Washington kommer att skicka ett marint krigsfartyg för att segla genom Arktis i en demonstration av sina växande ambitioner i norra delen av världen, menar USA:s marinminister, men kommer det att räcka för att utmana Ryssland?

Text: Global Politics. Denna artikel har tidigare publicerats av Global Politics. NewsVoice fick tillstånd att återpublicera den. NewsVoice har adderat mellanrubriker. | Foto: Arktisoutdoor.co.uk

USA har sedan länge siktat på Arktis, vilket USA öppet ser som en potentiell ny viktig geopolitisk arena. Eftersom Arktis vattenvägar med nyare teknologi blivit farbara, tänker Washington tydligt på att få sin del av den ekonomiska verksamheten i en region som kanske kommer att bli en viktig sjöfartsled i framtiden. I det som ser ut som ett påstående, skickar USA ett marinfartyg till de arktiska vattnen för en navigationsoperation, sa marinminister Richard Spencer till Wall Street Journal.

US Navy genomför redan liknande uppdrag i Sydkinesiska havet för att utmana Pekings territoriella anspråk där. Hittills har det lett till inget annat än ökade spänningar mellan USA och Kina, men Washington är uppenbart angeläget att använda samma tillvägagångssätt i Arktis.

USA kapprustar mot Ryssland och Kina

Här handlar det om att utmana motståndarna igen, eftersom USA ser Ryssland och Kina som sina viktigaste konkurrenter i regionen. Washington planer är inte bara begränsade till friheten för navigeringsuppdrag utan involverar även utplacering av trupper vid Adaks övergivna bas.

Beläget vid de aleutiska öarna inte långt från den ryska gränsen, användes denna bas mellan 1942 och 1997. Nu planerar USA att skicka dit några ytfartyg och ett P-8 Poseidon rekognoseringsflygplan, enligt Spencer, men hans uttalanden kan vara djärvare än en konkret handlingsplan. Navy-uppdraget är fortfarande “i de tidiga stadierna” och det är ännu inte bestämt vilket fartyg som ska användas för det och vilka hamnar det skulle besöka. Den gamla Adakbasen kommer inte att återaktiveras ännu.

Den avvecklade marinstationen togs över av privata Aleut Corporation 2003, som grundades för att lösa Alaska-inföddas krav på den federala regeringen.

Isbrytarflottans styrka är en avgörande faktor

Det amerikanska målet att matcha Rysslands inflytande i den arktiska regionen kan i själva verket vara svårt att uppnå. Ryssland använder en massiv isbrytarflotta, bestående av fem kärnkraftsdrivna och cirka 30 dieselisbrytare. Tre nya kärnkraftsdrivna isbrytare, som ska bli “den största och mest kraftfulla i världen”, förväntas ansluta sig till Rysslands flotta de närmaste åren.

Bortsett från detta bygger Ryssland också nya isbrytande mångsidiga patrullfartyg. Den första av dessa förväntas överlämnas till den ryska flottan 2020. Kina, en annan amerikanska rival som nyligen har uttalat sin syn på Arktis, har redan byggt sin första inhemska isbrytare.

USA har bara en tung isbrytare. Besättningsmedlemmar kallar fartyget, beställt 1976, en “rosthink”. Trots att president Barack Obama som lovade att stänga “isbrytargapet” med Ryssland redan i år 2015, har situationen inte förändrats sedan dess.

Ryssland har unika militära installationer i Arktis, som inkluderar radaruppsättningar och autonoma, permanenta militära baser. Av särskilt intresse är Rysslands nordligaste militärbas Arctic Shamrock, som tillåter upp till 150 personer att bo och arbeta så länge som 18 månader utan någon externt stöd i ett område som ligger 80 grader norr om ekvatorn.

En liknande bas, som kallas Severny Klever (Northern Clover), ligger på 75:e parallell norr om Kotelny Island, i skärgården Nya Sibirien.

“Nu saknar USA resurserna för att ta tag i Arktis”, sade Vladimir Bruter, en specialist vid Internationella institutet för humanitära och politiska studier, till RT och tillade att Washington faktiskt inte skulle kunna argumentera för dominans i Arktis, men istället försöker förstöra spelet för sina motståndare.

Washington strävar ständigt efter att försöka provocera Ryssland. Den norra havsrutten, dit USA uppenbarligen planerar att skicka sina flottfartyg, går längs med den ryska kusten och genom internationellt erkända ryska territorialvatten, vilket ger myndigheten befogenhet att fastställa regler för överlämnande av fartyg.

Ryssland är också den enda staten som är tekniskt utrustade och i stånd att ge hjälp till eventuella fartyg som passerar genom den regionen i händelse av en nödsituation, så det kan vara ganska svårt för USA att behålla “navigationsfrihet” där utan rysk hjälp.

Under tiden har Ryssland uppdaterat sina navigeringsregler för andra nationers “krigsfartyg” som försöker segla längs Nordsjön. Från och med 2019 skulle en sådan passage kräva förhandsanmälan till Rysslands försvarsdepartement, så USA kan ändå ändra sina planer.

Text: Global Politics

Relaterat

5 KOMMENTARER

  1. Det gamla ärevördiga begreppet “Folkrätt”, lyser nu för tiden med sin totala frånvaro. Förr fick just folkrättsexperter ofta uttala sig när klarlägganden av internationella dispyter krävdes. Minnes I icke vår egen Hans Blix, som inför det andra Irakkriget i mars 2003, kom att få stor betydelse? Fast inte gjorde det någon större nytta, när hans motståndare var amerikanska och israeliska neocons!

    Internationella havsvatten är fria farleder, i den mån de ligger utanför ett lands territorialgräns, samt att de naturligtvis är navigerbara, med eller utan isbrytarassistans, inbillar jag mig.

    Varför USA tror sig ha någon speciell rätt till Arktis, är svårt att förstå. Endast en viss sträcka utmed Alaska gränsar mot Arktis.
    Å andra sidan vore det ju bra, om klimatakrobaterna faktiskt har rätt i sina påståenden om att en global uppvärmning är för handen och av sådan omfattning att Nordostpassagen blir seglingsfri inom en nära framtid. En bra konkurrent till de nya “siden-järnvägarna” som Kina utvecklar.

  2. Bortkastade amerikanska pengar, eftersom vi åter går mot kallare klimat och ett icke navigerbart ishav.
    För Rysslands del är det nog tillräckligt intressant med möjlighet till inrikes sjötransporter längs den norra kusten, för att försvara vissa investeringar.

    Men jänkarna kanske vill lura ryssarna att investera sina pengar i projekt som “fryser inne”?

  3. Och när USA väl har säkrat Arktis från den hemske ryske Ivan kan de komma in i NATO-värmestugan Sverige och värma sig, så ska de få varm choklad och limpsmörgås. USA då alltså. Inte Ivan, för där är det tvär-njet.

  4. USA kommer inte tillåta Ryssland att styra norra havsrutterna och få överlägsenhet i Arktis, säger admiral James Foggo, befälhavare för den amerikanska flottan i Europa och Afrika. Enligt honom anser Ryssland Arktis som sitt territorium, men alla länder i Arktiska rådet har rätt att använda regionen. Alla länder i Arktiska rådet, som vi är medlem av, ska ha fri och rättvis tillgång,” anser Foggo.
    https://www.washingtonexaminer.com/policy/defense-national-security/its-nobodys-lake-us-admiral-warns-china-and-russia-over-arctic

    Samtidigt noterade admiralen att Kina, som inte är medlem av rådet, men endast har observatörsstatus (sedan 2013), försöker stärka sin närvaro i regionen. Enligt militären har Peking ingen rätt att använda de arktiska vattnen, men Ryssland och Kina arbetar nära varandra. “Jag är inte säker på att detta speciella intresse (från Peking till Arktis) delas av ryssarna. Samtidigt noterade han att amerikanska företag inte är intresserade av att använda Nordsjön, eftersom deras skepp är för stora för att navigera genom sådana grunda vatten. Arktiska rådet bildades 1996 på initiativ av Finland för att skydda den unika naturen i norra polarzonen. Det inkluderar Ryssland, Finland, Kanada, Island, Norge, USA, Danmark och Sverige. 14 januari upplagan av Wall Street General Journa The L blev medveten om USA: s planer att stärka sin militära närvaro i Arktis, för att få tillgång till de nya sjövägar och försvaga inflytande Ryssland och Kina i regionen.
    https://iz.ru/848737/2019-02-22/ssha-poobeshchali-ne-dopustit-gospodstva-rossii-v-arktike?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop

  5. Amerikanska medier erkänner bristen på konkurrenskraft hos den amerikanska isbrytande flottan i Arktis. Ökad uppmärksamhet ägnas åt skyddet av luftrummet. I januari 2019 blev det känt att S-400 luftförsvarssystem utvecklas av utvecklaren för att arbeta normalt vid temperaturer ner till -70 grader.
    https://iz.ru/834815/dmitrii-iurov/arkticheskaia-gonka-mogut-li-ssha-sprovotcirovat-konflikt-v-zapoliare

    Den amerikanska isbrytningsflottan är i ett beklagligt tillstånd, och idag förblir bara två gamla polära isbrytare flytande. Detta är webbplatsen för kanalen NBC News . Minimiperioden när en ny amerikansk isbrytare kommer att dyka upp i Arktis är enligt de mest optimistiska beräkningarna fem år, medan Ryssland redan har 40 sådana fartyg i regionen, förtydligar NSN . Enligt NBC kommer byggnaden att kräva miljarder dollar, men i stället fördelar den amerikanska regeringen pengar för att bygga en mur på gränsen till Mexiko. “Vi har förlorat framtiden för huvudvägen mellan Asien och Europa.Vi lämnar kontroll över havet till Ryssland och Kina”.
    Tidigare.. den 30 november varnade en professor vid avdelningen för internationella förbindelser och utrikespolitik i Ryssland MGIMO, Oleg Alexandrov i en intervju med Izvestia att väst inte kommer att anmäla till Ryska federationen om passage av utländska krigsskepp längs norra havsrutterna.
    Från och med 2019 kommer Ryssland att införa ett anmälningssystem för passage av utländska krigsfartyg på norra havsrutterna, säger Mikhail Mizintsev, chef för det ryska nationella försvarshanteringscentret.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here