Autonoma bilar – Bilen kör i Borås medan du åker i Gotham City

10
534
Autonoma bilar - Bild: Volvo.se
Autonoma bilar (Concept 26) – Bild: Volvo.se

I Kalifornien har 45 företag tillstånd att testa autonoma bilar på vanliga vägar och utvecklingen går bra. Mindre smickrande för industrin är att General Motors försöker styra lagarna för att undvika ansvar vid dödsolyckor med autonoma bilar och Intel vill att föraren ska kunna åka i en fantasivärld när bilen kör i verkligheten.

Text: Torbjörn Sassersson i samarbete med Dieseltrim Bilverkstad Bromma

Waymos autonoma bilar har passerat 6,5 miljonersgränsen i kilometer räknat ute på vägarna i USA vilket markerar företagets ambition att expandera sin verksamhet kring självkörande bilar, skriver The Verge. Waymo har kommit längre i sina tester än tex Uber, som också har stora ambitioner för sin autonom bilar (Uber beställde nyligen 24,000 Volvos).

Ett annat företag som fått tillstånd att testa sina autonoma bilar på vägarna i Kalifornien heter Lyft. Företaget har slutit ett antal partnerkontrakt med både biltillverkare och teknikföretag. Lyft är det bilföretag i USA som senast fått tillstånd att testa förarlösa bilar på vägarna.


Hittills har 45 bilföretag fått tillstånd att testa förarlösa autonoma bilar på vanliga gator i Kalifornien, enligt myndigheten: ”State of California Department of Motor Vehicles”.


Skynda långsamt

Hyundai har valt att inte stressa i konkurrensen med andra bilföretag. Hyundais kommande modeller ska inte vara elektriska eftersom denna typ av elbilar drar alldeles för mycket el, vilket minskar räckvidden, enligt Jang. Hyundai testar sina framtidsbilar i Sydkorea, skriver Motor Trend.

General Motors (GM) meddelar att de avser att lansera en kördelningstjänst inom 2 år för autonoma bilar. GM planerar att även lansera flottor av autonoma bilar avsedda för tätbefolkade urbana områden under 2019.

Intel Newsroom

Bilen kör i Borås medan föraren åker i låtsasvärlden Gotham City

Mikrochip-företaget Intel har nyligen avslöjat sina planer att integrera reklam i autonoma bilar. Första partnern som Intel skrivit kontrakt med är Warner Brothers. Intel har demonstrerat (Intel Newsroom) hur passagerarna i en bil kan omgärdas av en förstärkt virtuell verklighetsupplevelse (”an augmented reality experience”) där dessa kan köra en batmobile i läderlappens fantasistad Gotham City medan de kör någon annanstans i verkligheten, skriver The Verge.

Mikrochipföretaget utvecklar därför processorer och chip särskilt avsedda för elbilar. Virtuella verkligheter kommer att testas i en flotta med 100 autonoma bilar. Detta är resultatet av att Intel tidigare under 2017 köpte företaget MobileEye för 15 miljarder dollar.

General Motors försöker styra lagarna för att undvika ansvar vid olyckor med autonoma bilar

Tesla samarbetade tidigare med Mobileeye, men efter en fatal bilolycka valde Tesla att år 2016 sluta samarbeta med Mobileeye, specialiserat på att utveckla optisk teknologi för sk ”Advanced Driver Assistance Systems” förkortat (ADAS).

Inte desto mindre kan myndigheter i Kalifornien, som reglerar biltillverkarnas ansvar vid bilolyckor med självkörande bilar, lätta på trycket för dessa. LA Times skriver att nya regulationer kan göra att bilföretagen inte ska kunna hållas ansvariga vid olyckor (inkluderat dödsolyckor) som en följd av felande teknik. LA Times avslöjar att bakgrunden till lagförslaget är en rekommendation från General Motors, som testar just självkörande bilar i Kalifornien.

Text: Torbjörn Sassersson i samarbete med Dieseltrim Bilverkstad Bromma

Relaterat


  • I kommentarsfältet har varje person ansvar för sin egen kommentar. Kommentarer som bryter mot kommentarsreglerna eller svensk lag kan tas bort eller ändras.
  • Donera gärna till NewsVoice, en gratistidning som är beroende av läsarnas stöd. Pengarna går till undersökande och oberoende journalistik.

10 KOMMENTARER

  1. Den som går på de nyaste Gaget ( självkörande bilar) får skylla sig själv. Jag är vare sig kontrollfreak eller bakåtsträvare men nya uppfinningar måste kunna ge oss verklig frihet och inte locka oss in i fällan att blir slavar åt någon annan.

  2. Å andra sidan ångar vi oss inte, som aldrig skaffade körkort, får nu är vi lika mycket, eller lika lite, värda. Frågan är var det kommer att kosta att ”åka” i bilarna istället för att ”köra” dem? För helt gratis kommer det ju inte att bli att utveckla självkörande bilar. Notan landar väl där den alltid i slutändan landar.

  3. Som vanligt lurar man människorna i fällan med godsaker. Det blir ju bekvämt och mysigt när bilen kör själv och man kan pyssla med annat under tiden..

    Under 2017 inträffade ett antal till synes helt okoodinerade mycket allvarliga tillbud med transportfordon som körde in i folksamlingar i storstäder i flera olika länder och förorsakade ett flertal dödsfall. Föraren körde med berått mot rakt in i folkmassan på ett sätt som ingen normalt funtad människa skulle göra (om nu inte fordonen var fjärrstyrda). Dessa tillbud används nu som hävstång för att forcera framtagningen av ”geofencing” teknik (digitala staket som med hjälp av GPS begränsar fordonets rörelsefrihet) att införas i transportfordon.
    https://computersweden.idg.se/2.2683/1.689675/lastbilsattacker-geofencing?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_campaign=IDG%20Senaste%20nytt%20Kv%C3%A4ll%202017%202017-09-28%2015%3A25%3A51

    Sen, när de själkörande bilarna blivit tillräckligt bra, kommer det att tillverkas bilar helt utan ratt. I ett senare steg kan bilar med ratt förbjudas av trafiksäkerhetsskäl, kanske efter en våg av tillbud där förare av vanliga personbliar förorsakar spektakulära dödsfall på osyddade trafikanter.
    Lägger man ihop de olika bitarna, a) självkörande bilar utan ratt, b) geofencing, c) FNs Agenda 21 som syftar till att kraftigt begränsa människors rörelsefrihet, så klarnar bilden vart vi är på väg med de självkörande bilarna.

    Svaret på Eriks fråga (vad kommer det att kosta att åka i en självkörande bil) blir då: Din Frihet!

    Dessutom, när bilarna blir självkörande minskar behovet av att äga sin bil. Idag är det smidigt att ha en bil stående på garageuppfarten, bara att hoppa i och köra iväg som det passar. Men om det efter några knapptryckningar på mobilen kommer en bil åkande och parkerar på gatan inom några minuter och väntar på att du ska kliva i, då reduceras behovet av att äga sin en egen bil. Även detta passar bra in med FNs Agenda 21 som ju också syftar till att begränsa personligt ägande.

    Så, istället för att som idag köra sin egen bil dit man själv vill åka så kommer man i framtiden att betala för en biltjänst som endast kan ta en till något ställe dit man har tillstånd att åka. Inte så kul.

    Välkommen på en provtur, visst verkar det förföriskt praktiskt och colt..
    https://www.youtube.com/watch?v=aaOB-ErYq6Y

  4. Bra där Kalle01 att vi betala med vår frihet, som vi betalar gmail med vår integritet. Sedan, vad är det för fel på självkörande tåg? Inget och betydligt säkrare.

  5. Själv kommer jag att vägra åka i förarlösa transportmedel och just för att jag vill behålla min frihet. Så om alla tänker som jag blir det inga huvudlösa bilförare i trafiken.

  6. I hela mitt liv har jag varit en tung röst mot allt vad bilism heter. Roligt att kör bästa argument mot bilfantasterna. Bilen har ju varit av tradition männens värld, men det finns män som faller i trans så fort bilen kommer på tal. Hopps möte bilförespråkare här, så kan vi gå några ronder. Blir det inte knock i första ronden, så kanske i vart fall oavgjort på poäng i tolfte 🙂

    Bilismen brukar hävda ”farliga vägar”. Hur kan en väg vara farlig? På vad sätt är en väg farligare än, en stig? Jo, det är bilismen som gör den farlig och alltid på grunda av att bilistena inte kan anpassa hastigheten (varför har jag aldrig fattat?) samt på grund av sviktande intresse eller uppmärksamhet. När bilen kom, gick det inte att köra så fort, men olyckor skedde. Då kompenserade industrin detta genom att göra bilen säkrare. Säkrare för eller emot vem? Först kom bilbältet (Volvo) som fick bilisterna att öka hastigheten. Sedan kom reducerade lutande kurvor vägar (Kurvradie) vilket innebar att kurvorna blev säkrare. Det i sin tur utnyttjade bilisterna genom att öka hastigheten. Så har det rullat på. Nu senaste dynamit exploderade krockkuddar (har man hör maken på dummeter). Detta bäddar in bilisterna i en falsk trygghet. Varför inte gör tvärtom? Svetsa fast ett vasst armeringsjärn i center av ratten – pekades mot hjärtat. Bort med bilbälte och krockkuddar. Du skall ni se att bilisterna kommer att anpassa hastigheterna och vips, försvinner problemet med ”farliga vägar”. Allt dessa problem löser ju de självåkande bilarna.

  7. I slutet av 1800-talet och en bit in på 1900-atlet fanns det spårbunden rälstrafik i stort sätt alla större städer i USA. Sedan kom Henry Ford och tillsammans och med Rockefellers standard oil, lobbades all spårbunden rälstrafik bort till förmån för bilden – undantag San Francisco. Här föddes den falska folksaga, sägen, den uppdiktad amerikanske frihets historien (Roud 66) med hela ”the beat generation” och som inte minst Bob Dylan populariserade – like a Rolling Stone. Jämför bägge de populära brittiska gruppernas namn och lägg pusslet själva.

    Det absolut viktigaste för en ung amerikanske man var att köpa sig en bil. Gäller för övrigt än i dag. Inte undra på att det rör upp den grumliga identiteten med självkörande bilar. Själv ogillar jag bilar å det grövsta. Har å andra sidan varit med om två stora bilolyckor, där det enda som återstod av bilarna var att plocka ihop delarna och transportera dem till skoten. Själv undkom jag utan en skråma bägge gångerna.

  8. Det säger sig självt att om alla indier och alla kineser, ja i stort sett alla människor på jorden skall äga en eller flera bilar så kan ni själva tänka er vad resultatet blir. Spelar ingen roll om bilarna går på kall fusion med endast vatten som restprodukt. Det är mängden bilar som är problemet.

    Sedan har vi mentaliteten som förändras när människor sätter sig i sin isolerade sfäriska bubbla. Undersökning efter undersökning påvisar att allt som oftast accelererar bilisterna inför obevakade övergångsställen, just för att tydligt visa oss gångtrafikanter (fast dem själva tillhör samma grupp så fort dem kliver ur bilden) att dem inte avser att stanna. Omvänt gäller att kliver man ut i vägbanan där det inte finns övergångsställen, tvekar bilisterna och saktar ner. Detta för med sig att det är säkrare att passera en väg utan övergångsställen. Mycket riktigt ökar också antalet överkörda eller påkörda människor i stadskärnorna. Det beror i sin tur på omskrivning av verkligheten: ”trafikolyckor” vilket lett till denna självhypnotiska ansvarsfrihet. Ty ordet hintar om att så fort det uppstår trafik, av något slag, kommer olyckan i dess spår. Istället borde det heta: ”oansvarig-individ-i-bil-kör-på-människa-utan-bil”. Med ordet ”olycka” läggs ansvaret någon annanstans. Oklart var. Olycka är när blixten slår ner i ladan och höet brinner upp. Alltså något som vi människor inte kan rå över. Vi är oskyldiga offer. Alla ”trafikolyckor” är aldrig en ”olycka”, utan det finns alltid en skyldig människa bakom varje trafikolycka – direkt eller indirekt. Vill föraren hävda att det skett ett maskinhaveri eller dylikt är detta likt förbenat också människans fel, nämligen biltillverkaren eller ägaren som försummat servicen på egendomen. Klassiskt är kommentaren: ”Jag såg inte gångtrafikanten”. Varför skulle det uttalandet vara sant? Vad blir då påföljden? En buckla. En biltvätt. Möjlig villkorligt, samt lite böter. Tänk om vi hade samma tillämpning om jag högg mig fram till en ledig plats på t-banan eller bussen med svärd – liknande skador på medtrafikanterna (slippa stå) bara för att hinna några sekunder tidigare till mitt slutmål, istället för att starta några sekunder tidigare istället?

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här