“På 1950-talet införde det amerikanska flygvapnet begreppet UFO – Unidentified flying object, men viskningar om främmande föremål och utomjordisk aktivitet har cirkulerat längre än så. Observationerna är många och rapporteras in än i dag. Sebastian Krantz leder podden som får dig att ställa dig frågan – är vi verkligen ensamma i universum?” – Sveriges Radio undersöker Roswell-incidenten

Lyssna på inslaget på RadioPlay | Röst: Sebastian Krantz | Publicerad 24 mars 2017 | Se även Sveriges Radio: P3 Ufopodden

Roswell Daily Record om Roswell-incidenten - July 9, 1947
Roswell Daily Record – July 9, 1947

Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelNu är medierna så rädda för fake news att de inte vågar aprilskämta
Nästa artikelMikroherrgårdar – nästa trend inom boende för de stenrika?
NewsVoice är en nättidning som startade 2011. Syftet är att publicera oberoende nyheter, debattartiklar och kommentarer samt analyser av händelser i samhället och världen.
Prenumerera
Notify of
guest
17 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Ale
Ale
29 mars 2017 kl 22:19

Sveriges Radio = Konspirationsteoretiker! 

Torbjörn Sassersson red.
Admin
29 mars 2017 kl 23:04

Men medge att det är lite latjolajban att självaste Sveriges Radio gör detta? Lite starkt jobbat där.

sten bjorsell
sten bjorsell
30 mars 2017 kl 00:18

Gissar at vi kommer få se många fler “avledningsmanövrer” i liknande stil.
Det gäller dels att hålla “oss” borta från vad sanningsmakarna betraktar som fake news, dels att få oss intresserade för pseudeonyheter, helst med lite skrämsel i så att vi hålls “rädda”.

Lollo
Lollo
Gäst
30 mars 2017 kl 08:26

Tror att sten bjorsell är något på spåren 🙂 Mediestrategi deluxe

Brynolf Flonyr
Brynolf Flonyr
Gäst
30 mars 2017 kl 08:42

Det är väl inget konstigt med det, så länge som en i grunden skeptisk hållning råder.
Jag tror inte alls att det ligger några “onda” avsikter bakom. Man gör program om allt möjligt och för lyssnare med olika intressen. Slappna av och lyssna intresset finns; avstå annars. Själv ska jag lyssna och det kommer knappast skada mig.

Ulf Bittner
Gäst
30 mars 2017 kl 09:02
Ale
Ale
30 mars 2017 kl 09:07

@ NewsVoice Kanske. Eller så har SR sneglat på Newsvoice, som tagit upp bland annat fjärrskådning; och på detta vis försöker SR åka lite snålskjuts i MSM allmänt dalande popularitet? När de ändå är inne på spåret, då är det bara att fortsätta med alternativa förklingar för t ex 9/11.

Sigge Johansson
Sigge Johansson
30 mars 2017 kl 09:35

Oavsett vad “svensk” kabala-media (=boktryck/press/radio/tv/film) än presenterar kan det bara betraktas som Fake-News — dess trovärdighet är för mig sedan decennier förverkad och lär knappast kunna återupprättas under min livstid….

Försöker dock följa med i slumpvis utvalda medier för att hålla mig ajour om vad “etablissemanget” försöker hjärntvätta medborgarna med samt påstår vara aktuella sanningar.

Torbjörn Sassersson red.
Admin
30 mars 2017 kl 10:04

Men jag tycker ändå att podden om Roswell lämnade olika perspektiv öppna. Man slapp tex debunkern som brukar får sista ordet.

Uffe Johansson
Gäst
30 mars 2017 kl 10:42

Tror att du blandar ihop poddarna nu Torbjörn.

Det är riktigt att P3 har en UFO-podd, men den du skriver om har inte SR något att göra med.

KarlMagnus
KarlMagnus
30 mars 2017 kl 11:03

jag kanske har postat den här innan, men jag tycker den är värd att posta igen. den här kvinnan hävdar att hon var en av ledarna (av utomjordingarna i skeppet) som kraschade i Roswell. jag har läst båda hennes böcker och dom är ganska fascinerande:

https://www.youtube.com/watch?v=W3-kI2d9qBU

Torbjörn Sassersson red.
Admin
30 mars 2017 kl 12:30

Jaha nu åkte man dit. Sebastian Krantzs UFOpodd har inget att göra med Sveriges Radios UFOpodd. Jag kontaktade Sveriges Radio och frågade om det var samma produktion och samma folk bakom, men de svarar nej. Märkligt. Båda produktionerna heter UFOpodden och båda startade i februari! Vilken luring!

Sebastian Krantzs UFOpodden (lanserades 17 feb):
http://www.radioplay.se/podcast/ufopodden?episode-id=31860

Sveriges Radios UFOpodden (annonserades första gången 16 feb):
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=5056

Uffe Johansson
Gäst
30 mars 2017 kl 12:45

Mm, det gäller att källforska ordentligt 🙂

Jag lyssnar för övrigt på båda poddarna, och tycker att de är spännande. Trots att jag är skeptiker.

Torbjörn Sassersson red.
Admin
30 mars 2017 kl 16:10

Helena Sahlén Folke, Poddredaktionen från Sveriges Radio skriver på SR.se som svar på min fråga:

“Det är precis som du säger – båda poddarna lanserades ungefär samtidigt, men har inget med varandra att göra. Den som är märkt med en P3-logga är vår, men den som Sebastian Krantz gör har ingen koppling till Sveriges Radio!”

https://kundo.se/org/sverigesradio/d/ufopodden/

Uffe Johansson
Gäst
30 mars 2017 kl 16:17

En liten not: SR:s pod är dramatiseringar av information från UFO-Sveriges arkiv, med medhjälp av förre ordföranden Clas Svahn.

Ronny
Ronny
Gäst
3 april 2017 kl 08:38

UFO’s i meningen ET tillverkade farkoster tillhör de ämnen som mainstream media i Sverige har till uppgift att hålla folket okunnigt om vad det egentligen är. Fram tills vi får en full disclosure från Vita Huset lär all världens UFO’s fortsätta att förklaras vara luftballonger eller sumpgas. Varför läsa skiten öht?

Peter Grafström
Peter Grafström
Gäst
3 april 2017 kl 18:04

Nej Ronny, Ufos, om man menar sån från utomjordisk teknologi, är en av många ideer som kan användas för missleda allmänheten.
Och det är alls inte ofarligt och oskyldigt att eliterna ekonomiskt stöder ufo-myter, ty syftet är att utnyttja såna vanföreställningar för att tyrannisera genom fejkade ombud. Werner von Braun varnade 1977 när han var döende för att detta är en elitplan för att motivera uppbyggnaden av rymdkrigsteknologi. Givetvis för angloimperiets makt här nere bör man tillägga.
Religionen har olika sidor inte bara av ondo men en sida är analog med den typ av psykologi som eliterna tänker använda ufo-myten till.
I fallet Roswell var det dockor som används för krocktester.
Bulwer Lytton från den Brittiska eliten som bidrog till att stimulera fram nazismen i Tyskland är sen 1871 ursprunget till det sammanhang som dras fram angående hemlig nazistisk antigravitationsteknologi gömd under sydpolen.