K-vitaminspruta till nyfödda behövs ej – Ge istället till modern innan födseln

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 4 januari 2015
- Torbjörn Sassersson red.
Konakion

DEBATT. Efter att ha blivit varnad för skadliga tillsatser i K-vitaminspruta som rutinmässigt ges till alla nyfödda i Sverige beslöt vis oss för att förhindra läkarna på BB att ge vår son sprutan. De försökte då skrämma oss att vårt barnet kunde få hjärnblödning om inte sprutan gavs. Vi frågade varför vi inte kan ge vanliga K-vitamindroppar oralt. Det gick bra.

Text: Torbjörn Sassersson, uppd 23 dec 2017

Barnläkaren sa att det gick lika bra att ge K-vitamin (K2) så vi fick ett recept på K-vitamin att hämta ut på ett apotek. Problemet var att två apotek vägrade lämna ut K-vitaminet eftersom det var avsett för injektion och inte för att ges oralt.

Vi löste det genom att gå till hälsokost och köpa K-vitamin (tabletter) där istället. Det innebar även att vi slapp problemet med eventuella skadliga tillsatser i K-vitamin i injektionsform.

I en intervju diskuterar dr Joseph Mercola och Cees Vermeer PhD behovet av K-vitamin. Vermeer betonar betydelsen av K-vitamintillskottet eftersom K-vitaminbrist kan förekomma hos mödrar och för att K-vitamin kanske inte förs över i hög grad via moderkakan.

Rådet är att mamman tar extra K-vitamin innan födseln och att man innan besöket på BB redan har inhandlat K-vitamin på hälsokost för att ge till barnet oralt direkt efter födseln.

Frågan är hur vanligt är det att spädbarn drabbas av hjärnblödning pga K-vitaminbrist. Enligt barnmorskan Kirsten Nisted är risken för hjärnblödning i själva verket enbart förenad med vissa omständigheter. Dessa är:

– barn som är födda för tidigt
– barn som har haft en påfrestande förlossning
– barn födda med sugklocka eller tång
– barn utsatta för andra trauma
– barn med medfödd leversjukdom

Uppgifter om hur vanligt det är med spädbarn som av ovan anledningar får hjärnblödning varierar, men det handlar om enstaka fall per flera tusen födslar.

K-vitaminspruta med Konakion kan ge biverkningar

Enligt Danderyds sjukhus är Konakion producerat av läkemedelsbolaget Novum och preparatet heter Konakion. K-vitaminen är inte naturligt utan syntetiskt. På bickpackseldeln finns information om biverkningar.

Biverkningarna av K-vitaminspruta som uppges är:

  • överkänslighetsreaktion med feber, hudutslag, svullnad och ibland blodtrycksfall i samband med intravenös injektion
  • lokala reaktioner vid injektionsstället.

Frågan vi måste ställa oss är, varför ska ett vitamintillskott ge biverkningar över huvudtaget? Ska vi acceptera det och hur stor roll spelar tillsatserna som finns i Konakion enligt bipacksedeln? Som förväntat vet inte läkarna det.

Ingredienserna i Konakion K-vitaminspruta

  • Fytomenadion (syntetiskt K-vitamin) 10 mg per ml
  • Glykocholsyra, natriumhydroxid, lecitin, saltsyra och vatten för injektionsvätskor.

Enligt Kemikalieinspektionen (se info) kallas natriumhydroxid även natronlut (lut) eller kaustik soda. De skriver att natriumhydroxid framställs genom elektrolytisk sönderdelning av koksalt (natriumklorid) med en av tre olika metoder; diafragma-, membran- och kvicksilvermetoden.

Natriumhydroxid används för sin sönderdelande, upplösande inverkan på organiskt material där det går in och angriper vid syreinnehållande grupper. Ämnets frätande egenskaper används vid olika typer av rengöring både i hushållen i t.ex. ugnsrengöring och i industrin för avfettning.

Funktionen för natronlut i Konakion är som konserveringsmedel.

Glykocholsyra är en i gallan normalt förekommande gallsyra. Den är en förening mellan cholsyra och glycin. Enligt Vårdguiden kan förhöjda halter av gallsyra i blodet ske vid hepatos och de skriver att gallsyra är helt ofarligt för mamman, men om gallsyrorna ligger mycket högt kan det finnas en viss risk för barnet (se info). Så frågan är hur bra det är att injicera glykocholsyra i spädbarn.

Bara denna läsning ger tillräckligt med förståelse för varför Konakion kan ge biverningarna: utslag, svullnad och blodtrycksfall.

Läkemedelsindustrin misstänks föredra K-vitaminspruta framför oralt intag

I intervjun frågar sig både Joseph Mercola och Cees Vermeer varför sjukhusen inte ger alla nyfödda barn K-vitamin oralt istället för med K-vitaminspruta. De har inget klart svar. För mig är det uppenbart. Läkemedelsbranschen som styr sjukvården tjänar mycket mer pengar på att sälja en spruta än att sälja en flaska K-vitamin från vilken läkarna ger K-vitamin oralt.

Tyvärr är det svårt i Sverige att finna butiker som säljer K-vitamin som droppar. Istället kan det tom vara bättre att modern ser till att äta K2-vitamin, järn och folsyra under hela graviditeten samt under hela amningsperioden. Vitaminerna går över via placenta. Att de inte skulle göra det verkar vara vilseledande information. Denna rekommendation kommer inte från läkare utan bygger på beprövad erfarenhet. 

Text: Torbjörn Sassersson

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

  • Om K-vitamin ges som injektion behövs bara 1 mg vid ett tillfälle (0,1 ml Konakion). Om man istället ger oralt behöver högre dos ges och det behöver ges många gånger. Konakion injektionsvätska kan ges oralt (precis som du fick recept på). Så om läkemedelsföretaget bara hade varit ute efter att tjäna pengar hade de rekommenderat oralt. Istället rekommenderar de injektion eftersom det mer effektivt minskar risken för allvarliga, ibland dödliga, blödningar.

  • Om K-vitamin ges som injektion behövs bara 1 mg vid ett tillfälle (0,1 ml Konakion). Om man istället ger oralt behöver högre dos ges och det behöver ges många gånger. Konakion injektionsvätska kan ges oralt (precis som du fick recept på). Så om läkemedelsföretaget bara hade varit ute efter att tjäna pengar hade de rekommenderat oralt. Istället rekommenderar de injektion eftersom det mer effektivt minskar risken för allvarliga, ibland dödliga, blödningar.

  • Även veganer används som brickor i ett större globalt spel, precis som hela miljörörelsen blev kapad av samma lirare. Delar av köttindustrin är galen och extrem precis som delar av veganindustrin. Vi kan alla städa upp inom de områden vi brinner för och börja genomskåda vilka som tjänar på att vi ska börja bråka med varandra. De flesta människor har dock samma fiender och att skydda våra barn nu och i framtiden OCH göra upp med det förflutna gällande vad vi blundat för alltför länge är av största vikt. Människor ska enas för att främja liv och hälsa och mening. Vi behöver dock inte K-vitaminsprutor vid födseln, var sig mamman är vegan eller allätare. Dock bör vi alla äta så bra som möjligt och välja bort skiten som skadar. Att ta hand som sin hälsa är mycket viktigt id dessa dagar.

  • Linda 9 Aug, 2018 at 22:28

    Personligen är jag endast emot de som försöker hindra andra människor från att äta animalier, till exempel genom lobbying för extraskatt på naturligt, ekologiskt kött och införande av vego-norm i bland annat de svenska skolorna. En sådan aktör är Jonas Paulsson med Köttfri måndag, han agerar i globala livsmedelsproducenters intresse och struntar i ekologiskt, GMO, odlingsgifter, närodlat, andras hälsa och så vidare.

    Det skulle aldrig falla mig in att försöka hindra veganer från att vara veganer. Däremot vill jag tvinga bort all konventionell odling och uppfödning av djur, det borde vara lag på naturlig, ekologisk matproduktion.

  • Även veganer används som brickor i ett större globalt spel, precis som hela miljörörelsen blev kapad av samma lirare. Delar av köttindustrin är galen och extrem precis som delar av veganindustrin. Vi kan alla städa upp inom de områden vi brinner för och börja genomskåda vilka som tjänar på att vi ska börja bråka med varandra. De flesta människor har dock samma fiender och att skydda våra barn nu och i framtiden OCH göra upp med det förflutna gällande vad vi blundat för alltför länge är av största vikt. Människor ska enas för att främja liv och hälsa och mening. Vi behöver dock inte K-vitaminsprutor vid födseln, var sig mamman är vegan eller allätare. Dock bör vi alla äta så bra som möjligt och välja bort skiten som skadar. Att ta hand som sin hälsa är mycket viktigt id dessa dagar.

  • Linda 9 Aug, 2018 at 22:28

    Personligen är jag endast emot de som försöker hindra andra människor från att äta animalier, till exempel genom lobbying för extraskatt på naturligt, ekologiskt kött och införande av vego-norm i bland annat de svenska skolorna. En sådan aktör är Jonas Paulsson med Köttfri måndag, han agerar i globala livsmedelsproducenters intresse och struntar i ekologiskt, GMO, odlingsgifter, närodlat, andras hälsa och så vidare.

    Det skulle aldrig falla mig in att försöka hindra veganer från att vara veganer. Däremot vill jag tvinga bort all konventionell odling och uppfödning av djur, det borde vara lag på naturlig, ekologisk matproduktion.

  • Vi har livsmedelsindustrier på båda sidor av myntet som producerar skitmat. Många veganer äter skitmat, ja. Men det gör många omnivorer med. Men nu börjar hetsen mellan dessa grupper likna samma MKUltra-polarisering som mellan andra förvalda grupper i samhället. I måste vara vaksamma att dra alla grupper över en kam och definiera vad vi menar. Jag är vegan men är mycket hälsosam och har mycket god hälsa. Men jag väljer inte dessa skitsojaprodukter et al.

    Om jag är militant eller inte när jag berättar om de hälsofördelar jag får av mina matval för andra avgöra, men jag lever med en allätare och vi har det mycket bra tillsammans.

    Men jag har börjar höra detta hat mot veganer som jag inte upplevt tidigare och förstår att det pågår en slags kampanj mot veganism (och jag håller med om att stora delar av “veganismen” har spårat ur och handlar inte alls om bra hälsa även om mindre djur slipper sätta livet till, det blir till slut som vilken sekt som helst) så jag förstår att det finns krafter på båda sidor som tjänar på denna polarisering.
    Jag tycker det är synd att veganer får skuld nu för saker som inte har med veganism alls att göra OCH tvärt om.

  • Vi har livsmedelsindustrier på båda sidor av myntet som producerar skitmat. Många veganer äter skitmat, ja. Men det gör många omnivorer med. Men nu börjar hetsen mellan dessa grupper likna samma MKUltra-polarisering som mellan andra förvalda grupper i samhället. I måste vara vaksamma att dra alla grupper över en kam och definiera vad vi menar. Jag är vegan men är mycket hälsosam och har mycket god hälsa. Men jag väljer inte dessa skitsojaprodukter et al.

    Om jag är militant eller inte när jag berättar om de hälsofördelar jag får av mina matval för andra avgöra, men jag lever med en allätare och vi har det mycket bra tillsammans.

    Men jag har börjar höra detta hat mot veganer som jag inte upplevt tidigare och förstår att det pågår en slags kampanj mot veganism (och jag håller med om att stora delar av “veganismen” har spårat ur och handlar inte alls om bra hälsa även om mindre djur slipper sätta livet till, det blir till slut som vilken sekt som helst) så jag förstår att det finns krafter på båda sidor som tjänar på denna polarisering.
    Jag tycker det är synd att veganer får skuld nu för saker som inte har med veganism alls att göra OCH tvärt om.

  • Linda 8 Aug, 2018 at 18:36

    Var och en har rätt till en kost som gagnar den egna fysiska och psykiska hälsan bäst, så länge inte resten av planeten blir lidande.

    Den sorgliga utveckling som du nämner består i att bland andra militanta veganer och vegetarianer vill förbjuda resten av mänskligheten att äta vad den behöver för att må bra. Denna hetsjakt på omnivorer drivs i grunden av en livsmedelsindustri som vill tjäna storkovan på mono-kulturodlade skitgrödor och en läkemedelsindustri som av egoistisk-ekonomiska själ vill att människan skall befinna sig i ett kroniskt tillstånd av ohälsa.

  • Linda 8 Aug, 2018 at 18:36

    Var och en har rätt till en kost som gagnar den egna fysiska och psykiska hälsan bäst, så länge inte resten av planeten blir lidande.

    Den sorgliga utveckling som du nämner består i att bland andra militanta veganer och vegetarianer vill förbjuda resten av mänskligheten att äta vad den behöver för att må bra. Denna hetsjakt på omnivorer drivs i grunden av en livsmedelsindustri som vill tjäna storkovan på mono-kulturodlade skitgrödor och en läkemedelsindustri som av egoistisk-ekonomiska själ vill att människan skall befinna sig i ett kroniskt tillstånd av ohälsa.

  • Torbjörn Sassersson red. 8 Aug, 2018 at 06:40

    Både K1 och K2 är “det rätta”. K3 är syntetiskt och potentiellt skadligt.

    K1 får man ifrån grönsaker, som kål, och K2 från animalier, som rå äggula, råa mjölkprodukter, kött, fisk och fermenterad soja. K2 är fruktansvärt underskattat idag på grund av den huvudlösa läkemedels- och livsmedelsindustri-propagandan för veganism och oreflekterad vegetarianism, vilka även NewsVoice flirtar med.

    För att ett barn skall utvecklas enligt sin blue-print behöver modern flera år före befruktningen och under graviditeten få i sig ordentligt med bland annat de fettlösliga vitaminerna A i form av retinol, D och K2.

  • Johan at 13:29:

    “Hur får man i sig K3 från hälsokost, det finns väl uteslutande i syntetisk form och är riskabelt att konsumera?”

    Bra fråga. När jag skrev kommentaren mindes jag inte vilket K-vitamin hon tog, men det var det ena och det var det rätta. Måste ha varit K1 isf.

  • Johan 7 Aug, 2018 at 13:29

    Gratulerar till barnet, Johan, och till ert vettiga beslut om K-vitaminspruta. Glädjande och hoppingivande med denna typ av medvetenhet hos föräldrar.

    Släktingar till mig har fött två barn helt naturligt på vanliga BB, vilket bland annat innebar uteslutande av vitamin K-spruta. Även vacciner, rutinmässig antibiotika, kortare eller längre separation från föräldrarna efter födseln, feromon-blockerande babymössa och så vidare ratades. Det hela fungerade fantastiskt bra. Personalen var eld och lågor över upplevelsen och uttryckte önskningar om en generell återgång till denna typ av förlossningar.

    Torbjörn Sassersson red. 7 Aug, 2018 at 13:55

    Intressant.

    Hur får man i sig K3 från hälsokost, det finns väl uteslutande i syntetisk form och är riskabelt att konsumera?

  • Torbjörn Sassersson red. 8 Aug, 2018 at 06:40

    Både K1 och K2 är “det rätta”. K3 är syntetiskt och potentiellt skadligt.

    K1 får man ifrån grönsaker, som kål, och K2 från animalier, som rå äggula, råa mjölkprodukter, kött, fisk och fermenterad soja. K2 är fruktansvärt underskattat idag på grund av den huvudlösa läkemedels- och livsmedelsindustri-propagandan för veganism och oreflekterad vegetarianism, vilka även NewsVoice flirtar med.

    För att ett barn skall utvecklas enligt sin blue-print behöver modern flera år före befruktningen och under graviditeten få i sig ordentligt med bland annat de fettlösliga vitaminerna A i form av retinol, D och K2.

  • Johan at 13:29:

    “Hur får man i sig K3 från hälsokost, det finns väl uteslutande i syntetisk form och är riskabelt att konsumera?”

    Bra fråga. När jag skrev kommentaren mindes jag inte vilket K-vitamin hon tog, men det var det ena och det var det rätta. Måste ha varit K1 isf.

  • Johan 7 Aug, 2018 at 13:29

    Gratulerar till barnet, Johan, och till ert vettiga beslut om K-vitaminspruta. Glädjande och hoppingivande med denna typ av medvetenhet hos föräldrar.

    Släktingar till mig har fött två barn helt naturligt på vanliga BB, vilket bland annat innebar uteslutande av vitamin K-spruta. Även vacciner, rutinmässig antibiotika, kortare eller längre separation från föräldrarna efter födseln, feromon-blockerande babymössa och så vidare ratades. Det hela fungerade fantastiskt bra. Personalen var eld och lågor över upplevelsen och uttryckte önskningar om en generell återgång till denna typ av förlossningar.

    Torbjörn Sassersson red. 7 Aug, 2018 at 13:55

    Intressant.

    Hur får man i sig K3 från hälsokost, det finns väl uteslutande i syntetisk form och är riskabelt att konsumera?

  • Vi har samma upplevelse från Danderyds sjukhus. Läkare försökte skrämmas med att den nyfödde kunde få hjärnblödning. Mamma till barnet hade dock ätit K-vitaminer (K1, K3, från hälsokost) i god tid innan födseln av barnet. Jag noterade senare att företaget som säljer K-vitaminpreparatet (Konakion), som säljarna (personalen) på BB försökte sälja på oss, tillverkas av Novum som rent fysiskt vuxit samman med Huddinge Sjukhus.

  • Hade precis en obehaglig upplevelse på Halmstad BB.

    De hotade med anmälan till socialstyrelsen om vi inte injicerade vår friska dotter med vitamin K.

    Barnmorskorna var riktigt fina å bra, men 3 st kvinnliga läkare försökte minst 5 gånger att övertyga oss.

    Den senare läkaren sa att ”när” er dotter får hjärnblödning, så nämn då att hon inte fått vitamin K.

    Vidriga slemmiga försäljare av läkemedel, så kallade läkare.

    Jag stod på mig, och vi är på väg hem med ett oförstört barn, helt utan GMO i blodet.

  • Vi har samma upplevelse från Danderyds sjukhus. Läkare försökte skrämmas med att den nyfödde kunde få hjärnblödning. Mamma till barnet hade dock ätit K-vitaminer (K1, K3, från hälsokost) i god tid innan födseln av barnet. Jag noterade senare att företaget som säljer K-vitaminpreparatet (Konakion), som säljarna (personalen) på BB försökte sälja på oss, tillverkas av Novum som rent fysiskt vuxit samman med Huddinge Sjukhus.

  • Hade precis en obehaglig upplevelse på Halmstad BB.

    De hotade med anmälan till socialstyrelsen om vi inte injicerade vår friska dotter med vitamin K.

    Barnmorskorna var riktigt fina å bra, men 3 st kvinnliga läkare försökte minst 5 gånger att övertyga oss.

    Den senare läkaren sa att “när” er dotter får hjärnblödning, så nämn då att hon inte fått vitamin K.

    Vidriga slemmiga försäljare av läkemedel, så kallade läkare.

    Jag stod på mig, och vi är på väg hem med ett oförstört barn, helt utan GMO i blodet.

  • På videon sa Doktorn att det är vitamin K1 som dom injicerar, inte K2. Det är K1 som gör så att blodet kan koagulera. Jag har sökt internet och hittar ingenstans där man kan köpa flytande? Någon som vet?

  • På videon sa Doktorn att det är vitamin K1 som dom injicerar, inte K2. Det är K1 som gör så att blodet kan koagulera. Jag har sökt internet och hittar ingenstans där man kan köpa flytande? Någon som vet?

  • Saken är den att vitamin k till nyfödda introducerades utan tillräcklig forskning – som så mycket annat i mödravården. Dessutom infördes det vid en tidpunkt där barn avnavlades omedelbart, en extremt stor andel av barn förlöstes med tång och få ammade. Får man hela sin blodmängd har man också mer vit k och bröstmjölk är rik i vit k. Tång/sugklocka ger blåmärken = blödning så då kanske vit k behöva i större mängd. Det som behövs är studier enligt dagens villkor och för att det ska ske måste fler familjer vara villiga att avstå från vit k.

  • Det finns flera saker som är väldigt konstiga som man gör på rutin vid en förlossning.
    -K-vitamin sprutan
    -Avtappning av navelsträngsblod.
    -Prover/mätning på barnets skalle när det fortfarande är inne i kvinnnan.

    Vi lämnade över en lapp, ett avtal, där allt stod specat hur vi vill ha det under förlossningen. Ena sköterskan blev irriterad, den andra, sa “era önskemål är väldigt naturliga och vettiga”

    Den knasigaste är att man klipper av navelsträngen så fort och tappar av navelsträngsblodet. Det handlar om ganska mycket blod 20-30% utav totala blodmängden. Tänk er tappa så mycket av det mest vitala och näringsrika blodet???
    ingen bra start direkt…

    Mycket av navelsträngsblodet säljs vidare till forskningsbolag, för att utvinna stamceller.
    Det hychar man inte med

    http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.417815-sen-avnavling-ger-mindre-blod

    Här ljuger Anders Fasth, ansvarig för blodbanken. rakt upp och ner

    “– Vi samlar blod från 1000 navelsträngar per år och det räcker gott och väl, säger Anders Fasth.”
    Enl sköterskan så donerar alla som blir tillfrågade och svarar ja.
    Det är lååångt mer än 1000 donationer. Alla par vi känner har donerat…

  • Saken är den att vitamin k till nyfödda introducerades utan tillräcklig forskning – som så mycket annat i mödravården. Dessutom infördes det vid en tidpunkt där barn avnavlades omedelbart, en extremt stor andel av barn förlöstes med tång och få ammade. Får man hela sin blodmängd har man också mer vit k och bröstmjölk är rik i vit k. Tång/sugklocka ger blåmärken = blödning så då kanske vit k behöva i större mängd. Det som behövs är studier enligt dagens villkor och för att det ska ske måste fler familjer vara villiga att avstå från vit k.

  • Det finns flera saker som är väldigt konstiga som man gör på rutin vid en förlossning.
    -K-vitamin sprutan
    -Avtappning av navelsträngsblod.
    -Prover/mätning på barnets skalle när det fortfarande är inne i kvinnnan.

    Vi lämnade över en lapp, ett avtal, där allt stod specat hur vi vill ha det under förlossningen. Ena sköterskan blev irriterad, den andra, sa “era önskemål är väldigt naturliga och vettiga”

    Den knasigaste är att man klipper av navelsträngen så fort och tappar av navelsträngsblodet. Det handlar om ganska mycket blod 20-30% utav totala blodmängden. Tänk er tappa så mycket av det mest vitala och näringsrika blodet???
    ingen bra start direkt…

    Mycket av navelsträngsblodet säljs vidare till forskningsbolag, för att utvinna stamceller.
    Det hychar man inte med

    http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.417815-sen-avnavling-ger-mindre-blod

    Här ljuger Anders Fasth, ansvarig för blodbanken. rakt upp och ner

    “– Vi samlar blod från 1000 navelsträngar per år och det räcker gott och väl, säger Anders Fasth.”
    Enl sköterskan så donerar alla som blir tillfrågade och svarar ja.
    Det är lååångt mer än 1000 donationer. Alla par vi känner har donerat…

  • Jag tror inte K-vitaminsprutan från Novum räddar liv utan snarare ger Novum en säker intäkt. Det är sannolikt bättre att följa försiktighetsprincipen och låta modern ta K-vitaminet, vilket överförs via blodet till barnet och efter födelsen via modersmjölken. Barnet kan sedan även få några droppar i munnen strax efter födelsen.

    Bästa lösning måste inte vara en industrilösning från ETT företag.

  • Vet folk vad det va för siffra på barndödligheten innan det fanns en sån här spruta? Med tanke på vad vi som människor stoppar i oss i vanliga fall när vi käkar, simmar i klor, käkar cancer chips, tar en promenad runt en fabrik, köper besprutad frukt… Hm…vart vill jag komma till? Jo det kanske inte är hela världen… Sålänge det räddar liv så e jag glad.

  • Det fanns en tid då jag trodde att det gick att lita på de vi avlönar vi skattsedeln. Den tiden är definitivt förbi. Mänskliga rovdjur har makten o vi måste se upp!
    Det finns flera sorters K2 och den absolut sämsta sorten injeceras i nyfödda. Det är bra att någon reagerar, Vi borde samla trupp och kräva tid med överläkaren på varje BB i landet. Stoppa ett vansinne åt gången.
    Nästa bör bli maten på canceravdelningar.. och kräva fri tillgång på naturliga hormoner för de 5% av befolkningen som har ämnesomsättningsfel. I stället för att ge psykofarmaka, värktabletter och stattiner…som i förlängningen ger cancer hos många.

  • Jag tror inte K-vitaminsprutan från Novum räddar liv utan snarare ger Novum en säker intäkt. Det är sannolikt bättre att följa försiktighetsprincipen och låta modern ta K-vitaminet, vilket överförs via blodet till barnet och efter födelsen via modersmjölken. Barnet kan sedan även få några droppar i munnen strax efter födelsen.

    Bästa lösning måste inte vara en industrilösning från ETT företag.

  • Vet folk vad det va för siffra på barndödligheten innan det fanns en sån här spruta? Med tanke på vad vi som människor stoppar i oss i vanliga fall när vi käkar, simmar i klor, käkar cancer chips, tar en promenad runt en fabrik, köper besprutad frukt… Hm…vart vill jag komma till? Jo det kanske inte är hela världen… Sålänge det räddar liv så e jag glad.

  • Det fanns en tid då jag trodde att det gick att lita på de vi avlönar vi skattsedeln. Den tiden är definitivt förbi. Mänskliga rovdjur har makten o vi måste se upp!
    Det finns flera sorters K2 och den absolut sämsta sorten injeceras i nyfödda. Det är bra att någon reagerar, Vi borde samla trupp och kräva tid med överläkaren på varje BB i landet. Stoppa ett vansinne åt gången.
    Nästa bör bli maten på canceravdelningar.. och kräva fri tillgång på naturliga hormoner för de 5% av befolkningen som har ämnesomsättningsfel. I stället för att ge psykofarmaka, värktabletter och stattiner…som i förlängningen ger cancer hos många.

  • När sajten Mammor mot Gardasil (som tyvärr ligger nere f n) frågade K-vitamintillverkaren Roche huruvida det i deras syntetiska K-vitamin används genmanipulerat (soja)lecitin eller inte fick de (efter LÅNG) väntan svaret att det inte kunde uteslutas. M a o så ÄR det genmanipulerat (soja)lecitin i K-vtiamin sprutan… Vad genmanipulerad soja (och majs) har för effekt på djur kan man se här http://www.naturalnews.com/040727_GMO_feed_severe_inflammation_pig_stomachs.html och här http://www.naturalnews.com/037249_gmo_study_cancer_tumors_organ_damage.html Man kan då fråga sig vad det har för effekt på människor…

  • När sajten Mammor mot Gardasil (som tyvärr ligger nere f n) frågade K-vitamintillverkaren Roche huruvida det i deras syntetiska K-vitamin används genmanipulerat (soja)lecitin eller inte fick de (efter LÅNG) väntan svaret att det inte kunde uteslutas. M a o så ÄR det genmanipulerat (soja)lecitin i K-vtiamin sprutan… Vad genmanipulerad soja (och majs) har för effekt på djur kan man se här http://www.naturalnews.com/040727_GMO_feed_severe_inflammation_pig_stomachs.html och här http://www.naturalnews.com/037249_gmo_study_cancer_tumors_organ_damage.html Man kan då fråga sig vad det har för effekt på människor…

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *