Jacob Nordangård i samtal med Stella Tormanoff om Transhumanism

16

PhD Jacob Nordangård och Stella Tormanoff samtalar om Transumanism – en filosofisk rörelse gillad av teknokraterna – som har potential att styra hela den filosofiska globala utvecklingen på gott och ont.


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelSvenska banker vill chippa dig – Tidigare hemliga projekt nu offentliga
Nästa artikelHans G Eriksson: HD prövar en resningsansökan från uppfinnaren Mats Hedman
NewsVoice är en nättidning som startade 2011. Syftet är att publicera oberoende nyheter, debattartiklar och kommentarer samt analyser av händelser i samhället och världen.
Prenumerera
Notify of
guest
16 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Rodica Dobrescu
Rodica Dobrescu
Gäst
4 september 2017 kl 18:56

När människan frivilligt ger upp sin rätt att vara just en fri varelse av Gud skapad, då har människan kommit längst ner i djurriket och då har den blivit på riktigt en slav under teknikens “under”gång!!!
Vi är skapta med en själ och SKALL vara rädd om den! Själen är den ända som vi äger och ingen kan ta den ifrån oss. NEJ till chippning av mänskligheten!!!

Faithbringer
Gäst
4 september 2017 kl 19:17

Rodica, jag fick gåshud av din kommentar. Skulle inte kunna skriva det bättre.

Savalle
Savalle
Gäst
5 september 2017 kl 15:13

Det finns krafter- mycket onda krafter – som provar att leka gud, De syftar till att kontrollera allt liv och till sin egen fördel. De smyger sig fram på alla fronter. det gäller att avslöja dem. De kommer att bli nakna, så att alla kan se deras falskhet. Och de kommer att bli tillintetgjorda. Alla Ni som nu står i deras tjänst: Finn en väg bort! Mod och möjligheter kommer på vägen!

Hllviken
Hllviken
Gäst
5 september 2017 kl 20:49

Farligt att bli beroende av privata monopolföretag:

http://www.youtube.com/watch?v=ha68yokXaeU

Faithbringer
Gäst
6 september 2017 kl 07:19

En stor del av Transhumanismen bygger på monopol. Monopol – privat liksom statligt är det ultimata kontrollsättet. Du eliminerar all kritik, konkurrens och opposition. Så det ekonomiska delen av idéen är att uppnå global monopol i energi, teknik, mat-och läkemedels production, råvaror… allt av väsentligt värde för mänsklighetens överlevnad. Så det är den ekonomiska implementeringen av den filosofiska utopin. Jag kallar det utopi då de som driver utvecklingen har förtått att vad man än gör är människans fria vilja ett problem för dem.

Anders Hallviken
Anders Hallviken
Gäst
6 september 2017 kl 11:22

Ja, Faithbringer – många fler än vi funderar på hur människor ska bli fria och bestämma över sig själva. Världshärskarna verkar kontrollera allt på Jorden!

Kalabrien
Kalabrien
Gäst
6 september 2017 kl 13:15

Intressant att lyssna på! Får jag komma med en liten anmärkning bara, det du Jacob säger efter 24:14 om “spirituell”… du avser”andlig”, men säger “spirituell”. Orden har ingen relation, spirituell och andlig. Att du inte avsåg “spiritism” förstår jag, men du avser nog inte heller “en person som uttrycker sig på ett kvickt och elegant sätt”, vilket ordet “spirituell” innebär. Om någon tycker att detta är en petitess… så tänk om. Dssa ord som tex “andlighet”, materia(-lism) m fl mfl… är som grundbulten i alla resonemang om de stora frågorna om vad livet är, vad är en människa, livets mening, osv – då måste vi vara de som skyddar dessa ord från elitens nedmangling av just ord och begrepp, de vrider bort deras egentliga innebörd och mening-

Torbjörn C
7 september 2017 kl 12:57

Ja, det kan mycket väl finnas en inplanerad undergång i sammanhanget. Den självutnämnda ‘eliten’ pratar ju om befolkningsreduktion, att minska mänskligheten med flera miljarder.

Det finns så många aspekter av det här ämnet så det är svårt att veta vart man ska börja. Jag tror dock inte att det här artificiella människo-experimentet kommer att lyckas.

Jag har också erfarenheten av att både levt som ‘bondkanin’ och ‘cityhermelin’. Detta, att i Stockholm hela tiden behöva vara ‘up-to-date’, rätta märkeskläderna, rätta fiken, rätta barerna, coolaste restaurangerna….
Puh! det blir jobbigt efter ett tag!

Det kommer alltid att finnas ett gäng hipsters, posers, wannabees och hang-arounds som vill vara där det händer, hänga med, ha det senaste. Men; detta är bara en mognadsfas i individens färd mot inre självkännedom.

Det som kommer att haka på Thumanismen är just dessa osäkra själar som inte hittat sig själva ännu. Vi som passerat denna mognadsfas kan inte låta bli att fnissa lite åt hela ‘hypen’.

Vi är Själar som bor i en fysisk kropp, Moder Jord är vår skola här i 3:e dimensionen, vi föds, vi dör, vi föds igen…

Frid&Kärlek♡

Jacob Nordangård
Gäst
7 september 2017 kl 16:45

Kalabrien

Tack för ditt påpekande. Du har givetvis rätt. Jag uttryckte mig anglifierat och lät mig påverkas av begreppet technospiritualism. Ska försöka hålla mig till rätt begrepp, teknospiritism, i fortsättningen.

Anders Hallviken
Anders Hallviken
Gäst
7 september 2017 kl 18:44

Hej Jacob Nordangård!

För ett par år sedan läste jag din utmärkta avhandling om Maktstrukturen – har du fått intresserade följare och har det kommit igång något praktiskt för att bygga ett alternativt samhällssystem?

Jag är själv intresserad av byalag och permakultur.

Ale
Ale
7 september 2017 kl 22:19

Här går en gräns! Vem är ägare av kroppen? Är det individen själv? I så fall har man också äganderätten över sin kropp. Det vill säga man gör vad man vill med sin kropp – annars äger man den inte, bara på sin höjd förvaltar den åt en högre makt som i sin tur proklamerar ett ägandeskap över våra kroppar. Ta bara en sådan sak som aborter: dvs rätten för kvinnor att bestämma över deras kroppar. Men i rimlighetens namn borde då inte alla, både män och kvinnor, ha samma rätt att bestämma över den egna kroppen? Bara en sådan sak som att kriminaliseras för vad blod kan tänkas innehålla? Illegala substanser som t ex cannabis. Nu är detta inte en drogliberal text, utan vill bara peka på argumentationen: att ha rätt till sin kropp och vad du nu kan tänkas betyda? Vägra att bli chippad i framtiden, utan för den skall tvingas bli ”banklös”. Rätten att vägra vaccinera sig hamnar väl i samma kategori. Tillhör mitt levnadsmönster mig? Äger jag den informationen? I så fall är insamlande av mina vanor ett upphovsrättsligt brott osv. Det man äger gör man vad man vill med, annars äger man det inte. Ingen implementation i min kropp, så långe så långe som jag ägaren av min kropp.

Faithbringer
Gäst
7 september 2017 kl 23:16

Ale, vi får hoppas att folk resonersr som dig angående friheten att äga sin kropp som skall ställas emot rätten till betalningsmedel. Vem skall driva denna fråga då politikerna som kallar sig liberaler ägnar all sin energi åt frågor som huruvida individen skall kunna välja sitt kön? Detta är frihet och en rättighet tycks det, men att välja mellan olika alternativ till betalningsmedel blir så småningom bara jobbigt och gammalmodigt. I staden jag bor så kan jag garantera att det är enbart några av den utdöende generationen som skulle våga öppna munnen för att försvara kontanterna bland annat. Så en generationsfråga. Tänk att det skall stå i historieböckerna: “Det var tider då folk kunde anonymt handla med papperslappar. Ingen kunde spåra varifrån dessa kom eller gick. Det var kaos i samhället under hela mänsklighetens historia då dessa underutvecklade biologiska varelser utan implantat kunde göra vad de ville. Ingen kunde spåra dem.”

Sedan finns det faktisk en högre makt. Den som har givit dig din själ, men det kan du fundera på när du kopplar till den. Den själen tror jag föds i en kvinnas kropp när en spermie befruktar hennes äggcell. Därefter har hon ett ansvar för två själar och två kroppar, så vilken har rätt att leva den större eller den lille kroppen? Eller vem vet när själen materialiseras?

Ale
Ale
8 september 2017 kl 07:41

@Faithbringer: “angående friheten att äga sin kropp”
Det handlar inte om friheten att äga sin kropp utan antingen äger man kroppen eller så äger man inte kroppen. Definitionen på ägande är att man har den absoluta rätten att göra vad man vill med det man äger, annars är det inte tala om ett ägande.

Faithbringer
Gäst
8 september 2017 kl 11:36

@Ale
Ödet eller some det sekulära kallar för “slumpen” brukar reglera det där med ägandet. Går man över en viss gräns, så får man en läxa. Chippningen skall representera just “den fria viljan” att göra vad du vill med din kropp.

Peter Grafström
Peter Grafström
Gäst
11 oktober 2017 kl 20:36

Jag instämmer med att de mest diskuterade tillämpningarna har med makt och kontroll att göra. Men teknologin har oerhört nyttiga tillämpningar som härskarna under mkt lång tid hållit tillbaka. Tillämpningar som återger svårt förlamade människor full rörlighet. Även billiga effektiva smärtlindrande tekniker har avsiktligt hållits tillbaka.
Orsak är troligen delvis rent ekonomisk: befriar man människor från plågor och handikapp behövs plötsligt inte en massa mediciner och dyr utrustning som de multinationella tillverkar. Men andra troliga motiv är att eliterna vill bevara ett övertag som kan erhållas med hemlighållen teknologi. Att dom i hemlighet bedrivit många årtionden av (troligen militärt överinsedd) hjärna-datorkommunikation kunde förutsägas redan i vissa konferenser från 1960-talet då forskare fick rådet att allmänheten inte borde känna till existensen av tekniken samtidigt som den var stadd i snabb utveckling. Man bör inte vara generellt negativ utan stödja forskningens och företagsamhetens vilja att hänge sig åt de uppenbart nyttiga inslagen. Det handlar potentiellt om ett stort och samhällsnyttigt verksamhetsfält.

Savalle
Savalle
Gäst
19 december 2019 kl 23:02

Mind control – Världen som måltavla
Pia Hellertz – Fil.dr.
Oktober 2017

http://www.piahellertz.com/Mind_control-Del1.pdf