Coca-Cola stäms – Förvirrar konsumenter och finansierar fuskforskning

2
Beyonce gör reklam för Coca-Cola
Beyonce gör reklam för Coca-Cola

Coca-Cola och American Beverage Association (ABA) stäms för att ha vilselett konsumenterna gällande sockersötade drycker och för att finansiera pseudovetenskap. Coca-Cola anklagas även för att ha tillämpat samma metoder som tobaksbolagen.

Text: NewsVoice

 

Stämningen som har lämnats in av The Center for Science in the Public Interest på uppdrag av Praxis Project påpekar att de anklagade parterna medvetet tonar ned sambandet mellan stort intag av sockrade drycker och fetmaepidemin i USA.

Det stämda parterna anklagas för att:

  • Avleda uppmärksamheten från sina egna produkter och istället få allmänheten att tro att de motionerar för lite.
  • Finansiera och publicera pseudovetenskap.
  • Marknadsföra missvisande reklamkampanjer.

Johan Wicklén på SVT som rapporterar om stämningen nämner tre exempel på falska påståenden om sockersötade drycker och dess koppling till diabetes, fetma och hjärt-kärlsjukdomar:

“…Coca-Cola mellan 2010 och 2015 spenderade 120 miljoner dollar på forskning och andra projekt vars mål var att förvirra konsumenter om det vetenskapliga läget kring hälsorisker kopplade till läsk och andra sockersötade drycker.” – Johan Wicklén, SVT

Praxis Project visar att forskare, läkare och dietister mutats för (alternativt fått betalt för) att tona ned riskerna med att inta sockersötade drycker och till och med påstå att läsk är nyttigt.

Läs mer: Coca-Cola Teams Up With Nutritionists to Push Coke as Healthy Treat

Stämningen ger exempel på hur ABA vilselett barn och unga att dricka läsk och motionera mer och en Coca Cola-kampanj påstod att skratta eller spela bowling neutraliserar de negativa effekter av att dricka sockrad Coca-Cola, skriver Wicklén, som nämner att läskkonsumtionen år 2016 var den lägsta sedan 1985 och att allt fler stater infört skatt på sötade drycker.

Text: NewsVoice

Relaterat


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelKakou – “Live in this Moment”
Nästa artikelDärför är svensk Public Service maktens kanaler – Betala ej licensen
NewsVoice är en nättidning som startade 2011. Syftet är att publicera oberoende nyheter, debattartiklar och kommentarer samt analyser av händelser i samhället och världen.
Prenumerera
Notify of
guest
2 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Mayne Sundewall Hopkins
9 januari 2017 kl 00:11

Wow! Better late than never!!

gå över till https_SSL era nötter
gå över till https_SSL era nötter
Gäst
2 mars 2017 kl 08:19

Nu väntar pesticid- och herbicidbolagen
https://www.youtube.com/watch?v=QTgGjp3ryPI

telecom
https://www.youtube.com/watch?v=oS6FGzh3ygw

eller är denna och andra artiklar fejkade texter.