Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

34%

34.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Beviset för att SvD är en PR-kanal för vapenindustrin, SAAB och Wallenberg?

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 16 september 2016
- Torbjörn Sassersson
SvD propaganda för SAAB:s JAS Gripen E - 13 september 2016
SvD propaganda för SAAB:s JAS Gripen E – 13 september 2016

NOTERAT. Den 13 september chockerades SvD:s läsare av ett “informationsbildspel” som rullade på förstasidan. I bildspelet besvaras frågan varför Sverige behöver SAAB:s Gripen E. Svaret är hotet från det ryska stridsflygplanet Sukhoi T-50.

Text: Torbjörn Sassersson – Bild: Marcus Wallenberg, SEB Group, pressfoto

Vid en första anblick fick man som läsare uppfattningen att det var reklam, men det var istället någon form av “samhällsinformation”. Bildspelet ville informera läsaren om att vid ett krig med Ryssland kommer det svenska flygvapnet tvingas att möta det ryska superstridsflygplanet Sukhoi T-50 och pedagogiken i bildspelet lärde oss då att Sverige måste uppgradera till SAAB:s Gripen modell E.

SvD-propaganda mot ryska Sukhoi T50
SvD-propaganda – ryska Sukhoi T50 – 13 september 2016

I bildspelet informeras läsarna om det mångmiljardbelopp som svenska skattebetalare måste ge bort till Wallenbergsbolaget SAAB. Det ryska Sukhoi T-50 användes alltså enbart som skrämselmetod för att få medgivande från läsarna om utgiften.

Efter reklamfilmen för SAAB, maskerad som “samhällsinformation” eller “journalistik” och på exakt samma yta som bildspelet kom därefter vanlig reklam för Arvid Nordquists te. Nu är reklamen markerad tydligt med en gul balk med texten “ANNONS”. Bildspelet innan för SAAB var alltså inte reklam, fast det egentligen var reklam. Lurigt.

SvD-annons för Arvid Nordquist
SvD-annons för Arvid Nordquist

Är det inte dags att SvD ändrar sin verksamhetsbeskrivning till PR byrå nu och stolt redovisar sina kunder på sin hemsida? Marcus Wallenberg är styrelseordförande för SAAB sedan 2006.

Text: Torbjörn Sassersson


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq