Intressanta projekt inom VR och AR

0
0
AR Netentcasino - Foto: Moose Photos. Licens: Pexels.com (free use)
Augmented Reality – Foto: Moose Photos. Licens: Pexels.com (free use). Montaget av NewsVoice inkluderar bild från Microsoft Hololens

Hur ser projekt där virtuell och förstärkt verklighet, VR och AR, ut i den riktiga världen? I vilka slags projekt och branscher kan man använda det? Virtuella upplevelser har alltid kopplats till spel- och nöjesbranschen, men det är inte bara för spelare längre.

Marknaden för AR och VR kombinerat förväntas explodera från cirka 18 miljarder dollar per år idag till 215 miljarder dollar år 2021, enligt Altimeters analytiker Omar Akhtar.

Tekniken har gått framåt till den punkt där det är lätt att skapa innehåll. Ett exempel är de livespel som finns på en del online casino. Man kan med ett VR-headset röra sig mellan borden i ett lyxigt casino, och spela tillsammans med andra spelare på ett bord med en riktig croupier. Det finns oändligt många varianter av spel, allt från Blackjack och poker, till klassiska spelautomater och Roulette.

Men det är inte bara spelföretag som använder tekniken. Fler och fler marknader kommer att införliva virtuell och förstärkt verklighet i sina digitala affärsstrategier de kommande åren. Faktum är att vissa redan har rullat ut AR- och VR-funktionalitet med övertygande resultat. Här är några applikationer som ger dig en glimt av vad tekniken kan göra nu och var den är på väg.

Inom sjukvården

AR och VR har ett antal funktioner inom sjukvården. Imperial College London på St Mary’s Hospital är ett av de första sjukhusen som har använt blandade former av verklighet i operationssalen, för att hjälpa kirurger att förbättra resultaten för patienterna.

Forskare har nyligen demonstrerat hur kirurger kan använda Microsoft HoloLens headset medan de arbetar på patienter som genomgår rekonstruktiva operationer i de nedre extremiteterna. Tekniken kombineras med datortomografi, vilket indikerar placeringen av ben och blodkärl på patientens ben medan kirurgen arbetar.

När patienter utsätts för vävnadsskada och öppna sår efter ett trauma, måste kirurger utföra rekonstruktion med hjälp av vävnad som tas från andra håll på patientens kropp för att täcka såret och låta dem läka. Det är kritiskt viktigt att koppla blodkärlen i den transplanterade vävnaden till de i såret.

Det traditionella tillvägagångssättet har varit att använda en handhållen ultraljudsscanner för att identifiera var blodkärlen är, men det tillvägagångssättet ger bara en ungefärlig översikt. AR-tekniken erbjuder ett mer exakt och snabbt sätt att hitta blodkärlen.

För hemmafixare

“Holoroom How To” är ett VR-verktyg som gör det möjligt för kunder att lära sig grundläggande gör-det-själv-tekniker. Utrustad med ett VR-headset och kontroller kan kunderna lära sig att måla ett rum eller kakla en dusch.

Forskning har visat att kunderna kommer ihåg 40% mer av hur något ska utföras, jämfört med om de bara läser om det, och användarna känner sig mer säkra på sin kompetens.

Företaget Lowe har utarbetat en rad blandade AR- och VR-verktyg och möjligheter för att göra livet för sina kunder lättare. “Measured by Lowe” är en AR-app som använder förstärkt verklighet för att göra en iPhone av modell 6S eller senare till virtuellt måttband för objekt eller avstånd inom kamerans vy.

Lowe’s 3D är designad av tidigare spelutvecklare och designers, och är en slags scanner som kan generera färdiga 3D-modeller av fysiska produkter för att hjälpa kunder att visualisera potentiella inköp i sina hem.