34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Fredy Peccerelli hittar försvunna i Guatemala med forensisk antropologi, DNA och anekdoter

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 12 januari 2015
- Torbjörn Sassersson
Fredy Peccerelli - Foto: TED.comFredy Peccerelli - Foto: TED.com

Under Guatemalas 36 år långa konflikt har 200 000 civila personer dödats och mer än 40 000 personer har aldrig hittats. Fredy Peccerelli beskrivs av TED.com som en pionjär inom forensisk antropologi. Hans team använder DNA-analys, arkeologi och anekdotiska vittnesmål för att hitta försvunna personer.

Text: Torbjörn Sassersson | Foto: Ted.com

När de lyckas bidrar de till att eliminera ovissheten hos de anhöriga och ibland kan fynden leda till att rättvisa skipas.

Fredy Peccerelli - Foto: TED.comFredy Peccerelli - Foto: TED.comFredy Peccerelli är högsta chef på Guatemalan Forensic Anthropology Foundation (FAFG).

“FAFG prioritizes actions that tend to systematize and disseminate information regarding its forensic investigation work. This knowledge can be used by other social actors as a base to develop scientific studies, formal and informal educational processes, specialized capabilities, as well as for general sharing.”