Stöd NewsVoice så att vi säkrar verksamheten tom juni!

23%

23.000 kr av behovet 100.000 kr är insamlat. Stöd kampanjen via Swish 123 530 2005 eller donera på ett annat sätt. Det smartaste för företag är att annonsera.

Så här vill SvD:s chefredaktör Fredric Karén eliminera andra medier

publicerad 9 mars 2017
- K. Reporter
Fredric Karén - Foto: Bengt Oberger
Fredric Karén - Foto: Bengt Oberger
Fredric Karén, SVD:s chefredaktör – Foto: Bengt Oberger, Wikimedia Commons

I februari uppmanade SvD:s chefredaktör Fredric Karén i en artikel hur Facebook och Google bör göra för att eliminera andra konkurrerande medier. Han skriver: ”Stoppa de falska nyhetssajterna. Sluta att länka till dem, sluta hjälpa dem att tjäna pengar, släck deras You Tube-kanaler. Då skulle de göra journalistiken en verklig tjänst”.

Fredric Karén är chefredaktör för en tidning som under senare år intensivt och i stor omfattning bedrivit anti-Putin-propaganda, anti-Assad-propaganda, pro-NATO-SAAB-propaganda och naturligtvis anti-Trump-propaganda. Nivån av förvridna vinklar har varit hög.

Fredric Karén förfärades i sin artikel istället över andra medier, att: ”vågen av falska nyheter sköljer över oss” och som han utan självkritik menar enbart skulle äga rum inom så kallade alternativa medier på internet – och alltså inte i Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen, SVT, SR mfl vilka också finns på internet.

Ett exempel på “fake news” som Karén lyfter upp är ett påstående om att Clintons skulle ha kopplingar till en norsk stor pedofilring – med individer från norsk politik involverade – som avslöjades i december 2016. Karén menar att någon sådan koppling inte finns. Det är han säker på utan att det utretts, varför han uppmanar Facebook och Google till att ”stoppa de falska nyhetssajterna”.

Martin Jönsson på DN vill samma sak som Fredric Karén

Martin Jönsson som är redaktionell utvecklingschef på DN är inne på samma linje som Karén. Jönsson skriver i sin artikel “Säg nej till annonspengarna, Google och Facebook, så faller fejksajterna”, att alternativa medier, som han kallar fejksajter, ska stoppas genom att strypa reklampengarna och manipulera sökindex på Google.

Han skriver:

Martin Jönsson - Foto: Mikael Gronberg, pressfoto, public service
Bild: Martin Jönsson – Foto: Mikael Gronberg, pressfoto, public service

“Rensa i söklistorna på Google: med lägre vikt på oseriösa nyhetskällor syns de inte lika högt i sökträffarna”.

“Viralgranskarens video om vad som händer när man är källkritisk fick stort genomslag tidigare i år, liksom tidningen Bamses satsning på källkritik.”

Paul Craig Roberts

Paul Craig Roberts, som varit redaktör vid Wall Street Journal har under senare tid, oberoende och utan bindning till något stort mediaföretag, kritiskt granskat medier och det politiska spelet runt och efter presidentvalet i USA. Roberts ger en helt annan bild än Karén om vilka det främst är som sprider falska nyheter.

Paul Craig Roberts - videoclipCraig Roberts pekar på att fd CIA-direktören John Brennan planterade falska rapporter om rysk påverkan, som inte innehöll något bevis alls, hos de medier som eftergivet gör som CIA begär, de ”presstituerade”. Han konstaterar vidare att medierna därmed tjänar syftet att upprätthålla ”det ryska hotet” eftersom det militärindustriella komplexet desperat behöver det ryska hotet för att säkra sin egen existens. Medierna som utgörs av bla: Washington Post, CNN, MSNBC och många andra är mer hängivna att tjäna CIA än att tjäna freden mellan kärnvapenmakter, menar Roberts.

Craig Roberts citerar journalisten Patrick Lawrence (se biografi) som säger att vi mer eller mindre har övergivits av en press som är inkapabel att informera oss om det viktiga och som istället tjänar makten framför folket.

Patrick Lawrence: Det finns egentligen inte alternativa medier

Vi måste inse att de alternativa medierna inte alls är ”alternativa”. I slutändan finns det inget som är ”alternativa media”, säger Lawrence. Det finns bara medier och de stora etablerade medierna har blivit oåterkalleligt dåliga.

Patrick Lawrence - Pressfoto
Patrick Lawrence – Pressfoto

“The lights upon us are dimming. We have been more or less abandoned by a press that proves incapable of informing us in anything approaching a disinterested fashion. As suggested, either the media are Clintonian liberals before they are newspapers and broadcasters, or they are servants of power before they serve us.”

“To put this simply and briefly, they and we must learn that they are not ‘alternative’ to anything. In the end there is no such thing as ‘alternative media,’ as I often argue. There are only media, and most of ours have turned irretrievably bad.”

Text: K. Reporter


Du kan stötta Newsvoice via MediaLinq