Bevara Sveriges hälso- och vårdfrihet genom att skydda alternativmedicinen – Hälsobranschen reagerar på förslag om höjda registreringsavgifter

31

confidence-woman-crestock

HÄLSODEBATT. Hetsjakten på alternativmedicinska utövare,  alternativmedicin och naturprodukter fortsätter. Regeringen och Läkemedelsverket försöker nu genom att chockhöja registreringsavgifterna kväva utvecklingen av homeopatiska läkemedel, natur- och traditionellt växtbaserade läkemedel samt antroposofiska läkemedel, anser representanter i den svenska hälsobranschen. 

Exempel på höjningar av registreringsavgifterna:

    • Homeopatiska Läkemedel, höjning från 4 000 till 90 000 kr
    • Naturläkemedel, höjning från 100 000 till 250 000 kr
    • Traditionella växtbaserade läkemedel, höjning från 100 000 till 250 000 kr
    • Vanliga läkemedel, höjning från 400 000 till 500 000 kr

Den globala läkemedelsindustrin klarar höjningarna av registreringsavgifterna, men mindre producenter av naturläkemedel får det oerhört mycket svårare. Dessutom är inte naturmediciner föremål för skattesubventioner vilket är fallet för Big Pharma-bolagen som dessutom har förmånen att fritt få sälja in sina kemiska preparat via landstingens läkare, vilka agerar som återförsäljare för storindustrin, anser kritiker.

Kritik

Marina Szöges, redaktör för tidningen Dagens Homeopati:

Marina-Szöges-2Att höja registreringskostnad av homeoptiska läkemedel från 4 000 kr till 90 000 kr är rent ut sagt löjligt, men väldigt allvarligt och skulle skada homeopatin, om det skulle gå igenom.” … “

Kontrollerande myndighet bestämmer omfattningen av kontrollarbetet, medan tillverkare och importörer måste betala notan för kontroll in absurdum. Orimligt…eller inte?

Hälsoprofilen och författarinnan Sanna Ehdin skriver att det är viktigt att påpeka följande i debatten:

  • Sanna Ehdin Anandala - Foto: Jens C HillnerFöre Läkemedelsreformen på 1950-talet skrev läkarna ut minst lika mycket örter som läkemedel i Sverige. 
  • Fakta visar på att det är stora ekonomiska fördelar med de billigare och enklare örtmedicinerna och homeopatika. Det måste vara ekonomiskt försvarbart att strypa hälsosamma och stärkande alternativ.
  • Naturläkemedel har ofta inga biverkningar och skadliga effekter i jämförelse med Big Pharmas läkemedel som ofta dragits tillbaka då de förvärrar problemen och dödar människor.
  • Läkemedelsverket finansieras nästan helt av läkemedelsindustrin som alltså inte vill ha konkurrens av naturliga alternativ. Det måste vara mot konkurrenslagen att strypa naturmedinindustrin på detta sätt.

Sara Boo, ordförande NHF Sweden:

Sara Boo“Regeringen drar sig inte ens för att bryta mot EU-direktiv för att säkerställa att antroposofiska homeopatiska läkemedel elimineras i Sverige och Läkemedelsverket chockhöjer priserna för anmälan av registrering av naturliga läkemedel.”

Hälsobranschen uppmanar nu alla svenskar som vill skydda allt som kan rymmas inom begreppet alternativmedicin att signera en petition. Målet är att bevara vård- och hälsofriheten i landet. Alla ska ha rätt att få tillgång till ett brett spektrum av vård- och hälsoalternativ. 

Om Läkemedelsverket får som det vill kommer de nya avgifterna att gälla från och med 1 januari 2017.

Text och sammanställning: Torbjörn Sassersson


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelDesignated Survivor – Amerikanarnas största rädsla – ett kollapsande USA
Nästa artikelRiskerna med ADHD-läkemedel – Varför plötsligt uppvaknande på TT?
Torbjörn Sassersson är redaktör på NewsVoice.se. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995 och har i övrigt en bakgrund inom webb-PR, IT och kommunikation.
Prenumerera
Notify of
guest
31 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Inger wackelin
Inger wackelin
Gäst
17 augusti 2016 kl 12:09

Helt sjukt!!!

josefine
josefine
Gäst
17 augusti 2016 kl 12:21

Det är frunktansvärt

Sandra Blom
Sandra Blom
Gäst
17 augusti 2016 kl 12:23

Skriver under!

Wilma Forsman
Wilma Forsman
Gäst
17 augusti 2016 kl 12:33

Att det alternativa då alltis skall dumförklaras och tystas med, nää o nu detta, nu får det va nog!!
Tänk på alla de som genom tiderna använt sig utav skolmedicin utan vidare förbättring, ska inte de ha råd att prova alternativ självhjälp längre?
Skolmedicinen förgiftar även i stor skala då det är ett flertal bivärkningar!

Anne-Charlotte Fors
Anne-Charlotte Fors
Gäst
17 augusti 2016 kl 12:40

Då jag själv bannlyst psykofarmaka i mitt liv för ca 40 år sen och genomlevt djup depression och “utbrändhet” utan detta, vet jag genom egen erfarenhet att psykofarmaka är förkastligt (har provat gör 40 år sen och insåg att det bara dlvst symtomen och ger biverkningar). Naturmedicin är det mest självklara som stöd i en läkeprocess och människor borde upplysas och utbildning i örter m. m. Som redan finns gratis i naturen borde vara en självklarhet som ett led i att stärka varje människas förmåga till självstyre och kunskap. Därför skriver jag på. Dessa avgifter stryper människors fria vilja att hitta alternativ och tvingar människor in i beroende av syntetiska läkemedel. Ett mycket fult spel.

Gunnveig Lund
Gunnveig Lund
Gäst
17 augusti 2016 kl 12:42

Sverige i ett nötskal. Bedrövligt.

Carina Wiktorsson
Carina Wiktorsson
Gäst
17 augusti 2016 kl 13:22

Nu får det ta mig fan vara nog! Om vi är en demokrati så vi själva välja vilken vård och vilka mediciner vi vill ha!

Peter
Peter
Gäst
17 augusti 2016 kl 13:39

Väldigt bra men avgiften skulle varit mycket mycket högre! Man kan inte snabbt nog få bort kvacksalvarna och låtsas medicin.

Hade det haft en bevisad effekt så hade det hetat medicin, vatten har förstås inga kända bieffekter men det är knappast så att det hjälper mot något heller.

Dumheter

Flingan
Flingan
Gäst
17 augusti 2016 kl 16:05

Så j-a låg nivå. Låt människor bestämma själva över sina kroppar och krämpor. Detta är bedrövligt

Martina Ahlberg
Martina Ahlberg
Gäst
17 augusti 2016 kl 17:53

Varje människa måste fritt få välja behandlingsmetod

Ronja Karlsson
Ronja Karlsson
Gäst
17 augusti 2016 kl 19:04

Så fel, låt det naturliga få råda.

Lars Malmstedt
Lars Malmstedt
Gäst
17 augusti 2016 kl 19:36

OTROLIGT

SHEfali Molander
SHEfali Molander
Gäst
17 augusti 2016 kl 20:02

Skanligt!!! Men det är klart, Läkemedelsverket känner sig hotat av att människor blir mer och mer medvetna om farorna med kemiska läkemedel!!
SKÄMS!!!!

Josef Boberg
Gäst
17 augusti 2016 kl 20:06
Anna Karin Riddarbäck
Anna Karin Riddarbäck
Gäst
17 augusti 2016 kl 21:26

För jäkligt
Hoppas många skriver under!!!

Martin
Martin
Gäst
17 augusti 2016 kl 23:13

Men Josef Boberg, enligt din länk så borde det ju bara vara bra att avgifterna för att registrera kvacksalveri höjs, så att LV får större del av intäkterna härifrån, eller…? ;P

Anne Ringborg
Anne Ringborg
Gäst
17 augusti 2016 kl 23:42

Vi ska inte stödja ett politiskt parti som stöder detta fulspel. Har vi anledning att ha förtroende för läkemedelsverket som godkänt så många läkemedel som åstadkommit så många läkemedelsskador? Lurendrejeri med statligt stöd. Läkemedelsindustrin har tillräckligt många fans, låt oss andra behålla de hälsomedel som passar oss. Vi är väldigt många som är trötta på den här diktaturen, trötta på tjyvsamhället, det cyniska, känslokalla. Giftiga mediciner förgiftar miljön.

Nina Hansson
Nina Hansson
Gäst
18 augusti 2016 kl 00:08

Skriver självklart på!!!

Ylva
Ylva
Gäst
18 augusti 2016 kl 00:56

Det finns statestik på hur många som får svåra biverkningar av läkemedel och när det gäller naturläkemedel hittar man sällan några alls. Ändock envisas man med att förbjuda det senare …jag bestämmer själv över min kropp och inte staten. Det är bara prestige från myndighetens sida och maktfullkomlighet och frågan är om inte är köpt. Det är bara i Sverige som detta trasslade ständigt pågår.

Susanne Zenhio
Susanne Zenhio
Gäst
18 augusti 2016 kl 08:41

Borde vara allas självklara rätt att själv få välja, inte att ngn ska bestämma att det här är det rätta!!!

Britt-Marie Amariuz
Britt-Marie Amariuz
Gäst
18 augusti 2016 kl 09:46

Det måste väl gå att anmäla Svenska regeringen för Eu domstolen?

Christina Bergqvist
Gäst
18 augusti 2016 kl 09:58

Hur man väljer att bli frisk är en mänsklig rättighet.
Protesterar mot höjda registreringsgsavgifter för homeopatiska läkemedel

Kerstin Sörstadius
Kerstin Sörstadius
Gäst
18 augusti 2016 kl 10:23

Man kanske kunde titta och lära från andra länder som Tyskland, Frankrike, Italien, Tyskland m.fl
där man kompletterar.

Mia Axelsson
Mia Axelsson
Gäst
18 augusti 2016 kl 14:22

Borde vara en personlig rättighet att skapa hälsa utifrån de bra möjligheter som finns/funnits. Märkligt att det ska gå utför i Sverige inom detta område när många andra länder har ett utökat samarbete mellan skolmedicinen och det alternativa.

Tvivlare
Tvivlare
Gäst
18 augusti 2016 kl 16:50

Kan någon länka till en klinisk studie, gärna peer reviewed, som bevisar effekten av något av dessa alternativa läkemedel?
Gärna som gjorts 2000 eller framåt.

Markus
Markus
Gäst
18 augusti 2016 kl 21:08
Lisa Österlund
Lisa Österlund
Gäst
18 augusti 2016 kl 22:13

Vår fria vilja att välja vad vi vill använda för läkemedel måste vi få ha kvar. Lägg högre priser på andra läkemedel. Detta kommer att påverka alternativa medicinen mycket negativt. Vem kom på det? Någon med fördelar i läkemedelds industrin?

Rolf Löfgren
Rolf Löfgren
Gäst
19 augusti 2016 kl 00:42

Riksrevisionens rapport: Säkra och effektiva läkemedel – hur hanterar staten läkemedelsindustrins inflytande? (RiR 2016:9), måste lyftas fram. Rapporten riktar skarp kritik mot SoC, LMV, SBU och Regeringen.
Medicin-industrin måste stoppas, annars kommer de att ställa till med ännu mer lidande för vanligt folk.

Riksdagens politiker måste bearbetas och visas på denna allvarliga korruption.

Best rapporten i tryckt form och dela ut så mycket som möjligt. Den är gratis.

http://www.riksrevisionen.se/sv/rapporter/Rapporter/EFF/2016/Sakra-och-effektiva-lakemedel–hur-hanterar-staten-lakemedelsindustrins-inflytande/

Lena Sundqvist
Lena Sundqvist
Gäst
19 augusti 2016 kl 08:15

Vi måste väl ha rätt att bestämma själva om hur vi vill behandla o läka vår kropp o själ .
Ska vi dumförklaras och fråntagna vår rätt att ta eget ansvar .
“Jag lider inte brist på alvedon” men däremot
har vi tyvärr ofta brist på vitaminer mineraler aminosyror mm som vår kropp behöver för att fungera .
Hoppas fler får upp ögonen för sitt eget bästa .
Skriver naturligtvis på ✨✨

Mayne Sundewall Hopkins
22 augusti 2016 kl 04:00

Fattas bara att man ska ha friheten att ta eget ansvar för sin hälsa!
Också skrivit på ..naturligtvis!

Kim Lundgren
Kim Lundgren
Gäst
27 november 2017 kl 17:08

Folkets protestbrev till Acting Administrator ROSENBERG avfärdades:

Utmärkt naturprodukt mot smärta avfärdades.

http://www.youtube.com/watch?v=ayiyA7y3YpQ