Inatt löste Pål Bergström och redaktören problemet med NewsVoice databasfel som plågat läsarna i två veckor. Problemet blev mot slutet allt värre. Det ryktades om att sajten hackats, men det handlade enbart om ett felande tillägg, en slags ”app” i WordPress.
Nu fungerar NewsVoice snabbare än någonsin och vi hoppas att förbättringen inte enbart är tillfällig. Håll tummarna!
Vi fick även hjälp från Nya Dagbladets WordPress-konsult med att felsöka och optimera sajten. Konsulten la annat arbete åt sidan för att rycka in och felsöka, så ett stort tack till honom och Markus Andersson, redaktör på Nya Dagbladet. Båda ställde upp när det behövdes akut hjälp.
Uppdatering 11 aug: Tyvärr var förbättringen endast tillfällig. Det finns en misstanke om att NewsVoice är utsatt av någon slags överbelastningsattack av ”bots”.
Text: Torbjörn Sassersson, redaktör
Det finns en misstanke om att NewsVoice är utsatt för någon slags överbelastningsattack av “bots”. Kunderna på Loopias server tillåts endast ett visst antal samtidiga databas-accesser per sajt och detta maxantal kan överskridas med bots. Misstanken är ännu inte bekräftad.
Ytterligare försök har idag genomförts för att lösa databasproblemet. Det gick inte bra, men arbetet fortsätter med de minimala resurser NV har för att fixa detta. Problemet sammanfaller dessutom med försök att ta semester. / red
Jag skickar som läsare och nyttjare av NV också ett stort tack till de som bidragit med hjälp!
Gör så om det säger det. Newsvoice behövs mer än någonsin i samhällsdebatten! Jag frågar mig om detta är ett sabotage. Inget skulle förvåna mig idag i Sverige.
Hoppsan nu är databasfelen delvis tillbaka igen, men mer sällan än tidigare. Webbhotellet tror att NewsVoice måste uppgradera till egen server, som en lösning bland flera.