Dagstidningarnas nätversioner sjunker stort i populäritet hos svenska folket

publicerad 15 september 2015
- av NewsVoice

Mätvärden från Alexa.com som är ett Amazon-företag visar att både svenska dags- och kvällstidningar tappat väsentligt i populäritet på webben det senaste året. Allra mest allvarligt är det för DN, SvD och Sydsvenskan som tappat mest.

Analys: NewsVoice, uppd, kl 11:00, 16 sep 2015

Det handlar om stora förluster i rankning om Alexa mäter korrekt. De tidningar som återhämtat sig bäst senaste tre månaderna är Aftonbladet och Expressen, men även dessa tidningar har tappat i populäritet. Till och med Avpixlat har tappat i rankningen, men ligger på 89:e plats bland svenska sajter.

På 6:e plats kommer Aftonbladet som tidigare år brukade ha en utdragen topposition i Sverige. Expressen ligger på 11:e plats.

Störst förlorare är DN som förlorat mest i populäritet sedan oktober 2014. Helsingborgs Dagblad, Göteborgsposten och Uppsala Nya Tidning är de tidningar som haft stabilast populäritet.

De fem mest populära webbplatserna i Sverige är i ordningen: Google.com, Google.se, Facebook.com, Youtube.com och Yahoo.com. Det betyder att folk söker mer på nätet efter information och sedan delar den på Facebook.

Aftonbladet

Alexa-Aftonbladet.se-tom15sep2015

Dagens Nyheter

Alexa-dn.se-tom15sep2015

Expressen

Alexa-Expressen.se-tom15sep2015

Göteborgsposten

Alexa-gp.se-tom15sep2015

Helsingborgs Dagblad

Alexa-hd.se-tom15sep2015

Svenska Dagbladet

Alexa-svd.se-tom15sep2015

Sydsvenskan

Alexa-sydsvenskan.se-tom15sep2015

Uppsala Nya Tidning

Alexa-unt.se-tom15sep2015

De 12 mest populära webbplatserna i Sverige

  1. Google.com
  2. Google.se
  3. Facebook.com
  4. Youtube.com
  5. Yahoo.com
  6. Aftonbladet.se
  7. Wikipedia.org
  8. Blocket.se
  9. Bing.com
  10. Twitter.com
  11. Expressen.se
  12. Live.com