Schibsted avfärdar påståendet att koncernen ska sälja Aftonbladet till Bonnier

publicerad 22 juni 2015
- av NewsVoice

Raoul Grünthal,   2010 - Foto: Ingvar Karmhed, SchibstedNorska mediekoncernen Schibsted funderar på att sälja Aftonbladet. Storkonkurrenten Bonnier, som äger både DN och Expressen räknar på ett bud. Det uppger norska affärstidningen Dagens Næringsliv. Nu avfärdar Raoul Grünthal, koncernchef för Schibsted Sverige, detta som ett ologiskt rykte.

Detta händer bara två månader efter att det blev halvkänt att SvD i praktiken såldes av Schibsted till svenska Mittmedia. Mittmedia och Schibsted samlar nämligen sina morgontidningar på den svenska marknaden i en ny mediekoncern.

Nästan 30 svenska dagstidningar berörs, skrev SvD i maj 2015. ”Schibsted säljer Svenska Dagbladet, det är i princip vad som händer”, kommenterade medieanalytikern Olle Lidbom.

”Att Bonnier skulle köpa Aftonbladet är en absurd tanke. Då är det mer sannolikt att Grönköpings Veckoblad skulle köpa Expressen”, sa Raoul Grünthal i en artikel i SvD den 21 juni 2015.

Text: NewsVoice | Raoul Grünthal, 2010 – Foto: Ingvar Karmhed, Schibsted, press

Läs även: SvD säljs – Mittmedia och Schibsted bildar ny jättekoncern som vill ”äga” svenska digitala medienätet


Så här kan du stötta Newsvoice

  • Att Aftonbladet överhuvudtaget har läsare av deras skräp är mer intressant. Det säger lite hur illa ställt det är med mänskligheten…

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *