NASA avslöjar på måndag “förvånande aktiviteter” på Jupiters måne Europa

publicerad 25 september 2016
NASA bild av Europa, Jupiters måne

På måndag den 26 september kl 20:00 svensk tid ska NASA avslöja vad de kallar “förvånande aktiviteter” på Jupiters måne Europa, aktiviteter som upptäckts med rymdteleskopet Hubble.

Enligt NASA:s hemsida kommer presskonferensen att handla om bevis för en underjordisk ocean, eller rättare sagt en “subsurface ocean” på månen. Presskonferensen sänds direkt via sidan: Nasa.gov/nasalive.

Astronomer och astrobiologer har spekulerat i om Jupiters fjärde största måne, Europa, döljer ett enormt hav av saltvatten under ett täcke av kilometertjock is. Nu verkar NASA vara säkra.

Jet Propulsion Laboratory har tidigare i år meddelat att om det finns ett hav på Europa kan det ha förutsättningar för livsformer.

Text: NewsVoice

Tags: EuropaNASA
  • Många vet sedan länge att NASA inte är till för att “upplysa” om något, utan till för att dölja verkligheten. Gå inte på deras agenda, där de vill få folk att tro på och prata om dessa saker, att det ska fylla folks medvetande. Hubble finns heller inte som teleskop “därute”, utan det handlar om “Sofia”. Det är garanterat så.

NASA HOAX: Life On Europa?