Leif Östling har rätt att fråga – “Vad fan får jag för pengarna?”

50

Torbjörn Sassersson, juli 2017, selfieDEBATT. SVT Uppdrag Granskning som ligger bakom detta vinklade “scoop” spelar på fördomen att den som betalar mindre skatt i utlandet istället för till den svenska Skattemyndigheten är en svikare och bör skämmas. SVT är part i målet som husbondens röst som vill få lydiga svenskar att aldrig ifrågasätta “kungens rätt” till dina pengar. Inte mycket har hänt sedan Gustaf Wasa.

Text: Torbjörn Sassersson | Videokälla: SVT Uppdrag Granskning och foto (ikon): Ernst Henry Photography

Jenny Sonesson på GP drar ungefär samma slutsats med orden:

“Uppdrag Gransknings gräv om enskilda svenskars inblandning i Paradisläckan är mer om politik än journalistik. Det moralistiska budskapet är att man inte borde få behålla pengarna där de har intjänats.”

Sonesson konstaterar att det finns många exempel på att företag satt i system att skatta utomlands. Ett exempel är Facebook som har verksamhet i hela Europa, men som nästan uteslutande skattar i skatteparadiset Irland.

“Detta hade UG kunnat kasta ljus på. Det handlar nämligen om ofantliga summor pengar som inte beskattas där de är intjänade. Men det är något helt annat än att privatpersoner har tjänat pengar utomlands och lagligt valt att lämna pengarna där.” – Jenny Sonesson 

Leif Östling vet att svensk välfärd dalar snabbt

När Leif Östling frågar: Vad fan får jag för pengarna? slår han i själva verket huvudet på spiken i den svenska kistan som rymmer en hög av lik, människor som dör i svensk sjukvård eller äldreomsorg.

Detta betalar inte Staten för utan det är du som skattebetalare som gör det.

Många vaknar nu upp till hur illa det är i svensk vård och det handlar inte om “resurser” utan om usel vård och omsorg. Det handlar även om svensk rättsosäkerhet, statlig korruption och om den heliga kossan kallad “Sverigebilden” som fick utlandssvensken Stefan Juholt att inte vilja återvända till Sverige.

Det handlar vidare om att särskilda invandrargrupper får förmåner som inte andra invandrargrupper får. Då handlar det inte om empati utan om en politiskt korrekt och globalistiskt anpassad migrationspolitik.

Apropå på det, var någonstans skattar vapenfamiljen Wallenberg sina intäkter för efter sin vapenförsäljning till krig som skapar dessa flyktingströmmar? Vi kan vara säkra på att Uppdrag Granskning aldrig skulle granska dem. Ingen svensk MSM-journalist eller policyskribent vågar det på grund av rädsla och obekvämlighet.

Sämst vård av alla i-länder?

Har i själva verket Sverige sämst sjukvård och äldreomsorg av alla i-länder i hela värden? Idag tror jag det. Det var en anledning till att jag i förra veckan besökte Portugal för att med en utlandssvensk diskutera en kommande bok om hur det svenska myndighetssystemet – efter att vården avlivat ännu en äldre person – lika hänsynslöst mal ned varje enskild individ som ställer den typ av fråga som Leif Östling ställer:

  • Vad fan får vi för vård för våra skattepengar?
  • Varför dör svenskar på löpande band i vård och äldreomsorg?
  • Varför mal myndigheterna ned den som försöker korrigera systemet?

Kort sagt ur ett privatekonomiskt perspektiv: Vad fan får jag för pengarna?

Svensk välfärd mals ned till damm och det sker snabbt

  • Detta sker med beslutsoförmögna politiker som vänder kappan efter den vind som för dagen gäller eftersom de ser till sina egna karriärsintressen i första hand.
  • Det sker med värdelösa journalister som inte klarar av att ställa kritiska frågor i rädslan för att deras artiklar ska stämplas med epitetet “fake news”.
  • Det sker genom att svenska slitande medborgare sedan medeltiden lärt sig att tiga, anpassa sig och bita ihop inför Kungen och numera Staten.

Uppdrag Granskning vill väldigt tydligt med sitt “gräv” visa att den som inte håller med om att det är skatteflykt att flytta pengar till ett annat land (eller behålla dem utomlands om de intjänats där) ska känna skam, trots att den som flyttade eller behöll pengarna inte gjort något olagligt. Vad jag förstår har Leif Östling inte gjort något olagligt, men enligt ett samlat vänstermedia har han ändå gjort något förbjudet, han har lagligt räddat pengar undan det system i Sverige som dagligen mal ned tigande svenskar till färs.

Leif Östling borde därför aldrig ha pudlat med orden: “Det var slarvigt uttryckt. Sverige har en generellt fungerande välfärd”. Istället borde han stå på sig och fördjupat frågan: vad fan får skattebetalarna för pengarna i Sverige? Stöd gärna NewsVoice i det arbetet. Vi driver ofta den typen av fråga. 

Text: Torbjörn Sassersson

Relaterat


Stöd NewsVoice genom att köpa kaffe
Lämna Twitter - Byt till Twitter och friheten
I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Se reglerna.
Prenumerera
Notify of
guest
50 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest röstad
Inline Feedbacks
Se alla kommentarer
Oscar Peterson
Oscar Peterson
Gäst
10 mars 2018 kl 18:50

Svaret på frågan “vad fan får jag för pengarna” är i princip: Ingenting! För det är på det viset att det finns inget direkt samband mellan förmåner och skatteinbetalningar. Många äro de som söker sig till Sverige och begär asyl och plötsligt står Sveriges hela välfärdssystem till deras förfogande trots att de inte betalt en enda krona i skatt. Som utlandsboende får man ingen rätt till välfärdsförmåner även om man erlägger mycket stora pengar i skatt varje år. Skatt på inarbetad pension skattas med 25% men ger inga rättigheter. Kupongskatt på svenska aktier kan uppgå till mycket höga belopp utan att ge någon enda förmån. Fastighetsskatt för fritidshuset i Sverige ger ingen rätt till välfärdsrättigheter. Och momsen som erläggs vid konsumtion i Sverige ger naturligtvis ingen rättighet till någonting. Ej heller bilskatten på svenska bilen. Däremot vid akut sjukdom nekas inte sjukhusvård till någon men det kommer faktura på cirka 10000 kronor per dag efteråt. ( Av egen erfarenhet.) Trots att man bevisa att hundratusentals kronor erlagts i skatt till Sverige. Endast bosättning i Sverige ger tillgång till välfärdsförmåner. Detta som enda kriterium. Helt oavsett om någon skatt har erlagts eller inte.

Adolf
Adolf
Gäst
29 november 2017 kl 06:11

Jag har egentligen inga krav alls på banalandet Svärje förutom att det ska finnas en fungerande sjukvård och i den skall tandvården vara en del, du skall kallas patient och
inte nån jävla kund, och när vården gör fel och orsakar smärta skall läkare och andra
dömmas i domstol så som kreti och pleti blir när de begår fel.

Skatter skall baseras på vad detta kostar och inte på fiktiva värden politiker och läkare underbordet kommer överens om för att det politiska spelet ska se fint ut för den som
inte är insatt.

Jag får inte det av den skatt jag betalat därav har jag ensidigt brutit mitt samhällskontrakt
jag upfattar inte banalandet Svärje som en nation och skulle Putin invadera skulle jag applådera.

Att anklaga Östling är bara en indikation på hur sjukt landet Svärje är då dem som anklagar honom skulle göra likadant om de bara bereddes möjligheten till det. Hyckleriet har inga begränsningar.

Därför kommer jag att här deklarera att jag ställer upp som president i nästa val 2018
och räknar att ni röstar på mig om ni inte gör det kastar jag eder i fängelsehålan.

Ni får faktiskt välja? Endera socialist nazzisterna Löven o CO eller mig! Hur blire?

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
20 november 2017 kl 11:10

Jag rekommenderar alla att läsa den sensationellt bra artikeln av Marcus Gullberg här på NV:
https://newsvoice.se/2017/11/16/anti-machiavel/

Det första jag tror måste göras är att “väcka” och bilda den del av befolkningen som fortfarande sover. Eller som det uttrycks i artikeln ovan, den “degenererade” delen av befolkningen.
Ett viktigt verktyg blir här diverse olika sociala medier, respektive alternativmedia så som exempelvis Newsvoice, där systemkritik faktiskt går att framföra. Systemkritik är ju som bekant näst intill omöjligt att få in i MSM.

Förstår man inte bakgrunden till att det blivit som det blivit idag kommer det nog heller inte gå att skapa en förändring till det bättre. Därför ar klarläggandet i artikeln i länken ovan så värdefull!

Hm….återkommer.

Bo Sonnsjö
Gäst
19 november 2017 kl 21:34

@Peter Pettersson @Öystein
Då tycks slutligen vi tre (peter, Öystein och Ego) i enlighet med mitt förslag – trots allt i stort vara ense!

– Men vad skall vi göra med alla antingen obegåvade och/eller korrupta politiker??? – Inte minst med tanke på dagens kommentar från Åke i Sörmland – om en kommande Bail-in !!!

Åke i Sörmland
Åke i Sörmland
Gäst
19 november 2017 kl 18:33

Vad du får för pengarna? Jo, på förslag av ECB skall insättningsgarantin avskaffas och egna pengar får man tigga om i bästa fall. Lagom kanske till den väntande bostadslånebubblan briserar. Bail-in på G.
googla: ECB Propose End To Deposit Protection, där finns en del att läsa om.

Peter
Peter
Gäst
19 november 2017 kl 14:18

@Bo. Det är inte skattesystemet som är det verkliga problemet. Staten har en sinnessjuk miljardrullning som varken gagnar Sverige eller dess skattebetalande invånare. Detta gäller stora som små skattebetalare. Sjukvård och polis mm. är icke-fungerande institutioner där du varken får den sjukvård eller den polisassistans du behöver och ändock har betalat för. Samhällskontraktet är brutet. Östlings kommentar var en liten frisk fläkt, men synd att han var så ryggradslös att han backade.

@Öystein. Lite road av munhuggning är du allt. 🙂 God Jul på dig med.

Bo Sonnsjö
Gäst
19 november 2017 kl 00:08

@Peter Pettersson. Bäste Peter! Troligen har vi alla tre (Du, Öystein Rönne och jag själv) samma åsikter när det gäller hur illa Staten, (d v s – de politiker som valts till positioner i regering, riksdag och myndigheter) i grunden formulerat, resp. omformulerat regelsystemen till hur de nu faktiskt ser ut i dagens läge!
Har man betalat skatter i enlighet med vad som fastställts, borde ingen kritik kunna riktas mot personer som t ex Leif Östling. Det Öystein Rönne och jag själv riktar vår kritik mot – är nog att det finns skatteregler, vilka tillåter att man kan placera pengar på ställen som Panama och Malta – på sätt som nu har skett!

– Att börja kategorisera en annan debattör till att vara missunnsam eller kommunist leder inte till någon bra genomförd debatt!

På något sätt uppfattas det som, att Du gärna skulle ha gjort detsamma som Leif Ö, även om det knappast är rätt mot de skattebetalare med små inkomster, vilka har svårt att hålla en hygglig ekonomisk standard!

– Att samhällets ledande politiker fortfarande accepterar att så sker, framkallar en nödvändig diskussion om hur och vad samhället skall acceptera framöver – när det gäller den här typen av agerande!

– Eller är det inte vad Du också tycker skulle gälla – även om Du nu kanske inte hade Leifs ekonomiska förutsättningar?

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
18 november 2017 kl 19:23

Peter: Jag skriver inte kommentarer här i syfte att munhuggas med dig. Därför kommer jag inte att kommentera det du skriver mer. Så lycka till i dina fortsatta inlägg här på NV och God Jul!

Peter
Peter
Gäst
18 november 2017 kl 13:18

@Öystein Rönne. Du är självmotsägelsen personifierad. Du gnäller och gnyr över vad Östling ska tycka, säga och göra, men du tycker själv inte om små pekpinnar angående ditt egna beteende. LOL

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
18 november 2017 kl 08:01

Peter: Menar du att DU ska diktera för mig vad jag ska tycka respektive att DU sa avgöra vilka alternativ jag har att välja på??? Till detta svarar jag bara Haa-ha-ha-ha.
Nä du, den gubben gick inte med mig.
Du uttrycker dig så desperat som att Leif Östling vore din farsa. Vilket han iofs kanske är.

Peter
Peter
Gäst
17 november 2017 kl 18:11

@Öystein Rönne. Med er menar jag dig och Bo som likt Pavlovs hundar börjar dregla på beting. Ni beter er precis som det var tänkt att UG:s granskning skulle få folk att bete sig. Visst. Östling är rik, men så vad då? Det är kommunister eller rent allmänt missunnsamma människor som fixerar vid andras ägodelar, så du får välja mellan kommunist eller missunnsam och du kan även välja missunnsam kommunist. Ni snöar in på hans personliga ekonomi istället för att diskutera vad han säger. Han har ju helt rätt i att vara missnöjd, precis som hela resten av svenska folket har. Dessutom så har han inte begått något brott utan hans Malta-bolag är helt enligt gällande regler, så varför skulle han behöva “ändra på skattesystemet i demokratisk ordning” ?

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
17 november 2017 kl 13:08

Peter: vad menar du med “er kommunistiska idévärld”? Du får gärna säga “du” till mig. Och kommunist, det är nog det sista jag skulle vilja kalla mig! Själv ifrågasätter jag verkligen bl.a. skattereglerna, och inte minst hur våra skattepengar används (se mitt tidigare inlägg).

Östling får väl göra som alla andra; försöka ändra skattesystemet i demokratisk ordning, även om det säker blir svårt. Där ligger en del av det svenska systemfelet, – den demokratur vi lever i.

Peter
Peter
Gäst
17 november 2017 kl 11:02

@Öystein Rönne
Spelar väl ingen roll om Östling har mycket egna pengar eller ej. Har han gjort stora inbetalningar via skattsedeln så har han stor anledning att känna sig missnöjd med politikernas ekonomiska vanstyre. Det är bara i er kommunistiska idévärld han har en mindre rätt än någon annan.

Och bara för att skattereglerna är utformade som de är så betyder det inte att de är korrekt utformade. Men auktoritetsbundna människor bruka ha lite svårt att ifrågasätta det som kommer uppifrån.

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
16 november 2017 kl 19:45

Peter: Östling har inget skäl att känna sig blåst personligen. Han har ju skitmycket pengar. Däremot har alla “normalinkomsttagare” anledning att känna sig blåsta.. eller bedragna av staten. Han har så mycket pengar att han t.o.m. skulle kunna dra igång och finansiera en “rörelse/organisation” i syfte att rätta till det sjuka systemet! Det hade väl varit något att vara stolt över när man i sinom tid går i graven.

För övrigt anser jag att Bo Sonnsjö alltid har klockrena analyser och klarlägganden. Vad du menar med motsägelser förstår jag inte alls.

Peter
Peter
Gäst
16 november 2017 kl 19:07

@Bo Sonnsjö
Din kommentar är full av motsägelser. Östling, som alla vi andra skattebetalare, har all anledning att känna sig blåsta av precis det du tar upp hur “våra” politiker missköter ekonomin d.v.s. våra inbetalade skatter.

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
16 november 2017 kl 08:34

Ytterligare ett inlägg i debatten från dagens Aftonbladet.se:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/GvoQm/ja-vad-fan-far-vi-for-vard-for-pengarna

Hyfsat “tunga” debattörer.

Bo Sonnsjö
Gäst
14 november 2017 kl 21:03

Östling har knappast någon anledning att känna sig blåst! Vi har regler för hur skatt skall betalas. Har man stora inkomster så skall givetvis skatten bli högre. Höginkomsttagare har ingen anledning att få ut mer välfärd, eller någon annan fördel i jämförelse med den, som har lägre inkomst! Att man råkat ha stora inkomster och kunnat köpa aktier eller företag, vilka gett stora inkomstökningar – ger det inte självklart att man skall ha någon annan fördel än den mängden pengar man har kvar, sedan man betalat den skatt samhället har all rätt till!
När man ser hur illa våra politiker sköter landets ekonomi, blir tankarna ofta pessimistiska! När man sedan tänker på hur Göran Persson borta i Australien råkade i hastigt mod berätta – hur han förflyttat många miljarder från ATP-fonder till statskassan – vilket rimligtvis minskade tryggheten hos blivande ATP-pensionärer – skedde detta säkert av rent politisk-taktiska skäl – att statens kassa skulle se tryggare ut – för att i nästkommande val kunna slå sig för sitt bröst och utropa: “här ser Ni någon som kan hålla alla löften om en tryggare tillvaro framöver … Rösta på mig och inte på de eländiga borgerliga politiker vilka inte kan leva upp till sina löften..”

Att alla politiker alltid lovat mer än vad de någonsin kan hålla – torde de flesta medborgare idag inse …
Sätter man sig inte in i detta ämne blir man alltid blåst – oavsett vem eller vilket parti man än röstat på ….

Peter
Peter
Gäst
12 november 2017 kl 11:22

Jag såg kortversionen av intervjun på SVT-nyheter. Jag uppfattade det inte som att Östling trodde han skulle få “mer” för sin inbetalade skatt än någon annan. Han invände bara mot att bli utpekad som skattesmitare och det med rätta. Frågan är befogade. Vad fan får jag för pengarna? Missnöjet står i proportion för vad du har betalat för en vara. Eftersom Östling ändå har betalat mer än de flesta andra så har han också en större rätt att känna sig blåst. Tycker bara det är synd att han backade från det ursprungliga uttalandet. Men det blir väl så när kommunistmedia drar igång drevet.

Kim Lundgren
Gäst
8 november 2017 kl 17:55

Ådalingens berättelse är riktigt bra 🙂

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
8 november 2017 kl 17:54

Det kan vara på sin plats att påminna alla höginkomsttagare som söker efter en förvaltning som ska öka kapitalet än mer om att:
Det finns en stor risk att förlora hela sitt kapital eftersom även förvaltarna inte alltför sällan också är kriminella och ser till sitt eget bästa i första hand. Jag påminner gärna om Bernard Lawrence “Bernie” Madoff, som enligt källor gjorde gällande, att motsvarande 500 miljarder kronor gick upp i rök. I så fall var det tidernas största ponzibedrägeri. Han dömdes 2009 till 150 års fängelse.

Men det finns många fler än Madoff som utnyttjar kapitalstarka giriga personer. Så tänk på detta:

VERKLIGHETEN KOMMER IKAPP TILL SLUT.

Tips: Skänk bort era pengar till välgörande ändamål (som nu är trendigt bland miljardärer) innan ni förlorar allt!

Samuel af Ugglas
Samuel af Ugglas
Gäst
8 november 2017 kl 17:16

Inget nytt under solen. Det här skrevs 1965: http://www.son-of-the-highcoast.com/Hemsida_2/allsida4.html

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
8 november 2017 kl 13:51

Bo Sonnsjö: Som vanligt levererar du en analytiskt klargörande fullträff.

Det du skriver i slutet om presstödet är såå träffsäkert. Såklart är detta för staten ett synnerligen viktigt styrande verktyg. Dessutom en av de bakomliggande orsakerna till MSM´s policy och strävan att “sitta still i båten” och presentera mediala politiskt korrekta “scoop”.

Tack för den tydliggörande påminnelsen!!

Kim Lundgren
Gäst
8 november 2017 kl 12:34
Bo Sonnsjö
Gäst
8 november 2017 kl 11:16

När det går att läsa hur Obama tänker och tidigare agerat – när till slut sanningen började komma fram – visar det bättre än något annat – hur maktens olika företrädare försöker vända “folkets” blickar åt ett annat “lämpligare håll” – när de känner att de inte längre kommer att kunna smita undan! Då skyller man hellre på alternativa medier – vilka försöker att avslöja dem, vilka likt t ex Bilderberggruppen och liknande maktcentra i smyg agerar mot alla de vanliga medborgarnas rättigheter och önskningar! Då kan personer, som t ex vår nuvarande finansminister, försöka att få oss i “småfolket” att vända våra blickar åt ett annat “lämpligare” håll, likt hur förre statsministern och förre finansministern Göran Persson utnyttjat sina tidigare positioner, för att själva få del av sina enorma fördelar – som ett senkommet TACK för något, som absolut inte skulle få bli avslöjat … Klart att de blir förbittrade och förbannade när “Svensson” råkar avslöja deras fiffel och dubbelmoral! På vilka vägar hade kanske Magdalena , vår nuvarande Finansminister tagit sig till toppen av vår politiska “meritokrati” och nu kanske försvarar sig förtvivlat! – När alla partiets avgivna vallöften visat sig sakna det mesta av sitt utlovade innehåll”! Vem minns inte t ex hur Göran Persson rätt senkommet – först borta i Australien erkände att och hur han låtit tömma fonder på mångmiljard-belopp, vilka skulle ha skapat trygghet för framtida ATP-pensionärer??? För vilka man förmodligen dessförinnan med hjälp av lämpligt formule-rade regelverk kunde agera “på lämpligt sätt” – för att i “lönndom” senare vid behov kunna agera, som stortjuvar mot småfolket, eller likt hur vår nuvarande statsminister NU tydligen gjort oss till medlemmar av NATO … – utan att ens verkligen ha rådfrågat Sveriges väljare “på riktigt” i ett riktigt och rätt genomfört val … – Det är på sina gärningar och tomma löften man skall dömas, men vilka massmedia som DN, Aftonbladet, Expressen, SVT etc varken tycks ha fått eller vågat avslöja vad som pågår … så att vanliga medborgare verkligen får veta den verkliga och hela sanningen i rättan tid för att kunna se till att innehållet blir korrekt genomfört !!! … Har man i Almedalen t ex hört och sett hur DNs Peter Wolodarski (som sagt sig fullständigt behärska ämnet), försöker rusa ut ur lokalen – när han avkrävdes förklaringar till hur maktens män och kvinnor blivit till-låtna att omtolka EU-domstolens domar – så blev… Read more »

Anders NL Arlborg
Gäst
8 november 2017 kl 10:22

Emil kunde inte sagt det bättre… det var vad jag hade tänkt skriva.

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
8 november 2017 kl 09:30

Ha-ha, fan vad bra skrivet Erik! Mitt i prick!

Erik
8 november 2017 kl 09:20

Det hela är löjligt! Vem kan vara värd 80 miljoner i lön? Hur kan vi hjälpa Leif Östling, så han får tillbaka så mycket från vården att han inte behöver klaga sin nöd? Att röda mattan rullas ut när han kommer till akuten? Att sjuksängen är gjort i förgylld guld? Att alla sjuksystrar också är skatteplanerande mångmiljonärer så han inte behöver frotteras med pleti och kletig? Fast varför skulle skatteplanerade mångmiljonärer jobba på ett sjukhus med att hjälpa människor?

Carina Agrell
Gäst
8 november 2017 kl 08:13

@Bo Sonnesjö

Jag har varit inne på liknande tankar, och funderar därför på om den massiva marknadsföringen av Leif Östlings skatteplanering är ett sätt att lyfta frågan om rika människors skattetryck i Sverige. Jag misstänker att Bilderbergs marionettpolitiker psykologiskt primas för att inför valet föreslå i princip nollskatter för den ekonomiska elit som som är tänkt att utgöra den övre delen i tvåklassamhället – det utan medelklass och endast herrar och tjänare kvar. Det är ju sällan att någon inne i värmen kritiseras utan att det finns ett högre syfte som gynnar NWO-agendan, menar jag. Säkert som amen i kyrkan kommer i så fall ändrad skattelagstiftning inte att generera mer av lönen efter skatt till oss mindre bemedlade, utan det blir snarast tvärt om. Den troligen konstruerade upprördheten över Leif Östlings paradispengar – och jag tycker också att det var synd att han pudlade, förty jag undrar också varför jag ska betala skatt till vapenutveckling och krig och räntor på luft rakt ned i Rothshilds och Wallenbergs fickor – är kanske första länken i kedjan och en riktigt bra ursäkt till avskaffandet av jobbskatteavdragen…?

Emil
Gäst
8 november 2017 kl 07:51

För många människor har det för bra i Sverige. Därför har vi nu hamnat i den situation vi är i. Jämför med östeuropa, hur har de hanterat tex. migrationsströmmarna? Men, vi blir lätt upprörda över dom som tar sig allra högst upp och blir allra mest förmögna, det måste vara deras fel att vissa saker inte fungerar optimalt i Sverige. Det måste vara att Östling och hans gelikar inte betalar ännu mer i skatt än de redan gör…korkad slutledningsförmåga säger jag. Nej, det är inte Östlings fel, det är medelsvenssons eget fel som inte fattar att han blir blåst av sjuklövergänget och mainstream-median. Så, vi får se efter valet om herr och fru Svensson vill fortsätta att bli blåsta och få hela återstoden av välfärdssamhället raserat.

Bo Sonnsjö
Gäst
8 november 2017 kl 00:00

Öystein Rönne!
Håller med Dig fullständigt! När medborgarna kan se hur Statens alla företrädare brukar agera – var de än tycks finnas, så är det inte konstigt alls – att det ser ut, som det gör i Fosterlandet numera !!!
Tänk t ex på hur före detta generaldirektören på Försäkringskassan, Dan Eliasson, “snodde” pengar från sjuka och svårt skadade medborgare – genom att gravt omtolka EU-domstolens alla domar, varefter sjuka och de allra fattigaste blev ännu fattigare!
– Förmodligen bidrog detta till att Dan numera, som “tack” för att staten kunde “spara på utgifterna till sjuka och skadade” – fick bli rikspolischef ?
– Men sanningen var nog att samhället fick hjälpa de drabbade med helt andra utgifter, för att lösa grundproblemet! – Det innebar i själva verket att totalkostnaden för samhället ändå inte minskade det minsta ! – Istället bidrar “Onödig Byråkrati” till att den kostar mer pengar ändå !!!
– Nu ser Dan till att polisverksamheten kostar alltmer, men som det tycks ändå i nuläget – fungera allt sämre !!!
– Hur kommer Dans vidare karriär se ut? Ingen tycks ju våga sig på att avskeda honom – av döma hur Vår Regering låter “allt förbli som förut”!
– Frågan måste bli “vilka hållhakar” Dan Eliasson och hans kompisar har på landets nuvarande regering?
– Får medborgarna någonsin något ärligt svar på den frågan?

1.
1.
7 november 2017 kl 23:07

Så här används våra skattepengar (del av).
Har varit verksam inom patentvärlden i över 50 år och anser mig därför kunna uttala mig om hur effektivt 2.000.000.000 kr spenderas på innovationer via Vinnova varje år. Har skrivit om det på NV under “sillhjärnesyndromet”. Läs gärna och kommentera. Det lutar åt att det svenska maktsystemet (?) inte vill förändring om det innebär förenkling och effektivisering.

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
7 november 2017 kl 18:58

För undvikande av tvivel vill jag förtydliga att jag med mina tidigare inlägg inte anser att vi borde ha ett så högt skattetryck som vi idag har. Den springande punkten är hur våra inbetalda skatter används!
Och själv anser jag att de resurser som våra inbetalda skatter är, missbrukas å det grövsta!!

Samuel af Ugglas
Samuel af Ugglas
Gäst
7 november 2017 kl 18:36

Det mest tragiska i hela historien är att Leif Östlings miljoner i utplundrade skatter har bidragit att utbilda typer som Wallström m.fl.
Östling sjönk i min aktning när han pudlade, det skulle han aldrig ha gjort.

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
7 november 2017 kl 18:29

Så här sammanfattade Sven Östling sin ledarstil på Scania till Ny Teknik 2010 enligt SVD Näringsliv:

”Man behöver inte vara speciellt begåvad för att köra ett sådant här företag, sa gamle Curt Nicolin till mig; han var min mentor i början. Försök att förstå vad som finns i väggarna, det är företagets tillgång, och bygg vidare på det.”

Ha gärna detta citat i åtanke när det ska ska diskuteras huruvida Sven Östling kan vara värd sin lön. Och såklart också vidare när samma person tycker att han får för lite tillbaka på den skatt han betalar i Sverige.

Se länk:
https://www.svd.se/7-klassiska-ostling-citat–fick-sparken-efter-groda

Om nu Leif Östling var så ointelligent som Curt Nicolin verkar anta, så borde Leif vara lycklig att få betala en hög skatt i Sverige med tanke på hans höga lön, eller som Mona Sahlin uttryckte det 1994, “det är häftigt att betala skatt”. “Pay back” som det brukar det kallas i diverse reklamkampanjer.

Om Leif skulle dela Mona Sahlins åsikt så skulle han ha goda förutsättningar att bli lycklig då han iaf 2012 tycks tjäna 70 – 80 milj, och klarade han då också bonusmålen, så kunde han räkna med en lön på närmare 80 miljoner. Allt enligt svd.se:

https://www.svd.se/leif-ostling-far-superlon-pa-volkswagen

Leif Östling, SKA JAG TYCKA SYND OM DIG???? ……eller anse att DU ÄR EN EGOISTISK SVIKARE?

Kim Lundgren
Gäst
7 november 2017 kl 18:09

Bra artikel! Håller med helt.
Twitterkontot #vadfanfårjag är urkul att läsa 🙂

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
7 november 2017 kl 15:09

Tja Leif, det ligger en hel del i det du skriver.
Men det är som jag skrev inledningsvis: det primära är inte “Vad fan får jag för pengarna”, utan “Vad fan använder dom våra skattepengar till?”

Den svenska staten börjar inte med att fråga sig själv “vad har vi råd med?”
Nä, man säger att “detta vill vi” och därmed får de svenska medborgarna, tillika skattebetalarna, ta konsekvenserna av statens “önsketänkande”.

Om man säger så: backa bandet ca 30 – 40 år, vad hade vi för problem då? vad hade staten för tunga kostnader då? hur såg vården, skolan och den övriga offentliga sektorn ut? Vad kostade detta kalas på denna tiden i förhållande till skatteintäkterna?

Någonstans under resans gång bestämde sig staten för att gå på ett spår man skulle kunna kalla för “önsketänkande”. Resultatet av detta ser vi idag, med bl.a. en gigantisk statsskuld, dålig vård, dålig skola och en urusel äldrevård, dödsskjutningar i princip varje dag på våra gator, överfulla psykinrättningar och en kader av politiker som inte tar ansvar för att man har outsourcat i princip all offentlig verksamhet och i stället skyller alla tillkortakommanden på entreprenörer. Entreprenörer som har om möjligt ännu mindre samvete och skalar ner/av all service i syfte att maximera vinsten (= våra skattepengar).

ÅTERIGEN, HUR FAN KUNDE DET BLI SÅ HÄR?

VAKNA KÄRA MEDBORGARE!

Erik
7 november 2017 kl 14:53

Jag tror att det som upprör är inte hans skatteplanering, utan det rör vid etablissemangets absurda mantra: allas lika värde. Att rättvisa och likabehandlingsplaner o.s.v. är en viktig fråga anser nog alla – ja menar vem vill bli behandlad godtyckligt, för att man tillhör en viss grupp? Ingen!

Problemet är när retorik möter verkligheten. Det faktum att de rikaste av de rikaste procentuellt betalar minst, är väl ett välkänt faktum, även om det upprör. Lika välkänt är det att alla inte alls är lika mycket, eller lite, värda. I annat fall skulle vi alla ha samma lön. Men det är när de går överstyr som folk upprörs.

Inte är en medelålders näringslivstopp värde de belopp som de förhandlar sig till? Det är lika absurt åt andra hållet som om alla vore lika mycket värda. Det finns inte på planeten att en enda person kan vara värd “70 – 80 miljoner kronor i lön”. (https://www.svd.se/leif-ostling-far-superlon-pa-volkswagen).

Den gamla socialdemokratiska kulturministern Bengt Göransson, fick slentrianmässigt nåt styrelseuppdrag; väl där föreslog han, vid nån rekrytering av nån högre tjänsteman, att den som angav lägst löneanspråk skulle få jobbet – förutsatt att dem hade rätt kompetens. Han fick sparken. Denna dravinism gäller oss alla andra dödliga i marknadsekonomin – varför betala mer än man måste???

Ni som hyllar Leif Östling uttalande, tänk ett varv till. Ogillar ni att de rikaste av de rikaste blir än rikare – varför då hylla Leif Östling uttalande? Konkurrensutsätt Leif Östling i stället, så får han känna på hur det verkliga livet egentligen gestaltar sig. Då skulle han bli en aningen mindre näppsig i truten.

Jag har inget emot att t ex Björn Borg tjänar 70-80 miljoner. Ty dels klarar han av att åstadkomma något som ingen annat gjort. Dels är det människors individuella val att betala för att se han spela boll.

Att vi behöver en elit är det inget snack om. Och med elit menar jag människor som klara av saker som andra inte kan klara av. Summa summarum: konkurrensutsätt de superrika! Spela ut dem mot varandra.

Erik
7 november 2017 kl 14:13

Anser också att man kan vända på fråga: “Vad fan får jag för pengarna?” Vad hade han förvänta sig? 100 gånger bättre vård an andra?

Pål BergströmD
7 november 2017 kl 13:58

Bra kommentarer av Öystein Rönne.

Använd gärna taggen #såmycketsämre på Twitter etc för nyheter och samhällsområden som visar det ni tycker har blivit sämre.

Erik
7 november 2017 kl 13:51

Det Leif tar upp stämmer.

“På tre år har antalet hemlösa barn (etniska svenska barn? Min anmärkning.) i Malmö mer än fördubblats/…/Malmö har länge kritiserat lagstiftningen som tillåter asylsökande att bosätta sig var de vill i Sverige. Att ändra på det skulle kunna innebära att asylsökande och nyanlända inte får bosätta sig var de vill, konstaterar kommunalrådet Andreas Schönström (S) med ansvar för teknik, miljö, trygghet och säkerhet”.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6814962

Uttryckt mindre diplomatiskt beror detta in den ohämmade invandringen! Detta gäller alla storstäder. Hej och hå.

leif bengtsson
leif bengtsson
Gäst
7 november 2017 kl 12:53

Kjell, du säger ” Det som retar mig så in i hel…te är alla skäggbarn och barnskaror med påhittade föräldrar som kräver tand och sjukvård.”

Det är inte dom som kräver, det är du o jag som erbjuder!
Inte förrän du och jag tar tillbaka erbjudandet slipper vi en undanträgningseffekt till vården som blir
alltmer påfrestande åtminstone för oss som bor i landsortkommuner.
Långa köer o dålig vård är det vi erbjuder oss själva just nu.

Hörde idag att man måste bygga 700 000 bostäder.
Om man inte förstår hela affärsiden genom pengaskapande upplåningar av staten förstår man inte
varför invandringen är viktig.
Utan massiv invandring hade banksystemet varit riktigt nära kollaps. Nu skapas riktigt mycket pengar hela tiden och varje sekund. Dom pengar som försvinner i skatteplanering är ett myggpiss i havet.
Gissar att staten inte har minusränta på sina lån på samma sätt som “storföretagen” och i vissa fall kommunerna har.

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
7 november 2017 kl 12:26

Applåder Kjell Holmsten!, jättebra inlägg!

Kjell Holmsten
Gäst
7 november 2017 kl 12:04

“Vad fan får jag för pengarna”. Som pensionär har jag under några år sparat ihop pengar med hjälp av min familj till min tandläkarräkning som kommer i dagarna efter att renoverat mitt dragspel som ser allt annat än välspelande ut. Det som retar mig så in i hel…te är alla skäggbarn och barnskaror med påhittade föräldrar som kräver tand och sjukvård. Som pensionär fortsätter jag att betala det högsta skattetrycket i västvärlden. Det är skam att leva som pensionär i Sverige idag, trodde aldrig att jag skulle uttrycka mig så här som pensionär. Sedan har “Uppdrag” granskning mage att ge sig på personer som skött sitt arbete och under många år betalat otroliga mängder fake money till en parasitär svulst nämligen den Svenska staten. Men staten är ju vi? Vem fan går på den myten idag, jo ca 85% av valboskapen i demokraturen vi lever i. Bra att NV och Torbjörn tar upp detta “Vad fan får vi för pengarna”????

Bengt
Bengt
Gäst
7 november 2017 kl 11:14

Svenska skatter används för att genomföra Kalergiplanen, dvs. byta ut svenskarna mot utomeuropeer. Läs om Kalergiplanen så förstår ni vad som händer i Europa, speciellt i Sverige.

Gunnar Andersson
Gunnar Andersson
Gäst
7 november 2017 kl 10:48

UG handlade om skatteparadis och rika människors möjligheter att placera pengar i länder för att undvika eller minska sina skatteutgifter.
Leif Östling är en sådan person, som gör detta. Svensk och ordförande för Svenskt Näringsliv. Det var bra att han fick svara på frågor angående detta i svensk television.
Jag håller med skribenten om att även familjen Wallenberg bör granskas när det gäller deras skatteaffärer.

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
7 november 2017 kl 10:43

Så sant, så sant Erik!
Det stora problemet är alla som “slavar” för de som hovar in storkovan.
Det STORA PRIS dessa betalar är bl.a:
– Många gånger slavlöner.
– Att tvings stå med mössan i hand vid varje lönerevision.
– En arbetsmiljö som sällan satsas tillräckligt på.
– Utbrändhet p.g.a. för stor arbetsbörda (när hördes senast en företagsledare vara utbränd??).
– Att ofta tvingas utstå tyrannvälde pga psykopatiska företagsledare.
– Att förlora jobbet om kritik framförs.

HUR FAN KUNDE DET BLI SÅ HÄR??

Erik
7 november 2017 kl 10:23

Håller väl med Torbjörn här (speciellt i fallet Wallenberg) i fallet svensk vård; men vill samtidigt problematisera frågan: vad tjänar egentligen Östling per månad? Är han ensam värd mer än 100 andra kompetenta människor? Är han 100 gånger effektivare? Är han 100 gånger intelligentare? I så fall kunde ju ett företag bara ha honom anställd, om han nu är 100 gånger bättre – på alla plan. Är inte sanningen den, att de är de övriga 100 andra som egentligen tjänar in hans lön? De övriga 100 andra dessutom inte alls samma möjlighet att skatteplanera sina magra inkomster.

Öystein Rönne
Öystein Rönne
Gäst
7 november 2017 kl 09:58

Jag håller med dig Torbjörn. Men jag skulle nog hellre uttrycka mig så här:
– Vad fan använder dom våra skattepengar till?

Per Larsen
Per Larsen
Gäst
7 november 2017 kl 09:38

De gav sig på fel gubbe, Leif Östling har större förtroende hos Svenskarna än vad politikerna och deras journalister har. Sverige är näringsliv, näringsliv och näringsliv, sedan kommer allt annat, politikerna och deras myndigheter kostar för mycket idag och levererar för lite. Att skylla på den närande del av samhället gick inte, svenskarna gick inte på det tricket. Det skall svenskarna ha en eloge för!
Nu måste kvasten gå i ofantliga sektorn, deras förtroendekapital sjunker som en sten nu.
Bra att NV tog upp ämnet #VadFanFårJagFörFörDet