Folkmening.se: 73% vill ej gå med i NATO – 12 maj 2015

20
545

NATO medlemskap omröstning 2015

Vid en online-omröstning i maj 2015 blev resultatet att 73% av respondenterna inte ville gå med i NATO. NewsVoice har bett Folkmening.se att sätta upp en ny omröstning med samma fråga för maj 2016.

Källa: Folkmening.se


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Prenumerera
Notify of
guest
20 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Lena Blondel
Lena Blondel
Gäst
16 maj 2016 kl 20:04

No, absolutely not! Who in their right independent mind would believe that the Russians would actually invade Sweden, and that the rest of the Europe powers and neighbors would just sit and and let it happen…. ?! No, Ukraine is not a good country to compare with for several reasons, and we don’t need deterrence in the form of US military bases; if anything it would increase risk for war in this and neighboring countries. Conflict with Russia, and to various hate groups because we would become an outpost to US dominance and troops.
PLEASE PROTEST AND SAY NO!!
Sorry for writing in Swedish, but I have lived abroad for 50 years, it is so much easier.

Helena westlund
Helena westlund
Gäst
16 maj 2016 kl 20:28

Nej

Bo Sonnsjö
Gäst
16 maj 2016 kl 21:16

Hur många blev tillfrågade och hade chans att framföra sina åsikter???

Folke Mening
Folke Mening
Gäst
16 maj 2016 kl 21:57

3729 hittills har röstat.
Åsikter kan framföras på folkmenings facebook.

Danne
16 maj 2016 kl 22:26

Bra! Det finns hopp för fred. Nu måste vi se till att fler blir upplysta och det är inte lätt när hat-propagandan slår som spön i backen!

Det är svårt att förklara hur det ligger till för folk när dom redan blivit hjärntvättade av msm nu under flera månader. Ber man dessa “upplysta” och att visa på belägg för påståenden så får man höra hur dom minsann VET att det handlar objektiv rapportering och det kan inte vara annat för denne eller dessa journalister aldrig skulle våga ljuga för hela Sverige..

Denne person blev då irriterad och förlöjliganden börjar hagla kring hela argumentationen, det blir ofta nära till litet ‘ad hominem’ och hånskratt. För – Alla vet väl att det hela handlar om lögner från Ryssland? Jajamensan, så är det! Det känner denne liksom innombords. Man går alltså på en magkänsla?

När man sedan försöker förklara det orationella i att följa en magkänsla och fölklarar hur och när en sådan odefinierbar och orationell känsla, ofta med oroliga inslag, kan infinna sig och hur människan genom repetition av totalt grundlösa påståenden kan manipuleras till att få en sådan känsla. Ja, då blir det tyst i skällan. I det läget gick det inte att föra min diskussion vidare, för denne någon (som jag inte nämner), som tittar på nyheterna från svt varje dag och dom har gjort det hela sitt liv har inte tid eller lust att försöka förstå hur en sådan sak sker och inte heller hur ett orationellt och grundlöst påstående kan te sig om man inte förstår hur propaganda och upprepning fungerar på oss människor.

Jag sade då: Denne någon tänker nog inte själv låter någon annan göra det åt denne? I det läget gav jag upp. Men man planeterar iallafall ett frö i deras hjärnor och förhoppningsvis så växer dom upp och börjar agera ansvarsfullt en dag.

“know thyself” – Plato

Leif Kellerth
Leif Kellerth
Gäst
16 maj 2016 kl 23:09

Självklart stort NEJ!

irina
irina
Gäst
17 maj 2016 kl 20:17

Nej, nej nej

Leif Bengtsson
Leif Bengtsson
17 maj 2016 kl 21:58

Förmodligen hade övervikten till förmån för ett nej varit ännu större om vi haft en mediabevakning
som var i folkets tjänst.
Den massiva propaganda för anslutning och trots den ett övervägande nej tolkar jag som att många svenskar tänker själva och söker egen fakta. Det känns glädjande och hopfullt.

Vad svenska folket tycker och tänker har dock liten koppling till det som politiker säger och gör.
Dags att göra människorättskonventionerna till lag så att varje medborgare får den lagliga rätten att själv bestämma över sina liv. I detta fallet att avstå eller ansluta sig till vilka grupper eller organisationer/sammanslutningar man vill.

Mayne Sundewall Hopkins
17 maj 2016 kl 23:55

Absolut INTE!

Annbritt Karlsson
Annbritt Karlsson
Gäst
18 maj 2016 kl 08:29

Inget medlemskap i Nato . Nej Nej och åter Nej

Erica
Erica
Gäst
18 maj 2016 kl 09:28

Nej!

Albina Lindgren
Albina Lindgren
Gäst
18 maj 2016 kl 12:26

Nej, absolut inte!!!

Hansi Cross
Gäst
18 maj 2016 kl 15:05

Att inte folket tillfrågas vid sådan stora förändringar…är det demokrati?

barbro nilsson
Gäst
18 maj 2016 kl 19:43

Jag säger nej! Jag anser att våld föder våld och Sverige ska vara neutrala som innan.Helt emot Nato

Tage Svantesson
Tage Svantesson
Gäst
25 maj 2016 kl 07:49

Nej nej …. absolut NEEEJ !!!!!!

inger larsson
inger larsson
Gäst
25 maj 2016 kl 15:26

nej och åter nej i all evighet

Anders Bäckström
Anders Bäckström
Gäst
25 maj 2016 kl 15:51

Det är ju förvånande och skrämmande att svenska politiker är så flata och eller okunniga. All kritik som riktas mot Ryssland kan ju riktas 100 gånger om mot USA och Nato. Enligt Stockholms internationella fredsforskningsinstitut utgör USA:s militärbudget 47 procent av världens totala militära utgifter. Vem utgör ett hot mot världen?

Anders Bäckström
Anders Bäckström
Gäst
25 maj 2016 kl 16:47

Det är ju förvånande och skrämmande att svenska politiker är så okunniga. All kritik som riktas mot Ryssland kan ju riktas 100 gånger om mot USA och Nato.

Jan-Åke
Jan-Åke
Gäst
10 juni 2016 kl 00:38

NATO är inget fredsprojekt! Vi borde inte ha något värdlandsavtal och sätta stopp för alla NATO-övningar i Sverige!

Johan
Johan
Gäst
10 juni 2016 kl 06:17

@Barbro: Sverige är inte neutrala, och har aldrig varit. Enligt Solodaritetsklausulen i Lissabonfördraget så är vi förpliktigade att hjälpa andra medlemmar vid väpnat angrepp (i vilken form hjälpen skall ske bestämmer vi själva). Nån neutral hållning kan det alltså inte bli tal om.
Däremot är vi alliansfria.