Allt om den nya svenska spellagen – Vinnare slipper skatt

1
60
Generaldirektör Camilla-Rosenberg. Pressfoto: Lotteriinspektionen.se
Generaldirektör Camilla Rosenberg. Pressfoto: Lotteriinspektionen.se

Från den första januari 2019 inför Sverige en ny spelreglering. Regleringen består av två olika lagar som påverkar nätcasinoindustrin i stor utsträckning, eftersom spelföretag utan svensk spellicens inte längre kommer kunna verka på den svenska marknaden.

Sverige har länge varit en stor drivkraft i onlinespelindustrin. Ända sedan det första nätcasinot lanserades för cirka 25 år sedan har svenska entreprenörer legat i framkant när det kommer till spelinnovation och utveckling inom onlinecasinospel.

Den senaste tiden har spel på nätet ökat i drastiskt och numera finns det flera europeiska jurisdiktioner som utfärdar spellicenser åt företag som vill erbjuda tjänster och produkter på den europeiska marknaden. Inte minst i Sverige är casinospel på nätet populärare än någonsin vilket märks av att många svenska spelföretag går stadigt på Stockholmsbörsen.

De flesta spelföretag som är aktiva på europeiska marknader är baserade i Malta och överses av den lokala spelmyndigheten MGA. Vidare erbjuder Gibraltar och Storbritannien spellicenser och många verksamma nätcasinon bedriver sin verksamhet under en icke-europeisk spellicens utfärdad i Curaçao.

Speloperatörer och annonsnätverk förbereder för den nya spellagen

Efter en lång tid av debatter och spekulationer har det nu blivit klart att Sverige inför en ny spellag den första januari 2019. Det var inte förrän den 26 juni 2018 som Sveriges Lotteriinspektion publicerade den nya spelförordningen. Den nya spellagen består i själva verket av två lagar och innefattar för första gången en svensk licens för onlinespel.

Den nya lagen innebär många förändringar, och därför har speloperatörer, och andra verksamma aktörer i spelbranschen, börjat göra förberedelser för de ändringar som den nya spellagen medför.

Speloperatörerna jobbar intensivt med att framställa dokumentation för att kunna lämna in en ansökan om svensk spellicens i tid. Samtidigt har etablerade annonsnätverk som tjänar pengar på att skicka trafik till spelsajter börjat se till att deras rekommendationer förblir relevanta efter att lagändringen träder i kraft.

Sveriges guide Allvideoslots.com är ett bra exempel på hur annonsnätverken börjat anpassa rekommendationer och urval på ett sätt som främst ger plats åt de riktigt väletablerade svenska spelföretagen. Detta är en väldigt klok strategi eftersom det huvudsakligen är varumärken från väletablerade svenska spelkoncerner som garanterat kommer att ha en svensk spellicens i tid. Och därför blir det naturligtvis mest lönsamt för annonsnätverken att skicka svensk trafik till just dessa speloperatörer.

Vad för förändringar innebär den nya spellagen?

Den nya spelförordningen är består av 16 kapitel och medför omfattande förändringar för både spelföretag och spelare.

Till att börja måste alla spelsajter som vill verka i Sverige införskaffa sig en svensk spellicens. Utgångspriset för en sådan licens ligger på 400 000 svenska kronor, och priset förhåller sig till vad för typer av onlinespel ett spelföretag vill erbjuda.

Nästa stora förändring är de regler som blir gällande för marknadsföring och bonusar. Hittills har en stor del av nätcasinonas marknadsföring kretsat kring så kallade insättningsbonusar och gratisspinn. I princip rör det sig om gratis pengar och spelrundor som spelare får när de sätter in pengar, det är ofta genom att erbjuda så påkostade erbjudanden som möjligt som nätcasinona konkurrerar med varandra.

Men när den nya spelregleringen träder i kraft den första januari 2019 blir onlinecasinon tvungna att hitta nya sätt att locka spelare på. Enligt den nya spellagen får de nämligen bara erbjuda en så kallad välkomstbonus i samband med att personer registrerar ett konto. Vad en välkomstbonus faktiskt innefattar är ännu oklart, men den allmänna uppfattningen verkar vara att en välkomstbonus inte får bestå av flera insättningsbonusar.

Spellagen kommer även att påverka reklam och marknadsföring. Så fort den nya lagen träder i kraft får inga olicensierade spelföretag göra reklam i medier som omfattas av den svenska radio-och tv-lagen.

Läs mer i NewsVoice: Nyhetsmedier som marknadsför olicensierade spelsajter riskerar dryga böter

Spellagen medför även striktare bestämmelser vad gäller säkert spel och ansvarsfullt spelande. De flesta spelsajter erbjuder redan hjälpverktyg och självavstängning för spelare i enlighet med de licenser de verkar under, men under svensk spellicens blir villkoren ännu striktare.

Den svenska spelmyndigheten (Lotteriinspektionen) blir ansvarig för ett centralt nationellt register där spelare kan begära en självavstängning från alla sajter som verkar i Sverige under svensk spellicens. Självavstängningen kommer dessutom vara gällande i ett år.

För spelare innebär den nya spellagen inga förändringar när det kommer till vinstskatt. Precis som tidigare slipper spelare skatta på sina vinster, däremot blir spelföretagen skyldiga att betala 18 procent skatt på de vinster de gör på den svenska marknaden.

1 KOMMENTAR

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here