Facebook stängde åtkomst till NewsVoice-kontot – hävdar ”phishing”

22
Facebook stängde av NewsVoice-sidan
Facebook stängde av NewsVoice-sidan

Facebook-profilen som hör till redaktören stängdes helt [andra kan se den] och åtkomsten för NewsVoice sida förhindras sedan igår av Facebook, som hävdar att kontona utsatts för sk ”phishing” dvs nätfiske eller lösenordsfiske, men det stämmer inte. Stängningen skedde när redaktören postade lästips för en artikel om homeopati i en rad hälsogrupper. Det är en rutin för NewsVoice att på Facebook tipsa om hälsorelaterade artiklar och så har alltid skett utan problem tidigare.

Texten är uppdaterad

“Denna gång aktiverades tydligen något i Facebooks algoritmer, som stängde dels min profil på Facebook och även åtkomsten till NewsVoice Facebook-sida”, säger Torbjörn Sassersson, redaktör på NewsVoice. “Vi brukar dagligen posta våra artikellänkar i diverse lämpliga Facebook-grupper, varför stängde de av just denna gång?”.

Att som kund få hjälp från Facebook är uteslutet. Facebook har i praktiken ingen support, bara hjälpsidor. Istället får den drabbade användaren vänta ut situation till dess att Facebook väljer att agera. Nu har sidan och profilen på Facebook legat nere snart ett dygn utan åtgärd från Facebook.

Text: NewsVoice


Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd.
Föregående artikelUtvidgad övervakning och vapenkontroll att vänta efter massakern i Las Vegas
Nästa artikelBechir Rabani infiltrerade vänsterextrema stenkastare
NewsVoice är en nättidning som startade 2011. Syftet är att publicera oberoende nyheter, debattartiklar och kommentarer samt analyser av händelser i samhället och världen.
Prenumerera
Notify of
guest
22 Kommentarer
Äldst
Nyast Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Jan Norberg
Jan Norberg
Gäst
3 oktober 2017 kl 09:01

Den politiskt korrekta nomenklaturan tar sig återigen tolkningsföreträde för vad som skall publiceras på den proprietära Facebook plattformen, dvs åsiktsfriheten beskärs av dem vilka anser sig veta vilka åsikter som är korrekta och vilka åsikter som inte är det.

Som jag ser det så finns det egentligen bara ett sätt att visa vad vi tycker om åsiktsfriheten hos Facebook, avsluta alla dina Facebook konton, uppmana dina vänner att göra likaledes, uppmana alla annonsörer att inte gynna Facebook.

Det är bara minskade intäkter som påverkar företag som Facebook, dvs follow the money trail.

Själv har jag allt sedan starten avstått från de flesta proprietära plattformar av de sk sociala medierna.

Jag försöker alltid leva efter principen att om möjligt gynna uppstickare för att skapa äkta konkurrens, när någon aktör blir för stor så kommer alltid dessa maktfullkomliga åtgärder.

Historien har dock visat att tex IBM som drev sin proprietära doktrin under många år, och som verkligen gjorde allt för att med alla medel skydda sin dominerande ställning, till slut och under stor tandagnisslan fick anpassa sig och acceptera marknadsutvecklingen från gamla mainframe plattformar till andra betydligt mer kostnadseffektiva plattformar.

Denna gång är det massmarknadsprodukten Facebook som likt IBM inom företagsvärlden försöker styra sina kunder, men det är bara genom att alla småkunder på denna massmarknad med sina fötter visar vad de tycker om detta illvilliga tilltag från Facebook.

Att det är politiker som ligger bakom och trycker på hos Facebook behöver man inte vara Einstein för att förstå, gör inte Facebook som politikerna vill så finns alltid lagstiftningshotet att trycka på med från dessa äckliga politiker.

Vi närmar oss DDR och den Stasi verksamhet som präglade en stat där åsiktsfriheten ständigt var under attack från politiker.

Stella Tormanoff
Gäst
3 oktober 2017 kl 09:02

Den som inte har haft en opinion och uttryckt den i sociala media är omedveten att det finns rejäl censur. Censuren omfattar numera inte bara känslomässiga utbrott och så kallade ”hat mot folkgrupp”, men även obekväma åsikter och fakta.
Jag hoppas att kontot återställs.

sten bjorsell
sten bjorsell
3 oktober 2017 kl 09:13

Klar indikation på att påståenden om att “deep state” styr betydligt mer än vi vill tro och se, genom bl.a uppköp eller inflytelseköp av populära media
Facebook bör bäst bojkottas och lämpliga alternativ identifierats!
Till att börja med behövs tips på neutrala alternativ. Trots allt finansiers och möjliggjörs allt som Twitter och FB genom reklam till stora fårskockar, och faller hårt utan dessa.
Innehöll kanske “nedstägningsalgoritmen” att keyword “homeopati” skrevs fler än x ggr eller att fler än y alternativhälsogrupper nämndes? Att svartlista Sassersons och andra alternativtidningar kan ju bli direkt bakslag!

Hannu Kiviranta
Hannu Kiviranta
Gäst
3 oktober 2017 kl 09:32

Fast jag kommer åt Newsvoice och kan läsa inlägget om homeopati.

Torbjörn Sassersson red.
Admin
3 oktober 2017 kl 09:39

Hannu, det stämmer. NewsVoice-sidan finns kvar online, men inte min personliga profil. Jag som administratör kan dock inte komma något av de två kontona.

Artikeln är uppdaterad. Tack för ditt påpekande.

Carl Wilnius
Carl Wilnius
Gäst
3 oktober 2017 kl 10:21

Vad handlade inlägget om på facebook? Kan ni länka här.

sten bjorsell
sten bjorsell
3 oktober 2017 kl 11:34

Postade länken till den här artikeln under rubriken “Facebook Trouble” på Newsvoice Faceboksida.
Den visades i några sekunder med en stor facebook-tumme-ner och “broken link”.
Länkar till kritik, ej. Självsvåld man snart blir tvungen att betala för. Vad heter alternativen till Facebook? Newsvoicebook? På den egna sidan sitter nu länken till den kritiska sidan fortfarande uppe.

Annelie Wadin
Annelie Wadin
Gäst
3 oktober 2017 kl 12:34

Stefan Whildes konto stängdes ner för en vecka sedan ungefär och han är författare och även homopat och skriver mycket om detta..i hans fall skulle kontot vara avstängt i 10 dagar.. det är så sjukt genomskinligt hur det har blivit med den djupa staten och all kontroll och att undanhålla sanningen för vanliga männsikor.
Annelie W

Martin Gustavsson - Vetenskapliga partiet
3 oktober 2017 kl 15:17

Hmm… Vilken social media har bättre ägarförhållanden och bättre licensvillkor? Mitt tips är att du uppmanar alla läsare och dina vänner som vill ha kontakt med dig via social media att skaffa sig en GPL och gratis WordPress-blogg!

Ett annat tips, förresten. Övervärdera inte Facebook! Eliten påstår att CIA:s socialt styrda medier är såååå viktiga för att nå ut. Jag har känslan av att det faktiskt är precis tvärtom. Det är förmodligen mest ett kontrollorgan för myndigheter. Myndigheterna ljuger om allt möjligt så de saknar naturligtvis all trovärdighet. e är i princip irrelevanta.

Facebook lever på illusionen att alla är där, men så är det absolut inte. Jag ser ex. vad Newsvoice skriver genom RSS-feeden på Vetenskapliga partiets blogg. Förmodligen är antalet anslutna till grupper och den trafik du får via Facebook mestadels rent marknadsföringsbedrägeri utfört av människor med alltför långa näsor.

Ju mindre tid jag är på Facebook, och ju färre vänner jag ansluter där, desto bättre går det faktiskt med allt möjligt. Jag hänvisar vänner till kommunikation via e-mail och Vetenskapliga partiet. Mycket bättre. Prova!

Gratis GPL WordPress-blogg är ett alldeles utmärkt alternativ. otroligt flexibelt, lätt sökbart och otroligt snyggt.

Torbjörn Sassersson red.
Admin
3 oktober 2017 kl 17:48

Här är länken som fick Facebook att stänga min Facebook-profil och stoppa åtkomst till NewsVoice sida på Facebook:

https://newsvoice.se/2017/10/02/klassiska-homeopaters-yrkesforbund-homeopati/

Torbjörn Sassersson red.
Admin
3 oktober 2017 kl 17:52

What are the best alternatives to Facebook?

Source: https://www.1and1.com/digitalguide/online-marketing/social-media/the-best-facebook-alternatives/

 

Founded in

Users

Advertising

Data protection

Facebook

2004

Around 1.65 billion active users

Personalized advertising

Facebook’s constant troubles with data protection and claims to a lack of paid tax have damaged its reputation greatly in recent years. It openly admits to using user information to run targeted advertising campaigns, and it gives users the option to hand their Facebook data on to other third parties in exchange for faster registration on external sites

Diaspora

2010

Around 60,000 active users

Ad-free

Data can be hosted externally and privately on a private server

Ello

2014

No official data figures, estimates of between 1.5 and 4 million registered users

Ad-free

No personal data is given to ad operators

EyeEM

2011

Around 18 million users

Ad-free. Users can (voluntarily) offer their own photos on the site’s stock photo marketplace for a share in the revenue

Terms and conditions of data protection conform to stricter German laws because the startup is based in Germany

Path

2010

Around 30 million users

Personalized advertising

Recurring issues with data protection have left Path heavily criticized in the public eye. New policies promise to change this

Torbjörn Sassersson red.
Admin
3 oktober 2017 kl 17:59

Här ytterligare ett alternativ till Facebook:

https://mewe.com/profile/54a2ea83e4b0bfbfe4809758

Pål Bergström
3 oktober 2017 kl 19:11
Torbjörn Sassersson red.
Admin
3 oktober 2017 kl 23:07

Jag kan fortfarande inte komma åt den privata profilen eller NewsVoice-sidan på Facebook för att uppdatera.

Jag funderar på att flytta alla inlägg på Facebook till en annan bättre social plattform. Är det någon som känner till om det finns en Facebook-liknande tjänst (som man kan lita mer på) och som kan IMPORTERA alla inläggen, förutsatt att det först går att EXPORTERA alla FB-inlägg?

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
3 oktober 2017 kl 23:27

Dispora.com används av Naturalnews.com

Marcus Gullberg
4 oktober 2017 kl 10:23

Seen.life är ett annat alternativ.

eu nejtack
eu nejtack
Gäst
4 oktober 2017 kl 10:23

Har fejjan verkligen börjat censurera newsvoice? isåfall är det en dålig utveckling. glöm heller inte bort eu. eu pushar plattformarna att ta bort “näthat”. nästa steg blir väl att ta bort allt som inte är politiskt korrekt.

Staffan
Staffan
Gäst
4 oktober 2017 kl 11:30

https://vk.com/
40 miljoner användare.

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
4 oktober 2017 kl 12:43

# Marcus G. kolla SEEN.life de tar bort inlägg efter 20 dagar. Om de ändrat det nyligen.

Rolf Stålhandske
Rolf Stålhandske
4 oktober 2017 kl 14:49

Min FB site, som är satt publik, stängdes ner för några veckor sedan på liknande sätt och högst sannolikt därför att jag som läkare anses ha en viss räckvidd med för PKmaffian obekväma inlägg och jag har inte längre åtkomst till mitt FBkonto, MEN det gäller via Chrome och Firefox, via Microsoft kommer jag alltjämt in på min FB profil site, men för säkerhet skull loggar jag aldrig ur och kanske för att jag bokmärkt det kommer jag alltid in direkt som inloggad. Har du prövat microsoft,Torbjörn? Kanske det funkar för dig också?

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
4 oktober 2017 kl 16:46

Har testat vk.com som även funkar i Linux GNU.

Torbjörn Sassersson red.
Admin
6 oktober 2017 kl 08:20

Tack för tipset Rolf. Har ej Microsoft, utan Apple. Intressant att de stängde din profil.
Vad hade du gjort exakt innan de stängde?
Vilket anledning till låsningen/stängningen uppgav FB?

Min situation ser ut så här nu. Jag kan fortfarande inte få tillgång till min privata FB profil eller NewsVoice FB-sida. Jag kan inte uppdatera dessa alls eller ens se min profilsida, men jag kan se NewsVoice på FB.

Igår försökte jag använda en andra FB-profil i mitt namn och med foto som jag startade för många år sedan. Då låste FB omedelbart mig med hänvisning till typ: “för säkerhets skull”.

Jag startade då en ny profil och det gick bra. Jag kunde till och med statusuppdatera. Jag loggade inte ut under nattet, men idag på morgonen hade FB loggat ut mig och skrev att det gjort så pga “misstänkt aktivitet”. Nu står det på den profilen: “Den här sidan är inte tillgänglig. Länken kanske är trasig eller sidan kan ha tagits bort.”

Adress till nya FB-profilen som FB stängde: https://www.facebook.com/torbjorn.sassersson.75