Abby Martin korrigerar New York Times fejknyhet om RT

2
860
Abby Martin - Foto: RT.com
Abby Martin – Foto: RT.com

NOTERAT. Denna nyhet missade NewsVoice i januari 2017, men den är så väsentlig att vi tar upp den nu. New York Times publicerade den 7 januari en fejknyhet om TV-ankaret Abby Martin som åren 2012-15 arbetade som programledare för “Breaking the Set” på RT.com,  den ryska kanalen med filial i USA. 

Abby Martin som är en oberoende och undersökande journalist valde att samarbeta med RT för att bättre få ut systemkritisk journalistik om USA, Väst och västmedia. Hon kunde genom RT nå långt fler tittare än genom sitt medborgarinitiativ Media Roots.

I ett försök från New York Times (NYT) att cementera historia om Abby Martin och hennes arbete för RT publicerade NYT den 7 januari artikeln “Russia’s RT: The Network Implicated in U.S. Election Meddling”.

Abby Martin reagerade då på hur NYT formulerade sig och skrev en replik som hon publicerade på Media Roots, vilket självklart inte når lika många läsare som NYT.

Hon skriver:

“In the article, NYT journalist Russell Goldman used two blatantly false statements about my work at RT to support the argument that the network is simply a Putin-dictated propaganda outlet.

First, he stated “…two anchors who quit during live broadcasts say the network is a propaganda outlet.”

I did not quit during a live broadcast, nor did I say that the network is a propaganda outlet.

He goes on to say “…Abby Martin, who said before quitting, ‘What Russia did was wrong.’”

Any cursory research into the referenced quote—when I spoke out against Russia’s military entrance into Crimea and the network’s glorification of it—will find that not only did I not quit on air, but that I continued my show for an entire year afterward.

I was interviewed about my on-air statement on many major news stations, from BBC to CNN, where I defended my editorial freedom and also called-out the double standards and hypocrisies in their coverage.”

Läs hela Abby martins kommentar på Media Roots

Abby Martin uppger själv att hon lämnade RT för att utveckla sig som “field reporter”. Den ambitionen resulterade i The Empire Files som granskar det amerikanska imperiets maktambitioner i världen.

Text: NewsVoice

2 KOMMENTARER

  1. Oavsett vad som låg till grund för Abigail (Abby) Martins avslut på RT så var hon mycket ledsen sista inslaget hon hade där. Min uppfattning är att RT blev betydligt fattigare sedan hon slutade. En annan som jag saknar mycket där är Anissa Naouai i showen “In the Now”. Ser man tillbaka några år så har RT haft en fantastisk skara journalister som bevakat samhällsfrågor och ekonomi på ett sätt som för de flesta är lättillgängliga.

  2. RT är lika mycket fejk som MSM. Vidare är RT inte Kremls vapen, lika mycket som NYT, CNN är amerikanska statens.

    Det behövs en ny statsform, mediestaten. Denna erkänns av gamla nationalstater i FN och sedan kan journalister söka medborgarskap där. Deras journalistiska gärning är då underställd denna nations jurisdiktion och rättssystem.

Comments are closed.