Kris i annonstidningen Metro – Ett myteri kan rädda det sjunkande skeppet

Torbjörn Sassersson är grundare av NewsVoice som startade 2011. Torbjörn har arbetat inom media sedan 1995. Han har en fil kand (1992) inom miljövård från Stockholms Universitet. Stöd hans arbete genom en direktdonation via Paypal.
publicerad 12 februari 2018
- Torbjörn Sassersson red.
Metro den 9 februari 2018 - Foto: NewsVoice.se
Metro den 9 februari 2018 - Foto: NewsVoice.se
Framsidan på Metro den 9 februari 2018 – Foto: NewsVoice.se

DEBATT. Krisen fortsätter på annonstidningen Metro. Anställda säger upp sig och det råder ett stort missnöje på tidningen. I flera år har Metro dragits med svåra ekonomiska problem och nu har redaktionen förlorat styrfart. Tidningen saknar visioner. 

Metro som har slogan “Sveriges största dagstidning” är i realiteten inte en riktig dagstidning eftersom nästan 50% av innehållet består av reklam och resterande part utgörs av mycket korta artiklar på tidningssidor som fylls ut med mycket stora foton, eftersom texterna är så korta.


Jämför dagens Metro med innehållet för 10-20 år sedan. Då var Metro en relativt tjock tidning med många artiklar. Stegvis har tidningen tappat kvalitet och blivit en “annonsbilaga” kamouflerad som en tidning. Slogan borde vara: “Sveriges största annonstidning”.


Metro tappade visionerna

Dagens Media avslöjar att Metros marknadschef Karin Österman lämnar Metro för att gå över till H&M Home. Flera källor uppger att organisationen lider av brist på ledarskap och otydlighet. De anställda är även förvirrade kring Metros framtidsvision.

“Flera källor beskriver hur organisationen genomsyras av brist på ledarskap och otydlighet. Förvirring sägs råda kring Metros framtidsvision. En källa menar att de anställda inte känner sig hörsammade och att ledningen inte lyssnar när anställda försöker flagga för problemen”, skriver Dagens Media.

2014 hade tidningens nyhetsinnehåll outsourcats till TT, skriver Nya dagbladet.

Det säger väl allt och mycket riktigt, flera av de fåtal artiklar som finns i Metro kommer från nyhetsbyrån TT.

I tunnelbanan läser inte speciellt många Metro längre. Förr hade varannan passagerare en Metro i handen. Nu är det bara några få i varje vagn. Tidningen har blivit ointressant, ytlig och reklaminfekterad. Det enda som kan rädda tidningen är myteri på redaktionen. Vad väntar ni på?

Text: Torbjörn Sassersson 

Donera till NewsVoice

Så här kan du stötta Newsvoice

Tags: Metro
  • Trots att detta är en väldigt gammal artikel, så måste jag svara… Med inblick i företaget Metro, kan jag bekräfta en enda sak. Ledarskapet på vissa nivåer lämnar en del att önska. Dock, är det som skrivs om tunnelbanan och få läsare en smula fabricerat. Som författare av artiklar av detta slag är det viktigt med rätt info. Exempel: Metro distribueras 35% i tunnelbanan resten är ovan jord, exempelvis köpcenter, butiker, vårdcentraler och restauranger. Läsarantal går att hitta hos Orvesto, och om man inte kan lita på den valutan så kan samma sak skrivas om DN och andra aktörer. Även jag har lämnat Metro, men inte pga det som skrivs i denna faktafattiga artikel. Läs på, intervjua folk som jobbar kvar så blir det mer nyanserat. Detta här är i min mening en väldigt uselt skriven artikel. Folk slutar på alla företag, folk vill utvecklas och testa nya saker/branscher. Tidningen är gratis för läsaren, den finansieras av kommersiella intäkter… Om Metro tog 10-15 sek/tidning så hade andelen reklam varit lägre än 50%… Bättre kan du Torbjörn Sassersson…

  • Något mer verklighets-frånkopplat och löjeväckande än Första-April-innehållet i Metro får man leta efter…..

    Men Metros “svåra” korsord på sista uppslaget är ju dagens slå-ihjäl-tid-sysselsättning i väntan på bussen, vilket toppas av fredagens stor-korsord i “Mensa-klass”!
    Så vad ska man nu hitta på, är frågan — vi som inte stirrar på en smart-phone-skärm varje vaken stund?! ☺

  • Metro är en nästan död produkt som få läser på T-banan, nästan alla stirrar på sin smartphone. Det är ingen större förlust för någon om Metro dör.

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *