Svenska journalisters demonisering av ryssar är grov främlingsfientlighet

84

Lyckliga ryssar - Foto: NewsComAu

Lioudmila SiegelREPLIK. “Nyligen sände Sveriges Radios “Konflikt P1” ett program om den ekonomiska situationen i Ryssland. Programmets anda och grad av (o)partiskhet illustreras bäst av dess suggestiva titel: Rysslands kris och grannars fruktan“. Det skriver Lioudmila Siegel som är ordförande i Ryska riksförbundet i Sverige.

Artikeln är signerad av 170+ personer (ökande) uppd. kl 22:28, 16 mars 2016

Siegel skriver att Sveriges Radio först kontaktat henne för att få tag på en ryss som kunde berätta hur sanktionerna mot Ryssland påverkar vanliga ryssar. Hon valde Oleg Mezjuev, som NewsVoice tidigare publicerat. 

Bild: Lyckliga ryssar – Foto: NewsComAu

En av de medverkande var Oleg Mezjuev, en Stockholmsbo med släktingar i Ryssland, som skulle berätta om vanliga ryssars syn på den ekonomiska situationen och västs sanktioner mot Ryssland. När Mezjuev återgav vad människorna i Ryssland faktiskt tycker om de aktuella frågorna och när han på slutet ifrågasatte vissa av premisserna i programmet blev han – tillsammans med “Konlikt P1” – angripen för att överhuvudtaget ha fått delta.

Angreppen har dock inte handlat om att Mezjuevs fakta om den ryska befolkningens inställning är osanna, eller att hans åsikter är icke-representativa i sammanhanget, utan att han som “anställd på Sputnik” ska ha “försvarat Putin” på sociala medier och att detta inte “deklarerats tydligt”.

I efterhand har det visserligen blivit utrett att Mezjuev inte är någon “Sputnik-medarbetare”. Dock verkar den anklagelsen vara så hemsk att den har genererat enorma påtryckningar mot redaktionen på “Konflikt P1” till och med från en annan – i och för sig outsourcad – redaktion på Sveriges Radio.

Antirasister har blivit rysshatare

Mezjuev själv har blivit utsatt för ett medialt drev som tydligen verkat så uppmuntrande på en del krigshetsande twitteraktivister att de hotat den ryskättade svenske medborgaren med både SÄPO och utvisning.

Näthat och antirysk hets är bara förnamnet. Efternamnet är hyckleri, eftersom även medlemmar i etablissemanget hetsar mot ryssar, ofta exakt samma personer som i andra sammanhang är högljudda “antirasister”.

I stället för att i sann demokratisk anda låta olika perspektiv om konflikten i och kring Ukraina komma till tals och överlåta åt lyssnarna att själva bedöma (o)rimligheten i den framförda argumentationen försöker vissa krafter med tveksam demokratisk legitimitet skrämma människor med rysk härkomst från att delta i det samhällspolitiska livet och debatten.

Mezjuevs brott är att han är “pro-ryss” och därför får han etiketten “Putin-kramare”. Ska en ryskättad svensk medborgare vara antiryss för att få delta i samhällsdebatten?

När svenska kvinnor med rysk bakgrund sätter sig emot den grovt ensidiga rapporteringen kallas de – av Sveriges Radios Rysslandkorrespondent – för “nättroll” och “slanka ryskor som gift sig med en svensk och lever bekväma liv”. Logiken “de kommer och tar våra svenska män” blir tydligen rumsren när den används av etablissemanget – mot ryssar, eller som en annan skribent uttryckte i Aftonbladet – “den jävla ryssen”.

Alternativmedia upprätthåller allmänmänsklig moral

Staffan Heimerson om Putin, 2011Demonisering av det ryska perspektivet har lett till att svenskar av rysk härkomst i allt större utsträckning vänder ryggen mot etablerade medier och söker sig till alternativa källor för att få information om omvärlden och för att få uttrycka sin mening.

En allsidig, opartisk, saklig och oberoende journalistik är en förutsättning för ett fungerande demokratiskt samhälle. Beträffande radio- och tv-sändningar är kraven på saklighet och opartiskhet tom inskrivna i lag.

Bild: Journalisten Staffan Heimerson markerar ett nytt lågvattenmärke inom svenskt massmedia med artikeln: “Vi lägger oss platt för Putin”

Allt detta “glöms bort” vid rapportering som berör Ryssland. Vissa debattörer från privatägda medier går så långt att de i det här sammanhanget förordar införande av “certifikat” för redaktioner. Hur ett sådant certifieringssystem skulle fungera i praktiken framgår just av det ovan nämnda fallet Oleg Mezjuev – de med “olämpliga” åsikter ska tystas ner eller, om deras budskap når en bredare krets, hängas ut och stämplas. Detta är ett flagrant brott mot radio- och tv-lagen och de grundläggande journalistiska principerna.

Det borde inte vara svårt att räkna ut att för varje nytt grovt ensidigt radio- och tv-inslag eller artikel, ofta kryddad med intelligensstympande uttryck som “Putins tiger”, “Putins sajt”, “Putinkylan”, “Putins fiskögon” m.m., segregeras det svenska samhället allt mer. Det är något som ingen gynnas av utom en liten skara krigshetsare med stort inflytande över opinionsbildningen.

Det är på tiden att inse att man i dessa tider av fritt internet inte kan tvinga fram en åsikt – inte ens genom hot med SÄPO och utvisning – som en allenarådande “certifierad” sanning som inte får bemötas. Det är på tiden att tongivande medier slår av den antiryska hetsen och slår på allsidig bevakning i enlighet med lag och grundläggande journalistiska principer.

Signerad av: Dmytro Pronchev, Markus Limmergård, Katerina Abashina, Aleksandar Djuric, Goran Brankovic, Jake Kayzer, Lars Drake, Natalia Gorlova, Svetlana Närgårde, Elena Shatova, Bo Sundbäck, Ludmila Zueva, Mattias Milder, Jörgen Sandman, Mario Sousa, Jevgenia Palin, Manne Nilsson, Elena Turial, Per Håkan Lundberg, Anna Igerot, Alexander Klimentov Löfstrand, Per Igerot, Katarina Lindquist Barinova, Lira Damirova, Victor Yuri Sandoval Hinojosa, Valentina Södergren, Madeleine Petrik, Naila Svitacheva, Johan S Johansson, Lilia Alminson, Mathias Andersson, Sergej Anochin, Anzchelika Arakcheeva, Tatiana Axelsson, Jan Bengtsson, Oskar Bodin, Mikhail Bogatyrev, Svetlana Bogatyrev, Bobah Brin, Martin Brosalin, Anastassia Carlberg, Alexej Chapovalov, Alexander Cherrug, Stefan Cherrug, Elena Chipkovenska, Elias Dottemar, Manuel Entrambasaguas, Johan Eriksson, Gunnar Forsgren, Daniel Fredriksson, Xenia Finnsson, Diana Frolova, Elena Gabrielsson, Ivan Gerardo, Olga Glomdal, Maria Godun, Evald Gross, Jan Grønvold, Stig Hansen, Jan Hellman, Monica Hinojosa, Pamela Hinojosa, Sven-Eric Holmström, Michael Isberg, Anastasia Ivanova, Elena Jakobsson, Paal Jankov, Vladimir Jigarov, Larissa Jigarova, Larisa Johnsson, Jana Karlsson Volkova, Karl Kirsten, Barbro Kjelkerud, Milan Komadina, Dan Kotka, Elena Kovalonok, Andrej Lakstigal, Stefan Lans, Irina Larina, Tatjana Larina, Olga Larsson, Andreas Lindberg, Zoia Lindblad, Alla Lindqvist, Tatiana Magnusson, Andrej Malinin, Dine Malmsten, Sergey Marchkov, Olga Marcsik, Ekaterina Markina, Irina Martynyuk, Jan Mellring, Julia Narmack, Irina Nasberg, Nada Novovic, Magnus Olsson, Irina Ouvarova, Andrey Panevin, Mark Petersen, Evgeniy Petrov, Anton Popov, Gury Popov, Liudmila Protopopova, David Pushpa, Mounir Rabhi Hallner, Stefan Reinhold Törmä, Kateryna Saemundsson, Venni Henrik Salmi, Toni Sandström, Yuliya Shalamova, Stirling Sjöö, Ljubica Skaljac, Veniamin Skobelin, Andrey Sokolov, Valentina Sorokodum, Olga Stellmach, Ewa Strandberg, Julianna Strandberg, Lars Svensson, Maria Söderqvist, Ekaterina Tikhonova Sernemar, Olga Trefilova, Zinaida Turial Sikalyuk, Anna Varankina, Natalia Viklund, Natalja Voronenko, Bengt-Åke Wadell, Valeria Wasielewski, Maxim Wennerström, Jörgen Westin, Snezana Westberg, Olga Öhgren, Svetlana Östman, Torbjörn Sassersson, Mona Nilsson, styrelsen för Ryska riksförbundet, Lars Kullberg, Leif Bengtsson, Pål Bergström, Mayne Sundewall Hopkins, Kerstin Holmgren, Jonathan Enqvist, Sören Backman, Rolf Löfgren, Gösta Lilja, Martin Gustavsson, Natalia Delvina, Mats Davidsson, Tanja Berglund, Marianne Leonir, Henning Witte, Marina Pavlova Jönsson, Ludmila Johansson, Tobias Hogstrand, Peter Grafström, Jan Milld, Marie Andersson, Grewe Conny, Ulf Lagerström, Anders Engqvis, Alice Kornilova Phersson, Jouni Korhonen, Castoropollux, Srdjan Djokic, Eugenia Karlsson, Tamara Sushko, Erik Ullman, Jesús Reina Carvajal, Alexandra Fredriksson Hasselström, Catarina Östlund, Nada Novovic, Lars GM Djerf, Björn Nilsson, Alexandre Patchine, Jan Hagberg

Relaterat

Jag spionerade på Sovjet tre år innan Carl Johan von Seth föddes – Idag är jag avprogrammerad

Lars Drake kommenterar P1 Konflikt och debatten om Ryssland och Oleg Mezjuev

Russians love their children too – Sting och NewsVoice är köpta av Kreml

Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
Prenumerera
Notify of
guest

84 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
21 december 2016 kl 13:48

Nu har en NY f.d. borgmästare gått ut och varnat för MSM:
http://henrymakow.com/2016/12/rudolph-giuliani-confirms.html

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
21 december 2016 kl 12:05

efter att ha läst Heimersson står det klart i vilket läger han finns! Inte är den en journalist!
För övrigt har de ryska kvinnor i bekantskapskretsen jag mött har varit kvinnor, medan svenska dito varit något helt annat än kvinnor, ibland snarare rent motbjudande någonting.
Att propagera för krig mot Ryssland är ju hur korkat som helst, när det kan vara Sveriges största handelspartner. Och det i bara järnvägsräls och entreprenadmaskiner – se Silkesvägen.

Stefan Viljehammar
Stefan Viljehammar
Gäst
15 juli 2016 kl 06:11

Gillar inte denna ensidiga propagandamaskin i väst.
Skriver på.

Kerstin Berminge
Gäst
14 juli 2016 kl 13:54

Jag trodde aldrig att jag skulle behöva uppleva den ensidighet i media som vi ser idag, och än mindre att svenska journalister skulle hetsa, både mot Ryssland och för krig.
Mitt namn med på listan också – tack.

Lasse Wikman
Lasse Wikman
Gäst
14 juli 2016 kl 10:55

Det är en självklarhet att bidra med sitt namn. Skammen är stor, inte för mig, utan för alla de människor, som låter sig följas med att det vidriga drevet.

krister karlsson
krister karlsson
Gäst
14 juli 2016 kl 09:23

jag är med i svenskryska vänskapsförbundet
jag skriver på för att främja till ökad förståelse om Rysslands folk!

Gunnar Thorell
Gunnar Thorell
Gäst
13 juli 2016 kl 21:39

Ja, det här vill jag skriva under. Det är en skam med dessa lögnare och krigshetsande dumhuvuden.
De är farliga för Europa.
Som att det inte räcker med fyra nationer förstörda i Mellanöstern, utan nu ska de ha igång krig också med Ryssland..

Agneta Norberg
Gäst
13 juli 2016 kl 19:49

´Jag vill också skriva under ! Agneta

Inger Jochnick
Inger Jochnick
Gäst
19 juni 2016 kl 18:36

Vill absolut signera!
Blir illamående av alla lögner som sprids via medierna. Riktigt lågvattenmärke! Amerikansk propaganda när den är som sämst! Det ofattbara är att folk sväljer det slemmiga betet.
Tur att det finns alternativ! Tack Torbjörn!

ingrid Külper
ingrid Külper
Gäst
10 maj 2016 kl 13:12

Vill också signera.

Victor
Victor
Gäst
9 maj 2016 kl 20:54

“Jan Milld says:
15 Mar, 2016 at 23:17
Skriver också under!”

Jaha, Jan Milld har nu också visat sympati med Putin och Ryssland. Ska vi titta lite på var denna person hämtar sin skåpmat?
http://www.janmilld.wordpress.com/2014/09/11/signalrosta
“För min egen del kommer dock riksdagsrösten att gå till Svenskarnas Parti – också där som en ”signalröst”.”

Torbjörn Sassersson red.
Admin
5 maj 2016 kl 07:22

Victor. Självklart får man kritisera Putin, men ämnet i artikeln är ryss- och Putinhatet. Om du vill kritisera Putin inkom helst med en debattartikel om det så kan läsarna debattera innehållet i den.

Victor
Victor
Gäst
5 maj 2016 kl 04:30

Inte en enda kritisk kommentar. Får man kritisera Putin här?

Mariette
Mariette
Gäst
27 april 2016 kl 06:44

Vill signera!!!
Mariette Mannerström

Jan-Åke Jönsson
Jan-Åke Jönsson
Gäst
27 april 2016 kl 01:20

Vill också signera.

Jan-Åke Jönsson.

Anna Hägg Drougge
25 april 2016 kl 18:17

Signa mig!

Lisbeth Johansson
Lisbeth Johansson
Gäst
24 april 2016 kl 23:05

Jag hyser den största respekten för Putin. Det är en världsledare utan dess like. Han har endast sina medborgares bästa för ögonen. Ett föredöme. Jag är så trött på att spion-stämpeln och demoniseringen finns kvar. De dagarna är över. Putin vet vad han gör.

Perez
Perez
Gäst
26 mars 2016 kl 22:13

Medierna P1 slår tillbaka mot Lioudmila Siegels artikel. Denna privatägda (outsourcade till den Nato-vänlige Lars Truedssons företag Tredje statsmakten) redaktion svartmålar Oleg Mezjuev på nytt hävdar att det pågår “rysk propaganda mot medier”.. och vi som trodde att det var tvärtom, snart kommer man väl att införa en paragraf om “hets mot mediegrupp”.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/695316?programid=2795&playepisode=695316

Peter Råsberg
Peter Råsberg
Gäst
24 mars 2016 kl 10:03

Jag håller med Sieger till 100 procent!
Sätt gärna mitt namn på den listan.

Bert Alvengren
Bert Alvengren
Gäst
21 mars 2016 kl 19:31

Lägg gärna till mitt namn
Med vänlig hälsning
Bert Alvengren

Gert Juhlin
Gert Juhlin
Gäst
20 mars 2016 kl 21:31

Jag signar också under på Lioudmila Siegers artikel! 🙂

Marie Winqvist
Marie Winqvist
Gäst
20 mars 2016 kl 19:30

Skriver på också så klart. Räcker det med att meddela här?

JR
JR
Gäst
20 mars 2016 kl 19:27

Betalar gör alla skattebetalare med hjälp av det statliga stödet till pressen.

Tamara Soderberg
Tamara Soderberg
Gäst
20 mars 2016 kl 13:14

Mest intressant vem som organiserar och betalar hetsen?!

Natalia Georges
Natalia Georges
Gäst
20 mars 2016 kl 02:47

Signerar

Stig Olsson
Stig Olsson
Gäst
19 mars 2016 kl 22:46

Jag ber dig Torbjörn, lägg till mitt namn också på listan!

Stig Olsson

Ulrik Tuvelid
Ulrik Tuvelid
Gäst
19 mars 2016 kl 09:40

Lägg till mitt namn i listan 🙂 tack !!

Buba Vukotic
Buba Vukotic
Gäst
19 mars 2016 kl 01:33

Jag skriver under med glädje! Glad även att så många människor inser vilken nolla Staffan Heimersson är. Det finns hopp!

Pierre Persson
Pierre Persson
Gäst
17 mars 2016 kl 14:32

Jag skriver gärna under! Vart gör man det?

Pierre Persson
Pierre Persson
Gäst
17 mars 2016 kl 14:29

Ganska ironiskt att vi hela tiden beskyller ryssarna för “Statskontrollerad Media”

Castoropollux
Gäst
17 mars 2016 kl 13:36

Sedan kunde gott mainstreammedia slippa bli förknippade med modeordets förförande dress och kallas malströmsmedia i och med att de drar ju faktiskt med oss i många fördärv varav NATO är ett i raden.

Kenneth Thorberg
Kenneth Thorberg
Gäst
17 mars 2016 kl 12:58

Skriver också på. Gärna med STORA BOKSTÄVER.

Det är f.ö. dags att sluta vädja till msm om bot o bättring.
Det är dags att inse att dom är folkets fiender och behandla dom därefter.

Erika
Erika
Gäst
17 mars 2016 kl 12:35

Det ligger mycket visdom i orden: Ingenting ont som inte har något gott med sig. Bra att påminna sig när man kan läsa något så undermåligt som Staffan Heimerssons erbarmliga uttalande. Det är motbjudande och avskyvärt för varje intellektuellt hederlig människa. Det som är bra är dock att han är en representant för den “etablerade journalistiken”, och bidrar därmed till att avslöja vilken låg nivå den håller. Jag kommer aldrig mer att läsa den tidningen! Och ingen annan “blaska” heller. Nå, tack vare honom blir man medveten om att man inte riskerar att missa något genom att avstå från att läsa den. Framför allt vill man inte känna sig underskattad som läsare. Därmed vinner jag tid och energi som jag kan ägna åt annat – intressantare och viktigare – att läsa, t ex News Voice.

Jan-Åke Jönsson
Jan-Åke Jönsson
Gäst
17 mars 2016 kl 10:33

Addera mitt namn också.

Mvh

Jan-Åke Jönsson

Jan Hagberg
Jan Hagberg
Gäst
17 mars 2016 kl 08:15

Samma tankespår har påtalats i ett inlägg ”Det fina minglets rasism” på Nyhetsbanken för några år sedan. Se här:
http://www.nyhetsbanken.se/news/view.asp?ID=1148

Finrumsrasismen är väletablerad i Sverige. Åtminstone sedan Bosnienkrigets dagar! Om serber har länge vad som helst kunnat sägas, utan all källkritisk granskning. Bara det varit tillräckligt negativt. För att återknyta till blogginlägget: Staffan Heimerson utmärkte sig redan på 90-talet – som ”korrespondent” för Public Service, medan han satt på ett hotellrum i Sarajevo för att rakt upp och ned återge den bosnienmuslimske ledarens kommunikéer – utan att väga upp det hela med att besöka serbiska områden för att återge hur man såg på läget där.

Vi är uppfostrade med att massmedierna tydligt skiljer på åsikter och nyheter. Nu visar sig den förskönade bilden bryta samman med internets utveckling. Följden blir då att etablissemanget i stället ställer krav på censur, med en täckmantel om ”certifierade nyheter”.

Det må så vara att de privatägda medierna skalar ned sig till att ha en enda uppgift, att främja de egna ägarnas intressen, men att ”public service” med sitt allsidighetskrav så fullständigt kan nonchalera sitt uppdrag är obegripligt. Medan granskningsnämnden sussar sött och enbart fungerar som en alibiinstitution, i avsaknad av all anständighet.

Anders Engqvist
Anders Engqvist
Gäst
Reply to  Jan Hagberg
17 mars 2016 kl 09:45

StaffanHeimersson har sedan länge avslöjat sig som den propagandist (välbetald) han är och vi vet för vad och för vem……!

Marie Winqvist
Marie Winqvist
Gäst
Reply to  Jan Hagberg
17 mars 2016 kl 11:42

Ytterst välformulerat Jan Hagberg. Det känns hoppfullt när det dyker upp vettiga människor som kan agera motvikt mot all smörja som verkar tävla om att slå lågvattenmärkesrekord…

Conny Freij Larson
Conny Freij Larson
Gäst
16 mars 2016 kl 22:39

Jag skriver på. Tack för en bra artikel.

Alexandre Patchine
Gäst
16 mars 2016 kl 21:47

signerar!

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
16 mars 2016 kl 20:35

Efter att ha trålat runt lite på “netet” om jihadistinvasionen till bl.a. Sverige, så är frågan den, om nu det är en verklig trojan och alla dessa invatörer får vapen i hand, vad skall vi andra göra då? Har de dessutom fått svenskt pass och har vapen i hand och etniska svenskar/kristna utsätts för brutaliteter, vad gäller då? Ringa polisen – löjligt!! Försvaret(?) får ju inte strida mot civilsamhället.
Om 15K vapenföra män får t.ex. de vapen som lastats på M/S Whiskey trio (just nu utanför Alger) och vi andra har ingenting förutom sympati att försvara oss med. Vad gäller?? Vi gammelsvenskar har då ingenting med att hävda vårt arv. Tolgfors och Enström kan ju ge oss svaret?
Då har vi bara Ryssland kvar till ev. hjälp om de nu vill bry sig överhuvudtaget.

Torbjörn Sassersson red.
Admin
16 mars 2016 kl 18:42

Jag hinner tyvärr inte med att skapa en röd lista på journalister som propaganderar för ryss- och Putin-hat. Det är dock fritt fram för någon som har tiden att sätta samman en sådan lista, med journalister och exempel på vad dessa skrivit.

Tamara Sushko
Gäst
16 mars 2016 kl 18:16

signerar!

Erik Ullman
Erik Ullman
Gäst
16 mars 2016 kl 15:03

Länge sedan jag använde svenska medier, plågsamt att bli påmind.
Putin framstår som den ende statsmannen i sikte, bra för ryssarna och bra för oss, om vi inte klantar till det..

Jag skriver på.

Björn Nilsson
Björn Nilsson
Gäst
16 mars 2016 kl 12:42

Jag skriver gärna på!

Srdjan Djokic
Srdjan Djokic
Gäst
16 mars 2016 kl 12:10

Signerar, så klart.

Mariette
Mariette
Gäst
16 mars 2016 kl 12:01

Bifoga mitt namn på listan

Jouni Korhonen
Jouni Korhonen
Gäst
16 mars 2016 kl 10:59

Bifoga gärna mitt namn också.

Under många år har jag prenumererat på VLT (Vestmanlands läns tidning) som jag tycker om att läsa till min frukost. Tyvärr förstör ledarsidans Nato-propaganda och rysshets ofta detta nöje.
Så det blir till att säga upp denna prenumeration.

Sverige är redan indraget i kriget i Afghanistan och medverkade till den vidriga förstörelsen av Libyen – ska dessa hökar nu tillåtas att även ta kriget till vårt land.!?

Castoropollux
Gäst
16 mars 2016 kl 10:54

Heimersson inbillar sig att Jeltsins Catastroika var något bra… Vi får väl ett bra mått på hur västvärlden gynnat fattigdomens utbredning för sin egen vinnings skull.. De gamla kolonialtakterna sitter i.

Ellsberg skulle känna igen tongångarna från sitt eget land..

Kissinger skulle känna igen sina Svenska nyliberalers metalliska klang.. Anything goes as long it has gain….

Nickar stillatigande åt att bli addad i listan..

Alice Kornilova Phersson
Alice Kornilova Phersson
Gäst
16 mars 2016 kl 10:52

Jag skriver på!

Anders Engqvist
Anders Engqvist
Gäst
16 mars 2016 kl 10:50

Jag skriver under! Måttet är rågat! Hyckleriet i vissa kretsar är MONUMENTALT! Se i övrigt min delning och FB- kommentar!
Anders Engqvist

Marie Winqvist
Marie Winqvist
Gäst
16 mars 2016 kl 08:35

Sveriges journalister har tydligen totalt förlorat greppet, etiken, stilen.Är det sådan här dynga som är normen nu ? Hur i ——- kan ansvarig utgivare av tidningen släppa igenom något sådant här ! Kan journalister bete sig som grisar och det är helt OK ? Och elöverkänsliga beskrivs i media som :” Kalvar med två huvuden”, och “Tefatsnoja i ny skrud.” Detta och Heimersons minst sagt smaklösa uttalande, borde åtalas och dessa journalister och ansvariga utgivare,få yrkesförbud samt åtalas för grov kränkning. Putin framstår mer och mer som ett ljus i mörkret. Han vägrar GMO och är emot allt som kan förgifta folk. Har sett honom i intervjuer och han talar om att till varje pris ha en fredlig och balanserad relation till USA. Nä USA skall ha igång ett krig för att boosta sin ekonomi, och vi skall bli buffert/kanonmat eftersom de uppenbarligen tänker placera NATOs kärnvapen här på våran mark. Kanske dags att emigrera till Ryssland…

Lars Drake
Lars Drake
Gäst
16 mars 2016 kl 07:54

Hetsen mot Ryssland har granskats i denna artikel. Där tas en del att det som funnits i svensk press och SVT/SR under senare år upp. http://www.synapze.se/?link=article&key=15394 Heimerson är rent löjlig i sin hets och det togs inte upp alls i den artikeln. Moderaten Hirdman utpekas som en aktiv putinist. Symtomatiskt för en falsk agitator är att paraden i Moskva 2015 omtalas som att “Det var regikonst i Goebbels och Riefenstahls anda”, men den som hölls 2005 när flera västledare deltog benämndes på detta neutrala sätt: “… firades segerdagen”.