Föreningen Stoppa Aurora ska störa Sveriges största militärövning på 20 år

23
7002
Aurora 17 - Pressfoto: Försvarsmakten
Aurora 17 – Pressfoto: Försvarsmakten

Under tre veckor i september 2017 kommer stora delar av Sverige att förvandlas till en övningsplats för krig. Övningen kallas för Aurora. Enligt Försvarsmakten finns det inga garantier att USA inte medför kärnvapen in på svenskt territorium. Därför har flera organisationer gått samman under namnet Stoppa Aurora.

Intervju: Martin Gustavsson – Vetenskapliga Partiet

En person från föreningen som kallar sig Kristina har svarat på några frågor, förmodligen i samråd med andra i organisationen

Karta över övningsområdet under Aurora 17
Karta över övningsområdet under Aurora 17

Vilka krav ställs för att en organisation ska få vara med i er lista eller tar ni ett beslut tillsammans demokratiskt om det?

Kristina: De som stödjer uppropet och våra paroller kan ställa sig bakom kampanjen.

Vilka politiska partier med mandat i riksdagen vill stoppa övningen Aurora idag?

Kristina: Det är regeringsbeslut angående Aurora så det ligger inte på riksdagen.

Den 9/9 ska ni ha en manifestation i Stockholm. Tror ni att medier ägda av Nato-intressen i väst kommer vara objektiva eller ens rapportera om den och vilka medier kommer ni försöka nå ut igenom?

Kristina: Angående objektivitet i media är det inget jag tror existerar. Vi kommer att vända oss till mainstream och alternativ media.

Den 15-18/9 tänker ni genomföra en aktion mot Aurora. Jag tänker inte fråga er om detaljerna i er aktion, men tror ni att er aktion kommer ha någon effekt på opinionen och hur människor kommer rösta 2018?

Kristina: Vi hoppas med aktionen att störa den pågående krigsövningen och skapa opinion mot NATO, tyvärr är det inte en fråga som kommer prägla valåret 2018, men vi hoppas såklart påverka opinionen mot NATO.

Vad tror ni krävs för att er aktion ska få maximal effekt och hur kan människor hjälpa till på bästa sätt anser ni?

Kristina: Genom att delta på aktionen och utifrån sin egen förmåga, och egna önskemål om att göra aktion som civil olydnad eller aktion utan riskera juridiska konsekvenser och stötta och medverka kan den som vill bidra till att göra en lyckad aktion.

Människor i hela Sverige borde rimligen vara skeptiska till kärnvapen på svenskt territorium. Ni skriver att ni främst är aktiva i Göteborg, Stockholm och Gotland. Varför tror ni att er organisation inte spridit sig till hela Sverige?

(Kristina kommenterade inte denna fråga)

Jag ser att ni använder de amerikanska NSA-kontrollerade sociala programvarorna Twitter och Facebook. Varför gör ni det?

Kristina: Vi har inte haft diskussion om att inte använda de stora etablerade sociala medierna utan har gjort det för att vi tror att vi når ut där.

Jag läser inget om bojkott mot de ansvariga för Aurora eller mot USA på er hemsida. Varför använder ni inte detta verktyg?

Kristina: Som sagt är det ett regeringsbeslut angående Aurora och det är svårt att bojkotta regeringen utifrån den kampanj vi organiserat.

Intervju: Martin Gustavsson – Vetenskapliga Partiet

Martin Gustavsson, Vetenskapliga partiet, pressbild
Martin Gustavsson, Vetenskapliga partiet, pressbild

Martin Gustavsson är frilans medborgarjournalist för Newsvoice. Han har en bakgrund som maskinoperatör, maskiningenjör, globetrotter och vikarierande lärare, samt är partiledare för Vetenskapliga partiet och Valsamverkanspartiet. Hans arbete är en donation till framtidens generationer.

Läs även och se ÖB presentera övningen: Krigsövningen Aurora 17 – Två versioner av samma övning


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Prenumerera
Notify of
guest
23 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Conny Lundberg
Gäst
4 augusti 2017 kl 10:28

Underbart att höra att det fortfarande existerar upprorsanda i gamla Svedala!!! 🙂
Tack, Martin, för denna uppmuntrande artikel och till Torbjörn som ser till att den kan läsas på Newsvoice!

Hllviken
Gäst
4 augusti 2017 kl 12:10

“…Mandom, mod och morske män, finns i gamla Sverige än…”

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
4 augusti 2017 kl 14:22

Tack Conny för uppmuntran! Det värmer. Jag har anmält Vetenskapliga partiet till organisationen Stoppa Aurora och funderar ev. på att bidra med någon aktion i Växjö om intresse finns.

Vad gäller mitt förslag på bojkott avsåg jag att vi kanske skulle uppmana människor att köpa produkter från fredliga länder som följer internationell rätt så att aktionen får en ekonomiskt positiv effekt för de länder som faktiskt hjälper oss alla till fred genom att uppföra sig anständigt i vår värld.

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
4 augusti 2017 kl 14:47

@Hllviken

Fegisar finns det också. De följer USA:s minsta vink likt dumma våp, Hllviken, sedan döljer de sin feghet bakom “Mandom, mod och morskhet”, men de är alltså inget annat än fega fjollor som underkastar sig världens i särklass mest kriminella land som någonsin existerat.

Att de faktiskt är fjollor ser man även i många delar av deras personlighet ex. där de poserar med exakt de attribut de saknar. Det är moraliskt tvivelaktigt och klandervärt, Hllviken, eftersom vårt ledarskap och vårt totalförsvar bör bestå av riktiga män och kvinnor med lite djävla ryggrad, eller hur?

Den som stödjer ett kriminellt land i sin kriminalitet, oavsett om det sker i lönndom med NLP via Newsvoice kommentarsfält, eller på något annat vis, är inget annat en vidrigt kriminell lort, Hllviken. Är det inte så? Håller du inte med?

Hllviken
Gäst
4 augusti 2017 kl 15:55

Jag menade bara att de som motarbetar förtrycket är modiga.

Hllviken
Gäst
4 augusti 2017 kl 16:39

Sedan 2014 har vi en försvarsminister som inte har någon högskoleutbildning, har ej gjort militärtjänst, har ej någon kompetens över medelsvensson.

Peter Hultqvist; socialdemokratisk journalist och riksdagsledamot. Han gick på representationsmiddag i slottet pyntad med palestinska medaljer!

http://www.sapereaude.se/HultqvistslottetPL.jpg

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
5 augusti 2017 kl 10:15

Svensk anknytning till NATO uppmärksammas annorstädes:
Sweden, which is not a NATO member, plans to hold what it calls the “first and largest” exercise of its kind in over 20 years involving all of its military branches together with several NATO members in September.
http://www.veteranstoday.com/2017/08/04/us-plans-global-drills-to-counter-russia-other-complex-threats-top-us-military-official/

Savalle
Savalle
Gäst
5 augusti 2017 kl 10:36

Jag anser att Sverige ska vara neutralt, ha ett självständigt försvar och inte delta i krig utanför svenskt territorium.

Konflikter i världen ska lösas genom diplomati och samförstånd.

Fred uppnås genom att upphäva förtryck och genom att ta ifrån hänsynslösa personer deras makt över andra.

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
6 augusti 2017 kl 17:17

@ Hllviken

Inbillning/utbildning eller ej, eller militär kunskap/förmåga eller ej, definierar inte en försvarsminister. Kompetens kan komma genom nyfikenhet, tankeförmåga och skepticism.

Om Peter Hultqvist gick på representationsmiddag i slottet pyntad med palestinska medaljer tyder det i min mening på att han INTE sympatiserar med Israels nazistiska/sionistiska expansion,koncentrationsläger och etniska rensning av palestinier. Det kan man berömma, anser jag.

Det som ska kritiseras i hans fall är nog det som Schlaug satte fingret på, nämligen hans vettlösa attacker på alternativ media som patriotiskt försöker rädda Sverige tillbaka till neutralitet och alliansfrihet, något som hjälper till att skapa avspänning och fred i Sveriges närområde och skulle gynna hela Europa samtidigt.

Alternativmedia är i min mening, generellt sett, både patriotiska och fredliga i sin gärning även om det finns några vettlösa undantag ex. “Wisemans visdom” som verkar arbeta åt det militärindustriella komplexet.

Hllviken
Gäst
6 augusti 2017 kl 18:20

Martin – representerar tönten något som försvarar det svenska folkets intressen?
Ska SVERIGES FÖRSVARSMINISTER stoltsera med palestinska utmärkelser?
Finns det ingen som har basalt förnuft längre?

Michael Olofsson
Michael Olofsson
Gäst
6 augusti 2017 kl 22:24

Avblås Aurora, skapa avspänning i Östersjön. Svenskt territorium skall inte öppnas upp för amerikanare för det provocerar Ryssland och Kina. Det ligger verkligen inte i svenskarnas intresse. Men den svenska militärjuntan som öppnat gränsen gillar att svassa efter amerikanare och skjuta lite här och där.

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
7 augusti 2017 kl 09:45

@ Hllviken
Jag tror inte försvarsministern och statsministern representerar ett välinformerat svenskt folks bästa intressen. De representerar vare sig demokrati eller välfärd för vare sig Sverige, Ukraina, Krim eller Syrien, anser jag. Likväl har svenska folket demokratiskt valt exakt det elände de har fått.

Det finns länder som olagligen ockuperas av Israels ledande sionister och Palestina är ett av dem. Eftersom olagliga invasioner med stor sannolikhet INTE är i Sveriges folks bästa intresse (Krig har historiskt aldrig varit i något folks bästa intresse) så anser jag att vi bör stå på de olagligt ockuperade ländernas sida i kampen mot monopolkapitalismen och deras vidriga dödskulter.

Att således bära palestinska medaljer är på något vis helt ok, anser jag, eftersom de representerar ett folks rättvisa nationella rättmätiga kamp. Kampen är nationell, inte religiös, även om religionerna profiterar på förtvivlan.

Jihadismen i Syrien har skjutit granater mot skolbarn i Damaskus. De har samverkat med Saudiarabien, Israel och USA, samt sorgligt nog med Sverige m.fl.. Lönnmördare! … som det numera daltas med i Sverige.

Säkerhetsrådet vill inte ens dra dessa krigsförbrytare inför rätta. Det är lätt att förstå. De flesta medlemmar i säkerhetsrådet har de facto stöttat eländet och fortsätter att göra det. Det är vidrigt. FN har länge varit en enda stor maktlös odemokratisk parodi som ger världens i särklass vidrigaste land rätten att lägga veto mot alla rimliga åtgärder som kan skapa fred i världen.

Palestina kan mig veterligen inte anses vara särskilt skyldiga till några brott mot krigets lagar. De befinner sig i en förtvivlad situation som Israel skapat med hjälp av USA:s veto i säkerhetsrådet.
http://www.monabaker.com/conflictfacts.htm http://monabaker.com/quotes.htm

Auroraövningen är en spottloska mot fred i Sverige och i världen. Det är inte några palestinska medaljer. Tvärtom.

Ov Tirud
Ov Tirud
Gäst
7 augusti 2017 kl 10:13

Känns somna är ryska sarbetsmänniskor. Fullt av ostyrkta påståenden. Var är stoppaZaoad? 100 000 ryska soldater övar anfallsstrider i Östersjön m omnejd och ingenting om den eller deras kärnvapen. Mycket mycket låg trovärdighet.

Jan Rosbäck
Jan Rosbäck
Gäst
8 augusti 2017 kl 00:12

Värdlandsavtal är bara en omskrivning av ordet medlemskap fast utan möjlighet att delta i planering. Det blir som ett föräldrafritt partaj för tonåringar, kanske i den förpubertala klassen som ett par av kommentarerna här. Ska bli intressant om dessa vaknar upp när man inför “Demokrati” av militär Natomodell i deras hemkvarter. Kamouflageklädda individer som inte förstår ett skit av vad man säger när dom sladdar in med en stridsvagn i trädgården och osäkrar sina vapen. Nu har ju natoalliansen också fått lite träning under åren som gått mot de egenhändigt skapade terroristerna i mellanöstern med sina drönare och andra tekniska påfund. Hoppas de inte ska köra i skarpt läge i september.

Hllviken
Gäst
9 augusti 2017 kl 07:18

Finns det en tanke bakom tillsättandet av en sådan “Försvarsminister”?

http://pbs.twimg.com/media/DGPJ02LXoAQxckl.jpg

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
11 augusti 2017 kl 12:51

(kopia av e-post skickat till Stoppa Aurora)

Hej Kristina och Torbjörn!

Om Kristina inte uppfattade att intervjun var avsedd att bli publicerad tycker jag att det är märkligt och beklagligt. Jag angav både att jag var medborgarjournalist och att det var en intervju som jag ville publicera på Newsvoice, samt numrerade t.o.m. frågorna. Svaren kom tillbaka numrerade också även om en fråga inte besvarades och numreringen blev fel på slutet.

Men, helt klart, om jag ges möjlighet att intervjua den riktiga talespersonen eller om talespersonen svarar på frågorna så kan jag givetvis göra en ny text som publiceras. Då kan vi samtidigt ange att den första intervjun som gjordes inte gjordes med organisationens talesperson och ev. bifoga en förklaring om varför det blev så.

Talespersonen kan själv kontakta mig. Jag tycker det är mycket märkligt att det faktiskt inte redan har skett. Kontakt kan givetvis tas genom denna e-postadress som jag skickar från, eller ännu tryggare naturligtvis genom Vetenskapliga partiets blogg, helt utan inblandning av Google.

Det som sker just nu är också en slags nyhet anser jag, oavsett vad som ligger bakom skeendet. Till Kristina rekommenderar jag varmt att DIREKT kontakta talespersonen, vem det nu egentligen är. Det framgår faktiskt inte på Stoppa Auroras hemsida eller Kristinas meddelande.

Eftersom jag vill vara säker på att talespersonen får kännedom om vår konversation lägger jag även detta svar i Newsvoice kommentarsfält.

MVH
Martin Gustavsson
Vetenskapliga partiet

Hllviken
Gäst
13 augusti 2017 kl 10:19

Mycket tyder på att den mäktiga NATO-lobbyn har tillsatt en ******** som “försvars”-minister, så de får en lydig en som genomför deras agenda.
Bild från “Folk-och-Försvarskonferensen” med LO-ordföranden Thorwaldsen;

http://pbs.twimg.com/media/DF7ieh9XUAEjg7s.jpg

Kerstin Vilselius
Kerstin Vilselius
Gäst
16 augusti 2017 kl 15:22

Tack för ditt arbete, Martin!
Var kan man se de planerade aktionerna så man kan lägga in det i sin almanacka?

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
16 augusti 2017 kl 17:04

@Kerstin Unger-Salén Vilselius
Det verkar som om den person som kallar sig “Kristina” inte är så duktig på att förmedla meddelanden till Stoppa Auroras talesperson eller andra kontaktpersoner, eller så har Google eller försvarsmakten fått i odemokratiskt uppdrag att censurera e-postmeddelanden, men det betvivlar jag, även om man undrar när man inte får någon som helst reaktion.

Jag tror att störst intresse för aktioner finns inom de partier där det finns människor som verkar för fred, ungefär halva Miljöpartiet fastän det krympande partiet kan vara just krympande för att människor som har karaktär har en tendens att lämnar det. Många i Vänstern är för fred på riktigt och nästan alla i Kommunistiska partiet är för fred så där kan du nog finna människor som planerar att agera och kanske få åka med om du blir medlem.

Jag rekommenderar dig att kontakta organisationer som är intresserade av aktioner direkt. Du har tur att jag fick ditt meddelande förresten. Mig kontaktar man bäst via Vetenskapliga partiets kommentarsfält och jag kan medverka i en laglig aktion i Växjö om intresse finns, men jag tänker inte agera helt själv.

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
16 augusti 2017 kl 17:14

…och SD, samt även NMR, samt många av de partier som valsamverkar med Vetenskapliga partiet är förresten också för fred och kanske många andra mindre partier också som ännu inte förstått att de måste valsamverka om de ska komma någon vart.

Hllviken
Gäst
25 augusti 2017 kl 16:42
Hllviken
Gäst
27 augusti 2017 kl 09:00

“Välmeriterade” försvarsminister Peter Hultqvist som Lucia;

http://pbs.twimg.com/media/C2Cx-pbWgAA3uqB.jpg

Det är väl tydligt att makten bakom kulissen har satt töntar på varenda inflytelserik post –
det svenska folket tvingas betala skyhöga löner till personer som förstör vårt land.

Torbjörn Sassersson red.
Admin
14 september 2017 kl 08:35

Fakta om antalet deltagande länder och soldater, enligt DN:

Aurora 17, DN-grafik
Aurora 17, DN-grafik