Kära läsare hur vill du att NewsVoice ska se ut?

30
136

Jag som redaktör undrar hur du skulle önska att NewsVoice borde se ut. Kanske det är läge att utveckla designen på NewsVoice till ett mer modernt utseende. NewsVoice nuvarande design är från runt år 2010. Inte speciellt gammal egentligen.

Ute i medievärlden har många nättidningar senaste året bytt utseende och nedan ser du några exempel på hur det kan se ut. Några är demos och några är skarpa sajter.

Vilken av dessa designs (inkl nättidningarna nedan) tycker du att NewsVoice ska hämta mest intryck från?

Demos
Today
Hickory
MegaMag

Nättidningar
CNN.com
MSNBC.com
Los Angeles Times
The Guardian
Sputnik News

30 KOMMENTARER

  1. Tycker att det är bra som det är. Satsa hellre tid/energi/pengar på innehåll än på design. Det viktigaste för min del är att det går snabbt att ladda och att det inte behövs en massa javascript/flash/etc för att sidan ska fungera.

  2. Jag tycker också att News Voice i nuvarande design form är lätt överblickbar. Häftiga effekter och intryck är inte så överblickbara. Du har förmodligen rätt utseende från början på News Voice 🙂

    Jag är kanske gammaldags. :)))))))))))))))))

    • Jag håller med föregående talare. Designen är helt ok. Bättre att satsa på innehåll än layout. Vissa datatekniska förbättringar är alltid välkomna, men det är inget vidare när man just har lärt sig att hitta, och så görs layouten om.
      Är man borta från sin G-mail några veckor t. ex. en semesterresa, så kan det vara svårt att hitta det man ska. Dumt att kasta bort tid på sådant.

  3. Håller fullständigt med Tobbe C, men vill tillägga att jag alltid har en känsla av att sakna överblick på de flesta såna här nyhetssajter, även NV. De är gjorda för snuttifiering, inte sammanhang. Jag har väldigt svårt att hitta info jag söker och tillbaka till gammalt jag vill hålla ett öga på. Den här typen av sajt bygger på att besökaren ska reagera, inte agera. Det ligger lite ur fokus för vad NV står för kan jag tycka. Du kanske ska spana i en helt annan riktning och inte bara leka följa john efter andra nyhetssajter? Vad är det som är viktigast?

    Vad är det läsaren söker/är ute efter när den kommer till sidan?
    Vad är det läsaren ska göra på sidan?
    Vilken struktur ska informationen ha för att vara lätt att hitta i?
    Vad vill du att läsaren ska få ut av upplevelsen?

    PS Länken till The Guardian leder till cnn.

  4. Håller med ovanstående debattörer.

    Däremot vore det kanske anledning att förändra nuvarande system för att bättre kunna följa kommentarer i de många intressanta ämnen, vilka brukar dyka upp – men ibland bara slutar efter ett par inlägg, när kanske ett annat ämne just då engagerar så många att somt bara drunknar och försvinner – fastän den debatten ännu inte kan uppfattas som avslutad.

  5. Vilken design du än väljer så hoppas jag att du behåller “Senaste kommentarerna” på förstasidan. Tycker sidan är bra som den är men det kan bero pa att man gillar det man är van vid.

  6. Enkelhet, översiktbarhet, förutsägbarhet tycker jag är nyckelord på sådana här sidor med mycket info och användarinteraktion. Moderna nyhetssidor gör ibland det felaktiga antagandet att ju mer “stuff” ju bättre kvalitet. -Gör inte det felet! 🙂 Lägg krutet på riktig kvalitet som research och analys som lönar sig i längden.
    Men kanske en lätt uppfräschning av förstasidan, men då tänker jag kanske först och främst på andra bilder i header och banners och så ser sidan plötsligt ny ut igen.

  7. Var är moral/etik inslagen? På en filosofisk nivå.

    Det räcker med att analysera vilken som är den första frågan, när en man och en kvinna som träffas första gången och bekantar sig ger den andra. Vad jobbar du med? Direkt är det en fråga om hur mycket du tjänar och vad du kan förse den andre med. På en psykologisk grund bottnar detta i en jakt på trygghet/säkerhet. Denna koppling till säkerhet är i vårt samhälle hårt knuten till pengar, ett fiktivt mätetal för köpkraft.

    Men ingen pratar om vilka värderingar som är önskvärda. Se bara på vad föräldrar sätter som måttstock för sina barn. Ingen frågar om de vet skillnaden mellan rätt och fel, för det förutsätts att lagen sköter detta. Och lagen i sig är en produkt av moralisk relativism, där tiden och åsikterna skiftar mellan länder, landsdelar, tider och olika intressegrupper.

    Det enda som räknas är att du har ett jobb, och antalet kronor du samlar in för att kunna överleva. Det tragiska är ju att det är en mycket svår uppgift att klara sig utanför detta trots att detta var norm under mycket lång tid.

    En diskussion om värderingar behövs, för utan värderingar finns ingen kultur, och ytan kultur inget folk.

    • Ett folks själ utgörs av summan av dess befolknings etik och moral. Det är inget gott betyg åt oss i västerlandet och vi i Sverige måste nog stiga ner från den höga position som moralens väktare som gärna vill berömma av oss av ha.

      Etik och moral betyder för mig bl.a. att jag skiljer på medlidande och medkänsla. Liknande ord men med helt olika betydelse. Skulle vara intressant att höra andras åsikter på den definitionen.

      Mina barn är uppväxta med “Jupiters skugga” (något jag vill använda på våra politiker) i dag. Har man lovat något vid “Jupiters skugga” så är det bara så. Annars lovar man inte. Då får man nöja sig med att tumma eller lova på herdersord. Jag har använt Jupiter både på små barn och tunga missbrukare. Antingen förstår man eller också gör man inte det. Det är helt individuellt.

  8. Håller med de flesta kommentarer ovan. Har kollat flera av de nättidningarna som red lagt ut som exempel. Slås av att bilder får så stort utrymme i vissa nättidningar = mycket yta över innehåll – Style over substance. Today’s hemsida ovan är ett skräckexempel.

    Ytan får inte ta över men är dock viktig för att läsare snabbt ska få en uppfattning av tidningens genre-tillhörighet. “a reader typically recognize a newspaper even before reading the content, through the appearance of columns and headlines that match our understanding of the genre.”

    Anders har också en viktig poäng när han efterlyser moraliskal/etiska problematiseringar. “What is important is different from what is urgent. What is important is often not what’s new. What is important is often crowded out by what is most novel or attention-getting that day”.

    Något som uppskattats är Newsvoice meta-studier av medias täckning av olika ämnen, vilket bl a ex av de senaste dreven om elallergi. Ex från annat håll: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22471487

    The Online Newspaper: A Postmodern Medium
    http://quod.lib.umich.edu/cgi/t/text/text-idx?c=jep;view=text;rgn=main;idno=3336451.0004.110

  9. Jag också håller med att det är inte designen som är viktigast,det är innehållet som mest viktigast och jag är nöjd med N.V.som det har varit hittills.

  10. Kanske lite historielänkar med alternativa förklaringar till det som står i böckerna i skolan?
    Lite Pye, Tsarion, etc.

  11. Jag tar bort alla kommentarer om att en och samma person skulle använda fler användarnamn. Jag sparar dock dessa kommentarer för framtiden, om detta problem dvs påstått missbruk av multipla användarnamn fortsätter.

    Användaren Hellbrynje har öppet anklagat andra användare (vid många tillfällen) för att vara forumstroll, men min lika öppna fråga till Hellbrynje är: varför byter du e-postadress hela tiden? Är det inte besvärligt att hela tiden öppna nya epostkonton och sedan beta av alla mail du får till dessa konton?

    Svara mig genom att använda kontaktsidan på NewsVoice.

  12. Tillbaka till sakfrågan.

    Tack för alla kommentarer om NewsVoice utseende. När jag menar “design” menar jag inte snygghet/flash-ighet utan egentligen användarbarhet.

    Kanske det räcker med mindre förbättringar som de som genomfördes för några dagar sedan dvs nytt typsnitt i brödtexterna i artiklarna, tydligare citeringar genom nytt och större typsnitt etc.

    • Kan du inte lägga till en virtuell lottosnurra för den som önskar få tag i nya saker, inte bara titta på samma gamla pryttlar som de alltid gör? Helt enkelt koppla alla artiklar till denna snurra och vid snurr tas slumpmässig artikel fram.

      Ibland önskar man sig detta, när man kört i samma spår ett tag.

  13. Jag tycker att Newsvoice är enkelt och bra upplagt. Användarvänligt. Kanske en färg eller bild som bakgrund där det nu är gråvitt. Det är möjligt att det står någonstans men jag vet inte hur man länkar eller lägger in en bild samt hur man lägger in sin egen bild i högra delen av kommentarsfältet som tex. redaktören har. Hur gör man?

    • Ok tack för din kommentar. Du lägger in en bild i kommentarsfältet genom att du skapar ett gratiskonto på Gravatar.com (numera en WordPress-tjänst). Addera en bild och den epostadress på Gravatarkontot som du vill använda när du postar en kommentar. Då åker bilden in automatiskt.

      • Tack. Kanske jag ställer en fråga vad det gäller länkning i kommentarfältet, hur man gör det, som dom flesta kan men jag lyckas inte med det. Jag är också väldigt nyfiken på var du finner public serviceforum främst i USA men också i tex. Japan och Nya Zeeland som inte är styrda uppifrån. Alltså fria som Newsvoice. Har du någon lista?

      • Jag ser nu att länken blir aktiv först när kommentaren är ivägskickad. Problemet löst.
        Är som sagt är också väldigt nyfiken på var du Torbjörn finner public serviceforum främst i USA men också i tex. Japan och Nya Zeeland som inte är styrda uppifrån. Alltså fria som Newsvoice. Har du någon lista?

  14. Återigen tack för alla tips, tankar och råd. Beslutet får bli att NewsVloice får hålla formen. Det kan bli några typografiska ändringar tex större rubriker på artikelsidorna.

  15. Jag håller med de flesta av debattörerna ovan. Som före detta reklamproducent och grafisk formgivare kan jag tillägga erfarenheten att förhållandet mellan form och innehåll bör vara 30% form och 70% innehåll (formen får aldrig tillåtas “ta över” om man vill uppfattas som seriös), och då pratar vi om information/reklam mellan och till industriföretag dvs det som kallas business-to-business, som skiljer sig från konsumentreklam. Jag tycker att nuvarande layout i stort sett har bra proportioner.
    En bra synpunkt har Peter här ovan om att då och då byta ut Banners och Heads för kontinuerlig “förnyelse”.

    • Instämmer i att banners, heads ska bytas. Jag gör det också då och då, men jag kanske göra det oftare. Framför allt måste banners grafik bytas oftare.

  16. Instämmer med flertalet kommentarer och liksom Thomas A ovan hoppas jag slippa “..’flygande bilder’, neontexter och flashiga pop-ups eller liknade.”

    Har tyckt om NewsVoice design från första besöket och tycker att de ändringar som gjorts är helt ok. Ibland kan det kanske förstärka en artikel om banner och grafik överensstämmer med artikelns innehåll.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here