EU beslutar 18-19 maj 2016 om vi ska tvingas äta mer giftigt glyfosat – Du kan påverka beslutet

55

Det här är vår sista chans att stoppa det giftiga ogräsmedlet glyfosat i maten. NewsVoice har varnat för medlet och det gör även organisationen Skiftet. Den 18-19 maj 2016 beslutar EU om glyfosatets framtid. Skiftet uppmanar nu dig att ge ditt namn för att stoppa kemijättarnas gift i vår mat.

Maria, Anna, Robin och JoelSkiftet varnar: 

“Om du är en av alla som stöttar vår växande rörelse med en gåva har du gjort denna film och allt annat vi gör tillsammans möjligt. Våra motståndare kemibolagen spelar fult och har massvis med mörka pengar. De ligger bakom rapporten EU tittar på och tyska myndigheter har smusslat undan studier som visar hur farligt glyfosat är.”

Skiftet skriver att 100,000 tals medborgare redan har protesterat mot att EU ska godkänna glyfosat, men även din röst behövs.

Världshälsoorganisationen WHO klassar glyfosat som troligen cancerframkallande för människor, men politikerna inom EU grundar inte sin uppfattning på fakta utan på ett ofullständigt underlag som de fått från industrin, menar kritiker. Nu är de på väg att ta ett slutgiltigt beslut som gynnar kemikaliejättar som Monsanto och Syngenta, företag som vill äga patent på alla vanliga odlingsbara växter, kontrollera världens matproduktion, tvinga på bönder genetiskt modifierade grödor beroende av giftiga bekämpningsmedel som glyfosat.

Du kan stoppa detta genom att ge ditt namn, skriver Skiftet.

GÅ TILL: NAMNLISTAN (KLICKA)

Delta även i diskussionen om glyfosat på Skiftets Facebook-sida

Text: NewsVoice

Referenser:
Friends of the earth Europe, Weed killer found in human urine across Europe
Reuters: German beer purity in question after environment group finds weed-killer traces
YouGov om glyfosat

Corporate Europe Observatory: EFSA and Member States vs. IARC on Glyphosate: Has Science Won?
The Guardian: EU scientists in row over safety of Glyphosate weedkiller
ATL – lantbrukets affärstidning, Miljöutskott ratar glyfosat, http://www.atl.nu/lantbruk/miljoutskott-ratar-glyfosat
Skiftet: Delseger mot Monsanto
Filmen är producerad av Skiftets Tyska systerorganisation Camapact och Skiftet i Sverige har översatt den till svenska. Filmen finns också på engelska, tyska, spanska och italienska.

Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
Prenumerera
Notify of
guest

55 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Rita Johansson
Rita Johansson
Gäst
8 juni 2016 kl 19:34

Hur har det gått?

Anita
Gäst
22 maj 2016 kl 18:24

Har skrivit under på NAMNLISTAN. hAR ALLA NI SOM SÄGER NEJ TACK GJORT DETSAMMA? Om inte – gå in och gör det annars fungerar det inte. Länken finns ju ovan. Postnr funkar…skriv bara in numret.

Ale
Ale
20 maj 2016 kl 13:59

Så kanske många små röster kan påverka?

Torbjörn Sassersson red.
Admin
20 maj 2016 kl 07:31

REUTERS (May 19 2016) EU delays vote on weed-killer glyphosate licence amid cancer row

“The European Union on Thursday delayed a vote on renewing sales approval for the pesticide glyphosate, used in Monsanto’s weed-killer Roundup, amid a transatlantic row over whether it may cause cancer.

Experts from the EU’s 28 nations had been due to vote on a proposal, seen by Reuters, to extend by nine years licensing of the herbicide, widely used by farmers and gardeners.

EU sources said the vote was postponed due to opposition in France and Germany, which have big farming and chemicals industries.

Without those two countries’ support, the European Commission lacks the majority it needs for a binding vote: “Since it was obvious that no qualified majority would have been reached, a vote was not held,” a Commission spokeswoman said.”

Micke
Micke
Gäst
19 maj 2016 kl 06:15

Ser inte bra ut när UN skriver så här.

http://www.who.int/foodsafety/jmprsummary2016.pdf?ua=1

Helle
Helle
Gäst
18 maj 2016 kl 12:16

Hvordan skriver vi fra Danmark under? Postnummeret skaber problemer.

sheol
sheol
Gäst
18 maj 2016 kl 10:47

Höga halter av gifter i barns urin

En ny undersökning av sammanlagt cirka 300 barn och mödrar i Danmark visar att 90 procent hade spår av bekämpningsmedel i urinen. Det är oroväckande eftersom gifterna misstänks kunna skada barnens hjärnor, menar forskarna bakom studien.

– Det är alarmerande att vi har en så pass hög koncentration av pesticider i Danmark. Jag fruktar att det här kommer att skada intelligensen hos den kommande generationen, säger Philippe Grandjean, professor i miljömedicin och forskningsledare vid Syddansk Universitet…

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/hoga-halter-av-gifter-i-barns-urin

Katarina
Katarina
Gäst
18 maj 2016 kl 08:11

Nej tack,det räcker med gifter som vi får i oss.

svenne
svenne
Gäst
18 maj 2016 kl 07:17

EU är ett komplett misslyckande. Inga länder får rå sig själva. Överbetalda byråkrater bestämmer
över oss- Kemi-koncerner matar gift i oss. Hoppas engelskmännen kör Brexit, samt vi följer efter med SwedOut.

Stefan Åslund
Stefan Åslund
Gäst
18 maj 2016 kl 06:08

Detta måste stoppas till varje pris!

sheol
sheol
Gäst
17 maj 2016 kl 23:15

Monsanto har ju lite motstånd… så jag undrar lite om det jag läste i tisdagens DI.
Det stod att de båda tyska jättarna Bayer och BASF var för sig har planer på att lägga bud på Monsanto. Skulle det kunna vara en slags manöver för storspelare i bakgrunden att lättare få ut deras vidriga agenda i EU och sedan ut i världen? Om det blir ett europeiskt ägande så kan det ju gynna deras lobbying, och EU-politikers tänk om att säkkra jobb etc…

Syngenta nämns i artikeln. Der är väl nu ett kinesiskt bolag. Det var det värsta som kunde hända.
Det finns de som tror de förstår något, och har fått för sig att tex Ryssland och Kina försöker bli en slags motpol mot USA och/eller den västliga makteliten. Angloamerikanska… som de troende kan kalla det – men inget kan vara mer felaktigt tänk än det. Det är inte så krafterna bakom topeliten drar sin agenda. Det finns bara ett vidare mer förfärligt steg, som är nedåt, och det har med sig ett starkt Kina och ett svagt USA. Det som är dåligt (USA), kan bara ersättas eller tas ned, av något som är ännu vidrigare eller dåligare, ondare. Så den dag USA tappar täten, då är det verkligen fara å färde. Det får inte ske.

Ale
Ale
17 maj 2016 kl 20:56

spelar detta någon roll för oss som enbart förtär ekologiska eller egenodlat mat eller egen producerat kött?

Siliciah Poulsen
Siliciah Poulsen
Gäst
17 maj 2016 kl 20:54

Nej tak til glysofat!

Lena-Maria Liljefors
Lena-Maria Liljefors
Gäst
17 maj 2016 kl 20:46

Nej absolut inte !!

Marianne Nilsson
Marianne Nilsson
Gäst
17 maj 2016 kl 19:51

Bort med eländet!

Inger Agnar
Gäst
17 maj 2016 kl 19:14

Sverige är helt Giftfritt
Tack

Inger Agnar
Gäst
17 maj 2016 kl 19:12

Sverige är Giftfritt

Josefin Klavestrand
Josefin Klavestrand
Gäst
17 maj 2016 kl 18:59

Nej tack, någon gång måste ni fatta att cancern ökar av en anledning!

Karin
Karin
Gäst
17 maj 2016 kl 16:56

Nej tack till Glyfosat det hör inte hemma i våra livsmedel, ingen annanstans heller.

Gabriella Addington
Gabriella Addington
Gäst
17 maj 2016 kl 15:57

Nej tak – Det skal absolut ikke være tilladt. Vi må tilbage til en sund natur og sunde produkter. ØKOLOGI og Ingen GMO

Lena Lundgrenn
Lena Lundgrenn
Gäst
17 maj 2016 kl 11:32

Fruktansvärt!!!! Hoppas verkligen att det blir förbjudet!!!!

LJJ
LJJ
Gäst
17 maj 2016 kl 11:26

HALLÅÅÅ MILJÖPARTIET…….VAR ÄR NI??

LegeNet
Gäst
17 maj 2016 kl 11:05

Enligt min åsikt är det ett människorättsbrott att besluta om lagar som skadar mer än de hjälper.  Jag ska inte behöva hålla på att protestera mot allt mellan himmel och jord för att det onda inte ska införas, utan de som inför det onda ska ställas till svars för det, så att de av ren självbevarelsedrift slutar införa det onda.  (Så här har jag alltid känt, att det inte är min skyldighet att ta ansvar för det som faktiskt är deras ansvar som agerar i frågor.  Det är inte jag som hittar på dj-skapen.)

För övrigt, de som agerar i frågor har ett eget ansvar att informera sig.  Om de väljer att tro på en expert, då är det på dens ansvar som väljer att tro!  Det går inte att avhända sig ansvar för sitt handlande.

Emil Hadad
Emil Hadad
Gäst
17 maj 2016 kl 09:34

Nej tack. Ekologiskt är det ända logiska. Och mera vilt helst.

Emil Hadad
Emil Hadad
Gäst
17 maj 2016 kl 09:34

Nej tack. Ekologiskt är det ända logiska.

Agnetha Nilsson
Agnetha Nilsson
Gäst
17 maj 2016 kl 08:37

Absolut ingen Gmo

Elisabeth Carlsson
Gäst
17 maj 2016 kl 08:28

ABSOLUT.NEJ TACK TILL GIFTER !!
Är tll räckligt sjuk av dem . & vill bara må bra ❤

Doris Anttila Petersen
Doris Anttila Petersen
Gäst
17 maj 2016 kl 07:58

Nej nej nej var ansvarsfull som jordägare säj nej till Glyfosat

Cecilia Johansson
Cecilia Johansson
Gäst
17 maj 2016 kl 06:58

NEJ tack!

Viveka Westin
Viveka Westin
Gäst
17 maj 2016 kl 05:08

Nej Tack !

Torbjörn Sassersson red.
Admin
17 maj 2016 kl 04:32

Det är alltså ingen ide att rösta nej till glyofosat i detta kommentarsfält. Du måste gå till NAMNLISTAN på denna adress: https://kampanj.skiftet.org/page/s/nej-till-glyfosat-nej-till-giftmat

Christina Gudmundsson
Christina Gudmundsson
Gäst
16 maj 2016 kl 22:47

Nej tack inte Glyfosat !

Christina Gudmundsson
Christina Gudmundsson
Gäst
16 maj 2016 kl 22:45

Nej tack till Glyfosat!

Agneta Z
Agneta Z
Gäst
16 maj 2016 kl 22:38

Nej tack till glysofat!

Marlene Raud
Marlene Raud
Gäst
16 maj 2016 kl 21:55

Nej tack!

Torbjörn Sassersson red.
Admin
16 maj 2016 kl 21:40

På Sthlms Universitet lär man ut på miljöutbildningen att aluminium är en skadlig metall som bla gör att växterna får svårare att ta upp vatten och att de starka aluminiumjonerna Al (3+) byter ut kalium, kalcium och magnesium mot sig själv, så att säga. Det gör att växterna även blir undernärda på dessa mineraler.

Eva M Larsson
Eva M Larsson
Gäst
16 maj 2016 kl 21:24

Nej Tack till glysofat!

per
per
Gäst
16 maj 2016 kl 20:33

Rättelse: aluminium är inte en skadlig tungmetall utan en skadlig lättmetall.

Inger Agnar
Gäst
16 maj 2016 kl 20:03

Detta går ej igenom Tack

Inger Agnar
Gäst
16 maj 2016 kl 20:01

Aldrig detta går inte igenom
Tack

Michael. Castellane
Gäst
16 maj 2016 kl 19:02

Bil NO eller NEJ .

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
Gäst
16 maj 2016 kl 18:27

@Max Pont
Jag är inte förvånad alls.

Miljöpartiet slutade vara ett “miljöparti” när dess korkade medlemmar valde att ta bort utträdeskravet ur EU. Allt sedan dess har de gått utför.

Att de tycks förgöra sig själva genom att agera riktigt korkade kattsamlare av islamister, vilka oftast är ekonomiska migranter och ofta vill förstöra vår fria jämställda kultur är naturligtvis helt förskräckligt.

MP förtjänar verkligen att utplånas fullständigt. På så vis kan Vetenskapliga partiet och andra valsamverkande ekologiska partier stärkas istället. Det vore betydligt bättre för miljön på både kort och lång sikt.

(Har nu skrivit under)

Esmer
Esmer
Gäst
16 maj 2016 kl 18:26

NEJ TILL GIFTER OCH ALL SKIT SOM “MÄNNISKOR” HAR EXPERIMENTERAT FRAM
Om de nu inte e ufos i regeringen
man börjar ju undra

Robert Lindell
Robert Lindell
Gäst
16 maj 2016 kl 17:21

Monsanto i ett nötskal! Vi kommer få betala dyrt med nya frihandelsavtalet

Max Pont
Max Pont
Gäst
16 maj 2016 kl 15:35

Och vad har regeringpartiet MILJÖPARTIET gjort för att stoppa detta? Svar ingenting. Deras svek mot miljön är rent skamlig.

Carina Fågelström
Carina Fågelström
Gäst
16 maj 2016 kl 13:15

Självklart vill man inte ha tillsatt gift i sin mat
De ska väl inte va så svårt att förstå

Janne Vikerødegården
Gäst
16 maj 2016 kl 12:51

Nei takk til Glyfosat! Se til Sri-Lanka som har forudt plantevernmiddelet. Der ser de at Gyfosat i store mengder gir nyreproblemer og skader fostere. Flere forskningsrapporter også fra vår del av verden peker på adfersproblemer som et resultat av coctailen av alle giftene vi får i oss gjennom mat, hudpleie og sminke. Glyfosat som kommer direkte i vann kan også skade vannorganismer. Husk at fostere er et vannorganisme. La oss ta godt vare på naturen rundt oss, inkludert oss mennesker: La oss få mindre – heller enn mer – Glyfosat!

Torbjörn Sassersson red.
Admin
16 maj 2016 kl 12:28

Artikel från 2013 i Aftonbladet:

Professor: ”Kemilobbyn stoppar förbud mot gift i mat”

“Sämre spermier, missbildade foster och levertumörer är resultat av hormonstörande ämnen.
EU-kommissionen ville förbjuda dem i bekämpningsmedel för mat.
Nej, säger kemiindustrin – så nu skjuts förslaget upp.
– Det är tydligt att kemikalieindustrin kraftsamlat. Industrin har mycket större resurser än vad akademin har, och kommersiella intressen får då gå före konsekvenser för människors hälsa och miljö, säger professor Christina Rudén.”

Maja Appel
Maja Appel
Gäst
16 maj 2016 kl 12:06

Nej till glyfosat!!!

Raija Karlsson
Raija Karlsson
Gäst
16 maj 2016 kl 09:24

Verkar som våra makthavare vill decimera befolkningen genom förgiftning och sjukdomar och därigenom även gynna läkemedelsindustrin.