein, Dirac of Schrödinger would have considered the “discovery” of the Higgs particle ridiculous.

Författaren räknar upp skälen till att upptäckten kan vara ett bedrägeri:

1. The so-called standard model has grown unbelievably complicated,
  2. none of the great riddles of physics that have persisted for a century have been solved,
  3. history suggests that the current model is a dead end,
  4. with their ever-more intricate experimental techniques, particle physicists are fooling themselves with alleged results,
  5. scientific convictions in the community are established by blind faith in expert opinions, group-think and parroting, and
  6. the data analysis in its complexity cannot be overseen by anybody.

Boken finns på Amazon UK: The Higgs Fake: How Particle Physicists Fooled the Nobel Committee

Text: Tony Eckardt

• För ett antal år sedan hade jag en naiv tilltro till den “sanna och ädla” vetenskapen. Men efterhand har även den illusionen spruckit. Vetenskapen kan ha rätt i mycket samtidigt som den på många andra områden p.g.a. prestige eller andra påtryckningar är precis lika korrumperad som all annan mänsklig verksamhet. Vi ska “tro” på vad dessa vetenskapsmän säger och verifierar genom sina extremt avancerade instrument. Men då de flesta utav oss saknar både de rätta kunskaperna som de rätta instrumenten blir det väldigt svårt för oss att kontrollera om det de säger verkligen är sant. Vi får helt enkelt tro på dem, eller ej, precis som när det t.ex. gäller religiösa ledare.

Ta t.ex. Jesuit prästen Georges Lemaître som var upphovsman till universums uppkomst genom “the Big Bang”, ivrigt påhejad av Albert Einstein. Var detta vetenskap eller en ren teologisk teori om skapelseögonblicket? Katolska kyrkan har sedan tidernas begynnelse kontrollerat vetenskapen. De har inget emot vetenskap i sig, det är den allmänna kända vetenskapen de ogillar. De vill att den arma pöbeln skall leva i mörker.

• Vem eller vad kan man lita på i vår värld, där ingenting skall förklara allt – oavsett om det har med sanning att göra? Buden tycks se ut precis likadana oavsett om det är presidenter för stormakter, bypolitker, myndigheter av alla de slag, banker, försäkringsbolag, våra massmedier – vilka alltid säger sig stå upp för den “lilla människan”.

Är allt byggt på illusioner och förhoppningar, vilka sedan “visselblåsare” – typ Assange – avslöjar …???